Diferencies ente revisiones de «Antroxu de Negros y Blancos»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
Llinia 106: Llinia 106:
[[Ficheru:AÑOVIEJO PASTOREVEILLON2.jpg|thumb|left|170px|Moñecu d'[[Año Viejo]] siendo quemáu.]]
[[Ficheru:AÑOVIEJO PASTOREVEILLON2.jpg|thumb|left|170px|Moñecu d'[[Año Viejo]] siendo quemáu.]]
A partir de 2006, quedó prohibida la vienta de pólvora navidiega na ciudá, como lo estableció'l Decretu 0207 d'abril de 2005, polo que l'Alcaldía de Campera y nel so defectu Corpocarnaval, son les úniques entidaes autorizaes pa entamar espectáculos de [[pirotecnia]] pa recibir l'añu nuevu.
A partir de 2006, quedó prohibida la vienta de pólvora navidiega na ciudá, como lo estableció'l Decretu 0207 d'abril de 2005, polo que l'Alcaldía de Campera y nel so defectu Corpocarnaval, son les úniques entidaes autorizaes pa entamar espectáculos de [[pirotecnia]] pa recibir l'añu nuevu.
[[File:Concurso de años Viejos, 2013.jpg|thumb|Concurso de años Viejos, 2013]]
[[File:Concurso de años Viejos, 2013 (11718718565).jpg|thumb|Concurso de años Viejos, 2013]]
El motivu ganador ye quemáu na Plaza del Antroxu al terminar esi día, metanes la verbena popular que xeneralmente entamen les autoridaes municipales pa recibir l'añu nuevu, y ye posible que nesos momentos en realidá la ciudá empieza a ser invadida col espíritu lúdico y catártico del antroxu.
El motivu ganador ye quemáu na Plaza del Antroxu al terminar esi día, metanes la verbena popular que xeneralmente entamen les autoridaes municipales pa recibir l'añu nuevu, y ye posible que nesos momentos en realidá la ciudá empieza a ser invadida col espíritu lúdico y catártico del antroxu.



Revisión a fecha de 17:46 12 och 2020

Antroxu de Negros y Blancos
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Carroza del antroxu
Llugar  Colombia
Criterios inmaterial: 
Referencia 00287
Inscripción 2009 (XXXIII Sesión)
Área América Llatina y el Caribe
Cambiar los datos en Wikidata

L'Antroxu de Negros y Blancos, ye la fiesta más grande ya importante del sur de Colombia, magar pol so Indicación Xeográfica pertenez-y a la ciudá de San Juan de Campera,[1] tamién foi adoptada por otros conceyos nariñenses y del suroccidente Colombianu. Celebrar del 2 al 7 de xineru de cada añu, y atrai un considerable númberu de turistes colombianos y estranxeros.

El 30 de setiembre de 2009 foi declaráu "Patrimoniu Cultural Inmaterial de la Humanidá" pol comité de la UNESCO.[2]

Orixe

Participantes preparar pa Desfilar, 6 de xineru de 2008.

L'Antroxu de negros y blancos tien el so orixe na fusión de múltiples cultures y espresiones, correspondientes a Andar, l'Amazonia y la cultura del Pacíficu.L'antroxu de negros y blancos nació nel sieglu XVI nel añu 1546 Esti fechu carauterizar y diferencia ente otres espresiones similares, empezando pola fecha en que se realiza, que tien un orixe netamente indíxena, yá que coincide cola celebración de la Lluna (Quilla), que guarda reminiscencia colos rituales efectuaos polos Camperes y los Esguiles, cultures agraries que, en dómina de collecha, honraben con dances a la lluna, y n'otros rituales faíen rogativas al sol, p'amparar los sos cultivos.

Xugadores contemporaneos del Día de Blancos, 6 de xineru de 2007.
Música de Murga

Interpretación de la tema "Cachirí" de Luis "Chatu" Guerrero realizada por una de les murgues tradicionales del Antroxu de Negros y Blancos.

Estes celebraciones, cola fusión ya influyencia de la cultura española dan orixe al sincretismu hispanu relixosu, que xeneren proto espresiones de lo que va ser l'antroxu de Campera. A empiezos del sieglu XIX, les autoridaes de la colonia prohiben estes fiestes pa evitar los llevantamientos indíxenes, y escontra el 1834 remanecen los festexos d'indios colos sos churumbeles, los mestizos con mazcaraes y principalmente sonadielles de vecinos, toes estes fiestes debidamente enmarcaes nel calendariu relixosu, principalmente coles festividaes de la Virxe de les Mercedes (24 de setiembre) y de la Inmaculada Concepción de María (8 d'avientu).

