Barniz

De Wikipedia
Caxa china de madera cubierta por una capa tresparente de laca o barniz.

El barniz[1] ye una disolución d'aceites o sustancies resinoses nun disolvente, que se volatiliza o s'ensuga al aire por aciu evaporación de disolventes o l'acción d'un catalizador, dexando una capa o película sobre la superficie a la que s'aplicó. Esisten barnices d'orixe natural, polo xeneral derivaos de resines y aceites esenciales de les plantes, y barnices sintéticos.

La so aplicación a maderes y otres superficies tien como oxetu primordial calteneles de l'acción d'axentes atmosféricos si #esponer al esterior o de protexer y dar guapura amás de resistencia física y química si'l so destín ye interior. Puede almitir tintes o colorantes que modifiquen el so color y tonu.[nota 1]

Etimoloxía y oríxenes históricos[editar | editar la fonte]

Barniz, según recueyen el DRAE y otros manuales de la llingua española, vien de la voz dialeutal "berniz", y esta del baxu llatín «veronix veronicis», en rellación cola resina sandáraca, procedente de la ciudá exipcia de Beronice. Otres fontes citen Berenice, nome de l'antigua colonia griega de l'actual Bengasi en Libia. Tamién se propón la construcción llatina «per» (intensivu) y «nitére» (rellumar).[2] Acepta sinónimos como tinte, esmalte y llustre, y concomitancies con vidráu, laca, charol, pátina, maque (laca) y mogate (barniz alfareru).[3]

Los exipcios yá emplegaron los barnices na decoración de les sos tumbes, y los griegos como proteición de la madera de los sos barcos contra'l poder corroyente de los sales marinos, pero'l so orixe paez más probable na India, China o Xapón (onde l'arte de barnizar datóse mediu mileniu antes de Cristu y con certidume dende'l sieglu terceru, como una téunica d'orixe coreanu). Otres fontes consideren que China y la India conocíen los barnices muncho primero de que lo utilizaren los artesanos del lacado xaponés.

Tipos de barnices[editar | editar la fonte]

Los barnices pueden arrexuntase según la resina o material que los compón, o según el disolvente emplegáu.

  • Poliuretano: Son populares nel tratamientu de pavimentos de madera, tarima o parqué. Ye un material impermeable, resistente a la abrasión, y llonxevos. Atópase-y en tres formatos:
  • Base aguacienta: comúnmente conocíos como "Barniz a l'agua". Atópase en monocomponente o bicomponente ( A & B, resina y catalizador), con una toxicidá d'esposición y uso baxa. #Curar por evaporación y mugor. Tienen bona resistencia a la abrasión y agua, meyor resistencia a los rayos UV que los barnices estándar. Non se amarillean nin s'escurecen.
  • Base disolvente: atópense de normal en formatu A & B. Tienen bona resistencia a la abrasión y agua. Tienen una alta toxicidá n'aplicación, y baxa-mediana mientres usu. Curense pola evaporación del disolvente al contautu col aire. Escurecen la madera en contautu direutu.
  • Base aceite: ye monocomoponente y tien bona resistencia a la abrasión y alta resistencia a l'agua.
  • Formaldehído:
  • Urea-Formol:  Atópase en bicomponente. Tien una toxicidá media na aplicación y baxa mientres l'usu. Anque tien bona resistencia a la abrasión,  tienla bien baxa frente a l'agua y la grasa.
  • Piroxilina: esti tipu de barniz ta creáu con base de nitrocelulosa y foi'l más usáu na industria del mueble; comercialmente puede atopase con denominación Duco este estremase según el procesu y el que s'aplica al entamu comúnmente llámase sellador de madera y darréu pa dar les distintes terminaciones aplícase; laca.

Acabáu[editar | editar la fonte]

  • Rellumu: 90 % refraición de lluz
  • Satinado o semibrillo: 40 % refraición de lluz
  • Mate: 10 % refraición de lluz

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: barniz
  2. Diccionario Enciclopédico Abreviado Espasa-Calpe (tomo I), Madrid, 1957.
  3. Diccionario de ideas afines, Fernando Corripio.

Notas[editar | editar la fonte]

  1. A través de los años, los acabados de madera han encontrado en los barnices muchas carauterístiques no poseídas por la goma laca; por ejemplo: su capacidad para endurecerse al secarse, su capacidad para adquirir un gran brillo cuando se pulen, efecto goma, craquelé, texturado, y cierto grado de impermeabilización frente a agua, humedades o grasa.