Carotenoide

De Wikipedia
El carotenoide licopeno confier el so color coloráu al tomate.

Los carotenoides son pigmentos orgánicos del grupu de los isoprenoides que s'atopen de forma natural en plantes y otros organismos fotosintéticos como algues, delles clases d'fungos y bacteries. Conozse la esistencia de más de 700 compuestos pertenecientes a esti grupu.[1]

Acordies cola so estructura química los carotenoides pueden clasificase en carotenos y xantófiles. Los carotenos son carotenoides non osixenaos y les xantófilas son derivaos osixenaos de los carotenos. Dellos carotenoides son precursores de la vitamina A polo que tamién se los clasifica en «carotenoides provitamina A» y «carotenoides non provitamina A». El carotenoide provitamina A más abondosu na dieta humana ye'l β-carotenu.[1]

Los carotenoides son el grupu más representativu de los tetraterpenos, compuestos que se caractericen por una estructura con 40 átomos de carbonu, anque non tolos carotenoides afáense puramente a esta regla. Estos átomos de carbonu atópense ordenaos formando cadenes poliénicas conxugaes n'ocasiones terminaes n'aniellos de carbonu. A los carotenoides que contienen átomos d'osíxenu conózse-yos más específicamente como xantofiles. Los restantes constitúin el grupu de los llamaos carotenos.

El so color, que varia dende mariellu pálido, pasando por anaranxáu, hasta colloráu escuru, atópase direutamente rellacionáu cola so estructura: los enllaces dobles carbonu-carbonu interactúan ente sigo nun procesu llamáu conxugación. Mientres el númberu d'enllaces dobles conxugaos aumenta, el llonxitú d'onda de la lluz absorbío tamién lo fai, dando al compuestu una apariencia más acoloratada. Por casu, el fitoeno que tien namái trés enllaces dobles conxugaos absuerbe lluz nel rangu ultravioleta y apaeciendo por tanto incoloru a la vista, el licopenu, compuestu que confier el so color coloráu al tomate contién 11 enllaces dobles conxugaos. Esisten tamién carotenoides de color verde (-Carotenu), mariellu (-carotenu), y anaranxáu (neurosporaxantina).

N'organismos fotosintéticos los carotenoides desempeñen un papel vital nos centros de reacción, yá seya participando nel procesu de tresferencia d'enerxía, o protexendo'l centru de reacción contra l'autooxidación. Nos organismos non fotosintéticos, los carotenoides fueron venceyaos a los mecanismos de prevención de la oxidación.

Los animales son incapaces de sintetizar carotenoides y tienen de llogralos al traviés del so dieta, siendo estos compuestos importantes pola so función biolóxica como pro-vitamina A.

Como exemplu d'estos compuestos na naturaleza, podemos citar al carotenoide meyor conocíu, el que da al grupu'l so nome, el carotenu, atopáu en cenahories y responsable del so color anaranxáu brillante. El color rosado del flamencu y el del salmón, y la coloración colorada de les llagostes, tamién son producíos por carotenoides.

Ente les aplicaciones más importantes de los carotenoides podemos mentar el so usu como pigmentos naturales, según el so papel como complementu alimenticiu.

Nomenclatura[editar | editar la fonte]

La estructura patrón de 40 carbonos denominar «caroteno». La numberación tomar en cuenta como un dímero, polo que la metá izquierda numbérase empezando pol carbonu que s'enllaza a dos metilos y prosiguir de manera llinial hasta'l carbonu 15 (L'estremu opuestu del primer monómero); prosiguir a numberar los metilos d'izquierda a derecha hasta'l númberu 20. La metá derecha numberar de manera homóloga de derecha a izquierda con numberación primada. Dependiendo la estructura de cada unu de los estremos, nómase'l tipu d'estremu de la izquierda coles lletres griegues d'alcuerdu a la convención de la IUPAC. Darréu faise lo mesmo cola metá derecha.[2]

Numberación y clave con lletres griegues d'alcuerdu a les estructures posibles de los estremos del caroteno.

Por casu, el siguiente compuestu denominar ψ,ψ caroteno:

Ente que esti compuestu ye'l (3'Y)-3',4'-didehidro-β,ψ-caroteno:

Llista de carotenoides naturales[3][editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Shete, Varsha; Quadro, Loredana (avientu de 2013). «[https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3875911/ Mammalian Metabolism of β-Carotene: Gaps in Knowledge [Metabolismu de los mamíferos del β-Caroteno: fiendes na conocencia]]» (n'inglés). Nutrients 5 (12):  páxs. 4849-4868. doi:10.3390/nu5124849. PMID 24288025. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3875911/. Consultáu'l 18 d'agostu de 2016. 
  2. http://www.chem.qmul.ac.uk/iupac/carot/car1t7.html
  3. IARC handbooks of cancer prevention (1998). Carotenoids: Vol. 2. IARC Scientific Publications. ISBN 9283230027, 9789283230021.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]