Basconcillos del Tozo

Coordenaes: 42°42′09″N 3°59′22″W / 42.7025°N 3.9894444444444°O / 42.7025; -3.9894444444444
De Wikipedia
Basconcillos del Tozo
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Basconcillos del Tozo (es) Traducir José María Ruiz Villalobos
Nome oficial Basconcillos del Tozo (es)[1]
Códigu postal 09126
Xeografía
Coordenaes 42°42′09″N 3°59′22″W / 42.7025°N 3.9894444444444°O / 42.7025; -3.9894444444444
Basconcillos del Tozo alcuéntrase n'España
Basconcillos del Tozo
Basconcillos del Tozo
Basconcillos del Tozo (España)
Superficie 121 km²
Altitú 917 m
Llenda con Valderredible, Sargentes de la Lora, Valle de Sedano, Úrbel del Castillo, Villadiego, Humada y Valle de Valdelucio
Demografía
Población 298 hab. (2023)
- 164 homes (2019)

- 129 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.08% de provincia de Burgos
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 2,46 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
basconcillosdeltozo.es
Cambiar los datos en Wikidata

Basconcillos del Tozo, ye una llocalidá,[2] una entidá llocal menor y un conceyu[3] asitiaos na provincia de Burgos, Castiella la Vieya, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón (España), contorna de Páramos, partíu xudicial de Burgos, cabecera tantu de la entidá llocal menor como del Conceyu del so nome.

Xeografía[editar | editar la fonte]

El suelu y sosuelu del área[4] de Basconcillos encuádrase dientro de la era Mesozoica. Apaez daqué de Xurásicu en forma d'anticlinales fallaos pero'l predominiu correspuende al periodu Cretácicu Superior ya Inferior. El Superior correspuende al área más elevada, próxima a La Lora; l'Inferior al área más llana.

Denominar “anticlinal de Basconcillos”; tien al norte una importante falla. Los sondeos petrolíferos punxeron n'evidencia una gran complexidá na zona. Tal estructura ta acomuñada al “anticlinal de San Mamés de Abar”.

El pueblu ta en cantu del "sinclinal de La Lora" con predominiu de les roques sedimentaries de tipu caliar.

Nel área próximu a la Cueva de l'Agua na que se somorguia'l ríu Urón[5] pertenez a la yera Cenozoica, periodu Cuaternariu, dómina Holocenu. Amosar nes caliares, llimos y magres per onde escurre'l ríu antes de la cueva.[6]

Productu de too ello ye qu'esisten sables bituminosos.

Símbolos[editar | editar la fonte]

El conceyu usa como símbolos l'escudu y el pendón de la comunidá autónoma.[7]

Estructura urbana[editar | editar la fonte]

El nucleu de Basconcillos asitiar xunto a la carretera N-627 Ubierna-Aguilar, nun terrén llanu. Les cais distribúyense siguiendo l'antigua carretera de Burgos que ye la cai principal del nucleu.

Son cais estreches, sacante la que correspuende cola antigua carretera de Burgos. Les mazanes son compactes con edificaciones con patios, abarganaos por murios de piedra.

La trama urbana apaez bien consolidada.

Dispón d'una plaza. La ilesia asítiase nel llau Norte del pueblu sobre un pequeñu puexu.

Polo xeneral les parceles son pequeñes con frentes de fachada amenorgaos, y de gran fondu.

Situación alministrativa[editar | editar la fonte]

Vista de Basconcillos del Tozo
Vista de Basconcillos del Tozo

Presupuestu municipal: 317.093,81 Euros (añu 2008)

  • Mancomunidaes: Páramos y Valles

Conceyos: Basconcillos del Tozo, Sargentes de la Lora, Tubilla del Agua, Valle de Sedano

Fines:

  1. Serviciu de recoyida de basures y posterior tratamientu.
  2. Servicios Sociales.

Alcaldes: del conceyu José María Ruiz Villalobos y pedáneo Santiago Gutiérrez Arce, dambos del Partíu Popular.

