Tardáguila

Coordenaes: 41°06′53″N 5°34′32″W / 41.114722222222°N 5.5755555555556°O / 41.114722222222; -5.5755555555556
De Wikipedia
(Redirixío dende Tardáguila (Salamanca))
Tardáguila
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Tardáguila (es) Traducir José Roque Madruga Martín
Nome oficial Tardáguila (es)[1]
Códigu postal 37429
Xeografía
Coordenaes 41°06′53″N 5°34′32″W / 41.114722222222°N 5.5755555555556°O / 41.114722222222; -5.5755555555556
Tardáguila alcuéntrase n'España
Tardáguila
Tardáguila
Tardáguila (España)
Superficie 24.69 km²
Altitú 835 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 192 hab. (2023)
- 123 homes (2019)

- 85 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 7,78 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Tardáguila ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de La Armuña. Pertenez al partíu xudicial de Salamanca y a la Mancomunidá La Armuña.[3][4][5]

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 24,69 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 221 habitantes.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

Citáu como Oterdaguila en 1265[6] y en documentos del mesmu sieglu. El so orixe ye polo tanto oronímicu: l'oteru d'águila. Puede comparase con Tardobispo (Zamora) (Oter de Obispo) y Taragudo (< *oter agudo), cuetu al norte de Topas.[7]

N'escritures de 1240 consta como Otero del Águila equivalente a Alto el Águila, con una población de 20 vecinos. A principios del sieglu XVII, apaez col nome de Tardíguela. Tocantes a la so devesa, Arcillo, figura como Arzelo n'escritures de 1212.

Entrada principal del pueblu.
Ermita de San Andrés, onde se celebraba una gran fiesta nel so honor.
Ilesia parroquial.
Cofrades de les fiestes de 2013.

Historia[editar | editar la fonte]

El so orixe puede asitiase na dómina romana, por escavaciones ordenaes pol Marqués de la Mina hacia 1880 en Arcillo. Al oeste del mesmu, había llabores d'arada y restos de muertes como cercos funerarios, cerámica, broches y adornos femeninos. Amás d'eso toparon construcciones con inscripciones llatines. Na Edá Media foi repobláu polos reis de Llión, quedando encuadráu nel cuartu de Armuña de la xurisdicción de Salamanca, dientro del Reinu de Llión, denominándose entós Oterdáguila.[8]

En 1752 tenía yá'l so nome actual y yera llugar de Realengu. Esti llugar yera "tierra de trigu y centenu en secu". Semábase un añu de cada dos tierres de bona, mediana ya inferior calidá y les encines taben nel sitiu “que llamen balde Espino”, nun esistiendo nel términu otros plantíos d'árboles. El términu tenía 1.677 huebras, incluyíos praos, yeres, monte, carbes y tierres inútiles. Amás de trigu y centenu semábase, pero poco, cebada, algarrobes, garbanzos y llenteyes. Como animales de cría mentábense los corderos, pollos, pavos, magüetos, mules, caballos y gochos. Producíase tamién llana, cera y miel.

Cola creación de les actuales provincies en 1833, Tardáguila quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[9]

Na actualidá, Tardáguila ye un pueblu humilde y pacífico con bastantes cases vieyes y casi en ruines. Nel campu destaca la cebera de secanu y, en regadío, remolacha, alfalfa y pataques ente otros. Tocantes a los animales destaquen el gochu, la vaca, el caballu...

