Tarikh al-Suden

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta

El Tarikh al-Suden (tamién conocíu como Tarikh ye-Suden y traducíu como la "Hestoria del Sudán") ye una crónica escrita n'árabe alredor del añu 1655 por Abd al-Sadi. Contién la fonte primaria más importante de la hestoria del Imperiu Songhay.

L'autor, Abd al-Sadi, nació'l 28 de mayu de 1594, y morrió nuna fecha desconocida pero de xuru dempués de 1655-56, la última fecha mentada na so crónica.[1] Dedicó la mayor parte de la so vida trabayando pa la burocracia de los arma marroquines, primeramente na alministración de la ciudá de Djenné y la rexón de massina del delta interior del Níxer. Nel 1646 pasó a ser secretariu en xefe de l'alministración Arma de Tombuctú.

Les primeres seiciones de la crónica tán dedicaes a curties hestories de les dinastíes songay, del Imperiu de Malí y de los pueblos tuareg, según a biografíes d'académicos y homes sagraos tantu de Tombuctú como de Djenné (o Yenné). La parte principal de la crónica cubre la hestoria de los songhay dende mediaos del sieglu XV hasta la invasión marroquina del 1591, y de siguío la hestoria de Tombuctú sol gobiernu marroquín hasta 1655. Al-Sadi recueye solo raramente les sos fontes. Pal periodu inicial bona parte de la so información basar na tradición oral. A partir de 1610, la información podría ser llograda de primera mano.

Manuscritos[editar | editar la fonte]

Los manuscritos A, B y C fueron usaos por Houdas.[2] Otros cuatro fueron rexistraos por Hunwick.[3] El testu de tolos manuscritos ye bien similar. Les diferencies atópense fundamentalmente na ortografía de llugares y nomes propios.[4]

Manuscritu Localización - A Biblioteca Nacional de Francia, París Arabe 5147
B Biblioteca Nacional de Francia, París Arabe 5256
C Biblioteca Nacional de Francia, París Arabes 6096
D Biblioteca del Institutu de Francia, París MS 2414 (Fonds De Gironcourt 200)
Y Biblioteca Nacional d'Arxelia, Arxel Fonds Ben Hamouda, MS 4
F Institutu Ahmed Baba, Tombuctú MS 660
G Institutu Ahmed Baba, Tombuctú MS 681

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Hunwick, 2003, p. lxii.
  2. ye-Sadi, 1900, pp. xiv-xv.
  3. Hunwick, 2003, pp. xiv, xvii-xviii.
  4. Hunwick, 2003, p. xv.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]



Tarikh al-Sudan