Decisión por consensu

De Wikipedia
Diagrama del fluxu del consensu

La decisión por consensu ye un procesu de decisión que busca nun solo l'alcuerdu de la mayoría de los participantes, sinón tamién escuerre l'envís de resolver o atenuar les oxeciones de la minoría p'algamar la decisión más satisfactoria. Al empar consensu significa: a) un alcuerdu xeneral, y b) un procesu p'algamar dichu alcuerdu. Tómala de decisión por consensu trata fundamentalmente del procesu.

Envís[editar | editar la fonte]

Díxose que'l verdaderu consensu implica «satisfaer les necesidaes de toos». Tómala de decisión por consensu intenta suburdiar el papel de faiciones o partíos y promover la espresión de voces individuales. El métodu tamién aumenta la probabilidá de soluciones imprevistes o creatives al yuxtaponer idees disímiles, pos busca embrivir la oxeción; ye bien popular n'organizaciones voluntaries, onde les decisiones llévense a cabu cuando xeneralmente esiste una aprobación franca. El métodu de consensu ye deseable cuando ye improbable forzar el cumplimientu de la decisión, igual como si cada participante adoptara independientemente una mesma decisión unánime.Tamién atopamos toma de decisión por consensu en grupos onde los participantes tienen distintes árees de conocencia pero trabayen pa una meta común. Exemplu d'ello inclúi equipos de diseñu de proyeutos d'alta teunoloxía los cual tienen d'integrar opiniones de distintes persones con distintes árees de conocencia.Les opiniones minoritaries tienen de tomase en consideranza a diferencia de circunstancia onde la mayoría puede tomar l'aición y obligar la decisión ensin nenguna consulta adicional colos votantes minoritarios. De cutiu piénsase que p'algamar el consensu rique más tiempu y esfuerciu. Por ello dellos grupos acuten el métodu de decisión por consensu pa decisiones particularmente complexes, ventureres o importantes. Sicasí, esisten munchos exemplos de grupos qu'empleguen tómala de decisión por consensu de forma que-yos dexa considerar tanto les opiniones minoritaries como tomar decisiones d'una manera eficiente y a tiempu.

Principios clave[editar | editar la fonte]

Más qu'una llista d'alternatives conocíes, alderique en curtiu tiempu, votu, y aceptación o refugu por dalgún porcentaxe de mayoría (por casu, más del 50% o 2/3 partes), un procesu de decisión por consensu implica, identificar y aldericar les moliciones, xenerar nueves alternatives, combinar elementos de múltiples alternatives y confirmar que les persones entienden una propuesta o un argumentu.

Esta forma da poder a les minoríes, a aquellos con oxeciones difíciles de plantegar, y a aquellos que son menos diestros nel alderique. Con éses tómala de decisión por consensu puede trate como una ciertu raigañu de la democracia.

Los grupos igualitaristas que busquen amenorgar la cantidá de poder delegáu a los líderes, representantes o encargaos de l'axenda, de cutiu usen los métodos de consensu. Talos métodos pueden amenorgar el monto del dañu o perda impuesta sobro les minoríes (o individuos). Los métodos de consensu pueden ser apoderaos cuando'l riesgu personal (o emocional) de los miembros ye altu, cuando l'enfotu ye baxa, y cuando se dispón tiempu pa un discutiniu enllargáu. El consensu puede usase pa remediar patrones de toma de decisión basaos en vezos, subordinación o descuidu.

Al igual que cualesquier toma de decisión grupal, tómala de decisión por consensu puede quitar poder a aquellos que nun tán presentes nel foru d'alderique, pos nun se puede esperar qu'apurran daqué a les nueves midíes que se proponen (entá cuando pudieren tener la oportunidá d'apurrir daqué a les alternatives previes al alderique). Poro, la mayoría de los sistemes de toma de decisión por consensu ponen énfasis especial na participación.

Hai trés aspeutos clave que tienden a definir un tipu particular de toma de decisión por consensu:

los grau d'alcuerdu o unanimidá riquíu;
los tiempu de presentación incluyendo la división del tiempu ente asuntos urxentes versus importantes.
  1. la inmediatez de l'aición incluyendo'l siguimientu que surde de disidentes, y el reclamo a les propuestes de la mayoría que toma aición preferente sobro les oxeciones minoritaries.

Tamién esiste l'asuntu de la facilitación o procesu de conducción, que trátase por dixebráu a la fin del artículu.

