A Lama

Coordenaes: 42°23′49″N 8°26′32″W / 42.396854°N 8.442307°O / 42.396854; -8.442307
De Wikipedia
A Lama
Alministración
País España
Autonomía Galicia
ProvinciaBandera de Provincia de Pontevedra provincia de Pontevedra
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcalde d'A Lama Jorge Canda Martínez
Nome oficial A Lama (es)[2]
Códigu postal 36830
Xeografía
Coordenaes 42°23′49″N 8°26′32″W / 42.396854°N 8.442307°O / 42.396854; -8.442307
A Lama alcuéntrase n'España
A Lama
A Lama
A Lama (España)
Superficie 111.8 km²
Altitú 478 m
Llenda con Forcarei, Beariz, Avión, Fornelos de Montes, Ponte Caldelas y Cotobade
Demografía
Población 2520 hab. (2023)
- 1199 homes (2019)

- 1246 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.27% de provincia de Pontevedra
0.09% de Galicia
0.01% de España
Densidá 22,54 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
concellodalama.weebly.com
Cambiar los datos en Wikidata

A Lama ye un conceyu de la provincia de Pontevedra, pertenez a la contorna del mesmu nome.

Toponimia[editar | editar la fonte]

Nel so principiu foi conocida como capital d'una contorna llamada Cal de Vergazo. Darréu conocida como Pedreira, depués como O Lama[3] y anguaño na so grafía gallega A Lama.

Situación[editar | editar la fonte]

Ye un conceyu interior asitiáu nel nordeste de la provincia de Pontevedra y ye eminentemente rural, con munchos llugares d'interés y espacios naturales d'estraordinaria guapura que lo faen aparente pal turismu rural que ta teniendo una gran puxanza nestos últimos años. Tien una estensión de 111,76 km². La distancia a la capital de la provincia ye de 31 km y a Vigo de 50 km.

Los conceyos estremeros son al noroeste Cotobade, al oeste Ponte Caldelas, al sur Fornelos de Montes, al nordeste Forcarei, tou ye la provincia de Pontevedra, y al este con Beariz, na provincia d'Ourense. Les principales víes de comunicación son les carreteres Pontevedra - A Cañiza que pasa peles parroquies de Verducido y Gaxate, y la carretera que vien del conceyu de Cotobade y pasa pola parroquia d'Alces comunicando col conceyu de Beariz.

Xeografía[editar | editar la fonte]

  • Superficie: 112 km².

Demografía[editar | editar la fonte]

  • Población: 2520 hab. (2023)[4][5].

Parroquies[editar | editar la fonte]

Esti conceyu ta formáu por 10 parroquies: Alces (Santiago), A Barcia do Seixo (Santa Ana),[6] Covelo (San Sebastián), Escuadra (San Lourenzo), Gaxate (San Pedro),[7] A Lama (San Salvador), Seixido (San Bartolomé),[8] Verducido (San Martín), Xende (San Pablo)[9] y Xesta (San Bartolomé).[10]

Etimoloxía de la parroquies[editar | editar la fonte]

  • A Barcia do Seixo: Vien de la pallabra Céltica barc cuéncanu, cuesta, vaguada y Seixo por tar na sierra del mesmu nome.
  • A Lama: De raigañu ambro-ligur-iliria lam, "folla".
  • Alces: Del llatín alce "marcu, columna", fai referencia a los marcos de piedra.
  • Covelo: Del llatín covellum "buecu", fai referencia a les cueves esistentes.
  • Escuadra: D'orixe indoeuropéu esc "riega, ríu", fai referencia al ríu Barbeira.
  • Gaxate: De procedencia llatina o xermánica Caiatus, nome d'un poblador.
  • Seixido: D'orixe llatín saxum "piedra, roca", referir a una zona montascosa.
  • Verducido: Del llatín verducetum "árbol nuevu", fai referencia a un monte d'árboles.
  • Xende: Significa Xeneti nome propiu d'un poblador de la zona.
  • Xesta: Del llatín genesta, "hiniesta", ye una planta típica del llugar.

