Escurial de la Sierra

Coordenaes: 40°37′02″N 5°57′20″W / 40.617222222222°N 5.9555555555556°O / 40.617222222222; -5.9555555555556
De Wikipedia
Escurial de la Sierra
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Escurial de la Sierra Bienvenido Agún Hernández
Nome oficial Escurial de la Sierra (es)[1]
Códigu postal 37762
Xeografía
Coordenaes 40°37′02″N 5°57′20″W / 40.617222222222°N 5.9555555555556°O / 40.617222222222; -5.9555555555556
Escurial de la Sierra alcuéntrase n'España
Escurial de la Sierra
Escurial de la Sierra
Escurial de la Sierra (España)
Superficie 20.97 km²
Altitú 961 m[2]
Llenda con Barbalos, Herguijuela del Campo, Llinares de Riofrío, San Miguel de Valero, Navarredonda de la Rinconada y Tejeda y Segoyuela
Demografía
Población 233 hab. (2023)
- 135 homes (2019)

- 104 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 11,11 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Escurial de la Sierra ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Intégrase dientro de la contorna de la Sierra de Francia, la subcomarca de Las Quilamas y la microcomarca de La Calería.[3]

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 20,97 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 237 habitantes.

Símbolos[editar | editar la fonte]

L'escudu heráldicu que representa al conceyu foi aprobáu de manera definitiva en 2014 col siguiente blasón:

«Escudu español. Partíu. Primero tronzáu, a) de gules, una cruz armiñada de sable, b) d'azur, una venera d'oru. Segundu d'azur, el picu Cervero según vese dende la llocalidá, de plata cargáu d'una águila de sable, linguada, naciente d'una fueya de carbayu de sinople. Al timbre corona real española.»
Boletín Oficial de la Provincia de Salamanca nᵘ173 de 9 de setiembre de 2014[4]

Xeografía[editar | editar la fonte]

La llocalidá ta asitiada a una altitú de 961 msnm[5][6] xunto a l'aguada septentrional de la Sierra Mayor nel espaciu natural de les Quilamas, de la mesma parte d'un complexu montascosu más ampliu formáu pola Sierra de Francia nel Sistema Central español. La Sierra Mayor, tamién denomada Sierra de Tamames-Llinares, ye una formación montascosa d'altitud promedio ente 1200 y 1400 metros sobre'l nivel del mar, con orientación oeste-noroeste a esti sureste. Pel sur atópase al abellugu de Picu Cervero y les crestes de la Sierra de les Quilamas y pel norte ta abiertu a campos y deveses.

Estensión del términu municipal dientro de la provincia de Salamanca
Estensión del términu municipal dientro de la provincia de Salamanca
Noroeste: Tejeda y Segoyuela Norte: Barbalos Nordeste: Barbalos
Oeste: Navarredonda de la Rinconada Este: Herguijuela del Campo
Suroeste: Navarredonda de la Rinconada Sur: San Miguel de Valero Sureste: Llinares de Riofrío

Clima[editar | editar la fonte]

El clima, anque mediterraneu, tien una fuerte influencia atlántica, con temperatures medies añales ente 12 y 13 graos y una precipitación añal en redol a los 700-900 llitros per metro cuadráu.

Vexetación y fauna[editar | editar la fonte]

La mayor parte del territoriu del términu municipal de Escurial ta anguaño cubiertu de montes y vexetación arbórea apoderada por encinares de Quercus ilex y, sobremanera, carbayuda-yos de carbayu melojo (Quercus pyrenaica). Hai tamién dalgunos castañares y otres especies que dan calquier al so paisaxe, como la escoba blanca (Cytisus multiflorus) nos espacios abiertos y el felechu común (Pteridium aquilinum) nel sotobosque de carbayos. Tocantes a la fauna, catalogar más de cien especies de vertebraos, munches d'elles protexíes. Ente los mamíferos ye particularmente abondosu'l xabalín.

Historia[editar | editar la fonte]

La fundación de Escurial encuádrase dientro del procesu de repoblación lleváu a cabu na zona polos reis lleoneses na Edá Media, pasando Escurial a formar parte del cuartu de Peña del Rei de la xurisdicción de Salamanca, dientro del Reinu de Lleón.[7] Cola creación de les actuales provincies en 1833, Escurial de la Sierra foi incluyíu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[8]

Demografía[editar | editar la fonte]

Escurial, como munchos pueblos del Campu de Salamanca, vio amenorgada la so población por cuenta de la emigración que se produció nos años sesenta y setenta del sieglu XX escontra ciudaes españoles y europees. Dende principios de sieglu hasta la década de los sesenta cuntaba con una población estable d'ente 800 a 900 habitantes. Nos setenta yá presenta una población d'unos 500 habitantes y nos 80 esta cifra baxó a unos 300.

Anguaño la población amóntase enforma nos meses de branu, debíu al regresu de los emigrantes y les sos families, pero la población permanente sigue amenorgándose adulces.

Nos últimos años, lleváronse a cabu diversos proyeutos que tuvieron como oxetivu acabar cola despoblación rural y aumentar la calidá de vida del conceyu. Nesti sentíu, hai que señalar el trabayu que se realizó tantu dende les diverses organizaciones ensin ánimu d'arriquecimientu qu'esisten na llocalidá, según nos pueblos vecinos.

