Carauterística suprasegmental

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta

Una carauterística suprasegmental o prosódica ye una carauterística de la fala qu'afecta a un segmentu más llargu qu'el fonema, tales como l'acentu, la entonación, el ritmu, la duración y otros. El términu suprasegmental implica la esistencia d'elementos que recayen sobre más d'un segmentu al empar. Los suprasegmentales resulten d'un usu particular de recursos del aparatu fonatorio.

Exemplos[editar | editar la fonte]

L'acentu prosódicu y l'entonación son dos exemplos d'elementos suprasegmentales importantes en munches llingües. Pa ilustralo convien allegar a un par d'exemplos tomaos del español:

  1. la pallabra médicu, tien trés sílabas, pero una d'elles mé- articular con una combinación de tonu, intensidá y duración que la faen prominente. Esta prominencia fonética n'español equival a qu'esa combinación de traces fonétiques ye distintiva y dizse que la sílaba mé- tien un elementu fonolóxicu suprasegmental que se conoz acentu prosódicu (que nun ye simple de describir en términos puramente acústicos).
  2. si intégrase la pallabra médicu nuna oración como:
hai que llamar al médicu.
apréciase amás qu'esiste una determinada inflexón de la voz, más esactamente una variación de la frecuencia fundamental de la voz que se regula en parte por aciu la tensión muscular de les cuerdes vocales. Esa otra carauterística fonética ye otru exemplu d'elementu suprasegmental conocíu como entonación.

Fenómenos suprasegmentales y prosódicos[editar | editar la fonte]

Los elementos suprasegmentales tresmiten información contenida na fala que nun ta contenida nos fonemes.

La entonación[editar | editar la fonte]

El términu entonación referir a les variaciones de la frecuencia fundamental de vibración de les cuerdes vocales, esta frecuencia afacer por aciu la tensión muscular que s'aplica a les cuerdes vocales. Asina un falante controla la entonación aplicando mayor o menor tensión a les cuerdes vocáliques, lo cual déxa-y enfatizar más unes partes de la oración o otres o da-y una contorna de sorpresa o d'interrogación por aciu la tensión muscular.

L'acentu[editar | editar la fonte]

L'acentu derívase esencialmente d'una variación de la fuercia articulatorio.

Otros exemplos[editar | editar la fonte]

En delles llingües esisten elementos suprasegmentales adicionales como'l tonu (distintu de la entonación) ya inclusive traces que n'español suelen ser traces subfonémicos (y por tantu acutaos a un fonema o secuencia de fonemes consecutivos) como la nasalidá. Por casu en idioma terêna la posesión gramatical en primer persona (según la primer persona na flexón verbal) esprésase faciendo que tola pallabra o una secuencia inicial de la mesma articúlese cola traza [+nasal]:

y'moʔo, "la so pallabra" - ẽ'mõʔũ, "la mio pallabra"
'ayo, "el so hermanu (d'él)" - 'ãỹõ, "el mio hermanu"
'owoku, "la so casa (d'él)" - 'õw̃õŋgu, "la mio casa"
a'hyaʔaʃo, "[él] deseya" - ã'nʒaʔaʃo, "deséu"
iwaʔiʃo, "[él] acaballa" - ĩw̃ãʔĩnʒo, "acaballo"


Característica suprasegmental