Historia de Bangladex

De Wikipedia
Somapura Mahavihara, en Bangladex. Ye'l vihara budista más grande del subcontinente indiu construyíu pol Dharmapala de Bengala.

Bangladex ocupa'l territoriu del antiguu Paquistán Oriental que foi parte del Paquistán ente 1947 y 1971, y parte de la India Británica enantes a la partición de la India Británica de 1947 realizada al declarase la independencia d'India y Paquistán.

Pal periodu anterior a 1947, vease Historia de la India.

Escontra la independencia[editar | editar la fonte]

  • Hasta 1947, el territoriu de Bangladex formó parte de la India Británica, siendo la parte oriental de la provincia de Bengala. Dada la so composición relixosa de mayoría islámica, frente a la mayoría d'hinduistes na parte occidental de Bengala, se la particionó y pasó a formar parte del Paquistán.
  • Ente 1947 y 1971, la historia de Bangladex ta xunida a la de Paquistán, del que yera una provincia oriental, separada 1.600 km de les otres cuatro provincies que constituyíen el Paquistán occidental.
Pal periodu 1947-1971, vease Historia de Paquistán.

Independencia de Bangladex[editar | editar la fonte]

Ente 1946 y 1970 hubo dos factores importantes que conducieron a la nacencia de Bangladex. Nesta dómina entá yera'l Paquistán oriental. Los bengalíes yeren bien reticentes a la creación del Paquistán y a la secesión de la India. La lliga musulmana nun tuvo muncha influencia en Bengala hasta los años 1940.

En 1946, por cuenta de la gran masacre de Calcuta, aniciáronse una serie d'espresiones polítiques ya inclusive enfrentamientos violentos ente los hindús y los musulmanes, que fizo que la secesión fuera inevitable. La violencia empezara yá dende los años 1920. Ésta llevó a la necesidá de crear un estáu musulmán na antigua India británica, Paquistán. Tres les eleiciones de 1946, la lliga musulmana llogró la mayoría de Bengala. Nesi momentu, los bengalíes xunir a la lliga.

Mientres los venti años posteriores a la declaración d'independencia respeuto al dominiu británicu, Paquistán Oriental recibió bien poca atención del gobiernu central de Paquistán, asitiáu nel otru estremu del subcontinente indiu. La frecuente esplotación de la mayoría bengalí pola minoría non bengalí (dambos musulmanes) fixo crecer les tensiones en Bengala oriental, que llegaron a la so llende en 1971, siguiéndo-y una desaprobación abierta y non democrática de los resultaos eleutorales que daben a la Lliga Awami una mayoría apolmonante nel parllamentu per parte del militar Yahiya Khan, entós presidente del Paquistán.

Sol lideralgu del Sheikh Mujibur Rahman, tamién conocíu como Bongobondu (amigu de Bengala) y Padre de la Nación, Bangladex empezó la so llucha pola independencia, sofitáu de primeres discretamente pol gobiernu de la India. A esto siguió a unu de los más sangrientos xenocidios de los tiempos recién lleváu a cabu pol exércitu paquistanín sobre civiles bengalíes inocentes el 25 de marzu de 1971.[1] Casi de momentu ésti conflictu foi l'orixe de la Guerra indo-paquistanina de 1971, que remató n'avientu del mesmu añu cola derrota decisiva de les fuercies de Paquistán (Occidental) y l'independencia de Paquistán oriental sol nome de Bangladex.

Finalmente Bangladex independizóse'l 16 d'avientu de 1971. Poco tiempu dempués, el 11 de xineru de 1972, el nuevu país camudaría oficialmente de nome y la nueva constitución sería adoptada'l 16 d'avientu de 1972 (vease Sheikh Mujibur Rahman).

Dómina independiente (1971 - 2000)[editar | editar la fonte]

Tres la so independencia, Bangladex pasó a ser una democracia parllamentaria, con Mujib como Primer Ministru. Nes eleiciones parllamentaries de 1973, la Lliga Awami ganó por mayoría absoluta. Ente 1973 y 1974 tuvo llugar una enorme fame a lo llargo y anchu de tol país, y a principios de 1975, Mujib reformó les instituciones, escontra una estructura socialista de partíu únicu col so apocayá formáu partíu BAKSAL. El 15 d'agostu de 1975, Mujib y la so familia fueron asesinaos por oficiales del exércitu de rangu mediu.

A lo llargo de los trés meses siguientes hubo una serie de sangrientos golpes y contragolpes d'Estáu que remató col ascensu al poder del xeneral Ziaur Rahman, quien reinstauró una democracia multipartidista y fundó'l Partíu Nacionalista de Bangladex (PNB). El gobiernu de Ziaur remató cuando ésti foi asesináu en 1981 por miembros del exércitu.

El xeneral Hossain Mohammad Ershad tomó'l poder nun golpe ensin derramamiento de sangre en 1982 y dirixó'l país hasta 1990, cuando foi estremáu del poder por un llevantamientu popular. De magar, Bangladex volvió ser una democracia parllamentaria. La vilba de Ziaur, Khaleda Zia, dirixó'l PNB a les victories parllamentaries de 1991 y 2001 y foi Primer Ministra dende 1991 a 1996 y de nuevu ente 2001 y 2006.

Bangladex nel sieglu XXI[editar | editar la fonte]

Añu 2005[editar | editar la fonte]

El 17 d'agostu de 2005, 434 bombes de poca potencia esplotaron casi simultáneamente nes principales ciudaes y llocalidaes del país causando dos muertos y centenares de mancaos. Estos ataques, provenientes de grupos islamistes, son cada vez más frecuentes y apunten na so mayor parte a los edificios gubernamentales.

Añu 2006[editar | editar la fonte]

Ente'l 20 de mayu y el 6 de xunu de 2006, 1,8 millones de trabayadores del testil y la confección en Dhaka, de los que'l 90% son muyeres, entamen una serie de fuelgues masives y simultánees. Fueron dellos los centros industriales que se vieron afeutaos repetidamente por esta fola de fuelgues, qu'adoptó un calter de violencia permanente por cuenta de la represión d'una desatamañada ferocidá a la que s'apurrió'l poder bengalí. Trés trabayadores resultaron muertos, otros trés mil mancaos de bala, y dellos miles encarcelaos. Decenes de miles de trabayadores movilizar nuna serie de fuelgues que s'estendieron como un regueru de pólvora pa protestar contra los salarios y les condiciones de trabayu: 15 euros mensuales, ensin vacaciones, ensin hixene, violaciones de los trabayadores, y otros abusos. Surdíos nuna fábrica de Sripur, nes contornes de la capital, los motinos arrobinar escontra Dhaka, acarretando'l zarru de centenares de manufactures. Les fuercies de represión policiales, militares y paramilitares, intentaron zarrar a los trabayadores nel interior de delles fábriques nes que l'agua potable fuera cortada. La violencia de los enfrentamientos ente los trabayadores y les fuercies del orde foi tal que catorce fábriques fueron quemaes y dellos centenares escalaes.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]