Aparatu respiratoriu

De Wikipedia


Aparatu respiratoriu
anatomical system type (en) Traducir y clase de entidad anatómica (es) Traducir
sistema de órganos (es) Traducir y entidad anatómica particular (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

L'aparatu respiratoriu ye l'encargáu de captar osíxenu (O sub<>2) y esaniciar el dióxidu de carbonu( CO2) procedente del metabolismu celular.[1]

L'aparatu respiratoriu xeneralmente inclúi tubos, como los bronquios, les fueses nasales usaos pa cargar aire nos pulmones, onde asocede'l intercambiu gaseosu. La diafragma, como tou músculu puede contraer y relaxase. Na inhalación, la diafragma contráise y se allana y el cuévanu torácicu amplíase. Esta contraición crea un vacíu que zuca l'aire escontra los pulmones. Nel tafaríu, la diafragma reláxase y retoma la so forma de domo y l'aire ye espulsáu de los pulmones.

En humanos y otros mamíferos, el sistema respiratoriu consiste en víes respiratories, pulmones y músculos respiratorios que medien nel movimientu del aire tanto dientro como fuera del cuerpu.

L'intercambiu de gases ye l'intercambiu d'osíxenu y dióxidu de carbonu, del animal col so mediu. Dientro del sistema alveolar de los pulmones, les molécules d'osíxenu y dióxidu de carbonu intercámbiense pasivamente, por espardimientu, ente la redolada gaseosa y el sangre. Asina, el sistema respiratoriu facilita la oxixenación cola remoción contaminante del dióxidu de carbonu y otros gases que son refugayes del metabolismu y de la circulación.

El sistema tamién ayuda a caltener el balance ente ácidos y bases nel cuerpu al traviés de la eficiente remoción de dióxidu de carbonu del sangre.

En seres simples[editar | editar la fonte]

Los protozoarios (organismos unicelulares), según les hidras y les aguamales (organismos pluricelulares que tán compuestes por dos capes de célules), alienden al traviés de la so membrana celular (per mediu d'espardimientu) y la mitocondria (vease respiración celular).

N'organismos complexos[editar | editar la fonte]

Los inseutos, sicasí, bombien aire direutamente a los texíos corporales per mediu d'una rede de tubos, llamaos gorgoberos, que se abrir a les bandes del cuerpu. La zona final del sistema traqueal ta formada por perfinos conductos denominaos traqueolas.

Los peces introducen agua al traviés de la so boca bañando les branquies onde capten osíxenu y lliberen el dióxidu de carbonu; depués espulsen l'agua al traviés del opérculu (una abertura que tienen a cada llau del cuerpu).

Los anfibios camuden el so sistema respiratoriu mientres el so pasu dende la so vida acuática (cuando son nueves) a la terrestre cuando son adultos. Asina, les cucharapes alienden per mediu de branquies, igual que los pexes; pero una vegada realizada la metamorfosis (por casu como xaronques o sapos) alienden per mediu de pulmones y en dellos casos, pola respiración cutanea.

Nel ser humanu[editar | editar la fonte]

N'humanos, el sistema respiratoriu consiste en víes aérees, pulmones y músculos respiratorios que midíen nel movimientu del aire tanto adientro como fuera del cuerpu. L'intercambiu de gases ye l'intercambiu d'osíxenu y dióxidu de carbonu, del animal col so mediu. Dientro del sistema alveolar de los pulmones, les molécules d'osíxenu y dióxidu de carbonu intercámbiense pasivamente, por espardimientu, ente la redolada gaseosa y el sangre. Asina, el sistema respiratoriu facilita la oxixenación cola remoción contaminante del dióxidu de carbonu -y otros gases que son refugayes del metabolismu- de la circulación.

El sistema tamién ayuda a caltener el balance ente ácidos y bases nel cuerpu al traviés de la eficiente remoción de dióxidu de carbonu del sangre.

L'home utiliza respiración pulmonar, el so aparatu respiratoriu consta de:

La función del aparatu respiratoriu consiste en mover volúmenes d'aire dende l'atmósfera a los pulmones y viceversa. Lo anterior ye posible gracies a un procesu conocíu como ventilación.

