Cañada Rosal

Coordenaes: 37°35′50″N 5°12′35″W / 37.597222222222°N 5.2097222222222°O / 37.597222222222; -5.2097222222222
De Wikipedia
Cañada Rosal
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Cañada Rosal (es) Traducir José Losada Fernández
Nome oficial Cañada Rosal (es)[1]
Códigu postal 41439
Xeografía
Coordenaes 37°35′50″N 5°12′35″W / 37.597222222222°N 5.2097222222222°O / 37.597222222222; -5.2097222222222
Cañada Rosal alcuéntrase n'España
Cañada Rosal
Cañada Rosal
Cañada Rosal (España)
Superficie 25 km²
Altitú 168 m
Llenda con Écija, La Luisiana y Palma del Río
Demografía
Población 3391 hab. (2023)
- 1641 homes (2019)

- 1679 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.17% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 135,64 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
canadarosal.es
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Cañada Rosal al respective de la provincia de Sevilla.

Cañada Rosal ye un Conceyu Español de la Provincia de Sevilla, Andalucía. Nel añu 2016 cuenta con 3.307 habitantes. La so estensión superficial ye de 25 km² y tien una densidá de 124,75 hab/km². Asítiase a una altitú de 168 metros na contorna d'Écija y a 79 quilómetros de la capital de provincia, Sevilla.Esti conceyu sevillanu ta compuestu por 70 cais y 10 aveníes.

Descripción del escudo[editar | editar la fonte]

Descripción: Escudu estremáu en trés partes. En campu de plata, l'árbol olivo de sinople, enriba, coles sigles del rei Carlos III de gules con cantu oro; una cañada-camino llindada por dos franxes en sinople con seis palmes tamién en sinople, nel centru; trés roses de gules tallaes de sinople, dos d'elles cortaes y la del centru entera, embaxo. Al timbre Corona Real zarrada.

Significáu de les figures del escudu:

El olivo representa'l primer árbol plantáu na fundación de les colonies.. Simboliza'l trabayu, la constancia y l'esfuerzu de los primeros colonos por poner en cultivu los campos baldíos, dando vida a esta tierra y a esti pueblu. Les sigles del rei Carlos III recuerden la figura del monarca que robla y lleva a cabu'l Fueru de les Nueves Poblaciones de Sierra Morena y Andalucía, nel sieglu XVIII.

La cañada-camino representa'l llugar nel que s'asitia'l conceyu, simbolizando tamién el calter migratoriu de les sos xentes y los seis palmes aluden a los seis países qu'apurren colonos a estes tierres (Alemaña, Países Baxos, Francia, Austria, Italia y Suiza).

La rosal respuende a la segunda parte del nome del pueblu. Los renuevos cortaos de los estremos simbolicen per una parte, la so rotura col Fueru al ser derogáu, y por otra la segregación del conceyu de La Luisiana nel añu de 1986. El renuevu enteru del centru simboliza la nueva Cañada Rosal independiente.

Demografía[editar | editar la fonte]

Númberu d'habitantes dende l'añu 1998.

Gráfica d'evolución demográfica de Cañada Rosal ente 1998 y 2016
     Población residente (1998-2016) según los censo de población del INE.

Historia[editar | editar la fonte]

En plenu campu, na franxa oriental de la provincia de Sevilla, a ochenta y cuatro quilómetros de la capital, ente los términos de La Luisiana, Écija y Palma del Río, atópase esti nucleu de población fundáu pol rei Carlos III a finales de 1769.

Cañada Rosal tien anguaño una población que ronda los 3.500 habitantes y el so términu municipal una superficie de 25,5 quilómetros cuadraos d'estensión.

Al sur de Despeñaperros, puerta d'Andalucía, llevar a cabu, na segunda metá del Sieglu XVIII el más ambiciosu proyeutu reformista de la Ilustración española: la colonización y creación de les llamaes Nueves Poblaciones.

Denominar Nueves Poblaciones a les ciudaes y pueblos fundaos de nueva planta. Elles son la resultancia d'una política de colonización interior llevada a cabu con dellos oxetivos, ente los que s'atopa'l de suprimir fuertes desequilibrios territoriales, ameyorando l'aprovechamientu de los recursos.

En plena primavera del añu 1766, llega a la Corte una propuesta del coronel bávaru, Johann Kaspar Thürriegel, na qu'ufiertaba seis mil colonos centroeuropeos pa poblar les tierres vírxenes d'América. La idea tuvo acoyida per parte del gobiernu español, pero l'oxetivu sería otru: repoblar la zona desértica que s'estendía a lo llargo del camín real que xunía la Corte con Sevilla y Cádiz.

