Music hall

De Wikipedia
Númberu de variedaes en que cinco nuevos enseñen los sos gatinos so la falda.

El music hall foi una forma d'espectáculu bien popular en Gran Bretaña ente 1850 y 1960, pero que depués entró en decadencia. El términu puede referise a:

Oríxenes y desenvolvimientu[editar | editar la fonte]

L'interior del Canterbury Hall, abrió l'añu 1856 en Lambeth, Londres y tuvo los sos oríxenes nel espectáculu ufiertáu en chigres d'estilu o pubs de los años 1830. Estos llugares reemplazaron los entretenimientos semirrurales de feries tradicionales y xardinos suburbanos de prestar tales como Vauxhall Gardens y los Cremorne Gardens. Estos postreros fueron movíos pol desenvolvimientu urbanísticu y perdieron la so popularidá.

El Hall yera una sala nel chigre onde s'executaba cantar, baille, drama o comedia, previu pagu d'una almisión. El Hall más famosu de Londres de los más antiguos yera'l salón Greco en The Eagle, City Road, que entá ye famosu nestos díes por un cantar de trubiecu inglés, con una misteriosa lletra.

Enriba y embaxo de City Road
Dientro y fora de The Eagle
Esa ye la forma en que se mueve'l dineru
Popular ye la papalba.

Otros como les sales "song and supper" incluyíen la de Evan nel Covent Garden, el Coal Hole en The Strand, el Cyder Cellars en Maiden Lane, Covent Garden y el Salópiedrn Mogul en Drury Lane. El music hall como lo conocemos, desenvolver a partir de tales establecimientos nos años 1850 y foi construyíu enriba y nos suétanos de los pubs. Dellos Music halls famosos construyíos nesa era son:

  • El Middlesex, Drury Lane (1851) - llevantáu nel llugar del Mogul Saloon.
  • El Canterbury, Westminster Bridge Road, Lambeth (1856).
  • Wiltons, Wellclose Square in the East End (1856). - constitúi na actualidá'l Music Hall más antiguu del mundu.[1]
  • Weston's en Holborn (1857) - alzáu nel llugar del Seven Tankards y Punch Bowl Tavern.
  • The Oxford, Oxford Street (1861) - construyíu nel sitiu d'un llugar d'entrenamientu llamáu Boar and Castle.
  • El London Pavilion (1861).
  • Deacons en Clerkenwell (1862).
  • Collins en Islington (1862).

Teatru de variedaes[editar | editar la fonte]

Teatru Coliseum de Londres.

Depués, una nueva era de 'teatru de variedaes' y edificios de gran valumbu foi preconizada pol nuevu Pavilio de Londres en 1885. D'alcuerdu a Charles Stuart y a A.J. Park nel so clásicu The Variety Stage (1895):

Hasta agora los halls dieron induldable evidencia de los sos oríxenes, pero les últimes muertes de les sos vieyes conexones fueron dexaos de llau y remanecieron en tou la rellumanza y la so renacida gloria. Los mayores esfuercios del arquiteutu, el diseñador y el decorador fueron puestos al so servicios y el music hall del pasáu arrenunció al apellativu de 'teatru de variedaes' d'anguaño, colos sos clásicos esteriores de mármol y piedra, la so auditoriu pródigamente fitu y los sos elegantes y luxosos antepars, según vastamente allumaos pasiellos por miríadas de lluces llétriques.
Teatru Palladium, en Londres.

Unu de los más grandes nuevos halls foi'l Coliseum Theatre construyíu por Oswald Stoll en 1904 a la fin de la cai St Martin's Lane. El cual foi siguíu pol London Palladium (1910) en Little Argyll Street. Como'l Music hall creció en popularidá y respetabilidad, la distribución orixinal d'un hall grande con meses en que se sirvíen copes, camudó a un auditoriu ensin bébores. L'aceptación del Music hall como una forma cultural llexítima foi sellada pola representación realizada ante'l rei Xurde V en 1912 nel Palace Theatre. Sicasí, a oxetu de caltener el so respetabilidad, la estrella de music hall del momentu Marie Lloyd nun foi convidada dáu'l so calter 'picante' a los güeyos y oyíos de la monarquía.

