Fideicomisu

De Wikipedia

Un fideicomiso o fidecomiso[1] (del llatín fideicommissum, de la mesma de fides, "fe", y commissus, "comisión") ye un contratu en virtú del cual una o más persones (fideicomitente/s o fiduciante/s) tresmiten bienes, cantidaes de dineru o derechos, presentes o futuros, de la so propiedá a otra persona (una persona física o persona xurídica, llamada fiduciaria) por que esta alministre o invierta los bienes en beneficiu propiu o en beneficiu d'un terceru, llamáu beneficiariu, y tresmítase, al cumplimientu d'un plazu o condición, al fiduciante, al beneficiariu o a otra persona, llamáu fideicomisario.

Al momentu de la creación del fideicomiso, nenguna de les partes ye propietaria del bien oxetu del fideicomiso. El fideicomiso ye, poro, un contratu pol cual una persona destina ciertos bienes a un fin lícitu determináu, encamentando la realización d'esi fin a una institución fiduciaria en toles empreses.

Los bienes afeutaos al fideicomiso nun cuerren el riesgu comercial del fiduciante (el que tresmite la propiedá de los bienes) nin del fiduciario (el propietariu de los bienes fideicomitidos depués del vencimientu del plazu del contratu), yá que el patrimoniu que ye oxetu del fideicomiso nun puede ser escorríu polos acreedores de nengún d'ellos, nin afeutáu pola quiebra de dambos o de dalgún d'ellos.

Historia del fideicomiso[editar | editar la fonte]

L'orixe del fideicomiso modernu atópase na fiducia o fidecommissum del Derechu romanu, una institución creada nel marcu del derechu socesoriu y al amparu d'una pieza clave del modelu, la rellación d'enfotu. Asina, el fideicomitente encargaba al fiduciario la entrega d'un patrimoniu hereditariu concretu a una persona, esto ye, al fideicomisario. Pa constituyir un fideicomiso nun esistió, en principiu, requisitu dalgunu de forma: bastaba la voluntá del fideicomitente y l'aceptación del fiduciario. Si la rellación d'enfotu quebrábase, el fideicomitente podía revocar el fideicomiso en cualquier momentu. Como inconveniente, si'l fiduciario faía mal uso sobre'l patrimoniu, resultaba bien difícil a les partes reclamar. Cola llegada del Imperiu, tratar d'arreglar esti últimu problema creando una xurisdicción especial de pretores fideicomisarios encargaos de velar pol cumplimientu precisu de la voluntá de los fideicomitentes. Col tiempu, la figura del fideicomiso decayó y práuticamente asimilóse a los legáus, anque los fideicomisos siguieron ayenos al testamentu, ente que'l legáu tenía de constar nél.

Cómo y para qué sirve'l fideicomiso[editar | editar la fonte]

El fideicomiso sirve de marcu y sustentu xurídicu pa la asignación de beneficios económicos derivaos de la propiedá de ciertos bienes, conforme a la voluntá del so dueñu y con efeutos escontra'l futuru. Ye una manera de disposición de la propiedá que "arreya" los bienes a un destín determináu, n'interés de persones distintes d'aquella que recibe la propiedá. El so interés práuticu deriva precisamente de tres atributos: Los bienes en cuestión son ayenaos pol so dueñu, quien los tresfier "a títulu fiduciario". Nun ye lo mesmo que la tresmisión de la propiedá a títulu oneroso o gratuitu, pero tratar d'un actu de disposición del titular. La tresferencia "a títulu fiduciario" arrodia a los bienes d'inmunidá respeuto de los acreedores de quien los recibe, lo mesmo que de los acreedores del dueñu orixinal y de los destinatarios finales de los bienes. Los bienes queden amparaos por un réxime d'alministración conforme a la so naturaleza y al destín previstu. El fideicomiso sirve pa instrumentar donaciones en vida del instituyente y tamién pa establecer disposiciones d'última voluntá o a instituciones de beneficencia y entidaes de bien públicu qu'aprovechen el beneficiu pal so oxetu específicu. El fideicomiso sirve p'articular les rellaciones de índole comercial que deseyen crear ente sigo, el dueñu orixinal de los bienes y los sos contrapartes nun negociu, el fideicomiso acovez con igual facilidá tantu operaciones individuales promovíes por empreses constructores d'edificios y viviendes, como grandes fondos d'inversión con ensame de participantes. El contratu de fideicomiso puede ser esquematizado como un triángulu equilláteru onde la base ye la rellación ente'l dueñu de los bienes (fiduciante) y les persones a les cualos escoyó como destinatarias de los mesmos (beneficiarios).

Partes[editar | editar la fonte]

Téunicamente, el contratu de fideicomiso dar ente dos partes (llamaes partes stricto sensu): 'fideicomitente/fiduciante' - 'fideicomitido/fiduciario'; anque la rellación fiduciaria dar ente cuatro suxetos: los antes mentaos más el beneficiariu (que puede o nun esistir) y el fideicomisario. El fiduciante decide disponer d'ellos a favor d'un fiduciario, pa cumplir un fin determináu, el primer pasu xeneralmente ye dau pol fiduciante, quien busca o escueye un fiduciario en vista a apautar con él les condiciones d'un alcuerdu que puede tener estenses proyeiciones nel tiempu. El rol del fiduciante, como impulsor de los actos qu'han de llevar a la constitución del fideicomiso, consiste en:

  • La designación del fiduciario, en virtú del enfotu que se deposita nél
  • La decisión de quitar de ciertos bienes de la so propiedá y tresferilos al fiduciario
  • La especificación de los fines pa los cualos ye instituyíu'l fideicomiso ysobremanera, el nomamientu de los beneficiarios n'interés de quien va haber d'actuar el fiduciario.

