Linares de Riofrío

Coordenaes: 40°35′03″N 5°55′15″W / 40.584166666667°N 5.9208333333333°O / 40.584166666667; -5.9208333333333
De Wikipedia
(Redirixío dende Llinares de Riofrío)
Linares de Riofrío
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Linares de Riofrío (es) Traducir Javi Navarro
Nome oficial Linares de Riofrío (es)[1]
Códigu postal 37760
Xeografía
Coordenaes 40°35′03″N 5°55′15″W / 40.584166666667°N 5.9208333333333°O / 40.584166666667; -5.9208333333333
Linares de Riofrío alcuéntrase n'España
Linares de Riofrío
Linares de Riofrío
Linares de Riofrío (España)
Superficie 27.9 km²
Altitú 956 m[2]
Llenda con Herguijuela del Campo, Monleón, El Tornadizo, San Miguel de Valero y Escurial de la Sierra
Demografía
Población 923 hab. (2023)
- 517 homes (2019)

- 432 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.04% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 33,08 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
linaresderiofrio.org
Cambiar los datos en Wikidata
Vista de la ilesia de Llinares de Riofrío.

Linares de Riofrío ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de la Sierra de Francia, la subcomarca de Las Quilamas y la microcomarca de La Calería.[3]

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 27,90 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 979 habitantes.

Historia[editar | editar la fonte]

Anque los restos arqueolóxicos amuésennos un poblamientu anterior nel términu municipal, con restos d'un castru vetton, la fundación del actual Llinares de Riofrío remontar a la repoblación efectuada polos reis de Llión ente finales del sieglu XII y principios del XIII, quedando entós integráu nel Alfoz de Monleón, dientro del Reinu de Llión.[4] Tres la desapaición del conceyu monleonense en 1248, Llinares pasó a integrase nel de Salamanca, dientro del Cuartu de Peña del Rei. Cola creación de les actuales provincies en 1833, Llinares de Riofrío quedó integráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[5]

Na actualidá comprobóse la esistencia de seis lagar rupestres nes paraxes de "Coquilla", "Les Viñes", "Mayada Llana", "Les Carreteres", "Les Vallines" y "Relagüesa", toos ellos realizaos en berrocales. Col intre del tiempu fuéronse deteriorando, unes vegaes por causes naturales y otres pola mano del home. La so perda va ser irremediable, si nun se tomen les midíes necesaries pal so caltenimientu.


Xeografía[editar | editar la fonte]

Llinares de Riofrío asítiase na contorna de la Sierra de Francia-Quilamas-La Calería. El puntu más altu del términu municipal ye'l picu del Moyón del Marranu con 1383 msnm. Otru puntu d'interés ye la Sierra Chica con 1258 msnm.[6]

Na so contorna atopa'l paraxa de La Honfría, monte mistu onde predominen el castañu y el melojo, con presencia importante de xardón y ablanar. Hai de solliñar el mugor de la zona (abonden manantiales, regueros y fontes) que fai prestosa la so visita tamién en tiempos branizos.

P'aportar al parque de la Honfría esiste una pista forestal que dexa l'accesu con coche, dende Llinares, práuticamente hasta enriba; anque ye recomendable realizar el camín a cuerpu. Amás esisten atayos que solo pueden realizase andando y faer más rápidu l'accesu al Parque.

Al entamu de la pista vamos dexar a la izquierda dellos fornos y una antigua fábrica con tres hornos más onde s'ellaboraba'l cal morico. Dempués de dos quilómetros aproximao, tamién a la izquierda vamos atopar con "La Peña Tarrera", llugar qu'a finales del iviernu florien ensame de narcisos, avanzando'l camín atopamos "La fonte la Zrezal" con zones recreatives, merenderos y castañales centenaries, siguiendo la pista, a la izquierda sale una esviadura que nos llevará a "La fonte de la Honfría" con merenderu, parque infantil, fonte, barbacoes y abellugu que yá non se -y da casi usu. Dende la pista que pasa per delantre de la fonte y l'abellugu podemos aportar hasta "El Buecu", llugar dende onde se va reparar una perfecta vista panorámica del Valle de les Quilamas.Siguiendo la pista principal va llevanos hasta "El picu Cervero" onde s'atopa un puestu de vixilancia contra quemes.

Demografía[editar | editar la fonte]

Na segunda metá del sieglu XX Llinares conoció una importante emigración, a otres zones d'España y tamién a Alemaña, Suiza y Francia. Tamién nos años recién la población amuesa un descensu, llixeru pero sosteníu. Paralelamente hubo una medría de les persones qu'alleguen a esti conceyu como segunda residencia, principalmente en dómina braniza.

Gráfica d'evolución demográfica de Linares de Riofrío ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Economía[editar | editar la fonte]

Económicamente predomina'l sector primariu y destacó nel so momentu la producción de freses, un cultivu que perdió llueu la so importancia. En dómines recién cobró dalguna importancia la construcción (rellacionada cola importancia de les segundes residencies), según el sector servicios. Esiste un hotel, un camping, dellos restoranes y dalgún establecimientu de turismu rural.