Coincidiendo cola orde d'espulsión de los xesuites d'España fáense públiques les condiciones de la contrata, promulgándose'l 5 de xunetu de 1767 el Fueru de les Nueves Poblaciones de Sierra Morena y Andalucía, ampliu manual onde se recueye tolos detalles y pormenores rellacionaos cola obra colonizadora.

L'oxetivu d'esta empresa yera variáu y múltiple. Pero podríamos entesacar trés motivos o razones fundamentales que xustifiquen esti importante proyeutu. El principal oxetivu yera poblar una importante porción de tierres baldías, siendo'l segundu acabar col bandolerismo qu'esistía na ruta que xunía la Corte col sur, y en tercer llugar crear una sociedá reformada, nueva, utópica ya idealista que sirviera de modelu al restu d'España y a la mesma Europa.

Asina'l monarca Carlos III, Campumanes, Múzquiz y Pablo de Olavide, xunto a otros, fixeron posible qu'homes de distintos puntos de la xeografía europea vinieren tresformar unes tierres cuayaes de carbes, llentiscu, jaras y encines en pueblos vivos.

Un claru exemplu d'ello ye Cañada Rosal, creada en baldíos de la ciudá de Écija con families estranxeres llegaes de los más desemeyaos rincones de Centroeuropa, que nun traen más que les sos manes, el so trabayu y un montón d'esperanza, lo qu'al pie de una suerte de 56 fanegas de tierra, un aráu, un azadón, dos vaques, cinco oveja y granos pa la primera sementera, empiecen empobinaos pol Superintendente Olavide, a convertir una tierra baldía nuna tierra granible y competitivo col restu de les tierres del campu sevillano y cordobesa.

El llugar onde se crea Cañada Rosal, alcontráu pol Comandante Civil de La Luisiana don Ceferino Jiménez y que describe a don Fernando de Quintanilla, subdelegáu de les Nueves Poblaciones d'Andalucía, como “una bona porción de tierres llamaes de Cañada Rosal con un gran pozu d'agua, otra fonte, un regueru permanente, dellos cachos grandes desmontaos por pelantrines de Écija, una fonte que llamen de l'Alcoba y el pozu de los Albercones; tol terrén vistíu de palma y maleces arremente pa barraques, que les sos tierres son de la meyor calidá...”.

La xera nun yera fácil, el duru clima d'esta zona, el duru trabayu, les pésimes condiciones de vida y l'intransixencia de dellos pueblos vecinos, fixeron que munchos morrieren nel enfotu ensin poder faer realidá'l suañu proclamáu por Thürriegel de consiguir vivir nel paraísu del sur d'España”.

A pesar de toles adversidaes, esti nucleu como tolos demás, siguió trabayando y lluchando, sol mesmu Fueru pol que se rexíen les Nueves Poblaciones de Sierra Morena y Andalucía, hasta que nel añu 1835, reinar Gobernadora doña María Cristina derogar ya incorpórase, dientro del conceyu matriz de La Luisiana, a la provincia de Sevilla.

A partir d'equí Cañada Rosal desendolcar ente lluces y solombres y los clarescuros d'una hestoria cuayada de fuertes vivencies, de duru trabayu, d'emigraciones masives y de busca de les sos señes d'identidá como pueblu. Señes d'identidá que Cañada Rosal, anque de forma latente, siempres caltuvo dende la so fundación calteniendo munchos apellíos de los primeros colonos como Hebles, Fílter, Duvisón, Rúger, Hans, Delis..., y calteniendo costumes y tradiciones mandaes polos fundadores como la Fiesta de los Güevos Pintaos de fuerte implantación na cultura d'esti pueblu. L'espíritu ilustráu apalpar nes cais y places d'esti pueblu que rinde homenaxe a la fundación y a los homes y muyeres que fixeron posible poniendo los sos nomes a munches d'elles.

Pero ye a partir de la década de los sesenta cuandos empieza a espertar y a lluchar, al traviés de la cultura popular, por un verdaderu desenvolvimientu económicu, cultural, social y políticu. Coincidiendo cola creación de Cañada Rosal como Parroquia'l 26 de xunetu de 1964 so la advocación de la so Patrona Santa Ana, nos locales de la Casa Rectoral, créase'l primer Teleclub de la provincia de Sevilla, onde se lleva a cabu un ampliu y comprometíu movimientu social y cultural, en redol al cual xira la vida d'esti pueblu y que llegaría a concretase na década de los 70-80, con un gran esplegue cooperativista, empresarial y de progresu.