Si'l consensu nun ye unánime, ¿quién tien d'alcordar?[editar | editar la fonte]

Un sanu procesu de toma de decisión por consensu usualmente afala y espón les discrepancies con rapidez, maximizando la oportunidá d'afaer les opiniones de les minoríes. De cutiu asígnase-y un papel al disidente, por casu el Vaticanu acostumaba asignar el papel de promotor fidei a un sacerdote específicu qu'argumenta contra la beatificación d'un santu, p'asegurar que'l casu «en contra» tea bien representáu. Dempués de la decisión, la minoría disidente puede tener un papel nel siguimientu de la decisión.

Munchos grupos consideren la decisión unánime como una señal d'alcuerdu, solidaridá y unión. Sicasí, esiste evidencia que les decisiones unánimes pueden ser una señal de coerción, medrana, poder persuasivo o elocuencia, inhabilidad pa entender les alternatives, o simple impaciencia col procesu d'alderique. Cuando esiste esmolición sobro estos aspeutos d'unanimidá, pueden tomase delles alternatives. Estes inclúin les vinientes:

  • Unanimidá menos unu (o O-1), rique que tolos delegaos menos unu pa sofitar la decisión. L'individuu disidente nun puede bloquiar la decisión anque pueda enllargar l'alderique (por casu, por un obstruccionista). El disidente pue ser el continuu monitor de les implicaciones de la decisión, y la so opinión de los resultaos de la decisión pueden ser solicitada nun tiempu futuru. Los apostadores de mercáu en particular sofítense nel apurra d'estos disidentes sóledos. La predicción de ganancies d'un disidente sóledu puede probar ser meyor que la predicción de la mayoría. Esto disciplina la singularidá del mercáu.
  • Unanimidá menos dos (o U-2), nun dexa que dos delegaos individuales puedan bloquiar la decisión, pero tiende a tapar más fácilmente l'alderique d'un namái disidente. El par de disidentes puede presentar opiniones alternatives de lo qu'esta mal na decisión en consideranza. Al enfocase nun par disidente y allugar menos tiempu a llobos sóledos o «sectarios de consensu», un sistema U-2 tiende a formar rellaciones más fuertes ente aquellos que s'atopen a sí mesmu «solos o nuna islla». El par de delegaos puede encargáse-y qu'atope una base común pa convencer a un terceru que se-yos una nun «bloque disidente». Si'l par ye incapaz, nun ralu de tiempu, de convencer a un terceru por que se-yos una, considérase que los sos argumentos nun son convincentes, neñones o d'interés personal. Si dos persones disienten contra dalguna midida común, ye más común que'l discutiniu ente ellos pueda estendese a terceres partes fácilmente, una y bones la midida esta falada ya ilustrada. Los sistemes de cortes d'Europa occidental reconocen esto al afalar defensores fuertes o a demandantes civiles a cuntar cola ayuda d'abogaos, por que el casu pueda ser claramente oyíu enantes de la decisión.
  • Unanimidá menos trés (o O-3), el sistema reconoz l'habilidá de trés o más delegaos pa viviegamente bloquiar una decisión. Sicasí, hai discutiniu de qu'un grupu de disidentes (por casu, militantes o terroristes), seya moralmente distintu d'una llarga minoría, (por casu, un partíu d'oposición con un porcentaxe de población mayor a dos díxitos) Por eso, O-3, y un menor grau d'unanimidá, son usualmente opacados con midíes estadístiques d'alcuerdu, como: 80%, media más una sigma, dos tercios, más de la metá (mayoría). Tales midíes nun encaxar cola definición de consensu dada de primeres d'esti artículu.

Tiempu[editar | editar la fonte]

La calidá de les alternatives considera que sían, too sacantes la mesma cosa; proporcionales al tiempu emplegáu en xuntar, comparar y combinales. El términu democracia deliberativa reflexa la deliberación que subyace a toa bona toma de decisión por consensu. Ralph Nader y otros abogaron por midíes de deliberación pa estender el tiempu y “dar una segunda pasada”.

Un exemplu ficticiu de democracia deliberativa ye la de Bárbol de la novela El Señor de los Aniellos de J. R. R. Tolkien. Los Ents, que son unos vieyos y sabios árboles vivientes, empleguen díes aldericando, nel so elocuente llingua multisilábica, l'asuntu de si tienen de dir a la guerra. Esto ye un exemplu d'una decisión pa la cual los peligros son altos, los riesgos individuales tamién altos, y onde la fuercia coercitiva ye difícil o ausente; polo tanto la decisión ye aparente pal métodu de consensu.

