Garcibuey

Coordenaes: 40°31′00″N 5°59′00″W / 40.516666666667°N 5.9833333333333°O / 40.516666666667; -5.9833333333333
De Wikipedia
(Redirixío dende Garcibuey (Salamanca))
Garcibuey
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Béjar
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Garcibuey (es) Traducir José Alfredo Ángel Martín Serna
Nome oficial Garcibuey (es)[1]
Códigu postal 37658
Xeografía
Coordenaes 40°31′00″N 5°59′00″W / 40.516666666667°N 5.9833333333333°O / 40.516666666667; -5.9833333333333
Garcibuey alcuéntrase n'España
Garcibuey
Garcibuey
Garcibuey (España)
Superficie 12.51 km²
Altitú 689 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 200 hab. (2023)
- 108 homes (2019)

- 75 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 15,99 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Garcibuey (Garcibué en lleonés) ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Intégrase dientro de la contorna de la Sierra de Francia. Pertenez al partíu xudicial de Béjar.[3]

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 12,51 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 195 habitantes.

El pueblu ye bien sele y esfruta d'un clima mediterraneu, que lo fai ideal en cualquier dómina del añu. La flora que la arrodia ye de encina, castañal, carbayu y yérbadu, amás de los árboles frutales d'olivares, zrezales, pescales y cirolares.

La fauna alluguen especies como'l llobu cerval, el cirevo, el xabalín, l'águila real o la utre negra.Polos sos términos escurren los ríos: Alagón, San Benitu y La Palla, les sos agües son aptes pal bañu y la pesca.

Historia[editar | editar la fonte]

La fundación de Garcibuey diose dientro del procesu de repoblación lleváu a cabu pol rei Alfonsu IX de Lleón a entamos del sieglu XIII, cuando esti monarca creó'l conceyu de Miranda del Castañar en que'l so alfoz quedó integráu Garcibuey, dientro del Reinu de Lleón.[4] Cola creación de les actuales provincies en 1833, Garcibuey foi incluyíu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[5]

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Garcibuey ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Acontecimientos[editar | editar la fonte]

Quiciabes el fechu más significativu de la era moderna en Garcibuey, foi la construcción del estanque de la Palla nos años 1940, yera una empresa venturera nel planu económicu, (posguerra española) y nel planu téunicu (orografía de la zona).

El pueblu de Garcibuey con bones zones agrícoles de güertes, en dellos años la seca dexaba los pozos secos y non podía regase. Ante esta situación el pueblu decide por aportación de mano d'obra voluntaria (por metros cuadraos de regadíos) y con una pequeña subvención del estáu construyir un depósitu de riego con capacidá de 3.000 m³, na confluencia de los términos de Cilleros, Valero y Garcibuey, na zona conocida como la Collada de la Palla. L'agua ye traida por una canalización dende'l ríu de la Palla, al altor de les Corrolades.

Esta obra representa'l seguru de riego pa tol términu y a zones tan alloñaes como "Ronvivas", asitiáu a más de 4 km del depósitu (estanque). Toles canalizaciones facer con mano d'obra del pueblu. Constitúyese una Comunidá de Regantes con capacidá xurídica pa resolver los incidentes ente los sos socios, güei día sigue funcionáu y facilita nestos momentos l'agua de consumu humanu al Pueblu. Esta comunidá, nomaba al acequiero, o encargáu de regular l'agua y la zona de serviciu por rigorosu orde de riego. Esti últimu emplegu perdióse pola falta de güertes pa regar.

Nos años 60 constitúyese la Cooperatives de Vinos "San Andrés", que mientres 25 años ellaboraba y comercializaba la venta y distribución del vinu proccedente del pueblu, tresformaba alcohol y destilados . Supunxo un finxu nel pueblu pos per primer vegada tol vecinderu participaba del negociu. Esta empresa llevar a cabu cola compra de la fábrica de vinos y alcoholes de la empresa "Quilamas", asitiada en Garcibuey. L'aportar de los años , el baxu preciu de la materia primo (uves) y l'emigración teminaron por cerrar la empresa que y vendió les sos esistencies a l'actual bodega "Valdeaguila" .