El conceyu amás de la Entidá Llocal Menor correspondiente a la so capital, toma otros once pedaníes:

Contorna del Tozu[editar | editar la fonte]

  • El Tozo

El Tozo ye l'apellíu d'una contorna alministrativa ampliada pola fusión de los Conceyos de Basconcillos del Tozo y La Piedra. Atopar a menos de 50 quilómetros de la capital burgalesa, ocupa una estensión 120,666 km². Ye una zona de transición al monte y ello vese reflexáu nel clima semi-húmedu y fríu, con iviernos fríos, duros y llongures, con bayura de nieves y xelaes, y branos curtios y secos. Con grandes oscilaciones termométriques. L'agua, abondo abondosa, queda bien partida estacionalmente, cola esceición d'un periodu más secu de xunetu y agostu.

Rede viaria y rede de Carreteres[editar | editar la fonte]

L'accesu rodáu dende l'esterior al conceyu realizar dende la Carretera Nacional N-627. La comunicación ye bona.

Les cais del pueblu tán na so mayoría pavimentadas.

La carretera que xune Burgos con Aguilar y que dexó a partir d'entós una meyor comunicación cola capital burgalesa facer nel añu 1915. Dos años más tarde empezó a funcionar el serviciu de coche de llinia regular, que nun principiu solo llegaba hasta Santa Cruz.

En proyeutu ta una nueva autovía que va tener el so puntu de partida en Burgos. Trátase de l'A-73 que va xunir Burgos cola cordelera cantábrica al traviés d'Aguilar de Campoo.

Históricu: Yera Cristiana[editar | editar la fonte]

  • Camín de rueda: Burgos – Aguilar de Campoo – Reinosa
  • Camín Real: Santander – Reinosa – Aguilar de Campoo – Burgos

El primer accesu al pandu quedó concluyíu con esti Camín Real Santander-Reinosa, que siguía hasta Burgos.

Nel términu municipal de Basconcillos, esiste una vía pecuaria denomada “Tendalada del Camín Real de Burgos a Aguilar”. Procede del términu municipal de Úrbel del Castillo, algama'l de Basconcillos del Tozo nel so pedanía de La Piedra, onde ta clasificada por orde Ministerial del 17 d'ochobre de 1972 (BOE 9/11/72) nesti antiguu términu municipal, güei anexonáu al de Basconcillos del Tozo, queda representada nos actuales polígonos 115, 116, 117 y 110 del catastru de rústica.

Entra, pasando por Santa Cruz, Fonte Urbel, y La Rad, na pedanía de Trashaedo por La Cruz Blanca” siguiendo pel Camín Real y torciendo a la izquierda antes d'algamar una balsa; traviesa la carretera nacional y escurre a la so izquierda y paralela a la mesma hasta algamar el regueru de “Camporredondo” siguiendo a la so izquierda travesándo-y y algamando otra vegada la carretera al pagu denomináu “El Sal”. A partir d'esti momentu coincide col trazáu de la carretera, entra na pedanía de Prádanos del Tozo y dambes víes coinciden nel so percorríu hasta algamar l'antigua carretera qu'entraba nel pueblu de Basconcillos del Tozo, güei cai Carretera de Burgos a Aguilar traviesa la población y sale de la mesma pel camín Real, pasando pol pagu de “Les Corvillas” algamando otra vegada la carretera xeneral. A partir d'esi momentu y hasta algamar el vecín términu de Valle de Valdelucio nel so anexu de Pedrosa, el trazáu de la vía pecuaria y la carretera son coincidentes.

Esta vía pecuaria tien un anchor variable y un llargor dientro del términu municipal de 17,5 km aproximao, siendo la so direición sureste-noroeste.

Historia[editar | editar la fonte]

La ilesia parroquial de Basconcillos del Tozo, dedicada a San Cosme y San Damián.
Cabecera de la ilesia, con pintures murales.
El retablu mayor de la ilesia de San Cosme y San Damián, d'estilu barrocu, güei adosáu a los pies del edificiu, en quedando al descubiertu la cabecera, que lluz pintures murales.

Los primeros testimonios de la presencia humana por estos llugares remontar al Neolíticu. D'esa dómina atopáronse dellos restos en cueves, como la de la Gargantiya en Hoyos. Arqueólogos estudiaron cuarcites tallaes y considerar del últimu periodu del Paleolíticu, en redol a los 7000 años antes de Cristu. Anque la población paleolítica yera nómada, atopaba nestes zones fácil sustentu.

