Reinu de Ndongo

De Wikipedia
Reinu de Ndongo
estáu desapaecíu
Alministración
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata

Reinu de Ndongo o reinu de Ngola, ye'l nome d'un estáu precolonial africanu asitiáu na actual Angola, habitáu polos mbundu, un pueblu de llingua bantú qu'habita al norte d'esti país.

Los rexistros más antiguos alrodiu de esti reinu daten del sieglu XVI. Foi unu de los estaos vasallos del reinu del Congo qu'esistíen na rexón, siendo d'ente ellos el de Ndongo el más poderosu, lideráu por un rei (que'l so títulu yera ngola).

Poco se sabe avera del reinu a principios del sieglu XVI. "Angola" (adautación de Ngola) atopar ente los munchos títulos del rei del Congo (el manicongo) en 1535. Supónse pos que Ndongo sería daquella unu de los estaos subordinaos al Congo. Na tradición oral, recoyida a finales del sieglu XVI, particularmente pol xesuita Baltasar Barreira, describir al fundador del reinu, Ngola Kiluanje, tamién conocíu como Ngola Inene, como llegáu del Congo.

Según otra tradición oral el reinu foi fundáu pol rei Ngola Nzinga que lideró la emigración del pueblu ambundo dende'l ríu Níxer, algamando l'este de l'actual Angola, habitada pol pueblu teowkwe, instalándose en Malange; Ngola Kiluanje sería'l cuartu rei de Ndongo, algamando'l cargu tres la muerte del so tíu, el rei Ngola Kimbanda.

Intentu d'independencia[editar | editar la fonte]

En 1518 el rei de Ndongo unvió una embaxada a Portugal solicitando misioneros y, indireutamente, solicitando la reconocencia de la so independencia con respectu al Congo. Una misión portuguesa llegó a Ndongo en 1520 pero apuestes locales y puede tamién que la presión del Congo forzó a los misioneros a abandonar. Afonso I del Congo unvió a los misioneros al Congo y dexó al so padre al cargu de Ndongo.

Guerra de 1556[editar | editar la fonte]

Cerca de 1556, Ndongo unvió otra misión a Portugal solicitando ayuda militar y ufiertándose pa ser cristianizado. En 1901, Y. G. Ravenstein afirmó qu'esta misión foi la resultancia d'una guerra ente'l Congo y Ndongo, de la cual Ndongo salió vencedor, afirmando la so independencia. Lo mesmo afirma Jan Vansina en 1966.

La segunda misión portuguesa, liderada por Paulo Dias de Novais, nietu del esplorador Bartolomeu Dias, desembarcó na desaguada del ríu Cuanza en 1560, xunto con dellos padres xesuites, ente ellos Francisco de Gouveia. La misión de Dias de Novais foi un nuevu fracasu, tornando a Portugal en 1564.

Conflictos cola colonia portuguesa d'Angola[editar | editar la fonte]

En 1571 la corona portuguesa dio a Dias de Novais llicencia pa construyir una colonia n'Angola, autorizándo-y a faer conquistes na rexón, instalar colonos y construyir puestos militares. Paulo Dias de Novais llegó a Luanda en 1575, asitiada entós en territoriu del Congo, dau l'alcuerdu del rei Álvaro I del Congo en pagu pol sofitu de Portugal contra'l reinu de Jaga.

La llegada de los colonos portugueses alterió la situación política de la rexón, colos portugueses intentando intervenir na alministración del Reinu de Ndongo, lo que llevó a la guerra ente Ndongo y Portugal en 1579. El vecín Reinu de Matamba desempeñó un pequeñu papel nos entamos de la guerra, pero l'amenaza d'una victoria portuguesa incentivó al gobernante de Matamba (probablemente un rei llamáu Kambolo Matamba) a intervenir, unviando un exércitu p'ayudar al Reinu de Ndongo contra los portugueses, y xugando un papel determinante na derrota de los portugueses na Batalla de Lukala en 1590.

Incapaz de conquistar territorios por sigo mesmu, Dias de Novais fixo aliances temporales con dambos reinos, Congo y Ndongo, sirviendo como exércitu mercenariu.

Ente 1640 y 1648 la ciudá costera portuguesa de Luanda foi ocupada polos Países Baxos que la rebautizaron como Fort Aardenburgh, emprestando la Reina Ginga sofitu militar a los holandeses.

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Ilídio do Amaral, O Reino do Congo, vos Mbundu (ou Ambundos) o Reino dos "Ngola" (ou d'Angola) y a presença Portuguesa de finais do século XV a mexaos do século XVI (Lisboa, 1996)
  • David Birmingham, Trade and Conquest in Angola (Oxford, 1966)
  • Beatrix Heintze, Studien zur Gesichte Angolas im 16. und 17. Jahrhundert: Ein Lesebuch (Cologne, 1996).
  • Linda Heywood and John Thornton, Central Africans, Atlantic Creoles, and the Foundation of America, 1580-1660 (Cambridge, 2007)
  • Graziano Saccardo, Congo y Angola cola storia dell'antica missione dei Cappuccini (3 vols, Venice, 1982-83)

Ver tamién[editar | editar la fonte]