Otru acontecimientu ye la canalización de les agües de consumu humanu nos años 65-70. Esto supunxo un cambéu nes costumes. Per un sitiu la xera diaria de dir buscar agua a les fontes (había dos en Garcibuey, la Pilastra de baxo y la Pilastra de riba), por otru'l dir llavar al ríu . Daqué perdióse nes rellaciones humanes pero ganar en comodidá, tiempu llibre y sobremanera hixene y salú .

La implantación de la Democracia n'España consiguió como en tolos pueblos d'España la eleición d'Alcaldes democráticos que con mayor o menor aciertu ameyoraron les infraestructures del Pueblu, crearon asociaciones y potenciaron el biestar de la tercer edá, consultorios médicos, atención a la infancia y mocedá y sobremanera frenaron la emigración de los mozos a les grandes ciudaes. Hai de solliñar d'estes últimes dómines la etapa de conceyos progresistes y sobremanera el llabor del alcalde Pablo Iglesias Abá que modernizó y potenció el llabor comuñal del pueblu.

Una última etapa foi la construcción de la bodegues de vinos Valdeaguila que supunxo una inversión d'unos 2,5 millones d'Euros y facilita a los sos socios una salida a los productos de la vide en condiciones más o menos favorables.

Recursos[editar | editar la fonte]

Destaquen sobre tolos recursos l'agricultura, con esplotaciones pequeñes y de cultivu bien intensivu, propios del altu monte. Los principales productos son los frutales: cereces, cirueles y piescos, que comercializa una cooperativa agraria : "Frutes de Salamanca" Na Revista Folclor hai unos versos de la Sierra de Francia onde en Garcibuey yá apaecen les cereces anque sían en forma de pases

«En San Martín los vaqueros;

Llagareros nes Cases;

en Villanueva Calabrés;

en Monforte vinateros;

y en Garcibuey les pases.»

La cereza de la Sierra de Francia producir en tola contorna, principalmente en Cepeda, Herguijuela y Garcibuey, llocalidá na que yá Pascual Madoz 1806-1870 (Madoz diicionario xeográficu d'España páxina 309) señalaba la importancia de la producción de guindes bien bones de les llamaes garrafales.

Anque les variedaes tradicionales tán sustituyéndose por otres más granibles, les primeres son muncho más duces na boca. De color coloráu picota intensu y de tamañu mediu, estes cereces pueden atopase, en temporada, en munches fruteríes de la provincia.

Les esplotaciones son bien pequeñes, y la comercialización suelse faer de mancomún. Aproximao la metá de la producción trátase y comercializa en cinco cooperatives de primer grau que, de la mesma, sían integraes nuna cooperativa de segundu grau asitiada en La Cepeda. El restu de productores comercializa direutamente o al traviés de cooperatives de primer grau non integraes na de segundu grau. La cooperativa de segundu grau comercializa fundamentalmente na metá norte del país (Asturies. Bilbao) y Madrid, anque tamién hai una parte de la producción que se destina a compradores estremeños. La referencia na Rede ye Cofruga

Otru productu ye la vide con bonos viñeos y que comercializa la bodega . "Viña Salamanca"

La olivar representa una bona fonte d'ingresos cola ellaboración d'aceites vírxenes, hai una almazara que ye cooperativa: San Andrés Alredor del añu 1960 empezó la so actividá esta empresa, allugada na llocalidá salmantina de Garcibuey. San Andrés ye una cooperativa de productores. Como ésta, hai otres tantes na zona del Valle del Algón, que dirixen la so producción a mercaos locales y rexonales. San Andrés tien una producción de 40.000 a 50.000 quilos d'aceite. El so sistema d'ellaboración parte d'un procesu cien per cien natural y utiliza una prensa antigua. Ente les sos instalaciones destaca una batedora, una prensa y la almazara. Les olivares son milenarios y les variedaes que trata son manzanilla y cornicabra. El so productu, un aceite virxe extra, tien color doráu verdosu y una acidez d'ente 1grau y 1,5 graos. L'aceite viéndelo en garrafes de cinco litros a aproximao 20 euro Información d'esta industria extráida de:La Posada

N'Industria destaquen les de maderes y restauraciones

Hai delles cases rurales que son una fonte d'ingresos pa delles families Cases rurales en Garcibuey

Desenvolvióse a la solombra de la Bodega Valdeaguila un concursu añal de cata de vinu qu'anguaño tuvo la presencia de comerciantes y bodegueros de la zona de Sierra de Francia y de Portugal, celebrándose la feria de Garcivino con relativu ésitu. Garcivino

Fiestes[editar | editar la fonte]

Empieza l'Añu cola fecha del 17 de xineru, San Antón, col primer chorizu y bendición de los animales a la puerta de la ilesia .

