Gran Mancha Colorada

De Wikipedia
Imaxe llograda pola Voyager 1 de la Gran Mancha Colorada de Xúpiter.

La Gran Mancha Colorada ye'l mayor vórtice anticiclónicu (altes presiones) de Xúpiter y el detalle de la so atmósfera más conocíu a nivel popular. Comparable a una enorme nube, tratar d'un enorme remolín que podría esistir dende hai más de 300 años y carauterizáu por vientos na so periferia d'hasta 400 km/h. El so tamañu ye lo bastante grande (en direición este oeste) como para englobar más de dos veces el diámetru de la Tierra.[1] El remolín xira en sentíu antihorariu.

Observaciones históriques[editar | editar la fonte]

La Gran Mancha Colorada foi reparada per primer vegada pol científicu inglés Robert Hooke nel sieglu XVII. Sicasí nun paecen esistir informes posteriores de la observación de tal fenómenu hasta'l sieglu XIX, siendo monitoreado dende 1830.[2] Sía que non, varia enforma tantu de color como de tamañu escayendo de manera importante dende empiezos del sieglu XX. Les imáxenes llograes pol Observatoriu Yerkes a finales del XIX amuesen una mancha encarnada allargada, ocupando'l mesmu rangu de llatitúes pero col doble d'estensión llonxitudinal.

Primeramente pensóse que'l Gran Mancha Colorada yera'l visu d'una monte xigantesca o una pandu que sobresalía percima de les nubes. Esta idea tamién foi refugada nel sieglu XIX al constatase per mediu de la espectroscopia la composición d'hidróxenu y heliu de l'atmósfera y determinase que se trataba d'un planeta fluyíu.

Imaxe del telescopiu espacial Hubble amosando los dos Enllordies Rojas de Xúpiter.

En marzu de 2006 anuncióse que se formara una segunda mancha colorada, aproximao de la metá del tamañu de la Gran Mancha Colorada. La segunda mancha colorada formar a partir de la fusión de trés grandes óvalos blancos presentes en Xúpiter dende los años 40 y fundíos n'unu solu ente los años 1998 y 2000 dando llugar a un únicu óvalu blancu denomináu «Óvalo Blanco BA», que'l so color evolucionó escontra los mesmos tonos que la mancha colorada a empiezos del 2006. La coloración acoloratada de dambes manches puede producise cuando los gases de l'atmósfera interior del planeta alzar na atmósfera y sufren la interacción de la radiación solar. Midíes nel infrarroxu suxuren que dambes manches tán alzaes, percima de les nubes principales. El pasu por tanto de Óvalo Blanco a mancha colorada podría ser un síntoma de que la nube ta ganando fuercia. El 8 d'abril de 2006, la Cámara de Siguimientu Avanzada del Hubble tomó nueves imáxenes de la nueva nube.

Carauterístiques principales[editar | editar la fonte]

La Gran Mancha Colorada. El so tamañu ye lo bastante grande como para englobar dos veces y mediu el diámetru de la Tierra.

La Gran Mancha Colorada de Xúpiter ye una enorme nube ovalada al sur del Ecuador del planeta. Carauterizar por una fuerte rotación anticiclónica que fai que les nubes que la conformen xiren en sentíu contrariu a les manes del reló, circulando'l Gran Mancha Colorada en cuatro o seis díes. Cerca del centru los movimientos son muncho más caóticos.

Varia enforma tantu de color como d'intensidá. Dacuando tien un color encarnáu fuerte y realmente bien notable, y n'otres ocasiones palidece hasta faese insignificante. Los vientos periféricos tienen una intensidá próxima a los 400 km/h y asítiase nuna rexón de fuerte cizalla meridional del vientu. Les nubes que la conformen son más fríes y tán más elevaes que les nubes que la arrodien. Al suroeste de la Gran Mancha Colorada puede reparase una rexón de fuerte turbulencia na que s'identificaron la formación de nubes recurrentes.

La Gran Mancha Colorada ye'l mayor de los numberosos vórtices anticiclónicos que pueden reparase nes nubes de Xúpiter. Otra formación meteorolóxica asemeyada foi reparada pola sonda Voyager 2 en Neptunu en 1989 y ye conocida como la Gran Mancha Escura de Neptunu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Calvin J. Hamilton. «Solarviews.com: La Gran Mancha Colorada de Xúpiter Xúpiter». Vistes del Sistema Solar. Consultáu'l 2 de xunu de 2011.
  2. AFP (13 de xunetu de 2017) (en castellanu). La NASA espubliza les meyores imáxenes captaes de la Gran Mancha Colorada de Xúpiter. EL PAÍS. https://elpais.com/elpais/2017/07/13/ciencia/1499930978_765774.html. Consultáu'l 13 de xunetu de 2017. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]