Cultura[editar | editar la fonte]

Les tierres d'A Lama tuvieron poblaes dende la prehistoria, calteniéndose restos arqueolóxicos de les cultures megalítiques dende los años 4000 a 2000 a de C. como les mámoes de Portela da Cruz, O Seixo, O Suído, y n'Alces.

De la Edá del Bronce atopar n'A Lama una espada de tipu argárico del añu 1500 a de C. y en Verducido y nel Castru de Gaxate dellos hachos de bronce. D'esta edá son los grabaos rupestres en Chan do Campo, Outeiro Seixiño, Val do Gatu, y A Laxa das Puzas (Verducido).

Perteneciente a la Cultura de los Castros esisten trés identificaos: el Monte do Castro en Gaxate, el Monte do Castro n'A Lama, y el de Xende.

Na Dómina Medieval la zona norte foi colonizada polos Monxos d'Armenteira a partir del Sieglu XV y el restu pertenecía a los señores de Soutomaior ente los que destacó Pedro Álvarez ("Pedro Madruga"), que cuntaba con una fortaleza en Fornelos.

Yá nos sieglos XVII y XVIII hai que destacar l'aumentu de población y de la ganadería pola introducción del maíz, la pataca y la castaña procedentes d'América, y el cambéu que supunxo na agricultura. Con estes meyores empieza a sumir la emigración a Castiella de los temporeros pa la siega del trigu pel branu, hasta la so total desapaición nel sieglu XIX, y aumenta la construcción de caminos, ilesies, palacios y pontes. D'esta dómina son les pontes de Verducido sobre'l ríu Parada, el del antiguu camín de Ribadavia a Pontevedra y el de Liñares.

Nel Sieglu XIX España ye invadida dafechu polos franceses. Dende 1809 constituyéronse puestos de vixilancia denominaos "alarmes" dende los que se hostigaba a les tropes enemigues. Hai que destacar tres enfrentamientos, el de Pontevedra, el de Ponte Caldelas y el de Pontesampaio, marcaos pol usu de cañones fechos de madera de boxe.

La emigración a América fai posible la compra de les tierres a los nobles y la construcción d'edificaciones educatives y centros de beneficencia. A principios del sieglu pasáu hubo una emigración en direición a América del Sur con destinos como Arxentina, Brasil, Venezuela y n'América del Norte Méxicu. Dempués de la Guerra Civil Española, la emigración dirixir escontra Europa, siendo Francia, Suiza, Alemaña, y Bélxica los países de destín.

Deportes[editar | editar la fonte]

A Lama cunta con un equipu de fútbol llamáu A Lama S.D anque siempres s'identifica colos aficionaos como A Lama qu'esta temporada consiguió l'ascensu a la 2ª rexonal quedando líder de grupu.[¿cuándo?]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Nomenclátor de Galicia. Llingua de la obra o nome: gallegu.
  2. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  3. Padrón del INE
  4. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  5. oficina de rexistru
  6. Madoz, Pascual (1845-1850), «BARCIA DEL SEIJO (SANTA ANA DE LA)», Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, 16 tomos, Madrid: Establecimiento literario-tipográfico de P. Madoz y L. Sagasti .
  7. Madoz, Pascual (1845-1850), «GAJATE (SAN PEDRO)», Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, 16 tomos, Madrid: Establecimiento literario-tipográfico de P. Madoz y L. Sagasti .
  8. Madoz, Pascual (1845-1850), «SEIJIDO (SAN BARTOLOMÉ)», Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, 16 tomos, Madrid: Establecimiento literario-tipográfico de P. Madoz y L. Sagasti .
  9. Madoz, Pascual (1845-1850), «GENDE (SAN PABLO)», Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, 16 tomos, Madrid: Establecimiento literario-tipográfico de P. Madoz y L. Sagasti .
  10. Madoz, Pascual (1845-1850), «GIESTA (SAN BARTOLOMÉ)», Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, 16 tomos, Madrid: Establecimiento literario-tipográfico de P. Madoz y L. Sagasti .

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]