Tiempu atmosféricu

De Wikipedia
Nube cerca de Gazrajau (Madeira).

El tiempu meteorolóxicu ye l'estáu de l'atmósfera, al grau en que ta caliente o fría, húmeda o seca, calma o tormentosa, clara o nubosa.[1] La mayoría de los fenómenos del tiempu asoceden na troposfera, xusto so la estratosfera.[2][3] El tiempu referir a la temperatura y actividá de precipitación diaries, ente que el clima ye'l términu pa la estadística de les condiciones atmosfériques mientres periodos más llargos de tiempu.[4] Cuando s'utiliza a seques, el "tiempu" entiéndese xeneralmente referíu a la de la Tierra.

El tiempu ye impulsáu pola presión d'aire, la temperatura y les diferencies de mugor ente un llugar y otru. Estes diferencies pueden asoceder debíu al ángulu del sol en cualquier sitiu particular, que varia por llatitú dende los trópicos. El fuerte contraste de temperatura ente l'aire polar y el tropical da orixe al aumentu a la corriente en remexu. Sistemes de tiempu nes llatitúes medies, como los ciclones extratopicales, son causaos por inestabilidaes del fluxu de corriente en remexu. Por cuenta de que la exa de la Tierra ta inclináu en rellación al so planu orbital, la lluz solar incide n'ángulos distintos nos distintos meses del añu. Sobre la superficie de la Tierra, les temperatures de normal varien añalmente ente ±40 °C. Mientres miles d'años, cambeos na órbita terrestre pueden afectar la cantidá y distribución de la enerxía solar recibida pola Tierra, influyendo asina'l clima al llargu plazu y el cambéu climáticu global.

Les diferencies de temperatura de la superficie de la mesma causen diferencies de presión. Les altitúes más elevaes son más fríes que les baxes por cuenta de diferencies en calentamientu de compresión. El pronósticu del tiempu ye l'aplicación de la ciencia y teunoloxía p'agorar l'estáu de l'atmósfera pa un momentu futuru y un allugamientu dau. El sistema ye un Teoría del caos caóticu; cambeos tan pequeños a una parte del sistema puede crecer pa tener efeutos grandes en tol sistema. Al traviés de la historia, esistieron intentos humanos de controlar el tiempu y esiste evidencia de que les actividaes humanes como l'agricultura y la industria modificaron los patrones atmosféricos.

L'estudiu sobre cómo funciona'l tiempu n'otros planetes fueron útiles n'entender el so funcionamientu na Tierra. Un llugar famosu nel sistema solar, ye la Gran Mancha Colorada de Xúpiter, ye una nube anticiclónica qu'esiste dende siquier 300 años. Sicasí, el tiempu nun se llinda a los cuerpos planetarios. La corona d'una estrella piérdese constantemente nel espaciu, creando lo qu'esencialmente ye una bien delgada atmósfera al traviés del sistema solar. El tresporte de masa espulsáu del Sol conozse como vientu solar.

Orixe y fluxu de la enerxía atmosférica[editar | editar la fonte]

Una imaxe de satélite de la NASA de la desaguada del Amazones amuésanos dalgunos de los fluxos d'enerxía na atmósfera: los rayos solares calecen la superficie terrestre, les tierres en primer llugar (con mayor rapidez) y les agües dempués (más amodo). El calentamientu de les tierres calez de la mesma l'aire superficial, que s'alza, esfreciéndose y entestándose el mugor atmosférico que se convierte n'agua líquido que forma les nubes. Mentanto, l'agua de los grandes ríos amazónicos ta absorbiendo la radiación solar más amodo polo que nun hai evaporación de les sos agües y, poro, tampoco hai calentamientu del aire neses árees, nun hai conveición nin condensación nelles.

El solazu[editar | editar la fonte]

Casi la totalidá de la enerxía solar que xenera tolos cambeos atmosféricos vien de la radiación solar, esto ye, de la solazu. Pero los rayos solares nun calecer direutamente al aire atmosférico pola propiedá del aire nel so conxuntu de la diatermancia qu'esplica que l'atmósfera déxase travesar polos rayos solares ensin práuticamente calecer. Asina'l calentamientu de l'atmósfera pola radiación solar ye indireutu: los rayos solares calecen primero la litósfera (de manera rápida) y la hidrósfera (más amodo que la litosfera). Cuando tanto la litósfera como la hidrósfera caleciéronse, van dexando esi calor a l'atmósfera, la primera rápido y la segunda más amodo, tou ello d'alcuerdu a lo esplicao sobre'l calentamientu de la litosfera y l'hidrosfera nel artículu yá citáu (diatermancia). La imaxe del delta del ríu Amazones qu'equí se presenta ta tomada mientres la mañana. Si comparar con una imaxe similar mientres l'anochar esi mesmu día (ello fai posible, non nuna imaxe del espectru visible, sinón nuna imaxe infrarroxa) veríamos que la situación inviértese, apaeciendo mayor condensación sobre los ríos que sobre les tierres.