El 2 de febreru Les Candeles, n'honor de la Virxe de la Candelaria, com Procesiones y puyes de roscones y duces.

El 5 de febreru celébrense Les Aguedas, día de les muyeres, con bailles, comíes y fanfarias qu'entamen les Alcaldeses y Concejalas.

Antroxos, con comíes, amarutes y bailles

En Wikipedia Antroxu

Los díes 13, 14 15 y 16 de setiembre les fiestes mayores n'honor del Stmu. Cristu del Amparo, imaxe que se venera nel Humilladero, nel so honor celébrense verbenes y toros al estilu de la contorna.

Termina l'añu con San Andrés, el 30 de payares, patrón del pueblu, con bailles y misa mayor.

Navidá, 23 d'avientu, col recuperáu Autu de Navidá, que representa l'Anunciación y Adoración del neñu Jesús na so nacencia. Más información y semeyes en : Autu de Navidá

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Los platos que pueden tastiase nesti pueblu, y que vienen de tradición, son el cabritu asáu, guisáu o'l cochifrito, el lechazo, y la xata. Amás esisten platos bien apreciaos como:

  • El hornazo: ye un platu esquisitu en cualquier dómina del añu, anque la tradición ye de comelo namái dempués del Domingu de Resurreición, al terminar la Cuaresma, el hornazo ye l'escoyíu pa representar a la provincia salmantina en cualquier eventu gastronómicu que se produza. Nel hornazo danse cita dalgunos de los productos típicos más representativos de la rexón, como'l llombu de gochu, el chorizu o'l xamón.
  • El llimón serranu.: especie d'ensalada con llimón, chorizu, carne asao y vinu.
  • Les pataques revolconas.: pataques fervíes con pimentón y arreglaes con tocín fritu.
  • El bollu maimón o rosca: ye unu de los dulces típicos Garcibuey. Ufiertar nes Candeles y púyase ente los vecinos del pueblu Tamién s'utiliza nel baille de bodes denomináu "rosca" o "pica".

Lleendes[editar | editar la fonte]

L'ayalga de Don Rodrigo nes "Peñes los Palombos"[editar | editar la fonte]

Coméntase que na paraxa de les Peñes los Palombos, asitiáu al NE de garcibuey, hai soterraes dos paloma d'oru procedente de l'ayalga de Muza y Don Rodrigo. Hai un dichu popular na zona que diz: "Ente Quilo y Quilama hai más oru que pesa España". La lleenda asegura que Don Rodrigo y la Reina Quilama, de procedencia árabe, abellugar nel Castiellu vieyu de Valero, asitiáu nel monte del Castiellu de les Quilamas.

Una copla de Garcibuey

Cuatro mozos fanfarronos

del pueblu de Garcibuey,

montar nos caballos

colar a Pedroller.

Pregúnten-y a Fidel,

onde tien los novillos

Tengo munchos y bien bonos

Pero tener equí,

tener en Castroviejo

que nun ta lloñe de quí.

El primer toru que vieron

yera chiquito y bien bonu,

pidiéron-yos trés el mio reales

mandáron-y dos mil quinientos.

Vengan toros, vengan vaques,

al pueblu de Garcibuey,

que son les fiestes d'equí.