En La Piedra toparon hachos, puntes de flecha de cuarcita paleolítica y un hachu neolítiques de perfecta pulimentación fecháu nel 3000 antes de Cristu y que güei s'atopa espuestu nel Muséu Provincial de Burgos.

El so nome alude a los vasconos, etnónimo que denominaba hasta l'alta Edá Media a una tribu prerromana.

Relevancia histórica Páramos[editar | editar la fonte]

  • Dende estos Alfoz, cuayóse Castiella.

Nel añu 860, el rei Ordoño I manda al conde Rodrigo repoblar la vieya ciudá cántabra d'Amaya (conquistada por Augustu, Leovigildo, Tarik y Alfonsu I). El so fíu Diego Porcelos fundaría Burgos en 884 y dende entós Castiella nun pararía d'estender los sos territorios.

La creación de les alfoces, ye de capital importancia pa entender esta espansión. La misión primordial foi dende'l principiu militar, participando amás na hueste regia, cuando se-yos riquir pa faer frente a les grandes acometíes del Islam. D'esta manera contribuian a la normalización del réxime aldeanu y la proteición a escala local.

L'alfoz de Panizares, citáu en 1190, incluyía tol valle de Valdelucio con un total de 19 pueblos: Trasahedo del Tozo, Prádanos del Tozo, San Mamés de Abar, Basconcillos del Tozo, Hoyos del Tozo, Arcellares, Pedrosa de Arcellares, Solanes, Corralejo, Barriolucio, La Riba, Quintanas, Llanillo, Mundilla, Villaescobedo, Fuencaliente, Paúl y Renedo de la Escalera; los DESPOBLADOS rexistraos nesta alfoz algamen la cifra de 15. Los montes que llindaben pel sur a esta alfoz perbién pudieron constituyir nos primeros momentos la llende meridional del primitivu baluarte de resistencia.

  • Primer mención

La primer mención de Basconcillos que conocemos en documentu manuscritu data de 1511. Atopar nun Apéu de bienes y derechos que tenía nel llugar el monesteriu de les Fuelgues de Burgos. Hai otra impresa que tomamos de la Historia de la Casa de Lara y mienta a Basconcillos nuna repartu de bienes fechu en 1458 ente dos fíos de doña Juana Manrique, señora de Montealegre. Por principios del sieglu XVI, Hoyos, Barrio Panizares y Arcellares tamién taben sol señoríu de Les Fuelgues.

  • Guerra de la Independencia

El Tozo nun se llibró de la invasión francesa. Por un Apéu de la Ilesia tenemos noticia de que'l 20 de payares de 1812, de regresu al so país dempués de la derrota, los franceses destruyeron la Casa Rectoral de Barrio Panizares y una tradición oral proclama que tamién destruyeron dalguna vivienda en Basconcillos. Amás d'escalar los pueblos.

  • Cuadriella del Tozo

Llugar que formaba parte de la Cuadriella del Tozo nel Partíu de Villadiego, unu de los catorce que formaben la Intendencia de Burgos, mientres el periodu entendíu ente 1785 y 1833, nel Censu de Floridablanca de 1787, xurisdicción de señoríu siendo'l so titular el Duque de Frías, alcalde pedáneo.

La cuadriella del Tozo formar: Arcellares, Barrio Panizares, Basconcillos, Fuente Úrbel, Montorio, La Nuez de riba, La Piedra, Prádanos del Tozo, San Mamés de Abar, Santa Cruz, Talamillo, Venta del Tozo, Trashaedo y Úrbel del Castillo.

A finales del sieglu XVIII Hoyos del Tozo pertenecía a la Xurisdicción de Villadiego.

Antiguu conceyu de Castiella la Vieya nel partíu de Sedano códigu INE- 09045

Nel Censu de la matrícula catastral cuntaba con 7 llares y 28 vecinos.

Ente'l Censu de 1857 y l'anterior, crez el términu del conceyu porque incorpora a 095004 Arcellares, 095012 Barrio Panizares, 095057 Hoyos del Tozo, 095098 Prádanos del Tozo, 095131 San Mamés de Abar, 095151 Talamillo del Tozo y 095159 Trasahedo.