Naquelles dómines, en víspora del Día de Reis tamién se realizaba festiva y bonalmente el xuegu de negrinos, principalmente ente blancos y mestizos, por cuenta de la escasa presencia de población negra en Campera. Esta festividá oldeada pola extroversión d'una comunidá carauterizada por una vida apacible y taciturna, qu'atopaba nesos díes una oportunidá de romper lo establecío y lliberar la pantasma de doña florinda.

El so orixe foi un "folganza" a negros, aniciáu nel Gran Cauca, contorna a la que pertenecía Campera. En 1607 hubo una rebelión d'esclavos en Remedios, Antioquia que causó llerza ente les autoridaes coloniales. Esti eventu yera recordáu pola numberosa población negra de Popayán quien demandaba un día de descansu nel cual ellos pudieren ser verdaderamente llibres. Pa caltener la paz social, la Corona Española concedió'l día 5 de xineru, pa tal efeutu:

“EL PRÍNCIPE, DÍA VACO PA LOS NEGROS ESCLAVOS”. Agora entendyendo dicha relayón y solicitú de munchos esclavos negros de dicha provincia vengo dicivos a voz que s'acueye paternalmente dicha solicitú y va dase día vaco dafechu a los negros y va ser el 5 de xineru, víspora de la fiestes de les Santes Maxestaes y venerando estima a la Santa Maxestá del Rei Negru. Fechada en Madrid. “Yo'l Príncipe”.[3]
Xugadora del día de Negros, 5 de xineru de 2007.

Esta noticia foi dada a conocer por bandu en Popayán y asina foi como'l 5 de xineru, declárase día llibre pa les xentes de color; la población negra de la capital del Cauca salió a les cais a baillar al ritmu de la música africana y empezaron a pintar de negru les afamaes parés blanques d'esa población. Darréu esti costume regar pol sur, tomando una inusitada fuercia na fría ciudá de Campera, onde cunta'l cronista José María Cordobés Moure, yá hai muertes de que se xugaba escontra 1854. Ye según configúrase la xénesis del xuegu de Negros y de Blancos de Campera, y d'esta miente trescurriría les sos primer décades.

El xuegu de Blancos, parte importante del antroxu, naz nel amanecer d'un Día de Reis (seis de xineru) de 1912, fundáu na necesidá d'espresar la imaxinación, el xuegu, l'amistá y de compartir l'allegría que por eses feches alica la vida. Nuna fina y esclusiva casa de cites de la ciudá, la casa de les señorites Robby allugada na Cai Real (actual Carrera 25), l'atrevencia del grupu de xastres de l'afamada xastrería de propiedá de don Ángel Zarama, ente los cualos atopábense Ángel María López y Máximu Erazo, llevar a tomar la polvera francesa d'una de les dames más solicitaes y da en esparder los polvos con arume de muyer, ente tolos presentes col berru de ¡Vivan los Blanquinos!, como una respuesta al yá tradicional xuegu de Negros. Nun tardaron los compañeros del maestru cortador, en ser víctimes primeru y depués partes del xuegu. Depués, toos habríen de salir a la cai a repitir la chancia colos despreveníos parroquianos que salíen de la Misa de Reis de la ilesia de San Juan Bautista, repitiendo ¡Que vivan los Negros y que vivan los Blancos!,[4] espresión que so la custodia del Galeres, va ensertar por siempres y con puxanza na esencia de los pastusos.

Establecimientu

Vista llateral de Pachá Antroxu nel Desfile Magno, 6 de xineru de 2006.

Nun ye sinón hasta mediaos de los años 20, del Sieglu XX, que va adquiriendo corpus l'actual fiesta, na que se conxuguen otres instancies, tiempos y espacios, dotándolo d'un calter más urbanu y incluyente. En 1926, los estudiantes mayores de los colexos y de la Universidá de Nariño deciden participar viviegamente na fiesta, escoyendo como la so reina a Romelia Martínez, y saliendo peles cais vistíos con amarutes en comparses y baillando al son de la música rexonal, no que se constitúi'l primer desfile, yá non del Día de Reis, sinón del 6 de xineru, o día de Blancos.

