La Pueblanueva

Coordenaes: 39°54′52″N 4°40′35″W / 39.914444444444°N 4.6763888888889°O / 39.914444444444; -4.6763888888889
De Wikipedia
La Pueblanueva
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de La Pueblanueva (es) Traducir Jesús Toledano Bonilla
Nome oficial Pueblanueva, La (es)[1]
Códigu postal 45690
Xeografía
Coordenaes 39°54′52″N 4°40′35″W / 39.914444444444°N 4.6763888888889°O / 39.914444444444; -4.6763888888889
La Pueblanueva alcuéntrase n'España
La Pueblanueva
La Pueblanueva
La Pueblanueva (España)
Superficie 122 km²
Altitú 481 m
Llenda con Talavera de la Reina, Montearagón, Cebolla, Malpica de Tajo, San Martín de Pusa, San Bartolomé de las Abiertas y Las Herencias
Demografía
Población 2158 hab. (2023)
- 1077 homes (2019)

- 1063 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.1% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 17,69 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
lapueblanueva.com
Cambiar los datos en Wikidata

La Pueblanueva ye un conceyu español perteneciente a la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha.

Xeográficamente ta asitiada nel valle del ríu Tajo, na terraza fluvial lo que-y fai tener un clima nidiu y bien aparente pa l'actividá agrícola y ganadera.

Toponimia[editar | editar la fonte]

El nome "Puebla Nueva" indica qu'otru o otros nucleos de población más antiguos, se despoblaron en beneficiu d'esta puebla nueva.

Historia[editar | editar la fonte]

Historia antigua[editar | editar la fonte]

Pela redolada de La Pueblanueva atopáronse muertes arqueolóxiques d'un pasáu remotu, ente los que cabo destacar la tumba topada en 1771 pol eruditu talaverano Luis Jiménez de la Llave nuna cripta derruida, na que s'atopaba un estraordinariu sarcófagu hispanorromano, fechable nel sieglu II o III de la nuesa era; el cual presentaba importantes estroces, causaos posiblemente pol inesorable pasu del tiempu o quiciabes, según F. Jiménez de Gregorio, pola profanación a la que se vio sometíu mientres los tiempos de les invasiones bárbares en Hispania polos vándalos, qu'estrozaron lliteralmente pies, manes y cabeces de los escelentes relieves de bultable influencia bizantina, nos qu'apaez Xesucristu arrodiáu de los Apóstoles dientro d'arcos de mediu puntu. Na actualidá esta notable pieza atópase depositada nel Muséu Arqueolóxicu Nacional, y ye considerada una de les xoyes más importantes del arte Paleocristiano español. Respectu al mausoléu onde foi descubiertu, el profesor Pedro de Palol destacó que namái había otru exemplu equivalente en Spalato.[2]

L'ensame de restos arqueolóxicos d'importancia faen pensar sobre la posibilidá d'un asentamientu urbanu d'orixe romanu na zona (Jiménez de Gregorio), quiciabes allugáu nes proximidaes del cuetu de Santa María, y conocíu como Lórbiga, darréu como Orbiga, y que ye posible identificar cola actual finca de La Formiga y cola Ilúrbida de Ptolomeo. Na actualidá esi xacimientu romanu ye conocíu como La Mina.

Dómina musulmana[editar | editar la fonte]

D'esta dómina caltiénense, sobremanera, topónimos como almafrague que significa vacíu, en clara alusión al terrén despoblado y desiertu que los árabes atoparon cuando invadieron estes tierres poca dempués del añu 711; tamién hai un valle del Bujillo, que según Jiménez de Gregorio fai alusión a la pallabra árabe bruch que significa torre o'l topónimu albueros que puede traducise por llaguna o depósitu d'agua.

Dómina medieval[editar | editar la fonte]

A principios del sieglu XIV mentar na documentación del Arzobispáu de Toledo, les deveses de Orbiga, Sangrera, Almofrague, la Peraleda, Cotanillo, la Albuera, Hijares..., con una población bien esvalixada, anque Jiménez de Gregorio asegura qu'estes deveses yá esistíen como tales dende'l sieglu XIII o inclusive antes.

