Cora Flores

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Cora FloresPicto infobox character.png
Cora Flores.jpg
Vida
Nacimientu

San Luis Potosí y Méxicu2  d'agostu de 1936

(85 años)
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Oficiu baillarina, coreógrafaprofesora
Cambiar los datos en Wikidata

Cora Edna Flores González (2  d'agostu de 1936San Luis Potosí y Méxicu) ye una baillarina, coreógrafa y maestra, apaeció nel escenariu dancístico del Ballet Conciertu de Méxicu, güei, Compañía Nacional de Danza.

Trayeutoria[editar | editar la fonte]

A lo llargo de la so carrera Cora Flores impartió cursos importantes pa delles xeneraciones de baillarinos mexicanos, que destacaron en tol mundu. La plenitú de los sos trabayos como baillarina y coreógrafa derivó na presentación de cada unu de los sos grupos de baillarinos avanzaos con coreografíes orixinales y montaxes d'ella mesma.[1]

Empecipió los sos estudios y la so carrera de baillarina nel Ballet Conciertu de Méxicu empobináu por Sergio Unger y Felipe Segura.[2] El so formación contemporánea recibir de Louis Falco y Xavier Francis. Según Felipe Segura, Cora Flores bailló, lo mesmo Les sílfides que la controversial obra Fueu muerto de Jorge Cano, quien creó pa ella Café Concordia, obra na que proyeutó la so guapura y la so plasticidad.

Ente los sos maestros, na so formación clásica, atópense personaxes como Socorro Bastida, César Cantos, Sonia Castañeda, Nelsy Dambré, Natalia Dudiskaya, Lupe Serrano, Guillermo Keys y Nellie Happee.[3]

Trabayó socesivamente nes compañíes qu'antecedieron al establecimientu de lo que ye güei, la Compañía Nacional de Danza. Nelles algamó la categoría de primera baillarina ya interpretó los papeles principales de les obres del repertoriu clásicu: Les sílfides, El llagu de los cisnes, Coppelia, La bella durmiente, Giselle, Romeo y Julieta, ente otres.[1]

En 1954 foi convidada a baillar cola compañía de N. Gollner y P. Petroff. Nesos años tamién participó en temporada d'operes.

En 1959 ingresó al Ballet Folklórico de Méxicu, dirixíu por Amalia Hernández ya intervieno como solista na famosa xira europea de 1961. Mientres la so estancia en París tomó clases con N. Dubinskaya.

Col Ballet Folklórico Cora viaxó pola República Mexicana, foi de les pioneres nes presentaciones dominicales nel Palaciu de Belles Artes, xuntu cola exhibición de la cortina de cristal de Tiffany, que nesi tiempu yera lo primordial. Percorrieron los Estaos Xuníos contrataos agora por Sol Hurok, y en concencia, dientro de les xires a Europa participó na presentación que-y dio a la compañía'l Premiu de les Naciones.

Nun dexó Ballet Conciertu, participó en toles sos temporaes nel Palaciu de Belles Artes; y a partir de la tercera en partes estelares. Foi de los cuatro intérpretes de la coreografía que llevantó al públicu de los sos asientos: Huapango de Gloria Contreras.

En 1963 ingresu al Ballet Folklórico del Institutu Mexicanu del Seguru Social, dirixíu por Guillermo Arriaga. Xuntu con Ballet Conciertu realizó xires per tol mundu. Incursionó, coles mesmes, nel xéneru de la comedia musical n'obres como Brigadoon, con Agnes de Mille y Paren al mundu que quiero baxame, d'Alfonso Arau. Les sos enormes dotes de baillarina dramática llevar a interpretar paradigmáticamente en 1968, el personaxe de la Patria nel Zapata,de Guillermo Arriaga.