Pal 4 de xineru de 1929, una cabalgata de más de cientu cincuenta caballeru se aprestaba a ambientar los xuegos del 5 y 6 de xineru, pa ello habíense concentráu frente al Batallón Boyacá. A los trés de la tarde y cuando los caballeros topábense llistos pal gran desfile, una familia compuesta pol padre, la madre, dos chiques, neños, trés nuevos qu'acaballaben en cansaos jamelgos y quien diben siguíos por peones que arriaban los mules cargaes de petaques, y faciendo esfuercios por que unos gochos y oveyes non se desbandaran y llevando a recostines xaules con loros y micos, ensin escaecer la "mica" (bacinilla). Yera un colonu antioqueño cola so familia que dempués de permanecer munchos años nel oriente (Putumayo), resolviera dexar la manigua pa volver a tierra "civilizada".

Alfredo Torres Arellano y Carlos Martínez Madroñero, organizadores del desfile, ordenaron, a dos de la cabalgata qu'abrieren campu y nin curtios nin galbaniegos incluyeron a los viaxeros ente los allegres caballeros que minutos dempués fixeron el desfile. Gociosos los que del oriente veníen por tan inesperáu alcuentru y ensin saber por qué de tan animáu "tope" ocuparon el centru arrodiaos de los caballeros en trance de promocionar los antroxos, el xefe de la familia saludaba atentísimo a los ensames que guardaben el pasu de la cabalgata.

Llegada de la Familia Castañeda, 4 de xineru de 2007

El berru históricu resonó allegre por tolos ámbitos de la ciudá: ¡Viva la Famila Castañeda!, inventu de Torres Arellano, que nuna inspiración digna del so talentu, entró a la posteridá esi nuevu y orixinal signu d'allegría. El colonu y les sos xentes desfilaron allegres y emocionaos por toles cais de la ciudá. Los inesperaos viaxeros recibieron les aclamaciones de miles de pastusos a lo llargo de les víes, places y aveníes de la capital nariñense.[5] Al rematar el desfile, los integrantes de la Familia Castañeda pidieron a los sos nuevos amigos que los acompañaren hasta'l Hotel París onde s'agospiaríen, dichu hotel taba asitiáu na Cai Real, onde güei se llevanta l'edificiu “Zuchín” allugáu na Carrera 25, ente Cais 17 y 18.

Otres versiones señalen que la Familia Castañeda carauterizada nes comparses del 4 de xineru tamién ye una caricaturización de la familia Bucheli Ayerbe, unu de que los sos miembro Don Julián Bucheli Ayerbe, convertir nel primer gobernador del Departamentu de Nariño, al espuntar el Sieglu XX.

Hasta'l advenimiento del Carnavalito, el desfile de la Familia Castañeda constituyir nel abrebocas del Antroxu. Les décades de los años 30 y 40 atopen un Antroxu yá estructurado, y ante el advenimiento de les primeres industries, adquier presencia y protagonismu l'arte popular, particularmente la espresión creativa de los artistes representada en monumentales escultures de papel, que como escenarios rodantes constrúyense sobre plataformes móviles motorizadas, principalmente camiones.

Maduror

Na década de 1950, empezar a premiar a les meyores comparses y murgues.

Na década de los años 50, los xarrés adquieren movimientu y mayor dimensión, destacar na ellaboración de les mesmes el Maestru Alfonso Zambrano quien da orixe a toa una dómina de rellumanza. Ye nesta dómina, qu'empieza l'Alcaldía de Campera (dacuando con participación de la Gobernación de Nariño) a asumir el control y l'organización de les festividaes, principalmente de l'apropiación de recursos pa financiar los premios a los meyores xarrés, que depués s'estenderíen a les comparses y murgues.

A finales la década de los 60 empecípiase la busca y contratación d'orquestes comerciales, nacionales ya internacionales, llegando inclusive a presentase Los Melódicos de Venezuela y la Billo's Caracas Boys. Ye'l pioneru Luis Quenguan, quien fai un rexistru en cine (blancu y negru) de 8 milímetros, super 8 y 16 milímetros d'estos.[6] Antroxos. En 1966, gracies a Don Mario Fernando Rodríguez, surde nel barriu Bolívar, el Carnavalito, o Antroxu de los Neños, fiesta autónoma que va retrasar siquier una década más n'integrase al programa oficial.