L'espíritu cooperativu empecipiáu por un grupu de moces ilusionaes y entamadores que lleven a cabu la creación d'una cooperativa de puntu y cordura nel añu 1977, afigúrase unos años dempués con un ambiciosu proyeutu que vendría tresformar la vida d'esti pueblu sevillanu. Esi sería la creación de COENCA (Cooperativa d'Envases Cañada Rosal), que foi capaz de faer realidá'l suañu de too un pueblu, onde más de doscientes families colones y xornaleres atopen nella'l pan el nuesu d'acaldía, onde toos siéntense patronos y obreros y onde tol personal, ensin esceición, dende'l más siquier cualificáu son obreros que camudaron el riegu y la besana d'una tierra que nun prometía poles máquines y el progresu, siendo capaces de faer realidá'l gran suañu ilustráu de Olavide de que tou home y muyer tenga na so tierra'l so puestu de trabayu y el so vivir, sintiéndose protagonista del so propiu destín.

A esti movimientu económicu, cultural y de progresu, sumir la llucha naguada mientres munchos años por consiguir la so segregación del Conceyu de La Luisiana y pasar d'aldega a pueblu.

Dempués d'un llargu procesu, pero siempres col consentimientu y el mutuu alcuerdu ente los representantes y vecinos de La Luisiana y Cañada Rosal, el 27 d'agostu de 1986, el Conseyu de Gobiernu de la Xunta d'Andalucía, aprueba'l Decretu de Segregación que convierte a la colonia carlostercerista de Cañada Rosal nel conceyu 103 de la provincia de Sevilla y nel más nuevu de tolos qu'integren la familia de les Nueves Poblaciones de Sierra Morena y Andalucía.

Una decisión que dalgunos pueden nun compartir nunos tiempos nos que caminamos en busca de la unidá d'una Europa ensin fronteres nin divisiones, pero naide puede frenar la llibertá de les coleutividaes a decidir por sigo mesmes, derechu llexítimu que naide puede arrampuñar a un pueblu. Los aciertos y los fracasos, les decepciones y les esperances d'un pueblu tienen que ser aceptaes y compartíes por el mesmu pueblu.

Esta Segregación de Cañada Rosal del conceyu de La Luisiana al que tuvo xuníu mientres más de doscientos quince años sirvió por qu'una vegada superaes les rivalidaes, caminemos más cerca unu d'otru, acomuñando servicios y demostrando que'l principiu d'independencia nun ye incompatible con otros valores humanos como la unidá, la solidaridá y la fraternidá ente los pueblos.

Con esta independencia política y alministrativa demuéstrase que'l legáu de los siete xeneraciones que fixeron los cimientos de les nueses cases, que punxeron en cultivu los nuesos campos, que parieron los nuesos vivos y soterraron los nuesos muertos nun foi en baldre. La mayor empresa del reináu de Carlos III xustifícase y engrandece en realidaes como la de Cañada Rosal, acometiendo la so nueva singladura con esperanza ya ilusión y sintiéndose protagonista del so propiu destín.

Cañada Rosal acomete'l sieglu XXI trabayando por faer realidá'l proyeutu reformista ya ilustráu d'aquellos soñadores del sieglu XVIII, semando esta tierra de suaños y realidaes cola mirada puesta nun esperanzador horizonte de futuru.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

  • Papes con pena
  • Migues
  • Sopa de pimientos y tomates
  • Bacalao con tomate
  • Gazpachu de fabones
  • Tortas Mantegues
  • Pestiños
  • Aceitunes arreglaes
  • Gaspacho claro
  • Sopa de cocíu
  • Guisu d'arroz con gallu
  • Rebanadas de pan frito
  • Ayullo
  • Salmorejo