La ventilación ye un procesu cíclicu y consta de dos etapes: la inspiración, que ye la entrada d'aire a los pulmones, y la espiración, que ye la salida. La inspiración ye un fenómenu activu, carauterizáu pol aumentu del volume torácico que provoca una presión intrapulmonar negativa y determina el desplazamientu d'aire dende l'esterior escontra los pulmones. La contraición de los músculos inspiratorios principales, diafragma y intercostales esternos, ye la responsable d'esti procesu. Una vegada que la presión intrapulmonar iguala a l'atmosférica, la inspiración detiense y entós, gracies a la fuercia elástico de la caxa torácica, esta se retrae, xenerando una presión positiva que supera a l'atmosférica y determinando la salida d'aire dende los pulmones.

En condiciones normales la respiración ye un procesu pasivu. Los músculos respiratorios activos son capaces de menguar entá más el volume intratorácico y aumentar la cantidá d'aire que se mueve al esterior, lo qu'asocede na espiración forzada.

Mientres esti ciclu ventilario asocede, nos sacos alveolares, los gases conteníos nel aire que participen nel intercambiu gaseosu, osíxenu y dióxidu de carbonu, espublicen a favor del so gradiente de concentración, de lo que resulta la oxixenación y detoxificación del sangre.

El volume d'aire qu'entra y sale del pulmón por minutu, tien cierta sincronía col sistema cardiovascular y el ritmu circadiano (como amenorgamientu de la frecuencia d'inhalación/tafaríu mientres la nueche y n'estáu de vixilia/suañu). Variando ente 6 a 80 llitros (dependiendo de la demanda).

Tien de tenese curiáu colos peligros qu'implica la ventilación pulmonar yá que xunto col aire tamién entren partícules sólides que puede apexar y/o intoxicar al organismu. Les de mayor tamañu son atrapaes polos vellu y el material mucoso de la ñariz y del tracto respiratoriu, que depués son estrayíes pol movimientu ciliar hasta que son tragaes, cuspíes o espirriaes. A nivel bronquial, por escarecer de cilios, empléguense macrófagos y fagocitos pa la llimpieza de partícules.

Adautación a altores[editar | editar la fonte]

L'organismu siempres caltién una atraición inspirada d'osíxenu de 21% (FiO2) porque la composición de la tierra ye constante pero a midida que va aumentando la talla del pechu va dir baxando la presión atmosférica y polo tanto la presión d'osíxenu qu'inspiramos.

Xeneralmente asocede que nos apunamos, (nos indisponemos pol efeutu de la falta d'osíxenu y la baxa presión atmosférica), si xubimos un monte bien altu, eso ye porque l'organismu entá nun s'acostuma a tanto cambéu de presiones, fálase entós d'una hipoxia d'altores, que les sos consecuencies son:

  • Inmediates

Hai taquicardia y aumentu del gastu cardiacu, aumentu de la resistencia de l'arteria pulmonar, hiperventilación (que si ye escesiva puede llevar a una alcalosis metabolica), cambeos psicóticos, l'aumentu de la frecuencia respiratoria y aumentu de la presión venosa ye por aumentu del tonu enérxicu.

  • Cróniques

Aumentu de la masa de glóbulos coloraos, aumentu del p50, compensación renal de la alcalosis respiratoria, aumentu de la densidá de capilares musculares y aumentu del númberu de mitocondries y les sos enzimes oxidativas.

Definición de los órganos[editar | editar la fonte]