Renovación

Tinkunni xarré ganador del Desfile Magno de 2008.

Cola llegada de la Carretera Panamericana nos años 70 y la mayor inclusión de Campera na economía colombiana, l'Antroxu anovar cola presencia de nuevos enclinos nel manexu de los materiales, nuevos ritmos musicales y una creciente corriente cultural que defendía pol redescubrimientu de los raigaños Quillacingas y la so vinculación activa nel Desfile Magno o día de los Blancos. Ye nesa dómina que los xarrés enllenar de motivos qu'esponen diverses reivindicaciones sociales de los pueblos americanos.

Pa los años 80, la multiplicidá de corrientes culturales alredor del Antroxu evidencia la necesidá de la creación d'un ente corporativu fuerte qu'asuma la planificación, organización y execución d'esta fiesta. Teníase entamáu que dicha institución tuviera participación tantu de la municipalidá de Campera, como del sector industrial y comercial, de los artistes y qué tanto, de los sectores académicos de la rexón.

La nota predominante ye qu'en tola rexón suroccidental de Colombia, xeneralizáronse festividaes que coincidíen coles celebraciones de fin d'añu y que tomaben emprestaos elementos autóctonos del popular Antroxu de Campera.

Esta realidá presenta dos intentos pa la conformanza d'una institución que vele pola preservación de les fiestes de Campera, pero tantu los esfuercios de mediaos de los 80, como los d'entamu de los 90, nun son granibles, porque los diversos sectores arreyaos nun llogren un consensu, polo que va ser l'Alcaldía de Campera la que va siguir gerenciando la festividá al traviés d'una subsecretaría especial llamada la Oficina del Antroxu, que vía con esmolición como corría peligru la identidá de los Antroxos de Negros y Blancos de Campera. Ye nesta dómina de baturiciu, en que se masificó l'usu de la tradicional frase: Viva Campera Coyona!.

Sieglu XXI

Finalmente, en payares del 2001, por aciu la Llei Non 706, l'Antroxu de Negros y Blancos foi declaráu Patrimoniu cultural de la Nación pol Congresu de la República de Colombia[7] y con tal declaratoria, tomó prioridá la construcción de la Plaza del Antroxu y la Cultura, la señalización de la Sienda del Antroxu y la creación de la Corporación del Antroxu, como una entidá de derechu priváu, de calter asociativu, con participación mista, ensin ánimu d'arriquecimientu y d'utilidá común, facilitando la debida y fayadiza realización del Antroxu, que lo rescata como: "una trasversal cultural con espresión lúdica nel espaciu urbanu".[8] Por eso una de les sos primeres xeres foi la creación del Muséu del Antroxu.

Con estos llogros, dase entamu a una nueva yera d'esti eventu, carauterizada pola planificación, organización, espardimientu, investigación y modernización, tomando prioridá la promoción de la cultura y encetando temes polémiques como si débense o nó axustar los derechos de tresmisión per radiu, televisión ya internet. Agora, l'Antroxu de Negros y Blancos quedó oficialmente incluyíu nos planes gubernamentales del conceyu de Campera, y xestionáu por un ente llamáu Corpocarnaval; este, de la mesma, y gracies a una investigación académica realizada na Universidá de Nariño, unvia la postulación del eventu al comité de la UNESCO, que declara'l 30 de setiembre de 2009 "Patrimoniu Cultural Inmaterial de la Humanidá" na ciudá d'Abu Dhabi.[9]

Etapes del Antroxu

Pachá Antroxu xarré ganador del Desfile Magno de 2006, entrando a la Plaza del Antroxu

L'antroxu entiende cuatro etapes importantes, a saber: el Carnavalito, la llegada de la familia Castañeda, el día de los Negros y el día de los Blancos col so desfile magno (siendo este'l más importante turísticamente pola guapura). Sicasí ye necesariu considerar les actividaes del pre-antroxu y que nos últimos años, el 7 de xineru considérase'l día de remate d'antroxu cola celebración del "Día del Cuy" una celebración gastronómica que tien como exa principal el platu típicu de la rexón.

