Villarta de los Montes

Coordenaes: 39°12′51″N 4°47′32″W / 39.214166666667°N 4.7922222222222°O / 39.214166666667; -4.7922222222222
De Wikipedia
Villarta de los Montes
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
Provincia provincia de Badayoz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villarta de los Montes (es) Traducir Antonio Miguel Sánchez
Nome oficial Villarta de los Montes (es)[1]
Nome llocal Villarta de los Montes (es)
Códigu postal 06678
Xeografía
Coordenaes 39°12′51″N 4°47′32″W / 39.214166666667°N 4.7922222222222°O / 39.214166666667; -4.7922222222222
Villarta de los Montes alcuéntrase n'España
Villarta de los Montes
Villarta de los Montes
Villarta de los Montes (España)
Superficie 123.3 km²
Altitú 551 m
Llenda con
Demografía
Población 403 hab. (2023)
- 221 homes (2019)

- 216 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.06% de provincia de Badayoz
0.04% de Estremadura
0% de España
Densidá 3,27 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villartadelosmontes.es
Cambiar los datos en Wikidata

Villarta de los Montes ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Badayoz (comunidá autónoma d'Estremadura), mancomunidá de Cijara.

La so población en 2016 ye de 503 habitantes censaos según el INE.

Situación[editar | editar la fonte]

Asitiada nun ámbitu montuoso, nes estribaciones de la sierra del Aveséu, yá nos dominios de Castiella-La Mancha, ocupando l'estremu más oriental de toa Estremadura. Pertenez a la mancomunidá integral de Cijara y al Partíu xudicial d'Herrera del Duque. Villarta ta asitiada en Badayoz(nordés)

El xentiliciu de los sos naturales ye villarteño/as. La so posición atópase abondo alloñada de les restantes llocalidaes de la zona (Herrera del Duque, Fuenlabrada de los Montes y Helechosa de los Montes), de les que la dixebra una orografía montascosa, d'enorme grandiosidá y guapura paisaxística, na que la naturaleza manifestar en tou la so rellumanza, cubierta d'arboláu y vexetación. El paisaxe apaez cubiertu de pinares, devesa y monte baxu, con bayura de caxigales, jara y otros arbustos. Sobre les paraxes circundantes en que la Naturaleza manifestar con tou la so rellumanza, figura la Reserva Rexonal de Caza del Cíjara.

Los conceyos estremeros de Villarta de los Montes son:

ente que de Badayoz capital dixébren-y 220 km.

Llégase al traviés de: Madrid -> Toledo -> Argés -> Pulgar -> Las Ventas con Peña Aguilera -> Retuerta del Bullaque -> Horcajo de los Montes -> Bohonal de los Montes -> Villarta de los Montes

Dende: Badayoz -> Santa Amalia -> Casas de Don Pedro -> Talarrubias -> N-430 -> Villarta de los Montes

Historia[editar | editar la fonte]

La hestoria de Villarta de los Montes ta rellacionada cola so pertenencia a la Mesta, y les sos construcciones caltienen la tipoloxía clásica de les rellacionaes coles cañaes mesteñas.

L'orixe de la formación d'esti pueblu ta estrechamente rellacionáu cola actividá ovina. Poro, determinar que'l so orixe ye pastoril, siendo nel so principiu los habitantes escasos.

Pasando'l tiempu, y con él les vicisitúes históriques de cada dómina, la población foise amontando y estendiéndose urbanísticamente d'una manera anárquica. L'apaición de Villarta como pueblu incipiente data del sieglu XIII, siendo asina desconocida la fecha en que foi fundáu.

El territoriu de Villarta perteneció a la cora de Al-Belath, qu'entendía la zona oriental de Cáceres y de Badayoz hasta Castuera, dientro del reinu taifa de Toledo. Más tarde, nuna serie de campañes militares, enmarcaes ente los años 1079 y 1085, el rei Alfonsu VI de Llión y Castiella apoderar de les tierres d'ésti reinu musulmán de Toledo.

Dempués de la batalla de Sagrajas (1086), perder a manes de los almorávides munches de les tierres entendíes ente los ríos Tajo y Guadiana. Sicasí, esti últimu ríu sirve de frontera ente'l reinu de Castiella y el reinu árabe a partir del añu 1157. Dempués de la batalla de las Navas de Tolosa (1212), el territoriu ocúpase totalmente.

A partir de 1444, tol territoriu ta sol dominiu de Gutierre de Sotomayor, Gran Maestre de la Orde d'Alcántara y conde de Belalcázar, concedíu pol rei Xuan II de Castiella. Nun censu de 1594,[2] a Villarta incluyir na Tierra de Belalcázar na Provincia de Trujillo.

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura, entós conocíu como Villarta. Dende 1834 quedó integráu nel Partíu xudicial d'Herrera del Duque.[3] Nel censu de 1842 cuntaba con 161 llares y 620 vecinos.[4]

Clima[editar | editar la fonte]

Villarta de los Montes ta asitiáu nel dominiu climáticu mediterraneu. Los factores más significativos nesti aspeutu son: iviernos fríos, branos templaos, seca braniza (que s'estiende pelos meses de xunu a setiembre), irregularidá nes precipitaciones y fuertes oscilaciones térmiques.

