Piscina

De Wikipedia
Piscina na Universidá de Stirling.
Piscina na Galapagos Cottages Isla Santa Cruz (Galápagos).
Mozos llanzándose dende'l Tobogán de la Piscina del Complexu Turísticu ''Paraísu'' en Chillán, Chile.
Piscina en Mosul, Iraq.
Piscina infinita n'India.
Piscina residencial en Méxicu.

Una piscina ye un estanque artificial destináu al bañu y deportes como la natación.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

La pallabra piscina vien del llatín piscis "pez" y orixinalmente utilizar pa designar pozos pa pexes d'agua duce o salada. Tamién s'utilizó pa designar los depósitos d'agua coneutaos a los acueductos. Los primeres cristianos utilizaron la pallabra piscina pa designar la pila bautismal. Efeutivamente, antes de la invención de les depuradores, nos banzaos, de bañu o decoratives, al campu, utilizábense pexes pa la llimpieza de l'agua, yá que se comíen los bárabos d'inseutos, y de ende vien el nome.


Historia[editar | editar la fonte]

Esiste una llarga tradición de construcciones artificiales dedicaes al bañu, ente les que destaquen los numberosos xacimientos de termes romanas, como los atopaos na ciudá inglesa de Bath, a la que dan nome.

Construcción[editar | editar la fonte]

Coles mesmes, esisten delles modalidaes, como les fixes, les portátiles y les desmontables. Y de distintos materiales, como aceru inoxidable, poliéster, de formigón armáu, recubiertes de mosaicu, etc.

Dimensiones de piscines deportives[editar | editar la fonte]

Dientro del ámbitu deportivu podemos estremar trés grandes tipos de piscines:

  • Piscina de 50 metros, o piscina olímpica, denomada asina por ser la piscina oficial de los Xuegos Olímpicos.
  • Piscina de 25 metros, o piscina curtia ("semiolímpica").
  • Piscina de saltos, de menores dimensiones pero de mayor fondura. Tamién se-y conoz como "fuesa".

Los sos usos deportivos son bien variaos, utilizándose nel campu de la natación, el water-polo, la natación sincronizada o los saltos acrobáticos.

Métodos de depuración y caltenimientu[editar | editar la fonte]

Anguaño les piscines esperimentaron una significativa meyora teunolóxica, sobremanera en términos de depuración y higienización de l'agua. D'esta manera'l caltenimientu de piscines foise faciendo col tiempu muncho más senciellu y prestosu de realizar.

Depuración[editar | editar la fonte]

Con esti procesu tratar de que les agües tean llimpies y tresparentes. Facer por aciu una recirculación de l'agua por un filtru fayadizu. El filtru consiste nun receptáculu xeneralmente de forma circular pa soportar meyor l'alta presión a la que ye sometíu y llenu per dientro d'un material filtrante fayadizu que puede ser arena silice de distintes granulometrías, carbón activáu, cuarzu o otru. El tamañu del filtru va tener rellación proporcional a la cantidá de superficie filtrante necesaria pal caudal d'agua, por unidá de tiempu, de la piscina a penerar. Una bomba autocebante fai pasar l'agua pol filtru, reteniendo les impureces nel so interior.

La suciedá de l'agua puede ser de tres tipos y cada una d'elles tien un sistema pa quitar:

  • Suciedá superficial: fueyes o cualesquier otra suciedá, incluyíos inseutos, que llexen na agua. Pa estrayelos, la torna de l'agua de la depuradora impulsar por unes boques a flor de superficie que refundien un remexu d'agua proveniente de la bomba de la piscina, escontra'l llau contrariu nel qu'unes tomes de superficie (conocíes bien de normal pol so nome n'inglés: skimer) absuerben l'agua superficial, gracies a les bombes de la depuradora. Tomar tienen un filtru de gruesos pa evitar que les partes más avolumaes de la suciedá superficial, lleguen al filtru de la depuradora.
  • Suciedá na masa: polvu suspendíu na agua, que queda nel sable del filtru de la depuradora al recircular l'agua.
  • Suciedá depositada no fondero y parés: pa estrayela ye necesariu un accesoriu, la barredera, que puede ser manual o automática. Pa usala tien una toma específica, xeneralmente nuna de les parés del vasu y una válvula (o xuegu de válvules) fai que l'agua recuéyase puramente por ella y non por tomar de superficie o de fondu, de cuenta que funciona como una aspiradora, estregando y removiendo la suciedá asitiada no fondero o parés y depurando l'agua antes de volver introducila nel vasu.

