Constanza Nordenflycht

De Wikipedia
Constanza Nordenflycht
Vida
Nacimientu Lima1808
Muerte Santiagu1837 (28/29 años)
Cambiar los datos en Wikidata

María Constanza de Nordenflycht y Cortés de Azúa (1808Lima – 1837Santiagu) foi una aristócrata chilena, famosa por ser l'amante del políticu conservador Diego Portales, a quien-y dio trés fíos.

Primeros años de vida[editar | editar la fonte]

El so padre yera'l barón Timoteus von Nordenflycht de Aberbach y la so madre, l'aristócrata chilena María Josefa Cortés de Azúa, pareya que tuvo 5 fíos: Pedro, José Dionisio, Francisca, Ludomilla y María Constanza. María Josefa yera nieta de la marquesa de Cañada Formosa, María Constanza Marín de Poveda, d'altos abolengos y cuantiosa fortuna; y hijo Francisca de Paula de Azúa y Marín de Poveda y Ramón Cortés y Madariaga, descendiente esti postreru de los conquistadores Hernán Cortés y Francisco Pizarro.[1]

La güela de Constanza, dempués de casase, marchó a vivir a la facienda Les Palmes, qu'heredó de los sos padres, nel valle de Quillota. Mientres el so matrimoniu sufrió'l maltratu y violencia del so home alcohólicu, hasta que llogró divorciase cuando yá tenía cinco fíos. Tornó entós a Santiago, onde morrió nuevu, en setiembre de 1784. Trés de los sos fíos vivieron la marquesa de la Cañada Formosa, ente que María Josefa y Eugenio, dir a Lima cola so tía María Rita de Azúa y Marín de Poveda. El 4 de payares de 1796, la so madre María Josefa casar na capital peruana con Timoteo de Nordenflycht, especialista en mines. Dempués de la muerte d'este, asocedida en 1814 (Constanza tenía solo 6 años) cuando s'atopaba de viaxe n'España, la familia decide volver a Santiago.

Santiago de Chile[editar | editar la fonte]

Constanza llegó la capital chilena en 1818, xunto a la so tía güela María Rita de Azúa, que la traxera como compañía y pa aliaviarle la carga a María Josefa. Agospiar na Cortil de les Azúa, allugáu en callar Compañía, onde les esperaba Ana Josefa, la entós marquesa de Cañada Formosa. Equí pasó los díes acompañando a les sos tíes, pasiando pela ciudá y estudiando pianu y tou lo que tenía de saber una dama distinguida.

Al poco tiempu llegó la so madre María Josefa dende Lima, trayendo la noticia del fusilamiento del so hermanu Pedro, monarquista, como tola familia, pero foi confundíu con un patriota. En xunu de 1823, dempués de contraer un resfrío, María Josefa finó, dexando a Constanza güérfana y sumida nuna fonda depresión.

Alcuentru con Diego Portales[editar | editar la fonte]

Seis meses dende la muerte de la so madre, Constanza, de 15 años, vio per primer vegada a Diego Portales, de quien se namoró de momentu anque esti doblar n'edá.

Tenía Portales trenta y un años al visitar per primer vegada la casa de la marquesa. El so calter garapoleru, amigu de la bona charra, chanciosa, de conversación llena d'alcordances y de notes allegres, dacuando chiscada del comentariu llixeru, faía envalorar la so presencia nes xuntes familiares y íntimes (...) Entá la mesma marquesa, que tan relixosa amosábase, escaeciendo los sos rezos y xaculatories, dexaba pasar y oyía les picardías sabroses del visitante.
Gustavo Opazo M. y Manuel G. Balbontín.[2]

Un día Portales averar a Constanza y convidar a una cita solos, un alcuentru priváu na casa de “una señora d'enfotu”. La moza salió xunto cola so sirvienta a una casa que quedaba al otru llau del ríu Mapocho. La sirvienta esperó nun cuchitril allegante a el cuartu, con una cama y suelu de folla, llugar d'alcuentru ente los amantes, que se siguieron viendo cada vez que Portales visitaba Santiago.

El 20 de setiembre de 1824, Constanza da a lluz a la so primer fía, Rosalía de los Dolores. Portales pidió a la so hermana Dolores que se fixera cargu de too y que lo representara ante la familia Azúa. La pequeña ye inscrita como: “Fía de don Diego Portales y C.N, solteros, nacida so pallabra de matrimoniu” y foi apadrinada pola hermana del políticu y el so maríu Lorenzo Plaza de los Reis.

Una vegada que'l so estáu yá rescamplaba, pa dar a lluz, Constanza fuera recluyida nel campu, cerca de la capital. Les tíes punxéronlu como condición pa volver a Santiago que lo fixera ensin la neña y col compromisu de recuperar la so figura pa evitar toa rellación con un embaranzu.

Dempués del so regresu a la cortil, foi castigada pola marquesa: nun podía tar cerca d'ella y foi treslladada al segundu patiu, xunto con el sirvientes.