  • Vía Nasal: Consiste en dos amplies cuévanos que la so función ye dexar la entrada del aire, que amúgase, penera y calez a una determinada temperatura al traviés d'unes estructures llamaes cornetes.
  • Farinxe: ye un conductu muscular, membranosu qu'ayuda a que l'aire arramar escontra les víes aérees inferiores.
  • Epiglotis: ye una tapa que torga que los alimentos entren na larinxe y nel gorgoberu al tragar. Tamién marca la llende ente la orofaringe y la laringofaringe.
  • Larinxe: ye un conductu que la so función principal ye la filtración del aire inspiráu. Amás, dexa'l pasu d'aire escontra'l gorgoberu y los pulmones y ciérrase pa nun dexar el pasu de comida mientres la deglución si la mesma nun la deseyó y tien la función d'órganu fonador, esto ye, produz el soníu.
  • Gorgoberu: Brinda una vía abierta al aire esneldáu y exhalado dende los pulmones.
  • Bronquiu: Conduz l'aire que va dende'l gorgoberu hasta los bronquiolos.
  • Bronquiolu: Conduz l'aire que va dende los bronquios pasando polos bronquiolos y terminando nos alvéolos.
  • Alvéolo: hematosis (Dexa l'intercambiu gaseosu, esto ye, nel so interior el sangre esanicia'l dióxidu de carbonu y recueye osíxenu).
  • Pulmones: la función de los pulmones ye realizar l'intercambiu gaseosu col sangre, por ello los alvéolos tán n'estrechu contautu con capilares.
  • Músculos intercostales: la función principal de los músculos intercostales ye la de movilizar un volume d'aire que sirva para, tres un intercambiu gaseosu apropiáu, apurrir osíxenu a los distintos texíos.
  • Diafragma: músculu estriáu que dixebra'l cuévanu torácicu (pulmones, mediastino, etc.) del cuévanu abdominal (intestinos, estómagu, fégadu, etc.). Intervién na respiración, baxando la presión dientro del cuévanu torácicu y aumentando el volume mientres la inhalación y aumentando la presión y menguando el volume mientres el tafaríu. Esti procesu llevar a cabu, principalmente, per aciu la contraición y relaxación de la diafragma.

Les víes nasales conformar de:

  • Célules sensitives.
  • Nerviu olfativu.
  • Pituitaria.
  • Cornetes.
  • Fueses nasales.

Gasométriques[editar | editar la fonte]

  • PaO2: Presión arterial d'osíxenu. Midida en mmHg o kPa (equivalencies en SI).
  • PACO sub<>2: Presión arterial de dióxidu de carbonu.
  • PACO sub<>2: Presión alveolar de dióxidu de carbonu.
    • Presión alveolar d'anhídridu carbónico (PACO sub<>2)= 0,863 VCO2/VA **

Diferencia o gradiente alvéolo-arterial de carbónicu. De normal ye cero yá que PACO sub<>2 = PACO sub<>2

    • Diferencia o gradiente alvéolo-arterial d'osíxenu = PAO2-PaO2×D (A-a) O sub<>2
  • PAO2: Presión alveolar d'osíxenu.
    • Presión alveolar d'osíxenu (PAO2)= PiO2- PACO sub<>2/R
  • PiO2: Presión inspiratoria d'osíxenu.
    • A nivel del mar esto supón: [(760-47)×FiO2]
    • R: Cociente respiratoriu, aproximao 0,8 (rellación ente consumu d'O sub<>2 (VO2) y producción de CO2 (VCO2))
  • FiO2: Fracción inspiratoria d'osíxenu (aprox 21%, a nivel del mar).
    • Pa calcular los valores normales de la D(A-a)O sub<>2, en función de la edá puede emplegase la siguiente ecuación: D(A-a)O sub<>2= 2,5 + (0,21 × edá). Nel nivel del mar, la presión parcial exercida pol conteníu de vapor d'agua ye de 47 mmHg y la del dióxidu de carbonu ye de 40 mmHg, lo que fai que la presión del aire alveolar secu seya de 713 mmHg (760 - 47 = 713).
  • VA: Ventilación alveolar, ye la diferencia ente la ventilación pulmonar y la ventilación del espaciu muertu.

Conceutos[editar | editar la fonte]

  • Hipoxemia : amenorgamientu de la PaO2 < 80 mmHg.
  • Hipoxia : amenorgamientu de la PaO2 a nivel celular.
  • Insuficiencia respiratoria: amenorgamientu de la presión parcial d'osíxenu (PaO2) per debaxo de 60 mmHg a nivel del mar. Dos tipos:
    • Parcial: amenorgamientu de la PaO2 con PACO sub<>2 normal o baxa.
    • Global: amenorgamientu de PaO2 y aumentu de PACO sub<>2 (acidosis respiratoria).

aparatu respiratoriu ===

Composición del aire atmosférico ===

Osíxenu 21%
Nitróxenu 78%
Anhídridu carbónico 0,03%
Argón y heliu 0,92%
Vapor d'agua 0,05%

Composición del aire alveolar[editar | editar la fonte]

Osíxenu 16%
Nitróxenu 77%
Dióxidu de carbonu 5% Vapor d'agua 2%

Referencies[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]