Cuartel del Simancas

De Wikipedia
Cuartel del Simancas
cuartel (es) Traducir
Llocalización
País España
Autonomía Principáu d'Asturies
Provincia provincia d'Asturies
Conceyu Xixón
Cambiar los datos en Wikidata
Monumentu a los finaos nel asediu al cuartel del Simancas, obra de Manuel Álvarez Laviada

Cuartel del Simancas ye'l nome del cuartel onde s'agospiaba'l Reximientu d'Infantería de Monte “Simancas” n.° 40 na ciudá de Xixón (Asturies) España. El so asediu y asaltu final mientres la Guerra Civil española foi unu de los fechos más bultables de la guerra n'Asturies.

Llocalización[editar | editar la fonte]

Asítiase nuna pandiella de la ciudá de Xixón, conocíu d'antiguo como “El Real”, na carretera a Ceares (actual Avenida de los Hermanos Felgueroso), dende onde s'apodera una parte importante de la ciudá y la so badea, siendo un allugamientu estratéxicu naquella dómina.

L'edificiu del cuartel yera básicamente'l del antiguu colexu de la Inmaculada, una construcción rectangular con un patiu interior, tando la so fachada empobinada a poniente y ocupando l'ala noroeste una ilesia, dedicada a la Virxe Inmaculada. Alredor d'esti edificiu y pela so parte Sur y Esti atopaben les dependencies amiestes, campos de fútbol ya instalaciones deportives qu'ocupaben un área enforma mayor que l'edificiu principal.

Introducción[editar | editar la fonte]

El cuartel agospiar nes dependencies del antiguu colexu de los padres Xesuites de Xixón, institución académica perteneciente a la Compañía de Xesús que fuera construyíu a instancies d'éstos a finales del sieglu XIX, concretamente nel añu 1889. El colexu sirvía como centru d'educación primaria y secundaria, teniendo capacidá p'agospiar alumnos en réxime d'internaos. Por cuenta de la calidá de la enseñanza ellí impartida, algamó puestu prestíu, enllenándose d'alumnos procedentes d'Asturies y d'otres rexones d'España.

Cola llegada de la Segunda República tien llugar la disolución de la orde de los Xesuites y la prinda de toles sos propiedaes.[1] En 1932 instalar nes dependencies del antiguu colexu'l Instituto Xovellanos, centru públicu d'educación , y, tres la Revolución d'ochobre de 1934, el ministru Gil Robles ordena que les dependencies del antiguu colexu convertir en cárcel y darréu en cuartel p'agospiar al reximientu “Simancas”, situación na que s'atopaba al empezar la Guerra Civil.

Asediu del Cuartel[editar | editar la fonte]

La Guerra Civil Española dio un protagonismu inesperáu a esti cuartel, llegándose a convertir n'unu de los mitos de la guerra, comparándose a los asedios del Alcázar de Toledo y Cuartel del Monte de Madrid, anque ensin algamar les cotes de fama d'estos postreros.

En xunetu de 1936, les fuercies militares de Xixón corresponder a les tropes del reximientu Simancas y a les del VIII batallón d'inxenieros con guarnición nel cercanu cuartel de "El Coto" (a solo unos cientos de metros de distancia). El xefe d'esti reximientu yera'l coronel Antonio Pinilla Barceló, comprometíu colos sublevaos. El cuartel poner de parte de los sublevaos y tres la cayida del cuartel del Cotu sumáronse-y los sobrevivientes del batallón d'inxenieros.

Tuvo llugar entós un asediu que duró hasta'l 21 d'agostu, en que les milicies obreres, col sofitu d'aviones y artillería, entraron nes ruines del antiguu colexu. L'asaltu foi perduru y la resistencia aportunante. Someter al edificiu al bombardéu aereu, al cañoneo d'artillería de distintos calibres y dinamita pa baltar los murios del cuartel. La flota del bandu golpista allegó n'auxiliu de los sitiaos, especialmente'l cruceru Almirante Cervera. A esti episodiu de conozlu como la xesta del Asediu del cuartel de Simancas, convirtiéndose n'unu de los mitos de la Guerra Civil pola durez de los combates y de les circunstancies que nél se dieron.

Reconstrucción[editar | editar la fonte]

L'edificiu quedó en ruines. Nel añu 1941 foi devueltu a los sos antiguos propietarios, la Compañía de Xesús, y empezóse la so reconstrucción el 24 d'agostu de 1942, calteniendo les formes y llinies constructives de l'anterior edificación nel mesmu allugamientu. El xeneral Franco visitó les ruines en setiembre de 1939 y concedió al colexu la Cruz Gallardoniada de San Fernando, máxima condecoración militar española. Dicha cruz apaez nel escudu del actual colexu.

El 25 de xunetu de 1958 inaugúrase'l monumentu a los héroes del Simancas, obra de Manuel Álvarez Laviada, asitiáu nuna de les esquines de la plaza d'entrada al centru. Na ilesia, nos llaterales de la nave topen dos talos monumentos colos restos de los defensores, cola imaxe de dos ánxeles portando un ramu de lloréu y una placa colos nomes de los cayíos nel asediu. Mientres munchos años nun yera infrecuente que mientres la construcción de viviendes pela redolada del edificiu atoparen restos de proyeutiles d'artillería.

Anguaño, a la entrada del colexu hai una sala que contién una maqueta del edificiu tres l'asediu y una coleición de restos tales como pieces d'artillería, proyeutiles, cascos y diversu material militar.

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Alonso Bonet, J.: Simancas. Epopeya de los cuarteles de Xixón, Xixón, Conceyu de Xixón.
  • Gran Enciclopedia Asturiana, Tomu V.
  • Memoria del Centenariu del Colexu de la Inmaculada.
  • Historia de La Cruzada Española. Volume sesto. Tomu XXVII. Ediciones Españoles, S.A. Madrid 1942.
  • Los Asedios. Monografíes de la Guerra d'España nᵘ 16. Serviciu Históricu Militar. Editorial San Martín, 1983.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]