Uxo

Coordenaes: 43°12′12″N 5°47′26″W / 43.20323°N 5.79056°O / 43.20323; -5.79056
De Wikipedia
Uxo
Alministración
País España
Autonomía Principáu d'Asturies
Provincia provincia d'Asturies
Conceyu Mieres
Partíu xudicial Mieres
Tipu d'entidá parroquia d'Asturies
Nome oficial Uxo (ast)[1]
Xeografía
Coordenaes 43°12′12″N 5°47′26″W / 43.20323°N 5.79056°O / 43.20323; -5.79056
Uxo alcuéntrase n'Asturies
Uxo
Uxo
Uxo (Asturies)
Superficie 3.8 km²
Altitú 241 m[2]
Llenda con Gaḷḷegos, Cuna, Santuyano, Figareo, Santa Cruz y Viḷḷayana
Demografía
Población 1932 hab. (2017)
Porcentaxe 5.34% de Mieres
0.19% de provincia d'Asturies
0.19% de Principáu d'Asturies
0% de España
Densidá 508,42 hab/km²
Viviendes 1347 (2001)
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Uxo[3] ye una parroquia del conceyu asturianu de Mieres. Tien una población de 1932 hab. (2017)[4].

Ocupa 3,8 km²[5] y llenda al norte col pueblu de Santuyano, al sur colos de Viḷḷayana y Carabanzo, dambos pertenecientes al conceyu de Ḷḷena, al este col ríu Caudal y Figareo y Santa Cruz y al oeste cola Sierra de Diego y el Vaḷḷe de Cuna. Alcuéntrase a 26 km d'Uviéu y 52 km de Xixón. Les fiestes principales de la llocalidá son el 1 de mayu, San Xosé Obreru. Ente los sos monumentos destaca la Ilesia de Santolaya, románica del sieglu XII.

Historia[editar | editar la fonte]

El nome vien de la época romana, posiblemente 25 e.C. , cuando Publio Carisio al que se-y encomendó la conquista d'Asturies, vieno dende Pendilla, en Lleón, hasta Ostium o Ustium (anguaño Uxo) a través de lo que güei se conoz como la ruta Carisia, pasando pol Homón de Faro y Picu Curriechos onde actualmente s'alcontró una defensa ástur escontra l'Imperiu Romanu y que se ta escavando con resultaos satisfatorios pa la conocencia de la historia d'Asturies. Dempués de descender lo primero qu'encontraríen ye un espaciu abiertu, col ríu incluyíu al que nomarían Ostium, que nun significaba otra cosa qu'entrada o tamién salida importante, y equí establecieron un campamentu de tránsitu camín de Lucus Asturum (Llugo de Llanera) y dempués pa Noega (Xixón), habitada per aquel entóncenes polos Cilúrnigos.

Del asentamientu romanu n'Uxo, esisten trés exemplos que lo demuestren, y que s'alcuentren nel Muséu Arqueolóxicu d'Asturies. Son unes inscripciones feches na piedra, una d'elles dedicada al Nimmedo Seddiago, presumiblemente dios ástur y que ta firmada por Cayu Sulpiciu l'Africanu por devolver con vida al so sobrín Cayu Sulpiciu Úrsulu. La otra ta dedicada a Luciu Severu Corona y a la so muyer Octavia y la tercera cuéntanos ónde llegó Cayu Sulpiciu Úrsulu perteneciente a los Synmschiari, exércitu astur a les órdenes de Roma. Esti personaxe, según la inscripción de la llábana, llegó a ser Prefectu de los Symmachiari na guerra de Dacia, Centurión de la Lexón I Minerva Pía y Fiel, Centurión de la Cohorte XII Urbana, Centurión de la Cohorte IV Pretoria, Primo Pilo de la Lexón XVIII y Prefecto de la Lexón III Augusta. Los Symmachiari ástures paez ser que yeren un exércitu regular a les órdenes de Roma.

Más tarde, yá nel añu 860, el rei Ordoñu I entrega al Obispu Frominio de Lleón la ilesia de Santa Eulalia. Según diz el pergamín que s'alcuentra na Catedral de Lleón: «...y la iglesia de Sta Eulalia que está fundada in villa Ussio...» nome que tien naquella época.

Güei consérvase una llápida funeraria na ilesia que lleva la siguiente inscripción: Murió el siervo de Dios, Velasco niño. En la era

Llocalidaes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Boletín Oficial del Principáu d'Asturies» (castellanu). Conseyu de Gobiernu del Principáu d'Asturies. Consultáu'l 27 xunu 2021.
  2. Afirmao en: Modelo Digital del Terreno de España de 5 metros. Editorial: Institutu Xeográficu Nacional d'España.
  3. «Espediente colos topónimos oficiales de Mieres». BOPA.
  4. padrón municipal d'España de 2017
  5. (2000) Diccionario Geográfico de Asturias (en castellanu). Uviéu: Editorial Prensa Asturiana, S.A.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]