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • Cabalgata de Reis Magos. Ye característicu d'esta importante fiesta señalar que se fai una visita per parte de los Reis Magos a les persones con discapacidá, de dalgún tipu, p'apurrir los sos regalos.
  • Antroxos: cunten con un gran enraigono ente los carrosaleños, siendo una de les fiestes más esperaes. Les actuación de la chirigota local y el desfile son les actividaes nes que más se participa nesta fiesta.
  • Fiesta de los Güevos Pintaos: conmemórase la fiesta que los colonos fundadores traxeron consigo dende'l centru d'Europa. Cada domingu de Resurreición esta llocalidá recula nel tiempu y dase que cada carrosaleño/a saca les ropes asemeyando a les que se poníen los colonos. Empieza dempués de la misa, alredor de los once de la mañana, hora en que l'Asociación d'Amigos 27 d'Agostu” parte alredor de 500 güevos cocíos xunto a pinceles y rotuladores. La plaza del pueblu enllenar de neños pintando güevos con motivos primaverales y participando n'actividaes como'l tiru con arcu o paséu en pollín. La plaza del pueblu enllénase, tamién, con mercadinos de productos llegaos de l'alloñada Alemaña y otros países centroeuropeos.es una tradición que les güeles faigan a los sos nietos bolsitas de crochet pa pasiar los güevos pola plaza del pueblu y que les families axuntar pa tiñir güevos con azafrán o remolacha. Ye un día nel que vecinos d'otros pueblos, emigrantes y turistes averar a la llocalidá de Cañada Rosal pa trescalase nes sos costumes.
  • Selmana Santa: hai procesiones el miércoles santu, el vienres santu y el sábadu santu. El broche final ye'l domingu de resurreición cola yá mentada enantes fiesta de los güevos pintaos.
  • Romería Virxe Milagrosa: ye una romería típica andaluza y destaca pola guapura de los xarrés que participen nel camín, siendo cada añu más xarrés les que contribúin a que'l tercer domingu de mayu seya un día de fiesta en Cañada Rosal. Los actos empiecen mientres la selmana anterior, cola llegada de los gües que van llevar el xarré de la virxe y asocédense mientres el sábadu, cuando se suel celebrar una verbena. El día grande ye'l domingu, dando empiezu'l camín sobre les 9 de la mañana, llenu de paraes emotives hasta la llegada a la so ermita sobre la 4 de la tarde. Nel camín de vuelta al pueblu canten lletaníes a la virxe hasta entrada la nueche, cuando tou allumar cola lluz de les bengalas que lleven les moces del pueblu. La hermandá de la virxe Milagrosa ye la encargada xunto col conceyu de qu'esta fiesta seya un ésitu y amás siempres coincide col intercambiu de mozos alemanes nel qu'esti pueblu participa, dando a la fiesta un aire intercultural al que nun se ta bien avezáu.
  • Feria Patronos: con una duración que bazcuya ente los 5 y los 4 díes ye la fiesta más emotiva d'esti pueblu con una gran devoción por Santa Ana y San Joaquín, güelos de Xesucristu. Los actos desenvolver mientres tol mes de xunetu, celebrándose competiciones deportives de fútbol, voley-sablera, natación... La feria en sí suel dar empiezu'l 23 de xunetu, cola comida de les persones de la tercer edá, que lleven a los sos nietos a los 'cacharrinos' qu'esi día van tar a metá de preciu. el 24 de xunetu dar# en la inauguración de les casetes y del allumáu y a la llectura del pregón faciendo una especial mención a aquelles persones qu'emigraron nel so día y vuelven al so pueblu mientres estes fiestes. El 25 de xunetu ye un día especial, pos a partir de les 12 de la nueche ye'l día de los patronos y numberosos cohetes y besos de felicitación a les munches Anas y Joaquines del pueblu dan cuenta d'ello. Esa nueche toa'l pueblu quédase despiertu na feria esperando hasta les 7 de la mañana, cuando empieza'l pasacalles al cargu de una agrupación musical ecijana y los famosos y conocíos 'pelotazos' que yá se convirtieron en tradición y que consiste en que los mozos del pueblu, y non tan nuevos, dempués de pasar una nueche de celebración dedicar al cachondeo tirándose balonazos al son de paquito chicolateru y de la badayada de campanes. Dempués del tercer cohete, empieza l'encierre de dos vaquillas, y hasta aproximao les 12 del mediudía los carrosaleños retayen a estes vaquillas, ensin incidentes mayores nin maltratu animal. Esti 26 de xunetu a les 9 de la nueche empieza la procesión de Santa Ana y san Joaquín, a la que tol pueblu allega. Esta procesión ye por demás emotiva pal carrosaleño. De normal el 27 de xunetu, Cañada pon fin a les sos fiestes con un espectacular castiellu de fueos artificiales.
  • Fiesta de la Segregación (27 d'agostu): los carrosaleños celebren esta fecha simbólica por ser el día nel que Cañada nel añu 1986 consigue la so segregación de La Luisiana.
  • Romería del Pastorcito: ye una romería dedicada especialmente a los más pequeños.
  • Fiesta de fin del cursu: ye una fiesta dedicada al esfrute de los pequeños de la llocalidá. Celebrar a finales de xunu per motivu de la finalización del cursu y los pequeños faen una serie d'actuaciones al públicu más adultu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]