Terzaga

Coordenaes: 40°41′40″N 1°54′16″W / 40.6945°N 1.9044°O / 40.6945; -1.9044
De Wikipedia
Terzaga
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Guadalaxara
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Terzaga (es)[1]
Códigu postal 19312
Xeografía
Coordenaes 40°41′40″N 1°54′16″W / 40.6945°N 1.9044°O / 40.6945; -1.9044
Terzaga alcuéntrase n'España
Terzaga
Terzaga
Terzaga (España)
Superficie 34 km²
Altitú 1079 m
Llenda con Baños de Tajo, Tierzo, Torrecuadrada de Molina, Traíd, Pinilla de Molina y Taravilla
Demografía
Población 19 hab. (2023)
- 13 homes (2019)

- 10 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Guadalaxara
0% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 0,56 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata
Terzaga.
Otra vista del conceyu.

Terzaga ye un conceyu español de la provincia de Guadalaxara, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha asitiáu al sur de la contorna del Señoríu de Molina y a les puertes del Parque natural del Alto Tajo.

Historia[editar | editar la fonte]

Pola so situación y nome de tradición celtíbera, créese que Terzaga yá esistía nel sieglu V y foi partida ente romanos y visigodos na Tertia Romanorum.

Col nome Tercage y Tercegüela, apaez en dellos documentos del señoríu molinés del sieglu XII siempres en rellación a les sos salines. D'orixe bereber, la pallabra Tercage significa sabinar.

Probablemente en Terzaga hubo un castiellu fortaleza árabe allugáu, según la tradición oral, na Peña del Moru. Tamién queden restos de torres de vixilancia y nos manantiales de Fuentejimena apaecieron fragmentos cerámicos islámicos. El topónimu d'esta última paraxa tien reminiscencies cidianas. Pequí tuvo de pasar Rodrigo Díaz de Vivar, el Cid Campeador, nel so viaxe de Burgos a Valencia nel sieglu XI. Foi esti personaxe históricu quien bautizó como Fuentejimena (n'honor a la so muyer) una fonte d'una paraxa cercana, bien próximu a un antiguu castru celtibéricu entá ensin escavar.

Les sos salines fueron bien importantes mientres la Edá Media. El conde D. Pedro Manrique de Lara vencer al monesteriu de Santa María de Güerta y depués la quinta señora doña Blanca, nel so testamentu de 1293, donar al so caballeru Juan Fernández. Nel sieglu XIV, cuando'l señoríu apurrir al rei Pedru IV d'Aragón, ésti mandar al so cortesanu Garcia de Vera. Pasaron pocu dempués al mayoralgu molinés de los Mendozas de Molina, condes de Priego, a partir del sieglu XV.

Según la tradición venerar a la Virxe del Amor dende'l sieglu XIV cuando reinaba Fernandu IV el Emplazado [1295-1312]. De la ermita orixinal, asitiada nuna paraxa de sabines y chaparros cercanu al pueblu, caltiénense entá les ruines. La talla románica treslladar dende esi allugamientu hasta la ilesia parroquial y cada 15 d'agostu sale en procesión nes fiestes n'honor a María.

Terzaga siempres vivió de l'agricultura (cultivu de cebera) y la ganadería (principalmente ovina). Los estremos iviernos obligaben a prauticar la transhumancia, treslladando los fataos pola cañada Conquense hasta Sierra Morena. D'ellí provién la devoción a la Virxe de la Cabeza, de que'l so cultu en Andújar esisten pruebes documentales dende'l sieglu XVI. Sicasí, desconozse esautamente, cuándo s'edificó la ermita dedicada a Ntra Sra de la Cabeza en Terzaga, allugada nun altiplanu a 1.300m d'altor cercanu al pueblu. Curisoamente, la imaxe nun guarda rellación cola orixinal de Andújar. El primer domingu de xunu tien llugar la pelegrinación en romería hasta la ermita.

Ente los personaxes pernomaos de Terzaga figuren Victoriano López Gonzalo (1735-1805), oblispo de Tortosa, y Francisco Fabián y Fuero (1719-1801), obispu de Puebla de los Ánxeles (Méxicu) y arzobispu de Valencia. A esti últimu clérigu ilustráu y filántropu debe la construcción de la ilesia de Terzaga. Tamién dotó al pueblu de maestra pa la enseñanza de les neñes. Fixo una fonte, habilitó un camín, llevantó la torre con reló del Conceyu y mercó casa pal maestru.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

La ilesia de Terzaga. L'arquiteutu José Martín de Aldehuela, el "Borromini español", construyir ente 1772 y 1778. El templu ye unu de los pocos exemplos de Rococó español. Encargar y pagó l'entós arzobispu de Valencia, Francisco Fabián y Fuero, natural de Terzaga. Tien una torre campanariu coronada con un chapitel de principios del sieglu XX, bien similar al Giraldo de Molina de Aragón. La portada vien de una ilesia anterior del sieglu XVII. Cuenta con una sola nave d'espodaes y simétriques proporciones y sobre el cruceru, una llinterna octogonal de lladriyu. Sospriende la guapura de la so decoración interior con motivos ornamentales n'escayola, múltiples efeutos llumínicos a partir de los óculos, los lunetos y ventanales diversos, forniques, cornises, llinies curves y abovedamientos. Son interesantes los retablos que caltién. El principal con una talla de l'Asunción. Pel branu de 1996, gracies a la collaboración de tol pueblu, se reacondicionó l'interior del templu. En 2010 restauróse'l teyáu, la fachada y l'atriu esterior. Anguaño queden pendientes obres de reforma pal arreglu de los resquiebros apaecíos na bóveda del coru y la torre.