El Precarnaval

En Colombia les fiestes de fin d'añu tomen un estensu periodu, empecipiando'l día 7 d'avientu cola celebración de los víspores del tradicional día de la Inmaculada Concepción de María o Nueche de les Velitas, siguiendo col perido entendíu pola celebración de la tradicional Novena d'Aguilandos (16 al 24 d'avientu) y la Navidá Católica, que tiende a estendese hasta la fiesta d'Epifanía o 6 de xineru.

Dientro d'esi contestu eminentemente festivu, enmárquense les celebraciones lúdiques profanes consideraes como un prólogu del Antroxu de Negros y Blancos puramente dichu, y que na ciudá de Campera son principalmente les realizaes los díes 28 (día d'Inocentes) y 31 (día de los Años Vieyos) d'avientu.

Día d'Inocentes

El día d'Inocentes preséntase un polémicu xuegu con agua

El día 28 d'avientu, día de los Santos Inocentes, dellos pastusos xueguen con agua no que puede considerase un preludiu de les fiestes de xineru, asonsañando costumes carnavalescas del vecín país del Ecuador onde l'antroxu (febreru o marzu) carauterizar pol emplegu lúdicu de l'agua. Lo que primeramente yera un día pa faer chancies a los despreveníos, en Campera convertir nun xuegu con agua que se basa y anicia nel enfotu de embromar o sosprender al inocente transeúnte despreveníu al papalo totalmente.

Esti costume nun ye totalmente aceptada y esfrutada, entá ye más cuando la temperatura promediu de la ciudá apenes devasa los 14 graos centígrados. Anque les autoridaes buscaron controlar por aciu prohibiciones el bagazu d'agua, la solución más practica pa combatir esti fenómenu haber atopáu la Empresa d'Obres Sanitaries de Campera, (EMPOPASTO), qu'esi día acostuma a realizar obres de caltenimientu nos sos dos redes, cortando'l suministru d'agua en tola zona urbana del conceyu.

Amás, dende fines del sieglu XX adelántrense actividaes alternatives, que busquen brindar a la ciudadanía recreación y cultura ensin perder el sentíu carnavalesco del 28 d'avientu ente les cualos tán el tour d'inocentes en bicicleta y arcu iris nel asfaltu.

Imaxe sobre la cai, amuesa d'Arcu Iris nel asfaltu
Arcu Iris nel Asfaltu

En 1996, como una alternativa cultural y ecolóxico al antroxu de l'agua y recoyendo iniciatives d'estudiantes venceyaos a la facultá d'artes de la Universidá de Nariño, créase'l proyeutu de "Arcu Iris nel Asfaltu". Per mediu del arte y usando la imaxinación, con el color de les tices sobre nel gris del concretu convidar a recuperar l'espaciu urbanu y el sentíu del antroxu y la fiesta. Asina l'antroxu polo xeneral, sufre tresformamientos, que busquen caltener l'espíritu festivu y colectivu del día per mediu del arte, xenerando una nueva actitú frente a la fiesta y la ciudá. nun ye aptu pa sensibles

Los moñecos del desfile d'Años Vieyos son cuasi siempres alegoríes a temes polítiques

Día d'añu vieyu

Una "Viuda" nel desfile d'Años Vieyos

El 31 d'avientu de cada añu, les cais de la ciudá enllenar de moñecos ellaboraos con ropa vieyo, papel y aserrín, (y d'antiguo pólvora, prohibida pa usu del públicu nel conceyu dende l'añu 2006)anque entá s'usa en dellos conceyos o puelos que representen el añu vieyu que va acabar a la medianueche cuando seán quemaos nun ritual de remotos y fondos significaos. Dende ceo esi día, rapacinos qu'alleguen a los transeúntes con ansioses solicitúes de dineru de tipu: "una limosnita pal añu vieyu, por favor" y (nel desfile) poles "viudes", representaes usualmente por homes amarutaos de negru y la cara con velos escuros soliciten ayudes pal "entierru decoroso" o cremación del "difuntu" darréu dempués de los dolce de la nueche. L'eventu principal del día con participación d'ensames ye'l conocíu como "Desfile d'Años Vieyos" nel cual, al traviés del percorríu de la Sienda del Antroxu, desfilen pequeños xarrés, calidable y tamañu inferior a les de los díes d'antroxu, faciendo alegoría a los fechos del añu -n'especial tocando temes polítiques-, nes cualos l'añu qu'amorrenta dexa nun "testamentu" cargáu d'ironíes, tou lo que representó significantes nesi periodu pa la ciudá y el país. El creadores de los meyores moñecos, reciben premios n'efectivu. Antecede al desfile una pequeña amuesa de carros antiguos.