"Baillé Zapata, la coreografía esa que tien tolos años del mundu […] l'habeme escoyíu al mio foi una sorpresa porque yo nun yera una baillarina moderna y nunca tomara clases de modernu. Y escoyóme a mi por que fuera socesora d'un montón que yá lo baillaron siendo baillarines modernes. La primera Rocío (Sagaón), Ana Mérida, Evelia Beristain, creo que Roseyra (Marenco) tamién lo llegó a baillar. Dende les Olimpiaes haber bailláu yo. [...]creo que por numbero, pola cantidá de vegaes que la he bailláu, creo que pueda ser de los ballets que baillé más vegaes."[4] - Cora Flores

En 1971 integrar al Taller Coreográficu de la Universidá so la direición de Gloria Contreras onde, en plenu dominiu de les sos facultaes de baillarina, participó en tol repertoriu. Nesa compañía empecipióse como coreógrafa n'obres como Colax, Kannon a trés y Ensayu. Flores enxamás detuvo la so formación y preparación: mientres la década de los setenta asistió a la escuela del norteamericanu Louis Falco, en Nueva York, pa especializase na so téunica, esprendida de la Humphrey-Limón.

En 1980 funda, xuntu con Cristina Gallegos y Aurora Agüeria, el grupu Danza Llibre Universitaria, onde interpretó, ente otres, obres como Fault line de Susan Marshall y Percusiones de Cristina Gallegos. En Danza Llibre Universitaria obrar Zapata en diversos países como Cuba y Costa Rica. En 1983 foi direutora de la Escuela Nacional de Danza Clásica del Sistema Profesional pa la Enseñanza de la Danza en Méxicu. En 1984 foi baillarina güéspede de la Compañía Nacional de Danza na obra d'Ana Mérida, Balada de la lluna y el venado. En 1985 realizó la coreografía de La otra flor, obra múltiple dirixida por Salvador Flores con música de Rafael Elizondo. Y pa caltener obres de la danza mexicana graba pa la UTEC, les interpretaciones d'obres como Balada de la lluna y el venado, Zapata y La coronela de Waldeen.

En 1986 ye convidada, pol Teatru Nacional de Costa Rica, pa interpretar el papel protagonista de la cantata Fueu y solombra escrita por Lil Picáu n'homenaxe al poeta Federico García Lorca. Esta obra multidisciplinaria foi dirixida por Luis Carlos Vázquez y la coreógrafa Cristina Gigirey. Convidada pol gobiernu de Costa Rica acepta dirixir la Compañía Nacional de Danza d'esi país, de 1987 a 1990. En 1987 realiza la coreografía pa Boleru, que cumplió más de doscientes representaciones a lo llargo de dos años, y en países como Nicaragua, El Salvador, Honduras, Guatemala, Méxicu, Puertu Ricu y Brasil: un eventu ensin precedentes na hestoria de la danza de Costa Rica.

En 1991 recibió la distinción Una vida na danza per parte del Centru d'Investigación, Información y Documentación de la Danza José Limón. Ente les sos obres más recién tán la coreografía pa la ópera La Traviata (Festival Cultural de Sinaloa, 1993) y, sobremanera, Una hestoria de pirates, pa públicu infantil, la qu'algama más de doscientes representaciones tantu na Sala Miguel Covarrubias de la UNAM como nel Teatru de la Danza del INBA.

La plenitú de los sos trabayos como baillarina y coreógrafa llevó a la presentación de cada unu de los sos grupos de baillarinos avanzaos con coreografíes orixinales y montaxes d'ella mesma. Recibió innumberables homenaxes, premios y distinciones a lo llargo de la so carrera y aponderamientos de la crítica en tol mundu.

"La so destacada, espodada, bella presencia física nos escenarios del mundu convertir nuna baillarina fluyío y adaptable, y, coles mesmes, rigorosa y esixente consigo mesma, que dende bien nueva apurrir a la danza profesional y participó en montaxes que cubren la enorme gama de xéneros tantu de danza escénica-popular como de conciertu."

Anguaño collabora nel Centru Nacional d'Investigación, Documentación ya Información, na área de documentación, onde realiza un llabor vital pa la reconstrucción de la hestoria de la danza.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 «Lo inmediato, Gallardón a Cora Flores». UNAMImáxenes. Revista Electrónica del Institutu d'Investigaciones Estétiques. Consultáu'l 9 de setiembre de 2017.
  2. «flores Cora Flores».
  3. Segura, Felipe (1991). «Cora Flores». Cuaderno del Cenidi Danza José Limón, númberu ventitrés. Una vida dedicada a la danza. CONACULTA/INBA/Cenidi Danza. Méxicu, D.F.. 
  4. Segura, Felipe (1985). «Entrevista a Cora Flores». En charres de danza, Méxicu. Cenidi-Danza, 30 d'abril de 1985.. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]