El filtru rique una llimpieza periódica que se llogra faciendo circular l'agua en direición contraria a la de peneráu mientres un ciertu tiempu, agua que tien de dir al sistema de desaguadoriu.

Hixene[editar | editar la fonte]

Trátase d'evitar que na agua florien microbios o fungos que puedan ser nocivos pa los bañistas. Empléguense derivaos de cloru, contrólase'l so pH y n'ocasiones inclusive la temperatura de l'agua.

Pa les algues empléguense axentes floculantes qu'amenorguen les algues a residuos sólides pequeños que queden nel filtru de la depuradora

Tamién puede optase poles piscines naturales (ver más palantre).

Clorado[editar | editar la fonte]

Nel cuidu de l'agua d'una piscina de cloru ye necesariu tener en cuenta una serie de parámetros:

Parámetros normales nuna piscina |----- Porcentaxe de cloru llibre |

0.90 - 1.50 mg/L (1,5 - 2,0 ppm)[ensin referencies]

El cloru puede añedir direutamente, o producise por aciu hidrólisis de sales.
Salín 4 g/L (4 kg/m³) De xemes en cuando, pue ser necesaria l'aportación de sal.
pH 7,2 - 7,6 (ideal 7,2 - 7,4) Puede amenorgase por aciu la adición d'ácidu, y aumentar por aciu la adición d'una base (pH +), tal como'l bicarbonatu sódicu, de fórmula NaHCO3.
TAC, Alcalinidad total 8 - 15 ºf (80 - 150 ppm) Una alcalinidad baxa produz un nivel de pH inestable
TH, durez < 40 ºf (<400 ppm) P'amenorgar la durez (allandiar) de l'agua, realízase un procesu de descarbonatación, por aciu la adición de carbonatu de sodiu, de fórmula Na2 CO3.

P'algamar estos valores, ríquense una serie de productos químicos:

  • Estabilizante del cloru *

Tratamientu antialgas

  • Tratamientu floculante
  • Anticalcáreo
  • Antimanchas de paré *

Clarificante

  • Tratamientos antihongos

Filtru biolóxicu[editar | editar la fonte]

Les piscines naturales nun utilicen nengún productu químicu, realicen la depuración de l'agua gracies a un sistema de graves y plantes acuátiques que llimpien l'agua d'inseutos y bárabos indeseadas. La calidá de l'agua ye similar a la d'un ríu o un estanque llimpiu, y evítense les molesties producíes pol cloru, como los güeyos coloraos, les reacciones alérxiques, el golor o'l secañu de la piel y el pelo.

Aforru d'agua[editar | editar la fonte]

En zones onde hai dificultaes pal suministru d'agua, ye importante curiar el gastu d'agua. Anque nun se suel contemplar, un gastu importante ye'l que producen los bañistas al introducise nel vasu pal bañu. Una persona media, d'unos 70 kg de masa, mueve unos 65 llitros d'agua; 100 persones = 6500 llitros, (6,5 m³), que de normal van al desaguadoriu polos rebosaderos. Cuando yá nun hai bañistas tien de reponese con agua de la rede. Pa evitalo, ye conveniente establecer depósitos proporcionaos pa retener l'agua y reintroducila cuando la piscina balerar de nadadores.

Toxicidá per esposición al cloru y otros químicos[editar | editar la fonte]

Los nadadores, según les persones que trabayen nes piscines, tán espuestos a una importante toxicidá química direuta de les víes respiratories pola inhalación del cloru ambiental. Esta toxicidá producir pola esposición a baxos niveles de cloru de manera siguida y picos de niveles elevaos ocasionales involuntarios (esposiciones agudes). Les esposiciones a los niveles más altos deber a fallos puntuales nos sistemes de cloración automática y neglixencia de los operarios de caltenimientu, por falta de conocencia o ausencia de cultura de seguridá; estos incidentes nun son inusuales. Otres causes que motiven desprendimientu de cloru al aire con acumuladura de niveles escesivos, anque'l nivel de cloru na agua tea dientro de la normativa, inclúin insuficiente ventilación, actividaes con gran baturiciu de l'agua (como entrenamientos intensos, neños xugando) y presencia d'un eleváu númberu d'usuarios.[1][2][3][4][5][6]