Moñecu d'Año Viejo siendo quemáu.

A partir de 2006, quedó prohibida la vienta de pólvora navidiega na ciudá, como lo estableció'l Decretu 0207 d'abril de 2005, polo que l'Alcaldía de Campera y nel so defectu Corpocarnaval, son les úniques entidaes autorizaes pa entamar espectáculos de pirotecnia pa recibir l'añu nuevu.

Concurso de años Viejos, 2013

El motivu ganador ye quemáu na Plaza del Antroxu al terminar esi día, metanes la verbena popular que xeneralmente entamen les autoridaes municipales pa recibir l'añu nuevu, y ye posible que nesos momentos en realidá la ciudá empieza a ser invadida col espíritu lúdico y catártico del antroxu.

Desfile de les Colonies

El 2 de xineru ye'l Desfile de les Colonies, nel que los residentes en Campera provenientes d'otros conceyos del departamentu de Nariño amuesen de les sos tradiciones, mitos, lleendes, gastronomía, música y valores culturales.

El Carnavalito

Comparsita del Carnavalito, 2 de xineru de 2007

El 3 de xineru ye'l el día del Carnavalito.Lo qu'empezó como un xuegu de neños asonsañando a los sos mayores, recreando'l desfile del día de Blancos, convirtióse nun eventu con identidá y dinámica propia dientro de les fiestes de Negros y Blancos, con intensa raigón popular y sofitu de les autoridaes.

Xeneralmente dende fai unos 40 años el día 3 de xineru los neños realicen el so propiu desfile de xarrés n'escala infantil, concebíes y ellaboraes por ellos mesmos, no que pa munchos ye una iniciación na actividá artesanal y artístico d'ellaborar xarrés y alegoríes ambulantes. Col correr del tiempu esi xuegu va tresformase paralelamente cola crecedera física ya intelectual del pequeñu artista y xugador, que remata algamada la so edá adulta cola participación nel gran Desfile Magno del 6 de xineru.

Cantar a la Tierra

Dende finales de la década de los 90 y empiezos de la década del 2000, el desfile de Blancos del 6 de xineru volvióse bien estensu, algamando una duración d'hasta 6 hores ininterrumpíes de Xarrés, Comparses, Murgues y Colectivos coreográficos. Estos últimos grupos, carauterizaos por cuntar -cada unu- con dellos centenares de músicos y danzantes, fueron dixebraos del desfile magno pa crear un nuevu desfile de calter eliminatoriu el 3 de xineru, consistente nun percorríu pola Sienda del Antroxu en sentíu inversu al de los otros desfiles, pa terminar na nueche nel Estadiu Departamental Llibertá nun conciertu de Música Andina. Tres esti desfile, el xuráu designa un ganador, y el mesmu xuntu col segundu puestu son los únicos colectivos coreográficos participantes nel Desfile Magno del 6 de xineru. D'esta manera, llógrase un retayu efectivu de los motivos del desfile más importante y créase una nueva actividá nel Antroxu, siendo amás una de les más vistoses pol coloríu y el ritmu de dellos miles de músicos, danzantes y actores percorriendo la vía del Antroxu y representando motivos d'orixe principalmente andín.

La Familia Castañeda

Comparsa de Barberos, Familia Castañeda, 4 de xineru de 2007.

Los desfiles tradicionales del Antroxu de Campera empiecen conmemorando la llegada de la Familia Castañeda, el día 4 de xineru. Como yá se dixo, la tradición histórica indica que se celebra la llegada d'una familia compuesta de personaxes coloríos que llegó a San Juan de Campera dende El Encano en 1929 o dende l'oriente del país (Putumayo), anque se desconoz el so destín, suxúrese que diben en pelegrinación al Santuariu de Los Llábanos al sur del departamentu de Nariño.

Sía que non, los personaxes d'esti grupu familiar, son representaos o recreaos na parada d'esti día como una familia caricaturizada que viaxa con tol so equipaxe y menaxe de cocina, pa preparar la comida en cualquier llugar del camín y suelse representar colos sos miembros más pintorescos o carauterísticos, incluyendo la güela estravagante, la fía llista pa casase de blancu pero n'evidente estáu d'embaranzu y los neños traviesos (usualmente adultos carauterizaos) que ponen n'apiertos a les sos neñeres. Nun falta la comparsa de muyeres de "vida allegre" que xeneralmente son homes amarutaos y el cura borrachu.

