Greda

De Wikipedia
Artesaníes en greda, en Pomaire, Chile.

Greda (del llatín creta -nun tien de confundir se cola llamada "creta" o "caliar de Creta"-) ye una denominación ambigua que comparten distintes roques.[1]

Un tipu de greda ye la roca detrítica mista compuesta a partes iguales (non inferiores al 20% caúna) de componentes de distinta granulometría: arena, magre y llimu. Nel diagrama triangular de Shepard[2] ocupa la parte central. N'inglés denominar loam y en francés limon.

Un segundu tipu son los magres blancu-azulaes, arenoses y esmécticas[3] o blanques y bituminoses, emplegaes pa quitar manches y desengrasar (la tierra de batán, en francés terre glaise, que tamién s'emplega pa la cocción -terracota, fayenza-).

Otru tipu de roques a la que dacuando se denomina "greda" son les escories volcániques o piroclastos d'ente 2 y 64 mm (el lapilli o la puzolana).

Usu en materiales[editar | editar la fonte]

La greda ye un magre utilizáu principalmente para alfarería, aniciar de roques magrices que son les roques sedimentaries más abondosos sobre la Tierra. Utilízase principalmente en platos y artesanias.

Contestu y llocalización[editar | editar la fonte]

Les roques magrices formar a partir d'acumuladura de llámines de partícules microscópiques, compuestes de xil y d'aluminiu, elementos que vienen de la mesma de l'alteración de roques ígnees y metamórfiques.

P'atopar greda, hai qu'afitase nel color de la tierra. Munches vegaes la tierra de color acoloratáu indica la presencia de greda. Tierra con gran cantidá de greda puede atopase nuna cantera o nes cortes de los cuetos alredor de les carreteres (turria).

Pruebes[editar | editar la fonte]

Pa reconocer la presencia d'una roca magriza (que contién greda) pueden faese dos pruebes:

  • Con un goteru echen unes gotes d'agua sobre la superficie d'una roca. Si la roca tiende a formar una pasta que se pega nos deos, ye una roca magriza que contién greda.
  • Ponse un cachu de la roca nun recipiente con agua. Si la roca tiende a enturbiar l'agua entós trátase d'una roca magriza.

Referencies[editar | editar la fonte]