Respuesta a la concentración de cloru n'aire (ppm: partes per millón)[1][7]
Concentración Efeutu na salú humana
   0,1-0,3 ppm Estragal pa la detección del golor.
   1-3 ppm Irritación leve de les membranes mucoses. Tolerable una hora.
> 5 ppm Irritación de los güeyos.
> 15 ppm Irritación de gargüelu.
   15-30 ppm Tos, dificultá p'alendar, ardor o dolor nel pechu.
> 50 ppm Neumonitis química.
   430 ppm Muerte dempués de 30 minutos d'esposición.
> 1000 ppm Muerte en pocos minutos.
  • Intoxicación per inhalación de niveles elevaos de cloru: Puede provocar mancadura pulmonar aguda, síndrome de dificultá respiratoria aguda y, hasta nun 1% de los casos, la muerte. Los síntomes y signos de obstrucción de les víes respiratories derivaos de la intoxicación inclúin tos, opresión nel pechu, disnea, sibilancias, estertores, inflamación pulmonar (con o ensin infeición acomuñada), edema pulmonar o hipoxemia.[1][8]

Les formes de cloru arreyaes na toxicidá respiratoria nun se llinden al cloru gaseosu sinón tamién a los compuestos que se formen pola so combinación con otres sustancies, tales como'l acedu hipocloroso, el dióxidu de cloru y la cloramina. Ello ye que por cuenta de que'l cloru gaseosu ye moderadamente soluble n'agua, cuando entra en contautu coles mucoses de les víes respiratories forma acedu hipocloroso, ácidu clorhídrico y diversu oxidantes altamente reactivos, a midida que vase eslleiendo nel líquidu de la superficie de les víes respiratories. Esto provoca mancadures que nun se llinden a les víes respiratories inferiores, sinón que tamién puede afectar a los güeyos, la piel y les víes respiratories cimeres. La vía aérea vese especialmente afeutada dende la ñariz hasta'l nivel de los bronquios. El dañu oxidativo de les víes respiratories puede nun apaecer de manera inmediata, sinón que puede desenvolvese de manera tardiega, mientres cualquier etapa de la enfermedá (díes ya inclusive selmanes dempués de la esposición al cloru).[1][7]

El funcionamientu normal de les víes respiratories puede nun volver restablecer se con normalidá dempués sufrir mancadures pola inhalación de cloru, dexando remortines permanentes tales como asma, hiperreactividad inespecífica de les víes respiratories, síndrome de disfunción reactiva de les víes aérees, fibrosis pulmonar y hiperplasia mucosa.[1][8] Una única esposición a niveles elevaos ye abondu pa provocar remortines permanentes.[9][10]

Otres numberoses sustancies químiques tamién provoquen toxicidá respiratoria nes piscines, tales como les que se lliberar al aire de resultes de les reacciones ente sigo del restu d'axentes químicos agregos a l'agua de la piscina, d'estos col cloru gaseosu y cola materia orgánico d'orixe humanu. Nun se conoz entá'l númberu exactu de los diversos compuestos químicos resultantes d'estes reacciones nin tolos sos efeutos concretos sobre la salú, magar dalgunos considérense tóxicos o canceríxenos.[1][3][5][11][12][13][14]

Accidentes[editar | editar la fonte]

Los accidentes por inhalación de productos químicos en piscines nun son fechos inusuales.[6] Dellos exemplos detállense de siguío.

N'España en 1992, una neña de diez años morrió afogada por inhalación de cloru nuna piscina climatizada cubierta. Otros once neños resultaron intoxicaos nel mesmu incidente y sufrieron mancadures pulmonares, dos d'ellos bien graves. Los fechos produciéronse de resultes d'una neglixencia na manipulación de los sistemes de depuración de l'agua.[15][16]