Dientro del clima mediterraneu, y por cuenta de unos factores xeográficos y otros dinámicos como son la llatitú, la situación de la rexón dientro de la provincia de Badayoz, la disposición del relieve y l'altitú, podría considerase'l clima d'esta zona estremeña una microclima, por cuenta de que cunta con unes precipitaciones añales superiores a les contornes axacentes (ente 700 y 900 mm de media), y onde abonden les borrines mañaneres por cuenta de la cercanía del ríu Guadiana.

Economía[editar | editar la fonte]

Basada na ganadería, agricultura y nel caltenimientu de la Reserva Rexonal de Caza del Cíjara.

El sector ganaderu dedícase, principalmente, al cuidu de ganáu ovín y caprino, que pacen nes zones más grebes o cerealísticas nes que repelan yerbes y camperes. Antes esistía daqué de ganadería bovina, pero perdió importancia frente al cuidu del ganáu ovín.

L'agricultura ye la segunda actividá económica importante. Principalmente, cultívense ceberes propies del clima continental: trigu, cebada, centenu y avena. En Villarta, les tierres llanes son casi inesistentes, polo que la maquinaria agrícola nun tien a penes cabida. Dientro de la producción agrícola, tamién puede destacar l'actividá olivarera, l'apicultura y la viticultura. La producción vitivinícola tien escasa importancia, siendo poques les viñes esistentes.

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Panorámica de Villarta de los Montes, col ríu Guadiana al fondu.
  • Sobre'l ponte medieval de la Mesta, construyíu a mediaos del sieglu XV, circulaba'l mayor númberu de ganaos de toa España, al constituyir la puerta principal d'entrada a les camperes d'iviernu d'Estremadura pa les oveyes de Castiella y Llión, procedentes de la cañada segoviana. Trátase d'una construcción de mampostería y lladriyu, de factura góticu-mudéxar, con más de 225 metros de llargor, compuestu por 16 arcos principales de distintes proporciones y modelos, la mayoría apuntaos, de gran lluz y con estribos cilíndricos. Na actualidá tópase cubiertu peles agües del banzáu del Cíjara (Ríu Guadiana), siendo visible namái cuando'l so nivel ye bien baxu.
  • Sobre los altores, al otru llau de la ponte, írguese la ermita de Ntra. Sra. de l'Antigua, emplazada nun descansadero de la Mesta. Ye una construcción de sabor popular, con orixe mudéxar, perimetrada por arquerías, a la que nel sieglu XVIII añedióse una cúpula barroca acoyendo un camarín. El retablu y les pintures que decoren l'interior resulten de notable interés. La imaxe de la Virxe titular ye una formosa talla románica en madera datable nel sieglu XIII, de gran valor artísticu.
  • La población de Villarta, de pequeñes proporciones, asítiase sobre una topografía irregular que da llugar a una configuración urbanística d'acusáu tipísmo, con cais empinaes y trabancoses nes que perduren munches cases de sabor popular. Nel estremu más baxu del caserío, atestando yá col campu, álzase, como edificación más señalada de la llocalidá, la ilesia parroquial de Santa María Madalena (sieglu XV), na archidiócesis de Toledo, recoleta creación de modelu rural, con senciella pero curiosa arquiteutura, a la que la portada y una torre cuadrangular confieren un singular curiosu morfolóxicu. Cuenta con retablu barrocu de bona factura, con pintures que s'atribúin a Juan Correa de Vivar.
  • Delantre de la ilesia asítiase una fonte de tipu tradicional, configurando un rincón de notable curiosu conocíu como "El Remexu".

Folclor y costumes[editar | editar la fonte]

  • Xineru: Autu de los Reis Magos, Les Carnestolendas, La Lluminaria ("El Tizne")
  • Febreru: San Blas y San Blasillo, Alabardas, Baille de los Ciegos
  • Mayu: La Cruz y Los Mayos, Misa de la Villa ("Misavilla")
  • Agostu: Fiestes patronales n'honor a la Virxe de l'Antigua (díes 14, 15, 16 y 17 d'agostu)
  • Payares: Quintos

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Consecuencia de l'abondosa pesca (carpa, barbu, lucio, perquesol, alburno, pez gato, blas...), los pexes de ríu son un platu habitual na mesa: salmorejo de pexes rustíos al caricote, o guisaos con cebolla y vinagre.

Los productos lácteos y la carne tamién son bien abondoses en Villarta, yá que nos sos montes y paisaxes abonden animales como les cabres, oveyes, gochos, venaos, corzos, xabalinos, malvíses, perdices, coneyos y llebres.

Ente los productos de matanza pueden tastiase les patateres, el pistoreyu n'adobo, el trabao en pringue, torrendos y el conocíu tasajo. Amás, y como platos presentes en tola gastronomía de la rexón, nun falten en Villarta el popular gazpachu con pataca asada y güevu fritu, ajoblanco, y duces caseros ellaboraos con miel de la zona; son de destacar la canelilla, "rosquíes",canelones y canutos, y mantecaos.

Otros platos típicos villarteños: Sopes de cachuela, sopes berrendas, migues, asadillo, sopes d'ayu, ensalada de llechuga, cagao de gatu, pistu, caldereta, espárragos...

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI
  3. Cervantes Virtual [1]
  4. Conceyu Códigu INE -06-157 Montes&btnBuscarDenom=Consultar+selecci%F3n

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]