Medinilla

Coordenaes: 40°26′22″N 5°37′03″W / 40.439444444444°N 5.6175°O / 40.439444444444; -5.6175
De Wikipedia
Medinilla
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Medinilla (es) Traducir Soledad Muñoz Arribas
Nome oficial Medinilla (es)[1]
Códigu postal 05619
Xeografía
Coordenaes 40°26′22″N 5°37′03″W / 40.439444444444°N 5.6175°O / 40.439444444444; -5.6175
Medinilla alcuéntrase n'España
Medinilla
Medinilla
Medinilla (España)
Superficie 23 km²
Altitú 1056 m
Llenda con Becedas, Neila de San Miguel, Sorihuela, Santibáñez de Béjar, Puente del Congosto, El Tejado, Junciana y Gilbuena
Demografía
Población 78 hab. (2023)
- 43 homes (2019)

- 52 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.05% de provincia d'Ávila
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 3,39 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Medinilla ye un conceyu d'España perteneciente a la provincia d'Ávila, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Forma parte de la contorna del Alto Tormes.Cerca del Berrueco. Cuanta con un muséu de los llavaderos antiguos que s'usaben d'antiguo En 2017 cuntaba con una población de 102 habitantes.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu La llocalidá ta asitiada a una altitú de 1066 msnm.[2][3]
Noroeste: Sorihuela Norte: Santibáñez de Béjar (Salamanca) Nordeste: Puente del Congosto (Salamanca)
Oeste: Neila de San Miguel Este: El Tejado (Salamanca)
Suroeste: Becedas Sur: Gilbuena Sureste: Junciana

El conceyu presenta un peculiar relieve montascosu, con elevaciones como "la teta Gilbuena" y "el Cuetu del Berrueco".

Naturaleza[editar | editar la fonte]

Medinilla cuenta con un llamativu patrimoniu natural, con abondoses especies animales, ente les que pueden destacar les abubillas o'l xabalín.

La carrera a la Teta Gilbuena[editar | editar la fonte]

Ye una famosa tradición pa los abubillos xubir tolos años el monte llamáu la Teta Gilbuena. Son 6,5 quilómetros aproximao nos que mientres cuerres conoces a la xente d'otros pueblos que se suman a esta costosa tradición.


Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 22,88 km²,[4] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 102 habitantes y una densidá de 4,46 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Medinilla ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[5]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[5]      Población según el padrón municipal de 2011[6] y de 2017 del INE.

Heráldica[editar | editar la fonte]

Un escudu, probablemente de cayuela, alcontráu na conocida tradicionalmente como "Cai de les Armes" representando una senciella torre.

Esplicación de la esistencia del escudu

Nel Catastru del Marqués de la Ensenada de 1753 figuraben, ente los 100 vecinos empadronaos, dos Hijosdalgos: don Francisco y Don Miguel García de les Gradillas, hermanos y con familiares nel vecín conceyu de Santibáñez de Béjar. Debieron d'esistir ente éstos y el conceyu de Medinilla diferencies no tocante a la reconocencia de tal condición pos en 1762 empecípiase un pleitu ante la Real Chancillería de Valladolid per parte de Don Francisco nel que, como ye de rigor nesti tipu de pleitos, apúrrese cuantes partíes de bautismu, actes de matrimoniu y testamentos respuendan por la so ascendencia de familia con cortil reconocida. Lo interesante del espediente empecipiáu ye qu'apurre copia d'una Real Carta de fidalguía d'Alonso y Pedro García de les Gradillas, vecinos del de Medinilla, emitida en 1538 como carta ejecutoria (güei diríamos "sentencia firme") tres el pleitu empecipiáu en 1537 polos hermanos Pedro y Alonso García de la Gradillas, vecinos de Medinilla:

