Cabeza

De Wikipedia
Cabeza
clase de entidad anatómica (es) Traducir
región anatómica (es) Traducir y entidad anatómica particular (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Los músculos de la cabeza d'un caballu, de Traité d'anatomie comparée des animaux adomes por Auguste Chauveau, 1890

La cabeza [1], testera[2] o tiesta[3] ye la parte cimera del cuerpu, y cimeru o anterior de munchos animales, onde s'atopen dellos órganos de los sentíos y el celebru: el cuerpu humanu ta formáu per cabeza, tueru y estremidaes. La cabeza (o "testa", que puede ser o bien la cabeza en sí o la frente), d'un animal, ye la parte anterior del cuerpu que contién la boca, el celebru y dellos órganos sensoriales (xeneralmente órganos de visión, audición, olfatu y gustu). El máximu grau de cefalización dar nos artrópodos (sobremanera inseutos) y nos vertebraos; nestos animales, la cabeza ta netamente estremada del restu del cuerpu y provista d'órganos sensoriales bien eficientes.

Los animales más senciellos, como les esponxes, y los que presenten simetría radial (cnidarios y ctenóforos) nun tener cabeza, pero sí lu tienen la mayoría de les formes con simetría billateral (Bilateria); estos animales tienen una exa antero-posterior de manera que na parte anterior del cuerpu concéntrense'l celebru y los órganos sensoriales; el grau de cefalización ye variable nos distintos filos billaterales; munchos tienen una cabeza incipiente (platelmintos, anélidos, nematodos, moluscos). Dientro de los billaterales, hai tamién grupos ensin cabeza como los bivalvos, briozoos, equinodermos, etc.

Cabeza d'artrópodos[editar | editar la fonte]

El cuerpu de los trilobites ta estremáu en tres seiciones principales: Céfalon, tórax y pigidio.

Los artrópodos son los invertebraos con un grau mayor de cefalización, lo que se traduz na posesión d'un celebru complexu. El celebru ta formáu pola fusión de los trés pares de ganglios de los trés primeros segmentos del cuerpu, de cuenta que puede estremase tres rexones:

  • Protocerebro (primer par de ganglios). Inerva los órganos visuales.
  • Deutocerebro (segundu par de ganglios). Inerva les antena. Falta nos quelicerados.
  • Tritocerebro(tercer par de ganglios). Inerva los quelíceros (quelicerados) o'l segundu par d'antenes (crustáceos).

Los escleritos de la cabeza tán tamién fundíos ente sigo, formando una estructura compacta denomada cápsula cefálica.

Cabeza de los inseutos[editar | editar la fonte]

Cabeza d'inseutu (Odonata).

Una cabeza d'inseutu típicu componer de güeyos compuestos, antenes, y los componentes de la boca. Estos componentes difieren sustancialmente d'inseutu a inseutu, formando importantes enllaces d'identificación . Los güeyos na cabeza atópase, en dellos tipos d'inseutos, tán na forma d'un par de güeyos compuestos con múltiples cares. En munchos otros tipos d'inseutos los güeyos compuestos ver nuna "faceta individual o grupu de facetes individuales". En dellos casos, los güeyos pueden ser vistos como marques nel dosal o alcontraos cerca o escontra la cabeza, dos o tres ocelos (órganos individuales como facetes ).

Les antenes na cabeza del inseutu atópase en forma d'accesorios segmentados, de dos en dos, que polo xeneral atopar ente los güeyos. Estos son en distintes formes y tamaños, en forma de filamentos o en distintes forma ampliada o Clubbed.

Los inseutos tienen partes bucales de distintes formes dependiendo de los sos vezos d'alimentación. Labrum ye'l "llabiu cimeru", que ye na zona frontera de la cabeza y ye la parte más esterior. Un par de quexal atópase na parte posterior del labrum que flanquea el llau de la boca, asocedíu por un par de cada unu de los maxilares que se conoz como palpu maxilar.. Nel llau posterior de la boca ye'l llabiu o'l llabiu inferior. Tamién hai una parte de la boca extra en dellos inseutos que se denomina como hipofaringe que de normal s'atopa ente les maxillas.[4]

Cabeza de los vertebraos[editar | editar la fonte]

La evolución de la cabeza, nos vertebraos producióse pola fusión d'un númberu fixu de segmentos anteriores, de la mesma manera que n'otros "animales heterónomamente segmentados". En dellos casos los segmentos o una porción de los segmentos sumen. Los segmentos de la cabeza tamién pierden la mayor parte de los sos sistemes sacante para'l sistema nerviosu. Col desenvolvimientu progresivu de la cefalización, "la cabeza incorpora más y más de los segmentos axacentes na so estructura, polo que polo xeneral se puede dicir que cuanto mayor ye'l grau de cepahalization mayor ye'l númberu de segmentos que componen la cabeza".[5]

Cabeza humana[editar | editar la fonte]

Transeición d'una cabeza humana, por Thomas Bartholin, 1673

La rexón anteroinferior de la cabeza, onde s'atopen los güeyos, ñariz y boca, ye llamada cara o cara, la rexón cimera a esta, frente, y el mentón l'estremu inferior. Una vegada privada la cabeza de les partes blandes, queda la so cadarma, la cabeza ósea, que s'articula cola primer vértebra del raquis, l'atles, por aciu l'occipital. Los güesos de la cabeza ósea entamar en dos grupos claramente estremaos: craniu y cara:

  • Craniu: protexe l'encéfalu, y agospia l'oyíu.
  • Cara: nella mora l'aparatu de la masticación (quexales, dientes, músculos mazcadores).

Amás, nella afítense los músculos de la mímica, y agóspiense órganos de los sentíos o los sos anexos: güeyos, fueses nasales, llingua. De la mesma, craniu y cara tán formaos por diversu güesos, toos ellos pares, sacante cinco: cuatro del craniu (fronteru, etmoides, esfenoides, occipital), y unu de la cara (vómer).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]