Atanzón

Coordenaes: 40°40′03″N 2°59′48″W / 40.6675°N 2.9966666666667°O / 40.6675; -2.9966666666667
De Wikipedia
Atanzón
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Guadalaxara
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Atanzón (es) Traducir Carmelo Ramos Gutiérrez
Nome oficial Atanzón (es)[1]
Xeografía
Coordenaes 40°40′03″N 2°59′48″W / 40.6675°N 2.9966666666667°O / 40.6675; -2.9966666666667
Atanzón alcuéntrase n'España
Atanzón
Atanzón
Atanzón (España)
Superficie 28 km²
Altitú 951 m
Llenda con Aldeanueva de Guadalajara, Valdegrudas, Caspueñas, Valdeavellano, Guadalaxara, Lupiana y Centenera
Demografía
Población 94 hab. (2023)
- 66 homes (2019)

- 34 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Guadalaxara
0% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 3,36 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Atanzón ye un conceyu español de la provincia de Guadalaxara, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tien un área de 28,03 km² con una población de 81 habitantes (INE 2015) y una densidá de 2,93 hab/km².

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución demográfica
1991 1996 2001 2004 2013 2015
113 110 91 105 85 81

Historia[editar | editar la fonte]

El nome de Atanzón provién del árabe y significa molín. Tres reconquistar perteneció a la Tierra Común de Guadalaxara. Nel sieglu XIII pasó a manes de Fernán Rodríguez Pecha, camareru d'Alfonsu XI, quien incluyó'l territoriu nes posesiones de la casa Mendoza. En 1469 el conceyu ye vendíu a Alvar Gómez de Ciudá Real, secretariu d'Enrique IV. El conceyu perteneció a la casa de los Gómez de Ciudá Real hasta l'abolición de los señoríos nel sieglu XIX.

Dende'l so orixe'l sector agrariu, agricultura estensiva de secanu y güertes, foi l'elementu principal de la economía xuníu con una ganadería estensiva de ganáu ovín. Cuntó tamién con un molín de cebera y un telar pa la confección de paños, en funcionamientu hasta la puesta en marcha de la Real Fabrica de Paños de Brihuega a mediaos del sieglu XVIII.

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Arte y monumentos[editar | editar la fonte]

Ilesia parroquial, d'estilu clasicista del sieglu XVI. So la proteición de la Declaración xenérica del Decretu de 22 d'abril de 1949, y la Llei 16/1985 sobre'l Patrimoniu Históricu Español.

Fiestes tradicionales[editar | editar la fonte]

Fiestes patronales, del 26 al 31 d'agostu, n'honor a San Agustín. Destaca'l tradicional encierre pel campu del día 29 d'agostu a les 17 hores, consideráu como unu de los meyores encierres de la provincia totalmente a cuerpu, ensin caballos (sacante los caballos de la ganadería) nin coches. Tamién ye destacable la misa y procesión n'honor al so patrón San Agustín.

Xeomorfoloxía[editar | editar la fonte]

Nel conceyu de Atanzón pueden estremase tres unidaes que son: la altiplanicie o Alcarria, el fondu de valle y la turria de conexón ente los dos unidaes anteriores.

La altiplanicie o Alcarria[editar | editar la fonte]

Con una altitú media de 970 m toma cuasi la totalidá del términu municipal. Esta altiplanicie forma una superficie d'erosión-acumuladura de materiales provenientes del nivel cimeru de caliares y arcilla. La llanura atópase bien foliada ya inclusive en delles zones puede vese l'afloramientu de les caliares nes zones d'acumuladura de los magres. Tamién, gracies a esta morfoloxía pueden atopase zones endorreicas o semiendorreicas nos niveles más baxos ocupaos polos magres. El testimoniu de la degradación del nivel de caliares orixinal puede atestiguase nos cuetos testigos que s'atopen na paraxa de Les Cabezuelas. Nos cantos del pandorial, bien foliaos, puede apreciase como nel nivel de les caliares produciéronse escarpes y ribayos qu'escurren poles turries hasta'l fondu de valle.

La turria[editar | editar la fonte]

Atopar al este del conceyu cubre un desnivel d'aproximao 250 metros ente la altiplanicie y el fondu de valle. La turria occidental ye menor, d'unos 60 metros nel tramu mediu de la vallina.

El fondu de valle[editar | editar la fonte]

El fondu de valle oriental correspuende al tramu mediu del cursu del ríu Ungría, que naz nel conceyu de Fontes de la Alcarria. A lo llargo del valle atópense glacis de materiales provenientes del pandorial y les turries qu'enfusen no fondero del valle anque apenes se perciben por ser ocupaos pol home mientres sieglos pal aprovechamientu agrícola.

El fondu de valle occidental correspuende al cursu del regueru de El Vallecillo. Tien menor amplitú que'l del rio Ungria y la cabecera atópase en paraxa de El Barquillu.

Xeoloxía[editar | editar la fonte]

Nel apartáu xeolóxicu puede faese una diferencia de materiales ente la llanura y el fondu de valle. Polo xeneral, la xeoloxía correspuende a una edá terciaria nel pandorial y cuaternaria no fondero de valle.

Na llanura apaecen nos niveles menos degradaos caliares micríticas con algues y caliares arenoses negres y coloraes y delles margas, toes elles del Miocenu Turoliense. Estes roques correspuenden a les zones de mayor erosión. Un exemplu son los cuetos testigu de Les Cabezuelas. El nivel inferior a estes roques ta formáu por conglomeraos, arenisques y lutitas coloraes de la mesma edá (Miocenu Turoliense) que les anteriores.

L'últimu nivel del pandorial, esto ye, el de sedimentación, ta compuestu de caliares y dolomías micríticas con xiles y niveles de sepiolita. Correspuendes al Miocenu Aragoniense Superior.

El nivel cimeru del turria presenta los mesmos materiales. Na turria de la vega del Ungría producir na metá una interrupción d'eses roques y apaez un estratu de lutitas marrones y acolorataes, arenisques, caliares, yelsos y conglomeraos.

Na terraza fluvial del ríu Ungría predominen los magres coloraos, les margas y yelsos del Aragoniense Mediu. En delles zones apaecen arenes, graves canto y llimos del Pleistocenu Inferior. Nos llugares que correspuenden a la parte más baxa de dellos ribayos como'l ribayu de Valdelarrubia, atópense depósitos de cantares, graves, arenes y llimos del Holocenu, qu'atayen la continuidá de los magres coloraos, les margas y los yeso.

El fondu de valle ta compuestu de graves y cantares poligénicos, arenes, llimos, magres y carbnatos del Pleistocenu Cimeru.

El valle de El Vallecillo presenta la mesma estratigrafía pero, al ser menos fondu que'l del rio Ungría, fálten-y les dos capes inferiores que si tán presentes nel otru valle. Tamién los restos del Holocenu son menores yá que los ribayos llaterales son pequeños, tienen menos pendiente y nun apurren tantos materiales.

Por ser la caliar la roca dominante conformóse un relieve cársticu que favoreció, cola so disolución, la creación de cueves y torques que fueron aprovechaes mientres sieglos pola xente. Esti relieve cársticu estender por tola llanura tabular de l'Alcarria y sirve pa delimitar la contorna. El tipu de suelu, la parte abiótica, fai por tanto que'l paisaxe tenga una continuidá nel espaciu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]