El fiduciante o fideicomitente ye la parte que tresfier a otru bienes determinaos, ye'l promotor y impulsor del fideicomiso y apurre la dotación de bienes que-y confieren sustancia. Tien que tener el dominiu plenu de los bienes daos en fideicomiso.

El fiduciario ye la parte a quien se tresfieren los bienes, y que ta obligada a alministralos cola prudencia y dilixencia propies del bon home de negocios (alministrar lo ayeno como mesmu), qu'actúa sobre la base del enfotu depositáu nél. Puede ser cualquier persona física o xurídica. En Méxicu'l Fiduciario tien de ser una persona moral autorizada pa ser Fiduciaria nos términos de la Llei d'Instituciones de Creitu dictada en 1932. Ye importante destacar la presencia d'entes d'esistencia ideal, xeneralmente entamaos como sociedaes anónimes, que se dediquen a la xera de fiduciarios con calter profesional, cunten con personal capacitáu, sistemes alministrativos, resguardos de confidencialidad y mecanismos de control internu que-yos dexen asumir la xera del fiduciario en múltiples casos simultáneamente y por periodos d'estensa duración.

El beneficiariu ye la persona en que'l so beneficiu instituyir el fideicomiso (puede o nun esistir), ensin ser el destinatario final de los bienes. Pueden ser una o delles persones físiques o xurídiques. El conceutu de "determinabilidad" de los beneficiarios ye abondo elásticu como pa sirvir los propósitos del fiduciante, entá si los oxetivos del contratu tomen un grupu o una clase de persones. L'aceptación del beneficiariu esplícase porque naide ta obligáu a conformar una situación xurídica contra la so voluntá; l'aceptación del beneficiariu ye l'elementu que cierra'l circuitu del fideicomiso ente aquel y el fiduciario, a tenor de les disposiciones del fiduciante.

El fideicomisario ye'l destinatario final o natural de los bienes fideicomitidos. De normal, el beneficiariu y el fideicomisario son una mesma persona. Pero puede asoceder que nun seya la mesma persona, pue ser un terceru o'l mesmu fiduciante.

Conceutu llegal[editar | editar la fonte]

Siguiendo la doctrina del doctor Lacruz Verdejo:[2]

"Ente nós, la doctrina ye dominante y define la sustitución fideicomisaria repitiendo la lletra del art. 781 CC español, como aquella 'en que la so virtú'l testador encarga al herederu que caltenga y tresmita a un terceru'l tou o la parte del heriedu.'"

Mas el citáu testu comete la impropiedá de falar de encargu cuando se trata d'un gravame impuestu al fiduciario de manera absoluta, y tamién emplega inexactamente la espresión tresmitir, porque'l fiduciario nun tresmite los bienes al fideicomisario, sinón que ye la mesma llei la que resuelve la titularidá y atribuyir automáticamente al segundu herederu, y queda al primeru (o a los sos socesores) el deber d'apurrir materialmente bienes que pertenecen yá a otra persona, siquier na mayor parte de los casos.

Estes impropiedaes del artículu 781 son alcordanza d'un institutu romanu que se topa nel orixe de la sustitución: el fideicomiso, encargu que fai un testador al nomáu herederu de qu'apurra aína l'heriedu a un terceru, que nun ye llamáu como socesor pero que va recibir el beneficiu. L'herederu (fiduciario) ye una especie de pantalla o monitor, un simple intermediariu ente'l causante y aquel a quien favorez realmente la llibertá (fideicomisario).

Fideicomiso Mercantil: El fideicomitente tresmite una institución fiduciaria a la propiedá o la titularidá d'unu o más bienes o derechos según sía'l casu pa ser destinaos a fines lícitos y determinaos encamentaos la creación de dichos fines a la mesma institución fiduciaria.

Tipos de fideicomiso[editar | editar la fonte]

  • Fideicomisos pa encargos específicos: pa un contratu específicu
  • Fideicomisos de fomentu: pal fomentu de la garantía
  • Fidecomisos en que los fideicomisarios nun tán específicamente designaos: sinón que son grupos sociales nos que l'Estáu cree tener el deber d'intervenir pa resolver problemes de desenvolvimientu.
  • Fideicomisos de Caridá
  • Los fideicomisos en que los fideicomisarios son otres entidaes del gobiernu federal.
  • Fideicomisos nos que los fideicomisarios ye'l mesmu fideicomitente

Terminación del fideicomiso[editar | editar la fonte]

Una considera la realización de los sos oxetivos al vencimientu del plazu o al cumplise la condición según el contratu. La otra enfrenta la disolución antemanada por obra de les circunstancies, lo cual puede significar la frustración de dichos oxetivos.

Producíu'l fechu que configuraba la condición, trascurrido el tiempu previstu, el fideicomiso sirvió a los propósitos de les partes y tien d'entrar en lliquidación.

  • Lliquidación del fideicomiso: va consistir en realizar aquellos bienes que cubran los desembolsos previstos de la manera más ventaxosa posible.
  • Entrega de los Bienes: conforme al contratu de fideicomiso, dempués de trescurríu ciertu tiempu o cumplida una condición, el titular del dominiu fiduciario hai de "apurrir la cosa a quien correspuenda".

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.
  • Llei Xeneral de Títulos y Operaciones de Creitu. (Méxicu)
  • Llei 24.441 de la llexislación arxentina
  • Ghersi, C. Contratos civiles y comerciales. Astrea.
  • Llei del Mercáu de Valores (Méxicu)
  • Llei d'Instituciones de Creitu (Méxicu)
  • Colcombet, Y. L'arte d'invertir.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

América Llatina[editar | editar la fonte]

Comunidaes de fiduciarios[editar | editar la fonte]