Horcajo de los Montes

Coordenaes: 39°19′35″N 4°39′00″W / 39.3264°N 4.6501°O / 39.3264; -4.6501
De Wikipedia
Horcajo de los Montes
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
ProvinciaBandera de Provincia de Ciudad Real provincia de Ciudá Real
Partíu xudicial Ciudad Real
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Horcajo de los Montes (es) Traducir Alfredo Enrique Prado Fernández
Nome oficial Horcajo de los Montes (es)[1]
Códigu postal 13110
Xeografía
Coordenaes 39°19′35″N 4°39′00″W / 39.3264°N 4.6501°O / 39.3264; -4.6501
Horcajo de los Montes alcuéntrase n'España
Horcajo de los Montes
Horcajo de los Montes
Horcajo de los Montes (España)
Superficie 208.44 km²
Altitú 780 m
Llenda con Alcoba de los Montes, Navalpino, Villarta de los Montes, Helechosa de los Montes, Los Navalucillos y Navas de Estena
Demografía
Población 789 hab. (2023)
- 444 homes (2019)

- 439 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.16% de provincia de Ciudá Real
0.04% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 3,79 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
horcajodelosmontes.com
Cambiar los datos en Wikidata

Horcajo de los Montes ye un conceyu español de la provincia de Ciudá Real, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tien una superficie de 208,44 km² y una densidá de 4,61 hab/km².

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Alcontrar a 510 msnm na gran depresión anticlinal, que dende esta población, pel noroeste, llega y devasa el conceyu d'Anchores.

Horcajo de los Montes ta asitiáu na confluencia del ríu Rubial, que de la mesma formen dos llargos valles na confluencia de valles y rañas. Crucia'l conceyu un ramal o cañada d'enllaz de l'antigua Mesta perteneciente a la Cañada Real Segoviana, que partiendo de la Devesa de Fernán Núñez, en Siruela (Badayoz), desagua en Menasalbas (Toledo), xuniéndose ellí a la cañada principal.

Atópase na Ruta "Paisaxes de Cabañeros" xunto con Navas de Estena. Horcajo de los Montes tien parte del so términu municipal dientro del Parque nacional de Cabañeros, con una pequeña aportación de monte públicu na Sierra de la Celada o del Gavilán.

Historia y Arte[editar | editar la fonte]

Fueron, posiblemente, les sos condiciones d'agua y descansu, les que van determinar la so creación como pueblu. Esisten pruebes de que na Edá de Piedra hubo asentamientos humanos, hai restos de piedres que s'usaben pa trabayar les pieles y de trilobites, que daten de hai 260 millones d'años.

Dos calzaes romanes, les de Mérida a Toledo pola antigua Metercosa y l'Espinazu del Can al Horcajo, y el ramal que partiendo d'aquél por Bohonal y la Devesa del Ahijón xunir col camín de Castiella a Andalucía, son niciu seguru de la so esistencia na dómina romana. El nuesu pueblu foi arrampuñáu a los moros por Alfonsu VI hacia l'añu 1085 cola ayuda del Cid.

Dempués de Reconquistar: El censu de la población en 1591 inclúye-y ente los llugares de los Montes de Toledo cola so ilesia y les sos 109 vecinos y por tanto col so conceyu, que la so xurisdicción topar llindada pola Cuartiya y dependiente de la ciudá de Toledo. Alredor de 1600, el rei Felipe III espulsó a los moriscos d'España, y Horcajo de los Montes, sufrió que 19 families fueren embarcaes escontra África pol puertu de Cartaxena...

Monumentos[editar | editar la fonte]

Horcajo de los Montes cunta con paisaxes d'encantu y na so redoma'l Parque nacional de Cabañeros. Regueru de la Chorrera col so saltu d'agua d'unos 15 metros o rutes a cuerpu pola Sierra de la Celada.

Muséu Etnográficu: El Muséu Etnográficu de Horcajo zarra ente les sos parés de piedra aquello que caracterizó la manera en que s'entiende la vida por estos llugares. Nél puédense contemplar les téuniques emplegaes na construcción de les cases pa consiguir templaos abellos pel hibiernu, y, coles mesmes, ayudar, colos sos gruesos murios, a sobrollevar la chorniza estación braniza: adobe y la piedra pa les parés y jara y yérbadu pa los techos. El Muséu recueye tamién los materiales emplegaos secularmente na creación d'instrumentos y preseos de llabranza: piel y corchu, madera y xuncos, cera, güesos. Bien interesante ye'l Llagar de Cera, del s XIX, construyíu en madera de carbayu procedente de les tierres de Cabañeros y la representación de les formes d'ellaboración del vinu de pitarra, tradicional de Horcajo. Les téuniques de fotografía y representación en maquetes emplegaes, dexaron recrear la forma de vida de los habitantes de la zona.

Ilesia Parroquial de San Antonio Abá: que la so construcción va poder datase en redol a los sieglos XIV-XV. Ilesia d'una sola nave, con cubierta a dos vertientes sobre arcos llixeramente apuntaos que siguen los murios llaterales a manera de contrafuertes. Estos elementos arquiteutónicos dar con regularidá nes ilesies de la zona. La cubierta del ábside, más elevada, ésta construyida en madera a cuatro vertientes, con vigues sobre ménsulas decoraes en que'l so centru vemos motivos vexetales que paecen piñes. Nes sos parés hai capiyes adosaes, nuna d'elles atopa la pila bautismal, d'una sola pieza, con soporte central y brocal con gatallones, que vamos ver tamién n'otres ilesies de la zona. Esterior con agregos en lladriyu y mampostería, con contrafuertes semicirculares en cabecera y llaterales. Ente los contrafuertes apaez una puerta onde predominen elementos arquiteutónicos árabes, probablemente conxuntu más pervalible que tien la Ilesia. Tamién destaca un arcu polilobulado zarráu nun alfil, debaxo d'un doble arcu mixtilíneo de forma bien singular.

Ermita de La nuesa Señora de Guadalupe: De recién construcción.

== Fiesta Toles fiestes celebraes polos horcajeños caltienen el sabor aneyo de la tradición y la cencellez, siempres con motivos relixosos que suelen traer celebraciones eucarístiques como les procesiones o les romeríes. Dalgunes de les celebraciones más populares nel conceyu son:

  • San Isidro: La fiesta del patrón de los llabradores celebra'l 15 de mayu,con una gran romería.
  • San Juan: Constitúin les fiestes patronales del pueblu. Celebrar na selmana del 24 de xunu, y amás de les celebraciones católiques enantes mentaes (procesiones, pasu del santu, etc...) celébrense diversos xuegos y torneos rurales.
  • Virxe del Carmen: Procesión y romería el 16 de xunetu Virxe de Guadalupe: El penúltimu sábadu d'agostu, celébrase la romería de La nuesa Señora de Guadalupe, na que los horcajeños xuben a la ermita asitiada sobre'l valle en que fuelga'l pueblu, y baxar hasta la ilesia. El 8 de setiembre celebra una procesión nel so honor pol pueblu, y empecípiase un periodu de fiestes que, a la manera de les de San Juan, van rematar al sábadu siguiente, en que se vuelve a xubir a la Virxe a la so ermita.
  • Virxe del Pilar: 12 d'ochobre.

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución demográfica de Horcajo de los Montes
19911996200120042007200920132015
1,0281,1161,0831,0571,015972987959
(Fonte: INE)
Gráfica d'evolución demográfica de Horcajo de los Montes ente 1991 y
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]