Sr Cura, Sr Alcalde

si nun hai toru,

tampoco hai baille,

tampoco hai baille,

tampoco hai misa

porque los mozos

nun la precisen

=== Cueva la Mora Asitiada nel monte del Gabitu de Gacibuey. Cunten que vivíen delles families nesa cueva escondíos de los cristianos y que dientro s'atopa una fabulosa ayalga, esta cueva comenten que ye un pasadizo secretu que se xune al castiellu de les Quilamas

Pudi ampliase información en :La Cueva de la Quilama

Artesanía[editar | editar la fonte]

L'artesanía de la Sierra de Francia: la xoyería, el testil y el bordáu, el cueru... dientro d'una esposición de xoyes, calzaos, traxes...

Los llabores de bordáu salmantino, que s'apliquen a traxes, manteos, mantielles, colchas, etc. carauterizar pola so profusa ornamentación, n'ocasiones combinada con cenefes d'encaxe y ganchiyu. Ente los motivos más utilizaos tán los florales y vexetales -árbol de la vida, claveles, roses, tulipanes-, los zoomórficos -aves, peces, perros, toros, animales fantásticos-, los xeométricos -zig-zag, roleos, cadenes-, y elementos varios como les encomiendes. Magar pa munches persones les roses nun son más que roses, los perros son perros y les aves son aves, pa otres, más aficionaes a los simbolismos, estos elementos tienen claros significaos. Asina los pexes paecen ser el símbolu de la virxinidá, l'árbol de la vida'l de la fertilidá, el perru alude a la fidelidá.... Tamién hai quien rellaciona'l toru, el lleón y l'águila colos evanxelistes, a semeyanza de les representaciones pictóricu y escultóricu del Tetramorfos.

Llográu del llibru "Guía del Viaxeru Salamanca Ciudad Rodrigo y Provincia" de Susaeta Ediciones S.A.

Destaquen los bordaos artesanales con motivos charros y los deshilados con llinu y seda.Les filigranes en plata ye una de les muestres más signigificativas de Salamanca , el Botón Charru ye una muestra coles sos n 15 o 12 botones en círculu

L'agrupación de muyeres de Garcibuey impulsó dellos cursos de formación pa les sos aociadas.Trabayu de bordáu de Garcibuey

Tradiciones[editar | editar la fonte]

  • Correr los gallos: cuando los mozos tallar pa dir a la mili, cada novia regalaba un gallu al so noviu. Los gallos arreyar poles pates y cuélguense d'una cuerda, colos caballos corriendo so ellos, hai que demostrar l'habilidá p'arrincar la cabeza del gallu al galopie. Dempués los quintos faíen una merienda colos gallos.Esti costume vien de los celtes. Güei día dexóse de prauticar.
  • Puyes del día de Santa Agueda: el 5 de febreru celébrense "Les Aguedas", esi día puyen los bollos o roscosnes que donen los mayordomos y les banastres de pies, oreyes y rabos que donen los vecinos.
  • Romería de San Marcos: el 25 d'abril, San Marcos, la romería al pueblu de Cepeda, ye unu de los acontecimientos más importantes de la contorna. Hai mercáu de ganáu ya intercambiu de productos. Los novios que formalizaron les rellaciones, comen cola familia de la novia y tien el privilexu de poder llevales nos sos caballos a la romería. Los amigos, familiares y compadres de los pueblos de la contorna faen meriendes de mancomún y comenten los avatares del campu.
  • El chorizu de San Antón: la nueche del 16 de febreru, víspores de San Antón, los mozos axúntense par bendicir les besties a la puerta de la Ilesia y dempués comer el primer chorizu de la matanza, cocináu con vinu y bien regáu de vinu nuevo
  • L'Autu de Navidá: recuparado un Autu de Navidá, que se celebra'l 23 d'avientu, cola participación del pueblu y que reperesenta l'anunciación a los pastores de la nacencia del fíu de María. L'Autu de Navidá El Portal de Navidá, onde se describieron el diálogu, semeyes, hestoria y villancicos del Autu correspondiente a 2005.