Cases molinesas. Hai bastantes exemplos d'arquiteutura popular, destacando les rexes y fierros en ventanes. Na Rambla (escontra les contornes del pueblu), hai gran casona molinesa del sieglu XVII con bon númberu de portalones, rexes, escudos, etc. Na cai Real ta la llamada casa del cura con una portada d'arcu de mediu puntu del sieglu XVIII con escudu na clave.

Les salines. Inda se caltienen los restos d'una esplotación de sal, bien importante na dómina medieval. Ente'l sieglu XII y el XV estes salines pasaron poles manes de distintos nobles del Señoríu de Molina. Asitiaes xunto al ríu Bullones, nel so enclave nacen agües freátiques salinosas. El sal llograr al esparder esta agua nes eres por aciu canalizaciones, que depués se evaporaba pola aición del sol, dexando'l cloruru de sodiu sobre la superficie, llistu pa barrer. Esplotar hasta mediaos del sieglu XX.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima ye mediterraneu continental, con iviernos bien fríos, y branos calorosos. La temperatura medio añal en Terzaga ye de 9.8 °C. La precipitación añal ye de 519 mm, llueve mientres toles estaciones anque de forma moderada.

Flora[editar | editar la fonte]

Abonden los sabinares y pinares, con gran presencia de sabines albares, y pinos, tanto monteses como negrales y rodenos. Destaca tamién la presencia de quejigales, encines, melojares y rebollares, arriendes de la gran presencia de endrinas, boletus y níscalos.

Fauna[editar | editar la fonte]

Esiste una gran variedá d'especies, ente les qu'abonden venaos, gamu, corzos, utres lleonaes, peñerines, gavilanes, azores, águiles perdiceras, ferres pelegrinos, perdices, delles especies de uxos, foinos, gatos monteses, esperteyos, melandros, llondres y papalbes, ente otros.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

La gastronomía tradicional de Terzaga ye similar a la de munchos pueblos d'interior españoles. L'alimentu fuerte del añu yeren los productos derivaos del gochu, llograos na "Matanza", día nel que se mataba al gorrino pa preparar chorizos, morcielles, xamones, conserves, tocinos, etc. Aprovechando toes y cada una de les partes del animal, nun esbardiando nada. Esti día yera consideráu un día de fiesta en cada casa, comiendo bien dempués de la xera y convidando a familiares y vecinos a una copa y pastes.

Otru alimentu típico ye'l morteruelo, que se fai con fégadu de gochu (y dacuando añader otres carnes de caza menor y volatería como llombu de gochu, pollu o pita, coneyu, etc.,), especies y pan arralláu, tou ello bien machucáu nun morteru por que la resultancia sía una pasta.

De Selmana Santa son típicos los güevos verdes (con perexil y tomate) y les torrijas.

Fiestes y música popular[editar | editar la fonte]

Nel pasáu la fiesta mayor de Terzaga yera'l 8 de setiembre, fecha en que solíen acabar les xeres del campu. Esi día había misa y baille. En dómina recién, pa facilitar una mayor asistencia de los braniantes, treslladar al 15 d'agostu habiendo charanga, comida y cena populares, orquestes, misa y munches actividaes pa los neños.

Otra fiesta importante nel pueblu ye'l primer domingu de xunu, día nel que se celebra la Virxe de la Cabeza faciendo una romería hasta la so ermita pa celebrar una misa con procesión y tomando unes pastes toos xuntos. La devoción centenaria del pueblu de Terzaga a la Virxe de la Cabeza ta amestada a la transhumancia, yá que d'antiguo munches families ganaderes llevaben los sos fataos a pasar l'iviernu a Sierra Morena, na redoma de Andújar (Xaén) y ellí participaben na romería andaluza. El primer sábadu de xunu tamién ye'l día de la Virxe del Amor.

Pa la nueche del 30 d'abril celebraben los Mayos. Esta fiesta consistía en que los mozos salíen a rondar peles cais a les moces cantándo-yos "los Mayos", música cola que pretendía eponderase la guapura de la primavera y la de la moza rondada. A cada moza asignábase-y un mozu col que tenía que baillar.

Aparte de la xota y los pasudobles, el baille típicu de Terzaga ye "El baille del Pollu". Ésti ye un baille movíu, senciellu pero allegre, que se baillaba polos mozos y non tan nuevos nes fiestes. La música d'esti baille tenía esta lletra: <<Pollu, pollu, pollu,/ina, ina, ina,/ el que nun lo baille/ va ser una pita>>.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]