Les decisiones a tiempu son importantes. En dellos casos, una decisión equivocada tomada a tiempu puede ser meyor qu'una bona decisión tomada a la larga. Les responsabilidaes clave del facilitador de cualesquier procesu de toma de decisión, pero particularmente en tómala de decisión por consensu, inclúin:

  • Establecer midíes pa poner los asuntos na axenda, o de negar tiempu na axenda.
  • Establecer los tiempos llende pa faer cambeos a l'Axenda (de xunta) (p.e. ¿pue l'axenda camudase mientres la xunta?).
  • Cuando hai abondu tiempu pal so alderique, establecer l'axenda y la presentación de los asuntos en tiempu afayadizu.
  • Asegurase d'escluyir del alderique los asuntos menos urxentes, pero buscando tratase n'otru tiempu.

P'algamar un equilibriu ente urxencia ya importancia, ye común acutar abondu tiempu p'asuntos que nun sían urxentes, pero sicasí importantes, (i.e. el procesu de decisión en sí mesmu, que tien de curiase). El procesu de decisión por consensu tiende a acelerase al aumentar l'enfotu sobro'l cursu de la xunta, combináu con aballa, aumentu de tolerancia individual y costo de la disidencia. El poner na axenda los asuntos difíciles primero tiende a allongar y a acelerar la xunta, col riesgu de que decisiones importantes pero menos complexes, nun sían atendíes al avíu.

La decisión de cuándo estremar el grupu en grupos de trabayu, de cómo remanar les axendes, de cómo trepar con cambeos nes axendes, o cómo crear grupos de trabayu dende la nada, etc., son toos asuntos que riquen allugar tiempu del grupu n'equilibriu ente asuntos urxentes versus importantes. Nengún procesu de toma de decisiones puede sobrevivir ensin l'atención curiosa d'estos asuntos de procedimientu. Tien d'emprestase atención a trepar col asuntu de la seguridá, equidad y proximidá que resulta de la so puesta en práutica.

Aición, monitoreo y siguimientu[editar | editar la fonte]

L'aición ye'l puntu de la decisión; ensin aición, la decisión ye namái una plática. Los líderes militares dende Alexandru Magnu hasta los nuesos díes han enfatizado que les órdenes non a cencielles llévense a cabu nun siendo que sían personalmente monitoreadas pol comandante. Lo mesmo aplica a les decisiones grupales, y posiblemente entá ye más.

Obviamente, la minoría opositora nun va faer un bon trabayu si tuviera qu'asegurase que'l trabayu llévese a cabu, anque ellos puedan asegurara que los problemes que surdan queden bien documentaos, y que les inconveniencias de la so implementación sían espuestes. Sicasí, pueden dar pasos p'asegurase que les inconveniencias de la implementación sían maximizadas, pa enfatizar que la midida foi impráutica, como prevíen dende'l principiu. Un asuntu fundamental en tómala de decisión por consensu ye en qué puntu de vista confiar y a quién dar tiempu pa presentar el so puntu de vista.

Tómala de decisión por consensu ye especialmente vulnerable a sabotajes de too tipu, asina la asignación de los papeles d'aición, el monitoreo (de la opinión orixinal mayoritaria y minoritaria hasta dalgún tiempu futuru cuando sían aldericaos los resultaos de dambos grupos de predicciones) y otru siguimientu (esto ye, asegurando encontu del públicu dempués que se publicó una decisión tomada) son responsabilidaes clave de los líderes de toma de decisión por consensu.

Lideralgu[editar | editar la fonte]

Al llau d'estos factores abstractos, tien de considerase l'asuntu práuticu del procesu de facilitación. Un puntu de vista xerárquicu onde se precisa d'un líder o direutor del procesu.

El papel del facilitador nel procesu de toma de decisión por consensu puede ser muncho más difícil qu'aquel del líder d'un procesu de mayoría simple, sobremanera cuando los miembros del grupu tienen rocea unos de los otros o inconscientemente usen téuniques de manipulación. Pal proponente d'una cierta alternativa resulta difícil amenorgar oxeciones al so plan al discriminar información o preferencies cuando hai rocea; los oponentes manipuladores atoparen ventaxosu l'esaxerar les sos esmoliciones o refugase a axustar. Por eses razones, el procesu de consensu usualmente rique enfotu ente los participantes y un diestru y paciente facilitador capaz de sintetizar l'estáu d'una propuesta.

Un argumentu contra tómala de decisión por consensu ye que pocos facilitadores motivaos tán dispuestos a asignase a sigo mesmos el papel de dirixir el procesu en cuenta de escorrer o promover midíes específiques que-yos otorguen poder. Como lo describe Dee Hook nel so papel en Visa International, una organización enfocada a llograr utilidaes, yera daqué que naide podía faer, y que cuasi naide deprendió a faer bien, y que munches vegaes yera ingratu.