Otres fontes d'enerxía atmosférica[editar | editar la fonte]

Erupción del Volcán Mayón na isla de Luzón, Filipines, en 1984. Puede trate a la izquierda una nube formada por vapor d'agua bien caliente de la erupción al esfrecese cola temperatura ambiente.
Fonte hidrotermal submarina, que la so enerxía produz l'ambiente que fai posible la esistencia de fauna abisal na so contorna a pesar de la enorme presión qu'esiste pola gran fondura del fondu oceánicu

Amás de la radiación solar esisten tres fuentes menores d'enerxía térmica que pueden calecer l'atmósfera:

  • La enerxía xeotérmica de los puntos calientes no fondero oceánicu. Esta enerxía pasa a l'agua oceánico que se calecer o llega inclusive a ferver, evaporándose colo qu'absuerbe calor que, al entestase, pasa al aire atmosférico.
  • Les erupciones volcániques tamién pueden llegar a calecer l'atmósfera de manera direuta, ensin que la radiación solar intervenga.
  • La trespiración de plantes y animales según la respiración de los seres vivos. Esta última fonte de calor ye bien importante, como nos amuesen les fotografíes infrarroxes de la les zones de vexetación presentes na superficie terrestre. Sicasí, estos trés fontes de calor resulten insignificantes cuando les comparamos cola enerxía solar recibida na superficie terrestre. Si equí señálense ye pa esclariar la idea inicial d'esta tema de que la casi totalidá de la enerxía que s'almacena na atmósfera vien de la radiación solar. Y de les trés fontes de calentamientu distintu a la radiación solar, la formada pola trespiración de la vexetación ye la más importante pola so estabilidá nel tiempu y por usar el CO2 como materia primo, amás de la lliberación d'osíxenu llibre, ensin lo cual la vida de los animales fadríase imposible

Fenómenos meteorolóxicos[editar | editar la fonte]

Furacán Luis en 1995.

El tiempu camuda movíu poles diferencies d'enerxía solar percibida en cada área estremada acordies con una escala de tiempu que va dende menos d'un día (diferencies de radiación ente'l día y la nueche) hasta periodos estacionales a lo llargo del añu. Les estaciones meteorolóxiques miden les distintes variables locales del tiempu como la temperatura, la presión atmosférica, la mugor, la nubosidad, el vientu y el monto pluviométricu de les agües o precipitaciones. Conocíes estes variables direutes, pueden pescudase otres derivaes, como la presión de vapor de condensación, la temperatura de sensación o la temperatura de chorna.

Por aciu redes d'estaciones meteorolóxiques locales, estaciones en barcos y satélites meteorolóxicos, la meteoroloxía intenta pescudar les variables meteorolóxiques nos vértices d'una malla tridimensional del menor tamañu posible. A partir d'estes condiciones iniciales y aplicando les lleis de la física, inténtase predicir la evolución del tiempu a 12 hores, 24, 48, 72 y 96 hores. Pa ello hai qu'usar potentes ordenadores que s'encarguen de realizar los cálculos usando un modelu predictivu de tipu empíricu.

Pronósticu meteorolóxicu[editar | editar la fonte]

La realización de pronósticos meteorolóxicos a una escala rexonal y, especialmente, a escala local, constitúi anguaño una actividá por demás importante y estendida en casi tol mundu y en numberoses actividaes. La organización de l'aviación civil (horarios, previsiones, alternatives de vuelu, etc.) depende en gran manera, y cada vez más, de los pronósticos meteorolóxicos bien detallaos. Lo mesmo asocede con otros tipos d'actividaes (agricultura, tresporte, comerciu, servicios de too tipu, etc.). Esta actividá básase nos datos suministraos poles estaciones meteorolóxiques estratéxicamente allugaes y intercomunicadas ente sigo y pola información llograda en tiempu real d'ensame de satélites meteorolóxicos, principalmente, satélites geoestacionarios, drones (vuelos ensin tripular) y otros medios de llogru de datos atmosféricos.

Un exemplu de los datos llograos casi en tiempu real y con imáxenes en secuencia del hemisferiu occidental y sectores del mesmu (que dexen ver el movimientu de les mases nubosas, desplazamientu y enerxía tresportada peles nubes, etc.) son los qu'apurre'l sitiu web de la NASA de satélites geoestacionarios Goes (http://www.goes.noaa.gov/). Una visión animada de la secuencia d'imáxenes del Caribe y Atlánticu al norte del ecuador y que s'actualicen cada 30 minutos, puede trate en: [1].

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Merriam-Webster Dictionary.
  2. Glossary of Meteorology.
  3. Glossary of Meteorology.
  4. «Climate», Climate, http://amsglossary.allenpress.com/glossary/search?id=climate1, consultáu'l 14 de mayu de 2008 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Artículu de traducción automática a partir de "Tiempo atmosférico" que necesita revisión. Quita l'avisu cuando tea correxíu.