La nueche de Navidá[editar | editar la fonte]

SOLSTICIU D'IVIERNU

La fiesta de Nuechebona, na que se celebra la nacencia de Cristu, el día 24 d'avientu, ye'l momentu nel que tienen llugar distintos ritos y creencies carauterísticos del solsticiu d'iviernu, na Sierra de Francia

En Garcibuey, créese que, si'l tiempu ta bonu, mientres la Nuechebona, va haber fruta de güesu nel añu viniente; sicasí, si ta malu, piensen los vecinos que nun la habrá, pos, según dicen, «el nicie yá nun va salir». Mientres la Misa del Gallu, tien llugar la representación de La Nacencia, una suerte d'Autu de Navidá, que se escenifica nel portal y nel interior de la ilesia, y que tien como personaxes a ocho pregueres y un pastor a los que l'Ánxel anuncia la Nacencia y que van ufiertar presentes al Neñu nel Portal.

Tienen interés, nesti pueblu, les celebraciones, ritos y creencies de la fiesta de Navidá, que s'inscriben tamién nel tiempu del solsticiu d'iviernu. La mañana de la Navidá, salen a pidir por tol pueblu dos zangarrones (dos homes que «van vistíos como de vieyos» , según dícennos), siguíos por tolos miembros del Conceyu, que van con capes. Los vecinos danlos gatafu, morciella, tocín, oreya, pates de gochu..., qu'echen na cesta o na banastra que lleven. Vuelven realizar esti peditorio por Añonuevo y salen per tercer vegada a pidir na fiesta de San Antón; tou lo recoyío púyase públicamente na celebración de Les Candeles, destinando pa les necesidaes de la ilesia'l dineru recaldáu.

SOLSTICIU DE BRANU

San Juan. El San Juan[editar | editar la fonte]

SOLSTICIU DE BRANU

Atopamos ante un momentu festivu bien importante dientro de la cultura tradicional en toa Europa, cristianizado como festividá de la nacencia de San Xuan Bautista. Como indica Julio Caro Baroja, "San Xuan Bautista foi'l santu que, por motivos que nun tán del tou claros, recibió un cultu más intensu en tolos países cristianos d'Europa, y la so festividá, que coincide col periodu del solsticiu de branu, heredó una serie de práutiques, ritos y costumes que -a lo que paez- yeren mesmes d'una o delles festividaes precristianes, extendidísimas en tolos países de fala indogermánica y entá n'otros que nun lo yeren»

En Garcibuey, antes de salir el sol, salen a buscar l'agua de nueve fuentes distintes, y guardar en casa, pa remedios. Llávense la cara na fonte «porque aquella agua tien más méritu» y llaven tamién los xamones, por que non -yos ente la poliya; al empar que rieguen l'espaciu de debaxo de la cama na que duerme cada miembru de la casa. Circula un dichu, de calter irónicu, sobre la mañana de San Juan, qu'alude a l'agua: Mañanina de San Juan, cuando la rapiega madruga;

el que borrachu se cha con agua almuérzase.

La práutica de coyer yerbes ye una de les más carauterístiques de la fiesta de San Juan. «El llau poéticu del costume básase siempres en que se creía que les plantes y yerbes de San Juan, amás de tener propiedaes profiláctiques y melecinales, esfrutaben d'efectos amorosos»

En Garcibuey, recueyen yerbes tales, como:

-El pericón.-La manzanilla.-El sayugo (sabugu), pal dolor de banduyu de les caballeríes.-El poléu.

EL «SANJUAN» O ARBOL DE SAN JUAN y LES FOGUERES

Una práutica que, d'una y otra manera, realizar na gran mayoría de los pueblos serranos ye la de cortar un árbol, el sanjuán, y llancalo, bien derechu y argutu, nun espaciu central de la llocalidá, y la d'encender una foguera en redol a dichu árbol o nun llugar cercanu a él, yá seya la nueche de la viéspora de San Juan o la de la fiesta mesma