Ente los años 2008 a 2012 se documentaron 41 accidentes en piscines por sustancies químiques, con un total de 428 víctimes, una d'elles mortal (un operario) y siquier 1750 persones sacupaes. El númberu de víctimes nun únicu incidente bazcuyó dende una sola persona afeutada hasta más de 80 intosicaos (Asturies, 2010). La mayoría de los accidenes producir en piscines municipales.[6]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 White CW, Martin JG (xunetu de 2010). «Chlorine gas inhalation: human clinical evidence of toxicity and experience in animal models [Inhalación de cloru gaseosu: evidencia clínica de toxicidá n'humanos y esperiencia en modelos animales]». Proc Am Thorac Soc 7 (4):  páxs. 257-63. doi:10.1513/pats.201001-008SM. PMID 20601629. 
  2. Ministeriu de Trabayu y Asuntos Sociales d'España. Institutu Nacional de Seguridá ya Hixene nel Trabayu. (ed.): «NTP 341: Esposición a cloru en piscines cubiertes» (1994).
  3. 3,0 3,1 3,2 Florentin A, Hautemanière A, Hartemann P (payares de 2011). «Health effects of disinfection by-products in chlorinated swimming [Efeutos sobre la salú de los subproductos de desinfeición na natación clorada]». Int J Hyg Environ Health 214 (6):  páxs. 461-9. doi:10.1016/j.ijheh.2011.07.012. PMID 21885333. 
  4. Fisk MZ, Steigerwald MD, Smoliga JM, Rundell KW (avientu de 2010). «Asthma in swimmers: a review of the current literature [Asma en nadadores: una revisión de la lliteratura actual]». Phys Sportsmed 38 (4):  páxs. 28-34. doi:10.3810/psm.2010.12.1822. PMID 21150139. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21150139. 
  5. 5,0 5,1 Squadrito GL, Postlethwait EM, Matalon S (setiembre de 2010). «Elucidating mechanisms of chlorine toxicity: reaction kinetics, thermodynamics, and physiological implications [Elucidando los mecanismos de la toxicidá del cloru: cinética de les reacciones, termodinámica ya implicaciones fisiolóxiques]». Am J Physiol Lung Cell Mol Physiol 299 (3):  páxs. L289-300. doi:10.1152/ajplung.00077.2010. PMID 20525917. 
  6. 6,0 6,1 6,2 Gámez J, Padilla A (2012). «Analís d'incidentes químicos asocedíos en piscines d'España, 2008-2012». Rev Toxicol 29:  páxs. 123-128. http://rev.aetox.es/wp/wp-content/uploads/hemeroteca/vol29-2/622-1832-1-SM.pdf. 
  7. 7,0 7,1 Evans RB (mayu-xunu de 2005). «Chlorine: state of the art». Lung 183 (3):  páxs. 151-67. doi:10.1007/s00408-004-2530-3. PMID 16078037. https://link.springer.com/article/10.1007/s00408-004-2530-3#citeas. 
  8. 8,0 8,1 Babu RV, Cardenas V, Sharma G (2008). «Reserve respiratory distress syndrome from chlorine inhalation during a swimming pool accident: a case report and review of the literature [Síndrome de dificultá respiratoria aguda por inhalación de cloru mientres un accidente nuna piscina: informe d'un casu y revisión de la lliteratura]». J Intensive Care Med 23 (4):  páxs. 275-80. doi:10.1177/0885066608318471. PMID 18508837. 
  9. Mariña R, Orriols R (2005). «[Reactive airways dysfunction syndrome [Síndrome de disfunción reactiva de les víes aérees]]». An Sist Sanit Navar 28 (Suppl 1):  páxs. 65-71. PMID 15915173. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1137-66272005000200009. 
  10. Ministeriu de Trabayu y Asuntos Sociales d'España. Institutu Nacional de Seguridá ya Hixene nel Trabayu. (ed.): «Enfermedad profesionales de naturaleza respiratoria. Síndrome de disfunción reactiva de la vía aérea.» (febreru de 2015).
  11. Ministeriu de Trabayu y Asuntos Sociales d'España. Institutu Nacional de Seguridá ya Hixene nel Trabayu. (ed.): «NTP 690: Piscines d'usu públicu (II). Peligrosidá de los productos químicos» (2005).
  12. Carter RAYA, Joll CA (agostu de 2017). «Occurrence and formation of disinfection by-products in the swimming pool environment: A critical review [Esistencia y formación de subproductos de desinfeición nel ambiente de la piscina: una revisión crítica]». J Environ Sci (China) 58:  páxs. 19-50. doi:10.1016/j.jes.2017.06.013. PMID 28774608. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28774608. 
  13. Manasfi T, Coulomb B, Boudenne JL (mayu de 2017). «Occurrence, origin, and toxicity of disinfection byproducts in chlorinated swimming pools: An overview [Esistencia, orixe y toxicidá de los subproductos de desinfeición en piscines cloradas: una visión xeneral]». Int J Hyg Environ Health 220 (3):  páxs. 591-603. doi:10.1016/j.ijheh.2017.01.005. PMID 28174041. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28174041. 
  14. Zwiener C, Richardson SD, DeMarini DM, Grummt T, Glauner T, Frimmel FH (xineru de 2007). «Drowning in disinfection byproducts? Assessing swimming pool water [¿Afogándose en subproductos de desinfeición? Evaluando l'agua de la piscina]». Environ Sci Technol 41 (2):  páxs. 363-72. PMID 17310693. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17310693. 
  15. Lloveras M (payares de 2001). «Muerte na piscina. Guía llegal y jurisprudencial, arremente del Decretu catalán 165/2001, de 12 de xunu, sobre'l socorrismu nes piscines.».
  16. El País (ed.): «Una neña muerta y 11 menores n'estáu grave al esneldar gas tóxico cuando se bañaben nuna piscina» (9 d'agostu de 1992).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]