El conceyu, que tien una superficie de 20,97 km²,[9] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 237 habitantes y una densidá de 11,3 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica d'Escurial de la Sierra ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[10]     Población de derechu (1900-1991) o población residente empadronada (2001 y 2011) según los censos de población del INE.[10]      Población según el padrón municipal de 2017 del INE.

Cultura[editar | editar la fonte]

Escurial celebra dos festividad patronales:

  • Santa Cruz, 3 de mayu. Fiesta patronal. Faise una procesión y báillase al Santu Cristu. La xente visti'l traxe típicu.
  • Santa Marina, 18 de xunetu. Fiesta patronal. Hai variedá d'actividaes: campeonatos de calva, alcuentru de carros, verbenes, teatrillos, procesión, dances, etc.

Otres festividaes:

  • Santa Águeda, 5 de febreru. Festividá entamada pol grupu de muyeres de Santa Águeda.
  • Día de les Castañes. Fiesta entamada pola asociación Cau Fondu mientres la ponte de Tolos Santos. Comida popular, xuegos y actividaes que xiren en redol a les castañes y la seronda na Sierra de Quilamas.
  • Día del Hornazo, domingu de Pascua.

Asociacionismo y participación[editar | editar la fonte]

A pesar de que Escurial de la Sierra ye un pequeñu conceyu, cuenta con munchos grupos y asociaciones d'ámbitu llocal:

  • Asociación de muyeres de Santa Marina.
  • Grupu de muyeres de Santa Águeda.
  • Asociación de xubilaos.
  • Asociación de cazadores.

Tolos actos tán acompañaos de 3 tamboriteros locales

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/escurial-de-la-sierra-id37125.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 9 de payares de 2011. «La Sierra de Francia Alta entiende, más o menos, los siguientes conceyos: Llinares, El Tornadizo, San Miguel de Valero, La Bastida, Cilleros de la Bastida, Cereceda, El Cabaco, Maíllo, Monsagro, El Banzáu, Nava de Francia y Arroyomuerto. A La Sierra de Francia Baxa pertenecen Valero, San Esteban de la Sierra, Santibáñez de la Sierra, Garcibuey, Les Cases del Conde, San Martín del Castañar, Villanueva del Conde, Monforte de la Sierra, Miranda del Castañar, Madroñal, Cepeda, Herguijuela de la Sierra, Sotoserrano, Pinedas, Molinucu, topándose Sequeros nuna posición entemedia (...) Dempués de tar delles vegaes en Monsagro, pueblu que nun conocía en 1974, tengo que rectificar, pos evidentemente, y dende tolos puntos de vista, Monsagro a pesar de topase na aguada suroeste de la Sierra de Francia, pertenez al Campu de Agadones, a la Sierra de Gata (páxina 128) Las Quilamas topar na aguada meridional de la Sierra Mayor, esto ye, de la Sierra de Tamames y Navarredonda, ente Llinares, San Miguel de Valero y La Bastida. Espeñar por mediu de los sos fragosos argañales el ríu Quilama (páxina 75) en Picu Cervero, términu de Escurial, y que la so sierra estrema a la de Francia, del Campu, esto ye, al sur de Picu Vercero ta la Sierra de Francia, al norte ta'l Campu, nesti casu La Huebra (páxina 95) Entiende La Calería los pueblos de La Rinconada, Navarredonda, Escurial (Huebra) y Llinares (Sierra). En Rinconada, Navarredonda y Escurial son charros, y vistíen de charru, en Llinares son yá serranos, y vistíen de serranu; nos trés primeros pueblos la so fala tien una pronunciación castellana; en Llinares, sicasí, pronunciación yá meridional, estremeña (páxina 75) A xulgar polo que se diz nel fueru, y n'otros documentos, la Sierra incluyiría non yá la Sierra de Francia puramente dicha y tola depresión del alagón si non tamién tola Sierra de Tamames o Navarredonda o Escurial, esto ye, l'alliniación montascosa que va dende Llinares y San Miguel de Valero hasta'l Puerto de la Calderilla y la redoma de Tamames y que constitúi un ramal transveral de la mesma Sierra de Francia (páxina 51) como yá diximos antes, Llinares, a caballu ente La Sierra y El Campu, y ente La Huebra y Les Bardes pertenez realmente a La Calería, subcomarca especial, ensin dexar, por ello, de formar parte de La Sierra, de ser, viniendo del Campu de Salamanca, el primer pueblu que puede ser consideráu llingüística y etnológicamente serranu, o a lo menos non charru (páxina 96) Recordemos los dos microcomarcas de Las Batuecas y Las Quilamas, dambes en La Sierra, y concretamente en La Serranía de Francia (páxina 128)»
  4. «ALCUERDO de 9 d'abril de 2012 del plenu del Conceyu de Escurial de la Sierra (Salamanca) relativu a aprobación definitiva del escudu heráldicu municipal». Boletín Oficial de la Provincia de Salamanca nᵘ173 de 9 de setiembre de 2014:  p. 9. https://see.diputaciondesalamanca.gob.es/opencms/opencms/see/herramientaBOP/documentos/2014/BOP-SA-20140909-008.pdf. 
  5. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «sierra-id37125 Datos d'altitú pa Escurial de la Sierra na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  6. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 7 de febreru de 2015.
  7. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 319
  8. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  9. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Salamanca». Archiváu dende l'orixinal, el 14 de xunetu de 2014.
  10. 10,0 10,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Escurial de la Sierra».

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]