Enviny

Coordenaes: 42°24′08″N 1°06′13″E / 42.40212°N 1.10365°E / 42.40212; 1.10365
De Wikipedia
Enviny
Alministración
País España
Autonomía Cataluña
Provincia provincia de Lleida
Contorna Pallars Sobirà
Conceyu Sort
Tipu d'entidá entidá singular de población
Xeografía
Coordenaes 42°24′08″N 1°06′13″E / 42.40212°N 1.10365°E / 42.40212; 1.10365
Enviny alcuéntrase n'España
Enviny
Enviny
Enviny (España)
Altitú 1198 m
Cambiar los datos en Wikidata

Enviny ye una llocalidá española del términu municipal de Sort, na contorna del Pallars Sobirà de la provincia de Lleida. Hasta 1976 foi conceyu propiu.

Enviny ta a poniente de la so actual cabeza municipal, Sort, engaramáu nos montes que cierren pela derecha'l valle de la Noguera Pallaresa. Ta na aguada meridional de la cresta del estremu sureste de la Sierra de los Planes, a la izquierda, abondo eleváu, del Ribayu de Montardit. Cercanu y al este nordeste de Llarvén y un pocu más lloñe al norte de Montardit de Dalt.

La ilesia parroquial de la Virxe de la Candelera de Enviny, anguaño de la Purificación, ye sede d'una agrupación de parroquies, amás de la ermita de San Miguel y la capiya de San Roque, nes redolaes del pueblu y de la capiya particular de Santa Lucía de Casa Aytés, dientro del nucleu de Enviny.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

Joan Corominas esplica'l topónimu Enviny a partir del llatín in vicinio. Trátase d'un topónimu románicu, d'orixe medieval.[1]

Historia[editar | editar la fonte]

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Nel añu 1553, Cuviny declara 16 fueos llaicos y 2 eclesiásticos (unos 90 habitantes):

Lo vicari i Mossèn Antoni Botellot, prevere; Joanot Mateu i Mateu Rispa, cònsols; Jaume Castell,Ramon Arnau Castell, Mateu del Pubill, Pere de Joanico, Jaume Aytés, Pere Vilanova, la vídua de Peroi, Agustí Colomer, Joanot de Nus, Antoni Aytés, Antoni Castell, Pere del Sastre, Pere Companyó i Perot del Teixidor.[2]

Edá contemporánea[editar | editar la fonte]

Pascual Madoz dedica un artículu del so Diccionariu xeográficu ... en Enviny. Diz que: «ye una llocalidá que forma conceyu con Llarvén y ta asitiada a la derecha del Noguera Pallaresa, na fastera d'un monte eleváu, con esposición al sur, combatir tolos vientos, especialmente los del norte y del sur. El clima ye fríu, y produz inflamaciones y pulmoníes. Tenía nesi momentu 20 cases, una fonte y la ilesia de Santa María, que disponía de rector y un beneficiáu, dambos de concursu xeneral al traviés del obispáu, dependía de la ilesia de Bressui. El territoriu ye montascosu, con diversos tipos de suelos, pero con bayura de camperes y zones despobladas. Collechábase trigu, centenu, cebada, munches nueces y un pocu de frutes d'iviernu. Criábase ganáu mular, y el vacunu pa los llabores del campu. Hai caza de coneyos, llebres y perdices, y tola industria esistente ye la derivada de la recría de ganáu. Cuntaba con 18 vecinos (cabeces de familia) y 110 almes (habitantes).»[3]

Xeografía[editar | editar la fonte]

El pueblu de Enviny El pueblu ta asitiáu nuna cuesta, coles cases dispuestes como si baxaren por ella, a lo cimero de la cual taba'l Castiellu de Enviny, col que formaba una planta rectangular y polo tanto caltién una cierta apariencia de villa zarrada. La ilesia de la Virxe de la Candelera ta nel estremu suroeste del pueblu, un pocu dixebrada del restu de les otres edificaciones.

Les cases del pueblu El pueblu de Enviny caltién la memoria de 21 cases, munches d'elles entá n'usu de primera o segunda vivienda:[4]

Casa Aytés, Casa Barbal, Casa Bernat, Casa Camp, Casa Canja, Casa Carcanyol, Casa Fontet , Casa Fuster, Casa Lido, Casa Llop, Casa Llorenç, Casa Mestre Jaume, Casa Nus, Casa Pei, Casa Pillu, Casa Pobellà, La Rectoria, Casa Remissió, Casa Rispa, Casa Simon y Casa Toni

Fiestes populares[editar | editar la fonte]

Amás de la Fiesta Mayor, que se celebra'l penúltimu fin de selmana de setiembre, ye bien allegada la romería a la ermita de la Virxe del Soler, que s'entama'l primeru de mayu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Coromines 1995
  2. Iglésies, Josep (1981). El Fogatge de 1553. Estudi i transcripció. II. Barcelona: Fundació Salvador Vives Casajoana, páx. pp. 67-68. ISBN 84-232-0189-9.
  3. Madoz 1845
  4. Monte,2004

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Coromines, Joan (1995). «Beranui/Bernui», Onomasticon cataloniae. IV D - J. Barcelona: Curial Edicions Catalanes i Caixa d'Estalvis i Pensions de Barcelona La Caixa. ISBN 84-7256-825-3.
  • Madoz, Pascual (1845). Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar. Madrid: Establecimientu Lliterariu Topográficu. Edición facsímil: (1985) Articles sobre El Principat de Catalunya, Andorra i zona de parla catalana del Regne d'Aragó al <<Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar>> de Pascual Madoz, V. 1 (en catalán). Barcelona: Curial Edicions Catalanes. ISBN 84-7256-256-5.
  • Montaña, Silvio (2004). Noms de cases antigues de la contorna del Pallars Sobirà (en catalán). Espot: Silvio Monte. ISBN 84-609-3099-8.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]