Pompeyo Trogo

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Pompeyo Trogo
Justin, L’histoire de Trogue Pompée, impression Jehan Olivier, 1519 seul exemplaire connu.jpg
senador romano Traducir

Vida
Nome completu Gnaeus Pompeius Trogus
Nacimientu Vaison-la-Romainesieglu  I de edC
Nacionalidá Antigua Roma
Fallecimientu sieglu  I de [[(Xulianu)]]
Estudios
Llingües Llatín
Oficiu
Oficiu escritor, historiador y políticu
Cambiar los datos en Wikidata
Pompeyo Trogo

Cneo Pompeyo Trogo (en llatín Cnaeus Pompeius Trogus) foi un historiador galu-romanizado del sieglu I e.C., perteneciente a la tribu de los voconcios de la Galia Narbonense. Trogo cobró sonadía mientres la dómina d'Augusto y ye casi contemporaneu de Titu Liviu.

Epitome historiarum Trogi Pompeii

Biografía[editar | editar la fonte]

El so güelu sirvió so les ordes de Cneo Pompeyo Magno na guerra en Hispania contra Quintu Sertorio. El nome de Pompeyo viéno-y al ser adoptáu por Pompeyo como agradecimientu a los sos servicios. El so padre sirvió a les ordes de Xuliu César como secretariu ya intérprete.

Al paecer Trogo tenía conocencies enciclopédiques. Siguiendo l'exemplu de Aristóteles y Teofrasto escribió llibros alrodiu de la naturaleza, de los animales y les plantes. Parte de la gran obra de Pliniu'l Vieyu, Naturalis Hestoria basar nos apuntes de Trogo.

La so principal obra, llamada Historiae Philippicae (Histories Filípiques) ta estructurada en cuarenta y cuatro llibros, y llámase asina n'honor al fundador del Imperiu Macedoniu, Filipu II, que ye la tema central de la narración. La obra fala de les partes del mundu que fueron conquistaes por Alexandru Magno y los sos socesores. Trogo empieza'l so trabayu falando del llexendariu Nino, fundador de Nínive y termina en 9. Justino escribió'l epítome del trabayu perdíu de Trogo y una serie de resumes de los sos llibros. L'últimu relatu recoyíu por Justino fala de la recuperación de les águiles perdíes frente a los partos (20 e.C.). La etnografía y xeografía característiques de la obra del historiador, confirieron a la mesma una inxustificada reputación como obra universal, a pesar de que nunca foi tal la intención de Trogo.

Trogo nun menta la hestoria de Roma hasta que la República entró en contactu con Antigua Grecia y Oriente. Los escritos del historiador tán basaos nos trabayos de diversos historiadores griegos de l'Antigüedá, como Teopompo, Éforo, Timeo o Polibio. Ye probable que Trogo nun axuntara la información procedente d'esti historiadores por sigo mesmu, sinón que yá ésta fuera compilada nun llibru por dellos griegos (probablemente Timagenes d'Alexandría).

La so idea de como redactar la hestoria ye más zarrada y menos retórica que la de Salustio y Liviu, a los qu'acusa de poner en boca de los personaxes de les sos hestories discursos qu'ellos mesmos escribieren. La so gran obra perdióse y namái Justino tuvo parte d'ella que cita na so epítome. Parte de la mesma foi citada por historiadores como Flavio Vopisco, Jerónimo de Estridón y Agustín d'Hipona. A pesar de tar na so mayoría perdida, la obra considérase como una autoridá na hestoria antigua d'Oriente.

Trogo trambién ye autor de los llamaos Prólogos, un sumariu redactáu con posterioridá a les Historiae.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Justino/ Pompeyo Trogo (1995). Epítome de les "histories filípiques" de Pompeyo Trogo/ Prólogos/ Fragmentos. Madrid: Editorial Gredos. ISBN 978-84-249-1788-3.
  • Waldemar Heckel, J. C. Yardley (intrd. y trad.) (1997). Epitome of the Philippic History of Pompeius Trogus, Vol. 1. Clrendon Press.
  • Ballesteros Pastor, Luis, Pompeyo Trogo, Justino y Mitrídates. Comentariu a el Epítome d'Historiar Filípiques (37,1,6 - 38,8,1) (Spudasmata 154), Hildesheim-Zürich-New York, Georg Olms Verlag, 2013, ISBN 978-3-487-15070-3.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]