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Arcillo y Espino-Arcillo[editar | editar la fonte]

Asitiaes dambes al norte del pueblu, son dos alquerías, güei de plena propiedá de los vecinos de Tardáguila. Estos dos alquerías fueron históriques. Arcillo tópase como a quilómetros y mediu del pueblu y tien gran calidá de cultivos, camperes y abondosa agua. Los documentos antiguos asígnen-y una estensión de 283 hectárees, 76 árees y 60 centiárees, equivalentes a 634 huebras, de les que 366 yeren de llabor, 186 de pacionales, cases y caminos y les 82 restantes de finques entradizas. D'edificios nun hai yá señal dalguna, pero a mediaos del sieglu XX afayó un campusantu con sarcófagos llisos de granitu y piedra dura de Huelmos. Espino-Arcillo , ye tamién conocida como Espinarcillo, Espinoarcillo o a cencielles Espino. La hestoria diz qu'esta alquería foi regalu de los Reis Católicos a don Gonzalo de Córdoba, el Gran Capitán, allá nel añu 1503, n'agradecimientu a los servicios emprestaos a la Monarquía Hispánica nes batalles de Garellano, Geriñola y otros llugares al sur d'Italia. Hai restos de dos cases y la coqueta ermita de San Andrés. El mediu par ye una estensión qu'inda esiste qu'ocupa más de la metá del términu. En 1432, el términu de Tardáguila, escluyíes los sos dos alquerías, tenía una estensión d'unes 655 hectárees o 1465 huebras. La mayor parte d'esta superficie, más de 500 hectárees o 1120 huebras, de les que 550 yeren de llabor, 150 de camperes y 420 de monte.

Ermita de San Andrés[editar | editar la fonte]

La ermita de San Andrés ye una pequeña ilesia llugar de celebración de delles festividaes, particularmente la del día del santu. Asitiar al oeste del pueblu, aportando al traviés de caminos agrícoles. A un llau de la ermita esiste una alamea y una casa en ruines. El día de san Andrés allegar dende'l pueblu montaos en carros tiraos por gües, llevando comida pa dempués de la misa pa los concelebrantes. Los neños podíen xugar nel prau axacente al templu, o a esfrutar de l'alamea. Na actualidá la ermita ta en ruines per falta de caltenimientu. De la mesma la imaxe del Santu Cristu y la campana fueron sustraidas. Siendo celebrada la misa n'honor a la festividá de San Andrés na ilesia parroquial del pueblu.

Ilesia de San Pedro[editar | editar la fonte]

Esta ilesia, d'orixe románicu, ye l'edificiu más importante del pueblu. Nella celebren les fiestes n'honor de San Pedro ad Víncula, Santa Engracia, San Isidro y, anguaño, la de San Andrés. Tamién se celebren la eucaristía, el matrimoniu, la comunión, el bautizu, etcétera.

San Pedro ad Víncula (o "encadenáu"), patrón de Tardáguila, tien la so festividá'l día 1 d'agostu. Cuntando con diverses actividaes con xuegos infantiles, "fiesta de la espluma", teatru, verbena, campeonatu de frontenis, misa, refrescu y una comida popular. La comida popular consiste nuna paella fecha na lumbre y un cachu de xeláu o fruta. Delles vegaes despídese la fiesta con una merienda formada por unos churros con chocolate.

Santa Engracia[editar | editar la fonte]

Santa Engracia foi una nueva portuguesa que fizo un viaxe de Portugal, pasando por Tardáguila y rematando en Zaragoza. Nesa ciudá pasó la so vida hasta que nel 303 morrió virxe y mártir.

Cofradería[editar | editar la fonte]

El 15 d'abril de 1886 empecipióse la cofradería. Nella les persones apuntar nuna llista y el día de la fiesta pasaba llista y los que nun tuvieren anotábase falta. Cuando yá llevaben bastantes años apuntaos convertir en mayordomos, cola responsabilidá de pagar la fiesta (refrescu, misa...). Los mayordomos llevaben unes vares coles que daben a conocer que yeren los servidores de la Santa. Años dempués empezóse a faer fiesta n'honor a Santa Engracia (1960 ó 1961). Yera l'únicu pueblu nel qu'había fiestes. Nesta fiesta había misa, procesión, partíos de pelota y bailles na parte profana. Anguaño namái se celebra misa, procesión, pásase llista y sirve refrescu. Pela nueche hai una verbena nel salón de fiestes del pueblu.