[...] que'l so tenor con cabeza y pie de felicidá Real Carta” ente otres coses ordena que: “alcaldes, alguaciles d'esta nuesa casa y corte y chancillería, y a tolos conceyos, correxidores, asistentes, gobernadores, alcaldes, alguaciles, merinos y otros xueces ....... cualesquier, ansí del llugar de Medinilla como de toles otres ciudaes, villes y llugares de los nuesos reinos y señoríos que agora son y van ser d'equí alantre y a cualesquier o cualesquier que cuerren y recalden y empadronen o han y tuvieren que recoyer y recaldar y empadronar en venta o en fialdad o n'otra cualquier manera, agora o d'equí alantre les nueses monedes y pidíos y servicios y los otros pechos y derechos y tributos cualesquier reales y conceyales que los bonos homes pecheros de dichu llugar de Medinilla y de toles otres ciudaes, villes y llugares de los dichos los nuesos reinos y señoríos ....... y partieren y arramaren en cualquier manera ansí pal nuesu serviciu como pa los sos menesteres y a cualesquier o a cualesquier de los d'ellos nos nuesos llugares y xurisdicciones a quién esta nuesa carta carta ejecutoria fuera amosada o esti treslláu aniciáu de ..... públicu, sacáu en pública forma con autoridá de xuez o ande en manera que faiga fe; salú y gracia. Sepades que'l pleitu pa esti tratu na nuesa corte y chacillería, que ta y mora na noble villa de Valladolid, ante los nuesos alcaldes de los hijosdalgo y notariu del reinu de Castiella que nesta moren, ente Alonso y Pedro García de les Gradillas, hermanos, vecinos del llugar de les Gradillas (sic), xurisdicción de la villa de Béjar y el so procurador nel so nome de la una parte y el llicenciáu Francisco de Tapia, el nuesu fiscal, na felicidá la nuesa corte y chancillería nel nuesu nome y el conceyu alcaldes rexidores, oficiales y homes bonos del dichu llugar de Medinilla, en ........... de rebeldía de la otra y yera sobre razón de demanda, que per parte de los dichos Alonso y Pedro García de les Gradillas, ante los dichos los nuesos alcaldes y notariu contra los dichos los nuesos fiscales y conceyu foi puesta y presentada en que dixo que siendo como yeren homes hijosdalgo, bultables de padre y de güelu y de cortil conocida y apuerten 500 sueldos según fueron de Castiella, tando ellos y los dichos los sos padres y güelu en tal posesión .... de tiempu inmemorial a aquella parte y de tanto tiempu que memoria d'homes nun yera en contrariu y siéndo-yos guardaes a toos ellos les honres, franqueces y llibertaes y exenciones de los otros homes hijosdalgo d'estos los nuesos reinos, solíase-yos y acostumaba guardar n'especial de non pechar nin contribuyir, como nun habíen pechado nin contribuyíu en nengunos pechos nin derrames reales, conceyales en que pechaban y pagaben los otros homes bonos, pecheros d'estos los nuesos reinos.

Posteriores indagaciones sobre la posible casa con cortil conocida como orixe del llinaxe atopamos col del apellíu "Gradilla" (sic) inventariáu nel repertoriu Blasones de delles families d'España realizáu por Juan Fco. Hita, Rei d'Armes de Felipe IV, ente los años 1641 al 1655 cola siguiente descripción:

Tienen la so casa nel llugar de Gradilla de la Polera na Xunta del ríu Ubierna nos montes de Burgos, y fueron los sos mayores de los qu'escoyeron y sirvieron al Rei Don Pelayo.

Tradiciones[editar | editar la fonte]

Una de les costumes más carauterístiques de Medinilla ye la de los Quintos, fiesta na que se celebra'l maduror de los mozos adolescentes, nel so camín a adultos.[ensin referencies] Los braniantes siguen calteniendo la tradición, torgando qu'esta suma. Nesta celebración realizada n'honor al santu Santuyano (febreru)participen tolos mozos de dieciocho años. Dalgunes de les aiciones más frecuentes que se realicen son:

  • Correr les cintes: llámase asina a la tradición de dir xubíu nun burru coles mires de coyer el máximu númberu de cintes posibles. Estes cintes asitiar a un eleváu altor, siempres al algame de los mozos, que tienen d'intentar introducir un palu pola argolla asitiada a un estremu de la mesma (prohibíu utilizar les manes).
  • Misa n'honor a Santuyano: los habitantes del pueblu alleguen a la eucaristía na ilesia. Frecuentemente, los quintos participen na celebración al traviés de dalguna llectura. Finalmente y a la salida de la ilesia, tien llugar una pequeña procesión na que s'alcen dellos pendones y símbolos del pueblu.