Talavera de la Reina pasó a ser señoríu de los Arzobispos de Toledo, per carta de privilexu dada por Enrique II el de les mercés en Toledo'l 25 de xunu de 1369, y una vegada acabada la guerra civil que-y enfrentó al so hermanu, el rei llexítimu Pedru I, compensando d'esta manera'l sofitu recibíu pol Arzobispu don Gómez Manrique na guerra fratricida de 1366-1369.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

La documentación déxanos conocer sustanciosos datos sobre la zona nos sieglos baxu medievales. Asina, sabemos que nel sieglu XIV San Pedro de Almofrague foi cabeza de parroquia, y que daqué más d'un sieglu dempués, el 14 d'ochobre de 1495, el conceyu de Talavera de la Reina, concedía llicencia pa repoblar la parroquia, nun llugar que fuera delimitado primeramente por oficiales del conceyu talaverano a Juan de Alcocer, Bartolomé de Castro y Alonso García con "...les condiciones con que poblaron oros llugares de la Jara.", que nun yeren otres que la prohibición de vender, trocar o arrendar les tierres apurríes a los pobladores, la imposibilidá de llograr la plena propiedá de la tierra por pertenecer a los bienes comunales de Talavera de la Reina, la prohibición taxativa de dexar nuevos vecinos ensin cuntar cola llicencia del conceyu de la villa, y el beber vinu que non fora de Talavera, amás d'una serie de midíes de calter económicu que nun tuvieron d'espolletar, pos a finales del sieglu XVI namái quedaba naquel llugar una casa de llabranza, que nel sieglu XVII apaez yá como despoblada.

Finalmente, y como yá sabemos, en 1496 nació La Pueblanueva nel términu del alijar de Vademalillo. La propiedá de la tierra correspondía al conceyu talaverano, y polo tanto pertenecía en señoríu a los Arzobispos de Toledo, quien acutaba los derechos daos a los repobladores sobre les parceles que se-yos apurríen anque cola posibilidá d'esfrutar d'elles y poder tresmitiles per vía hereditaria a los sos descendientes. En sesión de 17 de marzu de 1501 el conceyu de Talavera de la Reina afitó les condiciones a les que teníen que tar sometíos los nuevos moradores del llugar, condiciones bien paecíes a les esixíes en 1495 pa la repoblación de Almofrague, citaes enantes.

Esta nueva fundación, según Mª José Suárez, intentó de dalguna manera compensar el fracasu que supunxera l'anterior intentu de repoblar la zona. Lo cierto ye que la población de La Pueblanueva creció de manera incesante nos años darréu posteriores a la so fundación, y en menos d'un sieglu, en 1576, el conceyu algamaba yá la cifra de 350 vecinos, cantidá que según esta mesma autora nun llograra nengún otru llugar de la zona.

Sicasí, el tipu de rellaciones, fundamentalmente económiques, de la nueva población con Talavera pueden calificase de verdadera servidume. Tolos conceyos pertenecientes a l'alfoz talaverano teníen la obligación de suministrar los productos agrícoles básiques na alimentación medieval (granu fundamentalmente), pa ser vendíos nel mercáu talaverano, torgando que los aldeanos pudieren vender los sos productos al meyor postor. Tamién Talavera exerció un verdaderu monopoliu sobre'l vinu que producíen los sos viñeos, y asina, yera l'únicu que podía ser vendíu en tolos pueblos de la so alfoz, prohibiendo darréu que los habitantes de Almofrague y La Pueblanueva pudieren llantar viñes nin adquirir vinu d'otres llocalidaes porque "...si d'otra manera se ouiese de hazer la villa en quanto a lo del vinu y viñes perderíase, porque aquella ye la más prinçial fazienda que los veçinos de la dicha villa viuen".

Na actualidá La Pueblanueva ye un conceyu altamente influyíu pola so cercanía a Talavera de la Reina y caltién una importante industria agrícola y ganadera.

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de La Pueblanueva ente 1900 y 2006
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Fiestes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. La Vanguardia Española, 13 de setiembre de 1970]

Ver tamién[editar | editar la fonte]