El sanjuán o árbol de San Juan ta bien rellacionáu na so significación col árbol de mayu y la so esistencia supón ciertes muertes de dendrolatría, de cultu a los árboles, amás de tener un aspeutu relixosu. Tanto la de mayu como la de San Juan son los dos fiestes del añu nes que l'árbol, l'elementu vexetal, ye aponderáu de manera más importante. Como indica Frazer: «Yá en primavera, a principios de branu o entá'l día de San Xuan (solsticiu del 24 de xunu), yera'l costume, ya inda lo sigue siendo en munches partes d'Europa, salir a los montes, cortar un árbol y traelo a l'aldega y llancalo irguíu nel suelu ente l'allegría y el bullicio de les xentes, o bien cortar cañes nel monte y poneles arreyaes nes cases. La intención d'esti costumes ye atraer a l'aldega y a cada casa en particular les bendiciones que l'espíritu del árbol puede otorgar» (9). ¿Y cuálos son los beneficios que da esi espíritu del árbol» o «espíritu de la vexetación» al qu'alude Frazer? Munchos y diversos: Faer que llueva o que lluza'l sol, cuando seya conveniente; que se multipliquen los ganaos y los fataos; que les muyeres tengan partos fáciles y aseguren la descendencia humana; qu'espolleten les colleches, etc. Tou lo cual, posiblemente, pretende provocase col ritu de cortar el sanjuán y de llancalo nun llugar central del pueblu

El sanjuán encargar de cortalo y de llevalo al pueblu los mozos, en Garcibuey. Trátase d'un chopu o castañal, en que la so capulla arreyen un coneyu y una botella de llicor, que se lleva'l que seya capaz d'engatar y algamar.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/garcibuey-id37147.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 9 de payares de 2011. «La Sierra de Francia Alta entiende, más o menos, los siguientes conceyos: Llinares, El Tornadizo, San Miguel de Valero, La Bastida, Cilleros de la Bastida, Cereceda, El Cabaco, Maíllo, Monsagro, El Banzáu, Nava de Francia y Arroyomuerto. A La Sierra de Francia Baxa pertenecen Valero, San Esteban de la Sierra, Santibáñez de la Sierra, Garcibuey, Les Cases del Conde, San Martín del Castañar, Villanueva del Conde, Monforte de la Sierra, Miranda del Castañar, Madroñal, Cepeda, Herguijuela de la Sierra, Sotoserrano, Pinedas, Molinillo, topándose Sequeros nuna posición entemedia (...) Dempués de tar delles vegaes en Monsagro, pueblu que nun conocía en 1974, tengo que rectificar, pos evidentemente, y dende tolos puntos de vista, Monsagro a pesar de topase na aguada suroeste de la Sierra de Francia, pertenez al Campu de Agadones, a la Sierra de Gata (páxina 128) Las Quilamas topar na aguada meridional de la Sierra Mayor, esto ye, de la Sierra de Tamames y Navarredonda, ente Llinares, San Miguel de Valero y La Bastida. Espeñar por mediu de los sos fragosos argañales el ríu Quilama (páxina 75) en Picu Cervero, términu de Escurial, y que la so sierra estrema a la de Francia, del Campu, esto ye, al sur de Picu Vercero ta la Sierra de Francia, al norte ta'l Campu, nesti casu La Huebra (páxina 95) Entiende La Calería los pueblos de La Requexada, Navarredonda, Escurial (Huebra) y Llinares (Sierra). En Requexada, Navarredonda y Escurial son charros, y vistíen de charru, en Llinares son yá serranos, y vistíen de serranu; nos trés primeros pueblos la so fala tien una pronunciación castellana; en Llinares, sicasí, pronunciación yá meridional, estremeña (páxina 75) A xulgar polo que se diz nel fueru, y n'otros documentos, la Sierra incluyiría non yá la Sierra de Francia puramente dicha y tola depresión del alagón si non tamién tola Sierra de Tamames o Navarredonda o Escurial, esto ye, l'alliniación montascosa que va dende Llinares y San Miguel de Valero hasta'l Puerto de la Calderilla y la redoma de Tamames y que constitúi un ramal transveral de la mesma Sierra de Francia (páxina 51) como yá diximos antes, Llinares, a caballu ente La Sierra y El Campu, y ente La Huebra y Les Bardes pertenez realmente a La Calería, subcomarca especial, ensin dexar, por ello, de formar parte de La Sierra, de ser, viniendo del Campu de Salamanca, el primer pueblu que puede ser consideráu llingüística y etnológicamente serranu, o a lo menos non charru (páxina 96) Recordemos los dos microcomarcas de Las Batuecas y Las Quilamas, dambes en La Sierra, y concretamente en La Serranía de Francia (páxina 128)»
  4. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 324
  5. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]