Cultura[editar | editar la fonte]

Lleendes[editar | editar la fonte]

  • Santa Engracia

Un día Santa Engracia de camín dende Braga hasta El Rosellón y tando cansada, sentar xunto a un árbol, perdiendo delles pertenencies al llevantase. Años más tarde construyiríase la ermita xusto ónde folgó Santa Engracia.

Cunta la lleenda, los vecinos de Tardáguila y Arcedianu atoparon una imaxe de Santa Engracia na "raya" ente dambos pueblos y decidieron sacala. Los d'Arcedianu teníen meyor ganáu ya intentaron tirar con unos gües fuertes de la imaxe, pero Santa Engracia nun quixo vencer escontra ellos. Tocó-y el vez a los de Tardáguila, que teníen unos gües débil y delgáu, y consiguieron llevase la imaxe de Santa Engracia al pueblu nomándola la so patrona.

  • El pastor y el bastardu

Cuntar en Tardáguila qu'un mozu pregueru atopó un bastardu naciellu al que crió con lleche d'oveya y cabra, viéndolo crecer. Un día'l pastorcillo foi llamáu a cumplir los sos deberes cola patria y ausentóse del llugar. Tornó a Tardáguila al cabu d'un tiempu y atopó al bastardu tan desenvueltu y tan grande que resabió, pero los xiblíos de llamada llevar a la mutua reconocencia. Al averase al pastor, el reptil endolcóse alredor del so cuerpu y primir con tanta fuercia que lo afogó, vengándose del abandonu en que lo había dexáu.

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Tardáguila ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

El númberu d'habitantes censaos según la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2015 yera de 228.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/tardaguila-id37318.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. «Entiende La Armuña Alta los siguientes pueblos: Parada de Rubiales, Aldeanueva de Figueroa, La Orbada, Espino de la Orbada, Villanueva de los Pavones, Payares de la Llaguna, Villaverde de Guareña, Pitiegua, Cabezallosa de la Calzada, La Vellés, Arcedianu, Gomecello, Moriscos, Castellanos de Moriscos, Pedrosillo el Ralo. A La Armuña Baxa pertenecen: Topas, Palencia de Negrilla, Negrilla de Palencia, Tardáguila, Calzada de Valdunciel, Valdunciel, Matu de Armuña, Carbajosa de Armuña, Monterrubio de Armuña, San Cristóbal de la Cuesta, Los Villares, Aldeaseca de Armuña, Villamayor de Armuña, Forfoleda, Torresmenudas y Valverdón (...) Queda fuera de La Armuña, poro, El Pedroso, qu'a pesar de llamase «de Armuña», apellíu recién, nun perteneció nunca al Cuartu de Armuña, sinón al de Valdevilloria (páxina 129) Les Guareñas o Tierra de Cantalapiedra: yo incluyiría nesta contorna, tan asemeyada a la Tierra de Peñaranda, pero con ciertes carauterístiques distintives, ente elles la relativa bayura de terrenes de regadío dedicaos a les hortolices, El Pedroso de la Armuña (a pesar del nome), Cantalapiedra, Tarazona de Guareña, Cantalpino, Palacios Rubios, Poveda de las Cintas y Villaflores (páxina 99)»
  4. García González, Francisco (2002). La Armuña: daqué más que trigu y lenteja (en castellanu).
  5. García González, Francisco (1994). La Vellés: centru-capital de la Armuña (en castellanu).
  6. García Martín, Bienvenido (1982) El proceso histórico de despoblamiento en la provincia de Salamanca, Universidá de Salamanca.
  7. Riesco Chueca, Pascual (2003) Calzada de Valdunciel. Palabras, cosas y memorias de un pueblo de Salamanca, ediciones Diputación de Salamanca, páxs. 252-253.
  8. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 322
  9. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]