Tłįchǫ

De Wikipedia
(Redirixío dende Dogrib)
Saltar a navegación Saltar a la gueta

Los tłįchǫ, tli cho, thlingchadinne (autónimo [tɬ͡ĩ ʧõ] ʧõ],enantes llamaos despectivamente dog-ribs 'costiella de perru') son una tribu india perteneciente a les llingües na-dené, que'l so nome significaba ‘xente descendiente del perru', yá que, según una lleenda so, yeren descendientes d'un míticu home-perru, razón pola cual los británicos llamáronlos despectivamente dog-ribs ‘costielles de perru' (según na lleenda bíblica, Eva foi creada d'una costiella d'Adán).

Localización[editar | editar la fonte]

Vivíen na tundra nes veres de los llagos Gran Llagu del Osu y Gran Llagu del Esclavu, nos Territorios del Noroeste, en Canadá.

Demografía[editar | editar la fonte]

En 1856 yeren 927 individuos, y en 1906 aumentaron a 1.150. En 1970 yeren unos 1.200. En 1990, sicasí, cuntábense 2.500 indios. Según el censu canadiense de 2001, había 3.548 individuos nos Territorios del Noroeste, partíos nes reserves Dog Rib Rai (2.526 h), Dechi Laot'i (156 h), Gameti (313 h) y Wha Ti (553 h)

Costumes[editar | editar la fonte]

Cazaben caribúes con llances y trampes, y tamién pescaben. Vivíen en tipis cubiertos de pieles, y mientres los duros iviernos de la rexón habitaben cases de madera cubiertes de corteza. La so organización social yera bien independiente. #Estremar en numberoses bandes aisllaes con territoriu de caza propiu, como la mayoría de los sos vecinos. La muyer esfrutaba d'un status social meyor que nes otres tribus de la zona, pero los vieyos y los enfermos de cutiu yeren abandonaos o bien castigaos a morrer solos.

Curtían pieles de caribú, animal del cual #aprovechar tou. Emplegaben la orina pa esaniciar l'escesu de grasa na piel, técnica copiada de los chipewyan. Les muyeres vistíen una piel afumao de caribú cosida colos tendones, y decorada con cientos de plumes. Tamién faíen medies, con forma tubular. Pela so parte, los homes llevaben un abrigu con capiellu, influyíu por #creyer y inuit.

Historia[editar | editar la fonte]

Tradicionalmente fueron enemigos de #creyer, de los chipewyan y de los yellowknife. Fueron visitaos por Dobbs en 1744 y La Potherie en 1753. Non comerciaron con #los franceses por odiu a #creyer. En 1933, Elizabeth Mackenzie y Mary Siemens empecipiaron la traducción del Evanxeliu a la so llingua, influyíos por Louis Ayah, predicador hare. El miembru más destacáu de la tribu foi l'escritor Richard van Camp.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]