La plaza de toros[editar | editar la fonte]

Según los datos axenciaos pol investigador Gabriel Cusac, que realizó un trabayu antropolóxicu sobre la ermita de Fonte Santa de Medinilla, la plaza de toros que forma parte del conxuntu d'edificaciones nes que s'integra'l templu, «pudiera ser la más antigua d'España». De tal manera, según les sos manifestaciones, tratar d'una plaza de mediaos del sieglu XVII, de forma cuadrangular. Prueba d'ello ye que, «esta plaza yá ye citada en documentos d'espectáculos taurinos de finales del sieglu XVII, polo que puede considerase la plaza de toros n'usu más antigua d'España». Sicasí, l'estáu d'esta construcción ye «llamentable», según Cusac, qu'añede qu'habría que plantegase un proyeutu de rehabilitación bien cuidadosa. El bejarano Javier Cusac realizó un estudiu que se va publicar nel Centru d'Estudios Bejaranos a finales d'anguaño y el so interés na ermita de Fonte Santa y los edificios añedíos anicia, ente otres coses, en que «Medinilla perteneció, nel so día, al Ducáu de Béjar». El direutor de la Secretaría del Patrimoniu de la Diócesis d'Ávila, Óscar Carbayeda, afirmó a esta redaición que «nel inventariu onde tenemos recoyíos los bienes patrimoniales de la Diócesis d'Ávila consta esta edificación como bien antigua, anque nun tenemos constancia de que sía la plaza de toros más antigua d'España». Sía que non, el voceru del Obispáu, propietariu de la finca, asegura que nun nos plantegemos, pel momento, nenguna actuación en Fonte Santa». Pela so parte, l'alcaldesa de Medinilla, Soledad Muñoz Arribas, afirmó que «el Conceyu tien enforma interés en que se curie y restáurese debidamente y tantu la plaza como la ermita y los edificios allegantes» y manifestó que'l consistoriu ta abiertu a cualquier collaboración tendente a ello. Fuentes de la Xunta de Castiella y Llión afirmaron que «nun consta qu'haya nengún proyeutu de restauración al respeutu», anque, si haber, estudiaríen la posibilidá de financiamientu».

Poemes populares[editar | editar la fonte]

De la tradición poética del pueblu destaca'l so famosu cantar "Viva la Virxe de Fonte Santa". Dichu cantar, que s'interpreta mientres toles celebraciones eclesiástiques del pueblu, ye bien conocíu por tolos habitantes del pueblu. La hestoria de dichu cantar remontar al sieglu XVI. Mientres una templada tarde del primer día del mes setiembre, un monxu claretianu llamáu Don Virgilio pasiaba poles paraxes naturales cercanos a l'aldega. Averábase la hora de la oración y decidió arrodillarse nel campu, a les veres d'un pequeñu manantial d'agua puerco y non potable, y ponese a rezar los sos credos. Mientres el décimu credo, cunta la lleenda qu'una Virxe apaecióse-y ante los sos güeyos y bendíxolu con felicidá y suerte. El monxu, sorprendíu, nun podía creese qu'aquella fora la imaxe real de la Virxe María. Pero les sos duldes estenáronse cuando la supuesta "Virxe" profetizó-y que los males de los homes veríense calmos. Pero que para ello antes debería de pasase por un periodu de completa destrucción, maldá y egoismo humanu, nel que lo único qu'importaba yera l'interés propiu y les persones taben movíes por intereses de poder y tierres. Dempués d'habese lleváu a cabu esta anunciación la Virxe sumió del manantial, non ensin antes pidir al monxu qu'anunciara'l mensaxe y que construyera nel so honor una ermita. Cuando'l monxu decató l'agua del manantial yera clara, pura y tan inmaculada como la mesma presencia divina. Dende aquel día'l manantial recibió'l nome de Fonte Santa, y años dempués construyóse na so contorna la conocida ermita que recibe'l mesmu nome. Don Virgilio predicó'l mensaxe que la Virxe de la Fuente Santa pidiéra-y, y pallo compunxo la so obra poética "Viva la Virxe de Fonte Santa", que col tiempu pasó de ser un poema escritu a convertise nun cantar recitáu por xuglares, y en los nuesos díes pola xente del pueblu. El poema diz asina:

Viva la Virxe de Fonte Santa,

Qu'en el nuesu pueblu tien el so altar,
Y reine siempres triunfante Cristu,

Nel nuesu pueblu noble y lleal.

El monxu claretianu morrió tempranamente a los diez años siguientes, pero non ensin dexar patente una coleición de manuscritos, de los que nun se tien constancia na actualidá, pero de los que se sabe qu'afirmaben acontecimientos tan importantes como la Revolución Francesa o la Guerra d'Independencia Española. Créese qu'estos fechos afayar Don Virgilio n'alcuentros posteriores cola Virxe'l mesmu día que'l so primer alcuentru y nel mesmu llugar: la Fonte Santa.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Medinilla na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  3. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Ávila». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013.
  5. 5,0 5,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Medinilla».
  6. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]