Ente'l Censu de 1981 y l'anterior, crez el términu del conceyu porque incorpora a 09264 La Piedra, con anterioridá a esta incorporación el conceyu tenía una estensión superficial de 8.927 ha.

El conceyu incorporáu, ente'l Censu de 1857 y l'anterior, crez porque incorpora a 095048 Fuente Úrbel, 095114 La Rad y 095140 Santa Cruz del Tozo. Asina, cuando pasa a integrase'l conxuntu formáu poles cuatro llocalidaes tenía una estensión superficial de 3.173 hectárees y cuntaba con 95 llares y 376 vecinos.

Evolución demográfica
1842 1857 1860 1877 1887 1897 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2001
28 910 956 1092 1157 1135 1147 1260 1228 1300 1349 1344 1258 791 595 400 374
  • Estadística diocesana

Según la primer Estadística Diocesana realizada nel 1858, este yera'l númberu d'almes que tenía cada pueblu: Arcellares, 81; Barrio Panizares 159; Basconcillos, 87; Fuente Úrbel, 110; Hoyos del Tozo, 108; La Piedra, 173; La Rad, 67; Prádanos del Tozo, 79; Santa Cruz, 155; San Mamés de Abar, 173; Trashaedo, 91 y Talamillo, 125. Toos taben incorporaos a la Vicaría de La Rad.

  • Éxodu

Dende la década de los 60 la zona perdió cerca de 1.000 habitantes. Esta despoblación en parte deber a les males condiciones agrícoles de resultes de la calidá y posibilidaes de la tierra. Pero sobremanera deber al enfotu de progresar de los mozos, qu'emigraben escontra los puntos d'actividá industrial.

Contestu históricu[editar | editar la fonte]

Basconcillos del Tozo: l. en la provincia, diócesis, aud. terr. y c. g. de Burgos (9leg.). partido judicial de Villadiego (4): SIT. en una extensa llanura sumamente deliciosa, combatido por todos los vientos y con un clima sano, no padeciéndose por lo común otras enfermedades, que dolores reumáticos. Tiene 8 casas y una iglesia parroquial, bajo la advocación de San Cosme y San Damián, servida por un cura párroco. Confina N. Barrio Panizares, E. Prádanos del Tozo, S. San Mamés de Abar y O. Arcellares. En su térm. se encuentran 2 fuentes de buenas aguas, sin embargo de lo cual los vecinos. se surten de las del r. para su consumo doméstico. El terreno es de 2ª y 3ª calidad, habiendo entre N. y O. un monte muy poco poblado, á causa de que la tierra no es á propósito para ello; lo baña el r. Rudrón, en cuyas aguas solo se crían cangrejos, peces y alguna que otra anguila. Los caminos son de pueblo á pueblo en buen estado, y la correspondencia se recibe de Villadiego los martes y jueves, saliendo los miércoles y viernes; PROD.: trigo, cebada y otros granos, ganado vacuno y lanar, y caza de perdices; la IND. se reduce á la agricultura y a un pequeño molino que solo trabaja durante el invierno; POBL.:7 vec., 28 alm.; CAP. PROD.: 126,110 rs.; IMP.: 11,952; CONTR.: 1,415 rs. 23 mrs. El presupuesto municipal asciende á 865 rs., que se cubren por repartimiento entre los vecinos.
Diccionariu xeográficu-estadísticu d'España y les sos posesiones d'Ultramar, Pascual Madoz. Madrid, 1845[8]
  • La lluz llétrico

¡Fízose la lluz! pudieron esclamar los vecinos del Tozo nel añu 1927, cuando dende una pequeña central hidroeléctrica instalada nel valle del Rudrón, próxima a la llocalidá de Hoyos del Tozo apurrióse l'allumáu a un considerable númberu de pueblos del Tozo, Rudrón y Valdelucio. Lo malo yera qu'esta central apurría poques hores d'enerxía al día pola poca potencia que nella se xeneraba.

Riqueza ambiental[editar | editar la fonte]

Cueva de l'Agua en Basconcillos del Tozo.

