Alteria

De Wikipedia
Pa otros usos d'esti términu, vease Ensame, Alteriar y Turboletas.

Plantía:Carbón

Alteria en Frisia oriental.

La alteria ye un material orgánico, de color pardu escuru y ricu en carbonu. Ta formáu por una masa esponxosa y llixera na qu'entá s'aprecien los componentes vexetales que lu aniciaron. Emplégase como combustible y nel llogru d'abonos orgánicos.

Formación de alteriar[editar | editar la fonte]

La formación d'alteria constitúi la primer etapa del procesu pol que la vexetación tresformar en carbón mineral. Fórmase como resultáu de la podrizu y carbonificación parcial de la vexetación na agua acedo de banzaos, marismes y güelgues. La formación d'una turbera ye xeneralmente lenta de resultes d'una escasa actividá microbiana, debida a l'acidez de l'agua o la baxa concentración d'osíxenu. El pasu de los años va produciendo una acumuladura d'alteria que puede algamar dellos metros d'espesura, a un ritmu de crecedera que se calcula d'ente mediu metro y diez centímetros cada cien años.

Les turberes son cuenques llacustres d'orixe glaciar qu'anguaño tán apinaes de material vexetal más o menos descompuestu y que conocemos como alteria d'agua duce. Alteriar atrópase por cuenta de que la podrizu de la materia vexetal ye bien lenta en climes fríos. La materia vexetal que s'atropa per debaxo del nivel de l'agua d'un llagu ta nunes condiciones de continua saturación y de poca disponibilidad d'osíxenu, fomentando asina l'actividá de los tresformadores. Nestes formaciones tenemos un suelu de tipu histosol.

Tipos[editar | editar la fonte]

Pueden clasificase en dos grupos:[1]

Aplicaciones[editar | editar la fonte]

Grupu de malvinenses paleando alteria escontra los años 1950. Alteriar yera la única forma de combustible utilizada nes islles Malvines hasta la llegada de les empreses arxentines YPF y Gas del Estáu.[2]

N'estáu frescu algama hasta un 98 % de mugor, pero una vegada desecada puede usase como combustible.

Alteriar tamién s'usa en xardinería p'ameyorar suelos pola so capacidá de retención d'agua. Ye más frecuente l'usu d'alteries roxes en cultivu ensin suelu, por cuenta de que les negres tienen una aireación deficiente y unos conteníos elevaos en sales solubles. Alteriar roxes tienen un bon nivel de retención d'agua y d'aireación, pero son bien variables tocantes a la so composición yá que depende del so orixe. La inestabilidá de la so estructura y la so alta capacidá d'intercambiu catiónico interfieren na nutrición vexetal, al presentar un pH que bazcuya ente 3,5 y 8,5. Emplegar na producción ornamental y de plántulas.

Alteriar negra utilizar en delles zones d'Escocia pal ensugáu de los ingredientes del güisqui, al que da un arume único. Son suelos carbonosos que se formaron como resultáu d'una descomposición llibre d'osíxenu de les plantes muertes. Alteriar natural ye aceda y contién muncha agua. Tien compuestos químicos que s'usen pal tratamientu de la piel. Bazcuya ente los 5 y los 8 graos Celsius de temperatura.

Una de les meyores turberas d'España atopar nel norte de Galicia, na Sierra del Gistral. Nel Parque nacional de les Tables de Daimiel (Castiella-La Mancha) en 2009 declaróse una quema soterraña» por causa de la autocombustión d'alteriar de los terrenes secos, antes anubiertos.[3]

Per otru llau, nel estremu sur d'América, más específicamente na Islla Grande de Tierra del Fueu, Chile y Arxentina, pueden atopase grandes estensiones d'alteria. Estudios xeolóxicos y hídricos d'instituciones de Tierra del Fueu afirmen que'l 65 % de la superficie de la islla ta cubiertu por esta vexetación y que, por cuenta de les sos propiedaes d'oxixenación, esti llugar xeográficu sería de los posesores del aire más llimpio del planeta.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. El Cultivu protexíu en clima mediterraneu, p. 152, en Google Books
  2. «Historia Oficial británica sobre les islles Malvines: analís críticu». Anal de l'Academia Nacional de Ciencies Morales Y Polítiques:  p. 36. 21 de xunu de 2006. ISSN 0325-4763. 
  3. Rafael Méndez Una insólita quema soterraña azota les Tables de Daimiel, El País 12/10/2009

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]