Guerra anglo-zulú

De Wikipedia
Guerra anglo-zulú
Fecha 11 xineru 1879 → 4 xunetu 1879
Llugar Sudáfrica
Resultáu Victoria británica
Consecuencies Disolución de la nación zulú
Belixerantes
Plantía:Xeodatos Imperiu británicu Reinu Zulú
Comandantes
Plantía:Xeodatos Imperiu británicu Henry Bartle Frere
Plantía:Xeodatos Imperiu británicu Lord Chelmsford
Plantía:Xeodatos Imperiu británicu Garnet Wolseley
Cetshwayo
Ntshingwayo Khoza
Dabulamanzi kaMpande
Fuercies en combate
1ª invasión:
15.000–16.000:[1]
  • 6600 tropes britániques
  • 9000 africanes

17 cañones
1 ametralladora Gatling
1 batería de cohetes
2ª invasión:
25.000:[2][3]

  • 16.000 tropes britániques
  • 7000 nativos
  • 2000–3000 tresporte civil
35.000[4]
Baxes
1727 muertos
256 mancaos
Más de 6000 muertos[5]
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Guerra Anglu-Zulú

La guerra anglo-zulú producir en 1879 ente'l Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda y los zulús. Debida a diversos motivos, la guerra foi notable por delles batalles particularmente sangrientes, según por ser un finxu na cronoloxía del imperialismu na rexón. La guerra señaló'l final de la nación independiente zulú.

El so postreru soberanu independiente, Cetshwayo, empecipió la llamada Guerra Zulú contra los británicos, qu'intentaben ampliar los sos intereses na zona. Les tropes coloniales britániques ganáron-y na decisiva batalla d'Ulundi, arriendes de la cual el territoriu pasó a ser una posesión británica rematando asina la independencia de la nación zulú.

Orixe y desenvolvimientu[editar | editar la fonte]

Cetshwayo, últimu rei zulú.

Mientres la primer metá del sieglu XIX, los zulús apoderaben bona parte del sur d'África. En 1854, los bóers instalaos na rexón KwaZulu-Natal llograron del rei zulú Mpande la propiedá de la zona, proclamando la nueva República de Natal.

En 1856, Cetshwayo (fíu de Mpande) empezó a esaniciar a los sos hermanos p'asegurar el so ascensu al tronu, polo qu'unu d'ellos, Umtonga, abellugar ente los bóers d'Utrecht. Tres delles negociaciones, Umtonga foi apurríu con condiciones: que se respetara la so vida y el control de les tierres entendíes ente Rorke's Drift y Pongola. Poco dempués xuniéronse colos trekboers nel Transvaal. En 1865 Umtonga fugar de nuevu, y Cetshwayo denunció'l pactu y esixó la devolución de tierres. La tensión creció, y los bóers armáronse. Cuando en 1873 morrió Mpande, Cetshwayo ímplantó una política armamentista forniendo a la so exércitu con armes de fueu.

En 1874 Sir Bartle Frere foi unviáu a Sudáfrica como Alto Comisionado, cola misión d'entamar una federación d'estaos, pa lo que yeren torgues tantu la República del Natal como'l reinu Zulú. En 1877 Theophilus Shepstone convenció a los bóers de Natal a arrenunciar a la independencia y ser alministraos pola corona británica. La mayoría d'ellos decidió emigrar escontra'l Norte, escontra los territorios de los futuros Estáu Llibre d'Orange y República del Transvaal. La nueva colonia británica de Natal empezó a recibir un enorme influxu de colonos procedentes del Reinu Xuníu y de la India Británica.

En 1878 una comisión intentó axustar les fronteres, esixendo a los zulús que protexeren a los colonos o los indemnizaren si díbense, a lo que Cetshwayo negóse. Ensin conocencia del gobiernu británicu, l'Altu Comisionado Frere empezó una serie d'aiciones destinaes a alimentar la tensión na frontera, y terminó unviando un ultimátum el 11 d'avientu de 1878, que provocó la declaración de guerra'l 11 de xineru de 1879.

Hostilidaes[editar | editar la fonte]

Primer invasión[editar | editar la fonte]

Batalla de Isandhlwana, oleu de Charles Edwin Fripp.