Sicasí, les organizaciones non lideraes, comprometíes cola paz, ecoloxía y xusticia social, onde l'enfotu constrúyese y onde distintos participantes son afalaos a aprender habilidaes de facilitación, atopen que la toma de decisión por consensu ye una ferramienta práctico y poderosa. Un exemplu d'una prominente organización qu'utiliza la busca de consensu nel so toma de decisión ye'l Partíu Verde.

Delles organizaciones abandonaron tómala de decisión por consensu por mayoría simple, xulgando que nun val la pena la dificultá de construyir el procesu pa formalmente sopesar toos estos factores, y que estos factores pueden remanase meyor informalmente (por casu, discutiniu fora de llinia enantes y dempués del alderique) que pensar nun procesu de consensu en sí mesmu, col riesgu de crear un clixé que realmente faiga la decisión.

Enantes de considerar cualesquier procesu de toma de decisión por consensu, un grupu tien de considerar sabiamente les posibilidaes pa construyir abondu enfotu ente los participantes y la voluntá de los participantes p'aprender habilidaes de facilitación, y si ésta ye, o non, compatible cola estructura operativa de la organización. Por exemplu, una organización basada nun Presidente que xerárquicamente controla operaciones nun puede ser compatible con tómala de decisión por consensu cuando dichu Presidente sinceramente respete'l procesu de toma de decisión por consensu.

Tamién pue ser intrínsecamente difícil pa una organización competitiva usar la decisión por consensu, una y bones el consensu ye un procesu cooperativo, non un procesu competitivu.

Crítica[editar | editar la fonte]

Esiste un númberu de crítiques sobro tómala de decisión por consensu. Una ye que puede llevar a una situación onde un relativu númberu pequeñu de persones, (una faición), pueda bloquiar l'aición que ye deseable pola mayoría (ver Minoritarismo). Otra ye que puede haber decisiones onde la polarización asocede y nun se puede algamar consensu. En talos casos un grupu o organización puede llegar a un aturamientu. Los líderes carismáticos pueden persuadir a un grupu de miembros de xuntase a él, y si se dexa siguir, puede entós, col tiempu quitar l'estatutu de miembru de grupu individual. Tómala de decisión por consensu foi tamién criticada porque nun hai nenguna persona responsable específicamente de les consecuencies d'una decisión al distribuyir ente tolos miembros del grupu la responsabilidá. Tómala de decisión por consensu puede tamién ser lenta.

Tómala de decisión por consensu puede llevar a cierta dinámica patolóxica de grupu. Por exemplu, puede desanimase a les persones d'espresar opiniones contraries pola esmolición que pueda romper col consensu. Esto puede llevar a una situación conocida como «conformismo grupal» na cual cada persona d'un grupu cree que cierta estratexa ye mala, pero naide esta dispuestu a espresar esa opinión porque albidra errónea que los demás miembros del grupu sofiten la estratexa.

Finalmente, tómala de decisión por consensu puede fallar en situaciones onde un asuntu ye abondo divisible y onde el consensu a cencielles ye inalcanzable.

La promesa de tómala de decisión por consensu[editar | editar la fonte]

Más que por votu, tómala de decisión llega pol alcuentru d'un «consensu espiritual». Foi desenvuelta por una sociedá relixosa amistosa (Cuáqueros) nos anicios del sieglu XVII y ta n'usu hasta anguaño.

Los grupos anarquistas na guerra y revolución civil española (incluyendo les milicies anarquistas) usaron la decisión por consensu. Los grupos anarquistas modernos usen principalmente'l consensu como ferramienta pa más que tomar decisiones, construyiles colaborativamente.

Apocayá, esistió un desenvolvimientu considerable en tómala de decisión por consensu. Por exemplu, el consensu cuáquero foi afechu a una variedá d'escenarios anguaño. Tamién, delles comunidaes intencionales desenvolvieron procesos que son incluyentes y efeutivos.

Decisión cuáquera basada en consensu[editar | editar la fonte]

El modelu usáu polos cuáqueros ye efeutivu porque pon de pies una estructura simple que lleva al grupu escontra'l consensu. El modelu cuáquero funciona bien cuando s'emplega n'ambientes seculares porque da a tola oportunidá de falar y coles mesmes llinda les discrepancies potenciales (por casu, les persones que busquen tiempu al aire ilimitao, o que tienen una particular exa de siguimientu).