La presión por consiguir mayores sueldos pa los autores de music hall llevó a l'aplicación de la llei de propiedá intelectual a les composiciones musicales. Esta situación fomentó la industria de grabación de música y les ventes de música en fonogramas. El términu Tin Pan Alley, pa la industria de publicación de la música ganó adeptos ente editores rivales. Los editores musicales de la dómina como Bill Feldman, Francis and Day, etc. yeren compañíes grandes y desaxeradamente rentables. Ellos vendieron el derechu de cantar cantares a artistes particulares, y nenguna otra persona tenía'l derechu de cantar los cantares en públicu.

Allistamientu[editar | editar la fonte]

La Primer Guerra Mundial ye considerada por munchos como'l puntu álgido de la popularidá del music hall. Los artistes y compositores llanzar a dar sofitu públicu y espresaron el so entusiasmu polos esfuerciu realizaos en pro de la guerra. El Music hall patrióticu con composiciones como Keep the Home Fires Burning, Pack up Your Troubles, It's a Long Way to Tipperary y We Don't Want to Lose You (but we think you ought to Go), fueron cantaos polos soldaos nes trincheres y poles audiencies en casa.

Munchos cantares promovían el allistamientu (All the boys in khaki get the nice girls, tolos homes de caqui tienen moces llindes); otres satirizaben elementos particulares de la esperiencia de guerra. What did you do in the Great war, Daddy criticó a los usureros y galbanonos; el cantar de Vesta Tilley llamada I've got a bit of a blighty one describía a un soldáu esteláu de ser seriamente mancáu y unviáu a casa. Les rimas forzaes daben una sensación d'humor negro (When they wipe my face with sponges/ and they feed me on blancmanges/ I'm glad I've got a bit of a blighty one: Cuando llimpien la mio cara con esponxes y péguenme la sarna, toi feliz de tar un pocu infestáu)

El Music hall siguió mientres los años 1920, 1930 y 1940, pero non como la única forma dominante d'entretenimientu popular en Gran Bretaña. La llegada de la radio y la baxa nos precios del gramófonu, estropiar descomanadamente. Agora tenía que competir col jazz, el swing y la música de baille de les ‘Grandes Bandes', según col cine. A pesar d'ello, el music hall dio orixe a grandes estrelles, tales como George Formby, Gracie Fields, Max Miller y Flanagan y Allen mientres esti periodu.

Decadencia[editar | editar la fonte]

Dempués de la Segunda Guerra Mundial, la competencia de la televisión y otros xéneros musicales, como'l Rock and Roll, llevó a la lenta desapaición de los music halls, a pesar de dellos intentos desesperaos de retener a l'audiencia por aciu actos desnudistas. El golpe final vieno cuando Moss Empires, la cadena más grande de Music Hall británica, cerró la mayoría de los sos teatros en 1960. De toes formes la puesta n'escena y películes musicales siguieron siendo influyíes pol idioma del music hall. Oliver!, Dr. Dolittle, My Fair Lady y munchos otros musicales calteníen fuertes raigaños nel music hall. La serie de la BBC, The Good Old Days, que duró trenta años, recreaba'l music hall pa l'audiencia moderna y el Paul Daniels Magic Show contenía dellos actos especializaos, que la so guarda en televisión enllargar dende 1979 a 1994. Enfocáu a una audiencia más nueva, pero entá calteniendo enforma del music hall taba tamién el Show de los Muppets.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Histoire du music hall, Jacques Feschotte. Buo, Paris, 1965. (Que sais-je ?).
  • La Hestoria del Music hall, Sebastián Gasch. Ediciones G. P. Barcelona, 1962.

Referencies[editar | editar la fonte]