Nel desfile igualmente nun pueden faltar grupos de danza llabradora y les ñapangues, tantu auténtiques como les amarutaes, que la so estampa ta amestada al antroxu polo xeneral.

El Día de los Negros

El 5 de xineru, la xente xuega nes cais a pintase de negru.

El 5 de xineru ta dedicáu al día de los Negros. Mientres esta xornada conmemora'l día en que los esclavos d'orixe africanu teníen llibre pa dar rienda suelta a les sos desahogos lúdicos y la xente xuega y bailla nes cais y nos llugares públicos de jolgorio a pintase de negru, usando cremes cosmétiques ellaboraes con esi fin, anque tamién se recurre a betumes y otres pintures siliconadas de color negru. El motto d'esi día ye: Que vivan los Negros!

Por tradición, la Reina del Antroxu percuerre la ciudá nuna caravana, partiendo cosméticu y convidando a los visitantes pernomaos a xunise al xuegu so la frase: ¡Una pintica por favor!, que usábase nos primeros díes del Antroxu.

La importancia d'esti día anicia en que tol colectivu urbanu pastuso, desfoga los sos deseos reprimíos, yá que el cosméticu sírvelos, como mázcara y coles mesmes pa homogeneizar a toles clases sociales y grupos étnicos, como una sola gran familia asitiada nes faldes del Taita Urcunina.

Mientres tola xornada preséntense variaes orquestes (tradición adoptada dende la década de 1960) nos diversos parques de la ciudá y los medios de comunicación locales (radio y TV) dedicar a visitar a los diversos talleres de los artistes, col fin d'afayar los motivos que van engalanar el desfile de Xarrés del Día de Blancos.

El Día de los Blancos

El 6 de xineru esta ciudá yá nun celebra más el Día de Reis, sinón el día de los Blancos o Día del Desfile Magno. En contraste col día anterior, nesta fecha los pastusos pintar de blancu xeneralmente con talcu arumáu, usándose bien pocu farina, cremes o pintures cosmétiques.

Col talcu realízase'l Xuegu de Blancos

L'eventu o atraición principal, amás de verbenes populares nes places y cais de la ciudá, ye'l gran desfile, de cuasi 7 km de llongura nun senderu d'aprosimao 15 km, que percuerre les cais del centru de la ciudá, la Plaza del Antroxu y parte de les aveníes de la periferia pola llamada Sienda del Antroxu. La gran mayoría de los ciudadanos, más otros tantos miles de turistes y visitantes entornar a les cais pa guardar esti desfile, aplaudiendo y refundiando confeti o serpentinas a los participantes, toos danzando al ritmu de cantares tradicionales y típiques, como La Guaneña, Trompu Sarandengue, Son Sureñu, Chambú y el infaltable Sandoná del maestru Jorge Midero, según sayas y polo xeneral composiciones andines inédites que s'estrenen cada añu. El motto d'esi día ye: Que vivan los Blancos! y nos últimos años convirtióse en infaltable el de Viva Campera Coyona!, pronunciáu tantu por paisanos como por turistes.

Desfile Magno

Xarré nel desfile del 6 de xineru de 2006.
Murga La Bomboná al rematar el desfile del Antroxu de Negros y Blancos, xineru de 2004. (Nótese'l talcu nos sos amarutes.)

El desfile ta:

  • Amarutes individuales.
  • Comparses a cuerpu: grupos con amarutes y motivos alegóricos al antroxu
  • Murgues: agrupaciones de delles decenes de músicos.
  • Mini-xarrés o xarrés non motorizadas: D'hasta 6 x 12 metros d'altor movíes por tracción manual o en bicicleta.
  • Xarrés d'hasta 8 metros d'altor x 16 metros de llargu), llevaes enriba de camiones o remolques, nes que comparses compuestes por turistes o pastusos que paguen un derechu de pasaxe por participar nelles, porten un disfraz qu'identifica a cada xarré. Estes enormes construcciones rodantes carauterizar por grandes figures alegóriques o caricaturesques articulaes y con movimientu (meyora implementada pol maestru Alfonso Zambrano na década de 1970), y pol so diseñu, acabaos y complexidá pueden convertise en verdaderes obres d'arte. Esta parte del desfile ye presidida pola reina del antroxu nel so propiu xarré (fora de concursu).