Los vinientes aspeutos del modelu cuáquero pueden ser efeutivamente aplicables en cualesquier procesu de toma de decisión por consensu:

  • Compartir múltiples puntos de vista ya informaciones hasta que'l sentíu del grupu se clarifique.
  • El discutiniu implica l'escuchar viviegamente y el compartir información.
  • Les normes llinden el númberu de vegaes que se puede pidir la pallabra p'asegurar que cada quién seya llargamente escucháu.
  • Les idees y soluciones pertenecen al grupu; nun se guarda nengún nome o autor.
  • Les diferencies resuélvense por discutiniu. El facilitador identifica les árees d'alcuerdu y señala los desalcuerdos pa emburriar el discutiniu más afondo.
  • El facilitador articula'l sentíu del discutiniu, entruga si esisten esmoliciones, y propón una minuta pa la decisión.
  • El grupu como un tou ye responsable de la decisión, y la decisión pertenez al grupu.
  • El facilitador puede discernir si aquel que s'opón a la decisión ta actuando ensin importar el grupu o d'una manera egoísta.
  • Son acoyíes les perspectives de los opositores.

-Afechu de, A Comparison of Quaker-based Consensus and Robert's Rules of Order, Quaker Foundations of Leadership, 1999, Earlham College

La creyencia nuna humanidá común y l'habilidá de decidir xuntos son componentes claves de les decisiones cuáqueras por consensu. La meta ye la unidá, non la unanimidá. Asegurar que los miembros del grupu falen una vegada hasta que los otros sían escuchaos afala una diversidá de pensamientu. El facilitador sirve al grupu más qu'actuar como persona a cargu. Al articular el consensu emerxente, los miembros pueden ser claros nes sos decisión, y, como los sos puntos de vista fueron tomaos en cuenta, ye posible que bien probablemente dean el so sofitu (ver lligues esternes embaxo pa más información y material rellacionáu col consensu basáu nel modelu cuáquero).

Usu de tarxetes de color[editar | editar la fonte]

Delles comunidaes intencionales usaron tómala de decisión por consensu con bonos resultaos. En munchos casos, con grupos de covivienda, onde les decisiones tienen de tomase dientro de llendes de tiempu. Asina pos la eficiencia ye importante. Si'l grupu genuinamente quier tomar decisiones por consensu, ríquese un métodu efeutivu. Un discutiniu abiertu precisa ser animada por un procesu que lleve a una bona decisión nun tiempu razonable y que tenga'l sofitu de toos. Delles téuniques fueron aplicaes onde se llogró esto. Unu d'estos métodos consiste nel usu de tarxetes de color (verde, mariella, colorada).

En dellos grupos, les tarxetes son usaes de dos maneres; una pal discutiniu y otra pa la decisión.

Pal discutiniu[editar | editar la fonte]

El miembru del grupu que deseyen falar, llevanta una tarxeta.

  • Una tarxeta verde significa «tengo daqué que dicir» o «tengo una entruga». Cuando dellos miembros del grupu sostienen una tarxeta verde, los que quieren falar, son apuntaos nel orde en que surden. Cada persona fala na so vez, de forma semeyante a tómala de decisión cuáquera de consensu.
  • Una tarxeta mariella significa «puedo esclariar» o «preciso que m'esclarien» (de lo que se dixo).
  • La tarxeta colorada ye una tarxeta de procesu. Cuando se llevanta la tarxeta colorada pide a los miembros que reparen o empresten atención al procesu. Por exemplu un individuu que llevanta una tarxeta colorada podría dicir: «equí tamos saliendo del tema», «¿cuál ye'l nuesu envís al faer esto?» o «¿qué-yos paez si tomamos un receso?». Da-yos a tolos miembros oportunidá por igual de ser facilitadores.

Pa la decisión[editar | editar la fonte]

Dempués del discutiniu, el facilitador articula una propuesta y fai un llamáu por que amuesen les sos tarxetes.

  • La tarxeta verde significa: «toi d'alcuerdu».
  • La tarxeta mariella significa: «abstengo» (nun m'opongo pero nun lo sofito).
  • La tarxeta colorada significa: «nun toi d'alcuerdu, pero toi dispuestu a trabayar p'atopar una forma meyor, tomando en consideranza lo que se dixo por otros miembros del grupu». D'esta manera'l sostener una tarxeta colorada nun detién el procesu, significa que la persona que la sostién va trabayar colos demás nel asuntu en cuestión pa traelo a una xunta posterior. Esto asegura que les tarxetes coloraes nun sían usaes a lo llixero.

Si'l grupu apuerta a aplicar métodos como estos, y si tolos miembros del grupu tán dispuestos a trabayar nello, tómala de decisión por consensu puede ser al empar, efeutiva p'algamar les metes del grupu y eficiente en tiempu.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]