En 1879 el xeneral Frederick Augustus Thesiger invadió dende tres puntos'l reinu Zulú, ensin autorización del gobiernu británicu, dirixiéndose a Ulundi la capital. El primer alcuentru ente los dos exércitos foi la batalla de Isandhlwana, na que la retaguardia inglesa foi masacrada, suponiendo la primer derrota de los británicos n'África.

L'exércitu inglés, sol mandu de Pearson, atrincherar en Eshowe, onde sufrió un llargu asediu hasta ser salváu por Lord Chelmsford dempués de la batalla de Gingindlovu. La segunda columna inglesa tenía d'ocupar el noroeste de Zululand, acampando en Tinta's Kraal, pero les noticies del desastre de Isandhlwana llevaron al so comandante a retirase.

Segunda invasión y derrota de los zulús[editar | editar la fonte]

Cetshwayo nun crució la frontera, llindándose a una guerra defensiva. Chelmsford reagrupó fuercies cola intención inicial de relevar a Pearson en Eshowe, pa lo que'l gobiernu británicu unvió siete regimientos xunto con dos bateríes d'artillería. Una columna con 5.700 homes, sol mandu de Chelmsford, coló a Eshowe, atrincherándose cada nueche. El 2 d'abril foi atacada nel camín de Gingingdlovu repeliendo l'agresión, y lliberaron a otru día a los homes de Pearson. Sacuparon Eshowe el 5 d'abril.

Tropes al mandu de sir Evelyn Wood atacaron Hlobane, pero l'exércitu zulú esvalixar. Amás de la perda del contingente africanu (que desertó) hubo 100 muertos ente los 400 europeos contrataos. A otru día, 25.000 guerreros zulús atacaron un campamentu con 2.068 homes en Kambula, qu'aguantó cinco hores hasta que los zulús retiráronse. Resultó ser una batalla decisiva.

La quema d'Ulundi.

A pesar de los sos ésitos en Kambula, Gingindlovu y Eshowe, los británicos nun habíen avanzáu. Chelmsford deseyaba infligir una derrota total a les fuercies de Cetshwayo antes de ser releváu del mandu, polo que rellanzó la invasión en xunu con nueves fuercies. Cetshwayo, sabiendo que l'exércitu británicu agora reforzáu sería un opositor terrible, procuró axustar un tratáu de paz. Chelmsford nun quería negociaciones y avanzó tan rápido como podía escontra'l kraal real de Ulundi, proponiéndose destruyir l'exércitu principal zulú. El 4 de xunetu los exércitos atópase na batalla de Ulundi, y les fuercies de Cetshwayo fueron ganaes.

Consecuencies[editar | editar la fonte]

Dempués d'esta batalla y col exércitu tremáu, la mayoría de los xefes zulús rindiéronse, mientres Cetshwayo fuxía. El 28 d'agostu prindar y foi unviáu a Ciudá del Cabu. Foi depuestu formalmente y el país zulú partir ente once xefes, incluyendo a Cetshwayo y a unu de los sos fíos (Usibepu), a John Dunn (un aventureru blancu) y a Hlubi, un xefe basuto que sirviera a los británicos.

Sir Garnet Wolseley, el sustitutu de Lord Chelmsford, nomó a un residente que tenía de ser la canal de comunicación ente los xefes y el gobiernu británicu. Esti arreglu traxo disturbios, y en 1882 el gobiernu británicu decidió reponer a Cetshwayo nel poder. Usibepu sublevóse, y el 22 de xunetu de 1883 atacó Ulundi. El rei escapó mancáu y treslladóse a Eshowe, onde morrió pocu dempués, el 8 de febreru de 1884.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Colenso, Frances Y., History of the Zulu War and Its Origin, Chapman & Hall, 1880, páxs. 263–264 da 6669 tropes imperiales y coloniales y 9035 del contingente nativu. Morris, Donald R.; Buthelezi, Mangosuthu The Washing of the Spears, Da Capo Press, 1998, p. 292, da 16.800.
  2. Morris, Donald R. (1994) The Washing of the Spears, reeditáu: Da Capo Press, 1998, p. 498.
  3. Colenso, 1880, p. 396, da 22.545 tropes britániques n'abril.
  4. Colenso, 1880, p. 318, envalora'l númberu total de zulús en 35.000, de los cualos 4000 permanecieron con Cetshwayo ente que'l restu coló en dos columnes.
  5. Knight, Ian; Castle, Ian (2004), Zulu War, Osprey, 2004, p. 115.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]