Ítrabo

Coordenaes: 36°48′00″N 3°38′00″W / 36.8°N 3.6333333333333°O / 36.8; -3.6333333333333
De Wikipedia
Ítrabo
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Ítrabo (es) Traducir Antonio Jesús Carrascosa Valverde
Nome oficial Ítrabo (es)[1]
Códigu postal 18612
Xeografía
Coordenaes 36°48′00″N 3°38′00″W / 36.8°N 3.6333333333333°O / 36.8; -3.6333333333333
Ítrabo alcuéntrase n'España
Ítrabo
Ítrabo
Ítrabo (España)
Superficie 19.08 km²
Altitú 390 m
Llenda con Almuñécar, Jete, Los Guájares, Molvízar y Salobreña
Demografía
Población 960 hab. (2023)
- 496 homes (2019)

- 492 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 50,31 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
itrabo.es
Cambiar los datos en Wikidata

Ítrabo ye una llocalidá y un conceyu español de la provincia de Granada, na comunidá autónoma d'Andalucía, asitiáu na contorna de la Mariña Tropical. Ta asitiáu al sur de la provincia, nes estribaciones de la sierra de Los Guájares y de la sierra de Ubrite, con una estensión de 19,08 km² a 390 metros sobre'l nivel del mar y 75 km aprox. de Granada capital. La población censada de Ítrabo en 2016 yera de 1.010 habitantes según el INE.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Panorámica de Ítrabo y la so redolada Natural.
Términu municipal de Ítrabo al respective de la provincia de Granada.

Asitiar nel suroeste de la provincia de Granada, formando parte de la contorna de la Mariña Tropical. El so términu municipal ocupa unos 19 km² y tien una densidá de 58,86 hab/km². Les sos coordenaes xeográfiques son 36° 79' N, 03° 63' O. Asítiase a una altitú de 390 msnm y a 75 km de la capital de provincia, Granada. Llenda al norte colos términos municipales de Los Guájares, pol suroeste con Almuñécar y Jete, y pol sureste con Molvízar y Salobreña. L'accesu al conceyu de Ítrabo realizar pola antigua N-323 y depués tomando la carretera comarcal GR-5300, qu'en pasando poles esviadures de Lobres y Molvízar llévanos direutamente hasta Ítrabo. Coronando a Ítrabo apaez el Picacho, que ye'l picu en que la so falda ta'l pueblu, concretamente, Ítrabo atópase xunto a la llomba de Bodíjar, xusto debaxo del Picacho. Peles falda del Picacho hai pinares y paraxes d'una gran guapura ya interés natural, disponiendo de dos rutes de senderismo ente les qu'escoyer, estes son la ruta d'Al-Idrisi, y la ruta de Lleón l'Africanu.

Historia[editar | editar la fonte]

La hestoria de Ítrabo remontar a los accesos a esta zona pa comerciar per parte de fenicios, anque se desconoz la so fundación.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Los sos oríxenes perdiéronse nel tiempu, anque Ibu al-Atir fala de Ítrabo nel s. XII, polo que puede dicise que'l pueblu yá esistía na dómina musulmana y principios de la cristiana. Nel s. XII, Al-Idrisi enserta nos sos llibros d'itinerarios les Alquerías (Conxuntu de Cortixos de Llabranza) de Melicena (Balisana), Paterna y el puertu de Castell de Ferro (Marsá al-Farruh), dientro d'un mesmu percorríu. Poles mesmes feches, Ibu Gayr enserta na so Faharasa la biografía d'un personaxe, Nisba al-Itrabī (al cual débe-y Ítrabo el nome), procedente d'una de les Alquerías de Almuñécar, fácilmente identificada cola actual Ítrabo.

Por eso Ítrabo caltién un cascu urbanu con un treme puramente moriscu, de cases blanques y callejuelas estreches, onde abonden los rincones con encantu.

Como prueba de la influencia musulmana que s'alienda en Ítrabo ye d'obligatoria visita la Ermita de la Virxe de la Salú onde puede contemplase una perfecta integración del paisaxe agrario col mediu rural, onde s'aprecia'l meyor esponente del conceutu del xardín musulmán, una güerta floreciente.

Dómina cristiana[editar | editar la fonte]

Tres un periodu d'hostilidaes coles fuercies cristianes, la conquista provocó una cierta inestabilidá social que remató cola espulsión de los moriscos y un despoblamientu xeneralizáu nel sieglu XVI. Cuando los cristianos entraron en Ítrabo dempués de tomar de Granada polos Reis Católicos, Ítrabo yera una alquería de 50 vecinos, dependiente de l'alfoz (distritu o xurisdicción) de Almuñécar, teniendo naquellos momentos una alta producción de morera, pa la producción de seda. Mientres los sieglos posteriores sufrió los ataques de los pirates berberiscos que nun ayudar na so repoblación hasta yá entráu'l sieglu XVIII.

Cultura[editar | editar la fonte]

Ilesia de La nuesa Señora del Carmen de Ítrabo.

Caben destacar la ilesia parroquial de La nuesa Señora del Carmen d'estilu neoclásicu y formoses proporciones. Del so patrimononio hai que dicir que gran parte foi destruyíu polos milicianos perdiéndose mientres la guerra civil: un crucifixu que presidía l'altar, una inmaculada bien similar a la d'Alonso Cano, un grupu de Santa Ana la Virxe y el Neñu, l'órganu de la ilesia.... La ilesia parroquial gracies al so usu como almacén polos milicianos el so caltuvo ensin nengún dañu la so estructura, tamién pudieron recuperase: San Vicente Ferrer (sieglu XVIII), dos imáxenes pequeñes de Santa Margarita y San Francisco Javier, dos cuadrinos representando a la Virxe Neña y a Jesús Neñu; según la pila bautismal. La Ermita de la Virxe de la Salú onde se curia la Patrona del conceyu: Virxe de la Salú (sieglu XVII). Ye una talla de pequeñes dimensiones, aburricada polos continuos repintes. Pertenez al estilu de los talleres granadinos y fácilmente identificable coles d'Alonso de Mena.

Economía[editar | editar la fonte]

Atopamos ante una economía onde predomina l'agricultura y la ganadería, principalmente'l cultivu de figales, vides y frutos tropicales, cuantimás los cadápanos. Na segunda metá del XX, gracies al desenvolvimientu de los cultivos tropicales y al turismu, Ítrabo progresa económicamente.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]