Focetes del Altu Ebro y Rudrón. Los focetes del Rudrón ye de los más importantes espacios de la redolada. El ríu Rudrón, pocu dempués de Basconcillos del Tozo somorguiar nun hundidero (fenómenu cársticu por disolución de la roca caliar) y vuelve apaecer como nacedero na Cueva de l'Agua, o del Moru, en Barrio Panizares. Darréu se encajona en focetes hasta afluyir al ríu Ebro en Valdelateja, onde amás s'atopa un manantial d'agües termales que dio llugar a un balneariu. Poco primero de Valdelateja, en Covanera, ta'l Pozu Azul, un nacedero en forma de pozu que les sos agües cristalines son bellamente azulaes.

Conceyos (Páramos) de referencia: Los Altos (8.473 hai), Basconcillos del Tozo (3.672 hai), Sargentes de la Lora (4.640 hai), Tubilla del Agua (7.844 hai), Valle de Sedano (12.278 hai),


Patrimoniu xeolóxicu

  • Reserva Xeolóxica de Las Loras[9]

LIC Y ZEPA

LIC denomináu Humada-Peña Amaya, ZEPA denomada Humada-Peña Amaya y el LIC denomináu Riberes del ríu Arlanzón y afluentes ríu Urbel

Les ZEPA y los LIC (Llugar d'Importancia Comuñal), l'antoxana de lo que nun futuru próximu van conocese como ZEC (Zones d'Especial Caltenimientu) formen parte de la REDE NATURA 2000, atendiendo respeutivamente a la Directiva Comuñal 79/409/CEE, relativa al Caltenimientu de les Aves Monteses, y a la directiva 92/43/CEE, sobre hábitats. Estos llugares protexíos son sitios privilexaos dende'l puntu de vista ambiental y pueden aportar a un importante motor de desarrollu socioeconómico pa una Contorna tan ablayada como ésta. El caltenimientu de les aves n'España y toa Europa depende, anguaño d'una fayadiza xestión de les aérees rurales, xestión a la que inexorablemente tendrán de destinase fondos europeos, cada vez en mayor midida.

Conceyos (Páramos) de referencia: Humada, Basconcillos del Tozo, Rebolledo de la Torre y Úrbel del Castillo

Economía de la zona[editar | editar la fonte]

Denominaciones d'orixe

Lechazo de Castiella y Lleón (Prod., Sac. y afaenáu)

La pataca de llantadera y les ceberes son les sos principales fontes d'ingresos xunto al ganáu ovín (Esti yá menos últimamente) y vacunu. El pueblu dispón d'un bon sistema de regadío pa les pataques que práuticamente lleva l'agua a toles tierres de cultivu; esto debe a les preses qu'almacena mientres l'añu l'agua abondo pal regadío. Les xelaes, frecuentes nel pueblu, estropien n'ocasiones la collecha de pataques, y el xarazo apedria dellos años los trigales pel branu. La gastronomía de la zona carauterizar pola bayura d'unos bonos productos naturales. Pan artesanal, ellaboráu na so panadería con un ampliu surtíu de productos ellaboraos de manera tradicional, verdures fresques y ecolóxiques, llegumes, sabroses pataques de los pandoriales, cogordes de cardu, truches criaes nes tresparentes y pures agües del ríu Rudrón, corderos, derivaos de la matanza del gochu -n'especial chorizos curaos al fumu y morcielles de sangre y arroz-, llenteyes, sopes d'ayu, platos de caza, miel d'abeya, marmitako, y el hornazo y torrija en Selmana Santa. Sobre toos estos productos destaquen los derivaos de la matanza. La matanza yera una ceremonia importante na vida del pueblu. La carne de chon yera la base alimenticia de tol añu y por eso representaba un actu social d'especial relevancia.

Fiestes patronales[editar | editar la fonte]

La fiesta patronal ye'l 26 de setiembre, día que se celebra'l Santu de San Cosme y San Damián, santu que da nome a la ilesia parroquial del pueblu.