En Santiago Constanza poner en campaña pa concretar el matrimoniu prometíu. Empezaron les visites frecuentes a Dolores Portales col enfotu de llograr noticies. Pero pasaron los meses ensin que Portales diera noticies.

Nuna de les visites de Portales a la capital, Constanza unvió a la so sirvienta por que concretaren una xunta; volvieron atopase a les escondidielles na casa de cites al otru llau del Mapocho y en mayu de 1825, Constanza queda otra vegada embarazada. El políticu, enfurecido, retorna a Valparaíso. En xineru de 1826 naz Ricardo nel mesmu campu que lo fixera Rosalía. Constanza recién tenía 17 años; esta vegada, Portales fíxose representar pola so hermana Manuela que, xunto col so maríu Ignacio Morán, apadrinaron al pequeñu.

Inscribióse-y como fíu natural de don Diego Portales y doña A.T. Esti neñu nacía en peores condiciones llegales que la so hermana; yera a cencielles natural, non yá so pallabra de matrimoniu y amás escondía la identidá de la madre so iniciales falseaes.
Opazo y Balbontín.[2]

Dos meses dempués la marquesa vuelve recibir a la so sobrina na cortil de les Azúa, cola condición y so promesa qu'escaeciera a Portales. Les condiciones fueron peores: solo podía tar cerca de les sos tíes pa rezar el rosariu y nos paseos sociales onde teníen d'aparentar normalidá; vistiría ropa heredada de les sos primes y comería la metá de la ración.

En xunetu de 1827 Constanza carecer de bronconeumonía, Portales foi avisáu de la gravedá de la enfermedá y viaxó a Santiago, onde s'enteró que la moza taba desanunciada. Foi a la cortil decidiera casase con Constanza n'artículu de muerte. Avisó a la sirvienta de la so presencia y pidió-y que-y avisara si finaba, pa entrar y falar coles tíes col fin de faer efectivu'l matrimoniu. Pero la nueva, sollertada de la presencia de Portales recuperóse; el futuru políticu tornó al puertu ensin casase.

El presidente interín José Tomás Ovalle nomó en 1830 a Portales como ministru d'Interior y Rellaciones Esteriores y Guerra y Marina. Constanza esperaba qu'agora, con estos rangos, el padre de los sos fíos reconsideraría la so postura y decidiríase a normalizar la so situación, entá ye más que viviría en Santiago.

Pero dempués d'aceptar los cargos, Portales unvió-y una carta na que dicía qu'asumía esaas responsabilidaes pa contribuyir a la patria y que tendría entá menos tiempu de vela que cuando vivía en Valparaíso y viaxaba a la capital.

Al añu siguiente, Portales dexó'l cargu y tornó al puertu. Constanza, namorada y fiel a les sos ilusiones, foi visitar al ex-ministru a Valparaíso, onde nació'l tercer y últimu fíu de dambos, que foi apadrináu pola sirvienta de Portales y el so home.

Constanza finó a los 29 años d'edá, en 1837, pocu dempués del asesinatu de Portales, y foi soterrada nel patiu 5 del Campusantu Xeneral de Santiago.

Llexitimación de los fíos[editar | editar la fonte]

El 31 d'agostu de 1837, el presidente José Joaquín Prieto emitió un rescripto pol que legitimó a los trés fíos de Constanza Nordenflycht y Diego Portales. Más tarde, en xunetu de 1840, el Congresu aprobó pa Rosalía, Ricardo y Juan Santiago Portales Nordenflycht una pensión de 1.200 pesos añales pa cada unu por un periodu de cuatro años.

Noveles sobre Constanza[editar | editar la fonte]

Hai siquier dos noveles sobre la rellación ente Constanza Nordenflycht y Diego Portales: La emperrada (2001), de Marta Blanco y Constanza de Nordenflycht. La quería de Portales (2005), d'Eugenio Rodríguez. Los dos llibros son críticos col políticu, que dexó embarazada per primer vegada a Constanza cuando ella tenía solo 15 años y, a pesar de tener trés fíos con ella, negar a casase.[3][4] N'entrevista con El Mercurio de Valparaíso, Blanco esplica que "dempués de revisar hipótesis que dicíen que la muerte de Constanza asocedió poco tiempu dempués de la de Portales, y por amor", quixo demostrar que lo único qu'ella "recibiera fueron miseries, pataes, soledá y fíos, munchos de los cualos nun llegaron a nacer. Si de daqué morrió, foi de desamor".[3]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Manuel Torres Marín. Los De Nordenflycht. Ensayu de xenealoxía descriptiva, Editorial Andrés Bello 1986
  2. 2,0 2,1 Gustavo Opazo M. y Manuel G. Balbontín. Constanza de Nordenflicht na vida de Diego Portales
  3. 3,0 3,1 Una pantasma de la hestoria, El Mercurio de Valparaíso, 19.02.2002; accesu 17.07.2015
  4. Artemio Echegoyen. L'amante inasible Archiváu el 21 de xunetu de 2015 na Wayback Machine., La Nación, 21.12.2005; accesu 17.07.2015

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]