El tiempu de construcción d'un xarré pa los artistes y los sos grupos ye d'aprosimao 4 meses, por cuenta de la complexidá de los diseños y motivos según polos sos acabaos. Na ellaboración de los xarrés, lo mesmo que de mázcares o caretes, utilícense les téuniques del papel maché y cartón piedra, a les cualos nos últimos años añediéronse l'emplegu de la fibra de vidriu y la téunica de termoformado de polímeros llixeros, que empléguense na ellaboración de diseños y motivos carauterísticos que surden de la imaginería popular, los mitos locales, les reivindicaciones sociales y les hestories que faen parte de la cultura nariñense.

L'eventu remata cola entrega de premios a los participantes nel desfile per parte del gobiernu llocal y de Corpocarnaval. La orixinalidá y a la calidá de diches espresiones ye evaluada por un xuráu d'espertos, nacionales y dacuando internacionales, con conocencia n'artes plástiques y que garanticen non solo imparcialidá sinón que'l Xarré ganador seya la más vistosa y representativa de la fiesta.

Cultores del antroxu

Artista del Antroxu, taller del maestru Roberto Otero, 2006

El términu "cultores del antroxu", constitúi un neoloxismu n'evolución que venceya los términos "Cultura" y "Actores", ya identifica en primer términu a los tradicionales "artistes del antroxu", pero que se busca estendelo a les demás persones que participen nos desfiles al traviés d'otres modalidaes.

Tradicionalmente utilizóse la pallabra artesanos pa designar de primeres, a los creadores de los xarrés, dexando de llau a les sos families y a los collaboradores que participen na ellaboración de les figures del desfile magno. Sicasí, diversos sectores sofiten qu'esti vocablu seya reemplazáu pol de "cultores" o "artistes del antroxu", non solo por ser más incluyente, sinón tamién debíu al acabáu profesional de los xarrés y al valor artísticu del trabayu realizáu, amás de que'l términu artesanu ta mal emplegáu nesti casu, yá que les obres que se crean nun tienen destín comercial nin son el productu d'un trabayu en serie.

Anguaño los "cultores del antroxu" tán entamaos en dos grandes asociaciones: Asoarca qu'axunta principalmente a los maestros creadores de los xarrés, y Caminantes del antroxu, qu'axermanda a los participantes nes modalidaes d'amarutes a cuerpu.

Ver tamién

Referencies

  1. Senáu de la República de Colombia (11-26-2001). «Ley Nᵘ 706 del 26 de payares de 2001». Archiváu dende l'orixinal, el 20 de payares de 2008. Consultáu'l 29 d'ochobre de 2008.
  2. UNESCO (9-30-2009). «Les Llistes del Patrimoniu Inmaterial de la Unesco». Consultáu'l 30 de setiembre de 2009.
  3. Benavides Rivera, Neftalí, "Orixe del xuegu de negrinos", Revista Cultura Nariñense, Vol. 2, Non. 18, Campera, avientu de 1969, p. 43.
  4. Más en Zarama de la Espriella, Germán; Muñoz Cordero Lydia Inés, "Antroxu de Negros y Blancos", Campera, Corporación Autónoma de los Antroxos del Conceyu de Campera, 1992.
  5. Benavides Rivera, Neftalí, "Puntos de Kar A. Melo: (Estampes de la Campera antigua)", Campera, Tipografía Javier, 1983, p. 25.
  6. Viztaz Taller de la imaxe (2003). «Fotografos Mayores, Luis Quenguán». Archiváu dende l'orixinal, el 20 de setiembre de 2004. Consultáu'l 23 d'ochobre de 2008.
  7. Senáu de la República de Colombia (2001). «Ley Nᵘ 706 del 26 de payares de 2001». Archiváu dende l'orixinal, el 20 de payares de 2008. Consultáu'l 29 d'ochobre de 2008.
  8. Corpocarnaval (23 d'ochobre de 2008). «Corpocarnaval Filosofía, Lema Conceptual del Antroxu». Consultáu'l 23 d'ochobre de 2008.
  9. UNESCOPRENSA (9-30-2009). «Llista Representativa del Patrimoniu Inmaterial de la Humanidá». Consultáu'l 30 de setiembre de 2009.

Enllaces esternos