Sitios d'interés[editar | editar la fonte]

  • Xacimientu: Valladar
  • Llocalización:

Saliendo del cascu urbanu de Basconcillos del Tozo escontra l'este pela carretera que se dirixe escontra Sargentes de La Lora siguiendo 500 m hasta onde arrinca'l camín de la Venta'l xacimientu atopar nesti puntu nos semaos de la derecha de la carretera

  • Descripción xeneral:

El xacimientu alcontrar a los pies d'un relieve residual na vega de la marxe derecha d'un pequeñu regueru subsidiario del ríu Rudrón, sobre suelos arenosos, a la entrada del gargüelu, güei utilizada como accesu de la carretera que se dirixe a Barriu – Panizares. Identifícase'l despoblado medieval y modernu pola presencia d'elementos constructivos, abondosos fragmentos de texa curva y bloques de caliar atropaos en cantu del camín, y cerámiques a tornu por tola superficie (5 ha). Nun área más llindada (0,5 ha) na zona NE del xacimientu se documenta una ocupación prehistórica con cerámica a mano y xil.

  • Ponte: Ríu Furón
  • Descripción:

Un arcu rebaxáu, ensin pretil, sillería. Restos de calzada.

  • Casa solariega.

La cueva de l'agua o cueva de los moros[editar | editar la fonte]

Cueva de l'Agua, de los Moros, o de Basconcillos del Tozo.

Nella sume'l ríu Furón p'apaecer de nuevu, tres cerca de cuatro quilómetros de percorríu soterrañu, como ríu Rudrón. El covarón, tamién llamada Cueva de los Moros, y la so redolada tán poblaos de misterioses lleendes protagonizaes por enormes y monstruoses culiebres. La Cueva de l'Agua ábrese no fondero d'un zarráu y uliginoso anfiteatru predresu. El so gran portalón d'entrada, pol que se bastien les agües del Furón, dexa aportar a una gran sala soterraña. Poles sos dimensiones —10.290 — ye la segunda n'estensión de tola provincia burgalesa. Otra gran sala ascendente, la Sala de les Dunes, enllaza cola Hoya de los Cascoxos, una enorme dolina na que s'abrir los dos surgencias poles que vuelve brotar el ríu. El desarrollu total del cuévanu de Basconcillos del Tozo ye de 3.310 metros. Les dimensiones de la cueva y el fechu de que nella suman les agües d'un ríu favorecieron l'apaición de fantástiques lleendes sobre la mesma. Tou ello fai que la cueva de Basconcillos seya un curiosu puntu d'alcuentru pa grupos de espeologos de toa España.

Patrimoniu xeolóxicu

  • Reserva Xeolóxica de Las Loras[9]

Muséu etnográficu[editar | editar la fonte]

La llocalidá cunta con un muséu etnográficu. [3] Félix Regueru, vecín de la llocalidá, foi mientres munchos años el ferreru y mecánicu del pueblu y de los valles cercanos. Una vegada xubiláu foi axuntáu los más variopintos instrumentos, munchos rellacionaos col oficiu del so padre y de él y otros munchos rellacionaos colos llabores del mundu rural.

Parroquia[editar | editar la fonte]

Románica[4]

  • Párrocu: José Valdavida Llobu

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Basconcillos del Tozo. Wikimapia. Google Híbridu. [1]
  3. Códigu INE 045
  4. Escolgues Fernández, Fernando & Menéndez Casares, Eduardo & Heredia Carballo, Nemesio (I.T.G.Y.) (1988-89): MGE. 1:50.000. Polientes. 134 (18-08). IGME. IGN. Cartografía: Madrid S.A. 1.972. NIPO: 241-93-009-3. «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 7 d'avientu de 2013. Consultáu'l 7 d'avientu de 2013.
  5. Ríu Urón. ELUE. Consultáu: 2013-12-04. [2]
  6. Confederación Hidrográfica del Ebro.. «Río Urón. Pluvionivometro.». Consultáu'l 4 de febreru de 2017.
  7. Xunta de Castiella y Lleón (ed.): «BOCyL núm. 52 de 17-3-2003 DECRETO 231/2000, de 9 de payares, pol que s'aprueba l'alcuerdu del Conceyu de Basconcillos del Tozo (Burgos), sobre usu del escudu de la Comunidá Autónoma por dicha Corporación.». Boletín Oficial de Castiella y Lleón nº 221 (15 de payares de 2000).
  8. Pascual Madoz. «Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar.».
  9. 9,0 9,1 «Patrimoniu xeolóxicu».

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]