Nel so día, una de les actividaes principales d'esta llocalidá foi la producción de cal, una de les poques industries carauterístiques de la contorna, siendo'l cal morico de Llinares bien reconocida pola so calidá y que sirvió pa la ellaboración del morteru col que se construyó la Plaza Mayor de Salamanca. La ellaboración del cal foi una de les fontes d'economía nos sieglos pasaos. La piedra azulada de la sierra yera tresportada en carros hasta los fornos onde se realizaba la cocción. El procesu de fabricación yera bien simple y pallo utilizábense materiales de la redolada; a una capa de madera asocedía-y una de piedra, otra de madera, otra de piedra y asina socesivamente hasta que'l fornu taba llenu. Dependiendo de la madera, xeneralmente escoba o carbayu, la calidá del cal variaba. El tiempu de combustión solía durar alredor de cinco díes y precisaba ente diez y doce carros de lleña. Darréu, tamién en carros llevar a distintos llugares de la provincia pa la so venta. Inda nel añu 1.959 esistíen en Llinares 15 fornos, güei namái queden delles muertes:ruines d'una fábrica y dellos fornos de los que trabayaron hasta va unes décades.

Cultura[editar | editar la fonte]

Fiestes[editar | editar la fonte]

En Llinares de Riofrío esisten delles festividaes de les cualos les más importantes son "El Llunes d'agües" que se celebra'l segundu llunes dempués del domingu de Pascua y "La nuesa Señora de l'Asunción" el 15 d'agostu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/linares-de-riofrio-id37172.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 9 de payares de 2011. «La Sierra de Francia Alta entiende, más o menos, los siguientes conceyos: Llinares, El Tornadizo, San Miguel de Valero, La Bastida, Cilleros de la Bastida, Cereceda, El Cabaco, Maíllo, Monsagro, El Banzáu, Nava de Francia y Arroyomuerto. A La Sierra de Francia Baxa pertenecen Valero, San Esteban de la Sierra, Santibáñez de la Sierra, Garcibuey, Les Cases del Conde, San Martín del Castañar, Villanueva del Conde, Monforte de la Sierra, Miranda del Castañar, Madroñal, Cepeda, Herguijuela de la Sierra, Sotoserrano, Pinedas, Molinucu, topándose Sequeros nuna posición entemedia (...) Dempués de tar delles vegaes en Monsagro, pueblu que nun conocía en 1974, tengo que rectificar, pos evidentemente, y dende tolos puntos de vista, Monsagro a pesar de topase na aguada suroeste de la Sierra de Francia, pertenez al Campu de Agadones, a la Sierra de Gata (páxina 128) Las Quilamas topar na aguada meridional de la Sierra Mayor, esto ye, de la Sierra de Tamames y Navarredonda, ente Llinares, San Miguel de Valero y La Bastida. Espeñar por mediu de los sos fragosos argañales el ríu Quilama (páxina 75) en Picu Cervero, términu de Escurial, y que la so sierra estrema a la de Francia, del Campu, esto ye, al sur de Picu Vercero ta la Sierra de Francia, al norte ta'l Campu, nesti casu La Huebra (páxina 95) Entiende La Calería los pueblos de La Requexada, Navarredonda, Escurial (Huebra) y Llinares (Sierra). En Requexada, Navarredonda y Escurial son charros, y vistíen de charru, en Llinares son yá serranos, y vistíen de serranu; nos trés primeros pueblos la so fala tien una pronunciación castellana; en Llinares, sicasí, pronunciación yá meridional, estremeña (páxina 75) A xulgar polo que se diz nel fueru, y n'otros documentos, la Sierra incluyiría non yá la Sierra de Francia puramente dicha y tola depresión del alagón si non tamién tola Sierra de Tamames o Navarredonda o Escurial, esto ye, l'alliniación montascosa que va dende Llinares y San Miguel de Valero hasta'l Puerto de la Calderilla y la redoma de Tamames y que constitúi un ramal transveral de la mesma Sierra de Francia (páxina 51) como yá diximos antes, Llinares, a caballu ente La Sierra y El Campu, y ente La Huebra y Les Bardes pertenez realmente a La Calería, subcomarca especial, ensin dexar, por ello, de formar parte de La Sierra, de ser, viniendo del Campu de Salamanca, el primer pueblu que puede ser consideráu llingüística y etnológicamente serranu, o a lo menos non charru (páxina 96) Recordemos los dos microcomarcas de Las Batuecas y Las Quilamas, dambes en La Sierra, y concretamente en La Serranía de Francia (páxina 128)»
  4. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 243
  5. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  6. «Sierra Chica» (en castellanu). Instituto Xeográficu Nacional. ftp://ftp.geodesia.ign.es/Red_Geodesica/Hoja0527/052774.pdf. Consultáu'l 3 d'avientu de 2011. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]