Llocomotora

De Wikipedia
(Redirixío dende Locomotora)
Llocomotora
material rodante ferroviario (es) Traducir y vehículo motorizado (es) Traducir
Información
Fabricante Industria ferroviaria (es) Traducir
Parte de tren
Cambiar los datos en Wikidata
Aerodinámica llocomotora diésel-llétrica Burlington Zephyr de los años 1930 (vease Pioneer Zephyr) al llau d'una Frisco de vapor 2-10-0.
Llocomotora Mikado d'Albacete.

Denomínase llocomotora[1] o locomotora[2][3] al vehículu rodante con motor que s'utiliza pa dar tracción a los trenes, siendo, poro, una parte fundamental d'éstos. La pallabra "llocomotora" provién del llatín "locu", ablativu de "locus", que significa llugar, y del llatín medieval "motivus", que significa provocar movimientu.

Dende los sos entamos a principios del sieglu XIX hasta mediaos del sieglu XX, el llocomotores fueron de vapor. La primer llocomotora de vapor foi construyida por Richard Trevithick en 1804, 25 años antes de la máquina de George Stephenson. Esta máquina nun dio resultáu porque circulaba por raíles de fierro fundíu desavenientes pal so pesu. Hasta 1825, l'usu de llocomotores de vapor foi esclusiva de llinies ferriales en mines de carbón.

Dellos llocomotores de vapor taben diseñaes pa rodar ensin necesidá de raíles, per caminos y carreteres, denominábense locomóviles, taben dotaes de ruedes de tractor y yeren emplegaes pa empobinar los vagones que se salíen de les víes n'accidentes, arrastre de maquinaria pesada, nos trabayos d'instalación de los raíles, etc.

Llocomotora «Elephant», 1815.

En 1825, George Stephenson construyó la so primer llocomotora, la Locomotion nᵘ 1. Esi añu inauguró'l ferrocarril Stockton-Darlington, que foi'l primeru n'emprestar serviciu públicu de tresporte de cargues con llocomotores de vapor. Los trenes de pasaxeros sicasí consistíen en dilixencies tiraes por caballos. La primer llinia con serviciu regular de pasaxeros con tracción a vapor foi la Canterbury-Wishtable nel sur de Gran Bretaña. La primer llinia considerada "moderna" foi la Manchester-Liverpool inaugurada en 1830. Los trés llinies utilizaben llocomotores construyíes por George Stephenson.[4]

El llocomotores llétriques esisten dende finales del sieglu XIX, pero l'altu costu de la instalación y la mocedá de la teunoloxía apostrar a usos concretos como, por casu, los grandes puertos de monte de Suiza onde, entá a pesar del sobrecostu, daben meyores resultaos que los llocomotores de vapor.

Les llocomotores diésel nun se desenvolvieron dafechu hasta los años 1950, cuando les meyores en dicha teunoloxía dexaron fabricar motores cola potencia necesaria pa los trenes.

Llocomotores de vapor[editar | editar la fonte]

Llocomotora 01 1531.

Una llocomotora de vapor ye una máquina que, por aciu la combustión d'un combustible (carbón, fueloil, madera, biomasa, etc.) nuna caldera, calez agua, el vapor resultante de la ebullición d'ésta xenera presión y mueve pistones qu'impulsen les ruedes por aciu un xuegu de bieles (por esta razón llámense motores de combustión esterna). El llocomotores de vapor tienen que ser reabastecidas d'agua cada ciertu tiempu, yá que ensin ella nun funcionar el sistema.

Anque nun s'utilicen en serviciu regular (sí en servicios especiales o turísticos) na mayoría de los países del mundu dende mediaos de los años 1970, la medría de los precios del petroleu fizo que se modernicen llocomotores de vapor esistentes[5] y constrúyanse otres nueves cola más moderna teunoloxía.[6]

Llocomotores diésel[editar | editar la fonte]

Una llocomotora diésel-llétrica GUE O12 afeutada al serviciu de pasaxeros.
Un coche motor diésel, tamién conocíu como automotor, perteneciente al ferrocarril croata.

Les llocomotores diésel son aquelles qu'utilicen como fonte d'enerxía la producida por un motor de combustión interna de ciclu diésel, estos motores pueden ser de dos o cuatro tiempo, siendo bien utilizaos los de dos tiempos. La trasmisión de la potencia realizar con tresmisión mecánica convencional en pequeñes llocomotores de maniobra, dresines, ferrobuses, automotores y máquines auxiliares. En llocomotores de mayor potencia, la tresmisión mecánica nun ye afecha y sustitúyese pola trasmisión hidráulica o llétrica.

Esisten llocomotores diésel de tresmisión llétrica o hidráulica abasnando trenes de viaxeros capaces de superar los 250 km/h. Una llocomotora diésel-llétrica considérase'l mediu de tracción pa ferrocarriles más indicáu cuando les condiciones son adverses: temperatures baxo cero, fuertes pendientes y trenes de gran tonelaxe.

Llocomotores diésel-llétriques[editar | editar la fonte]

La Llocomotora diésel-llétrica (tamién llamada híbrida llétrica) consiste básicamente en dos componentes: un motor diésel que mueve un xenerador llétricu, y dellos motores llétricos (conocíos como motor de tracción motores de tracción) que comuniquen a les ruedes (pares) la fuercia tractora y que mueven la llocomotora. Xeneralmente, hai un motor de tracción per cada exa, siendo xeneralmente 4 o 6 nuna llocomotora típica. Los motores de tracción alimentar con corriente llétrica procedente del xenerador principal y depués, per mediu de piñones, mueven les exes onde tán acoplaes les ruedes.

Per otru llau, el tren puede llevar bateríes (que pueden recargase en paraes predeterminadas) o supercondensadores (que pueden recargase en cuestión de pocos minutos en cada parada).

Llocomotores diésel-hidráuliques[editar | editar la fonte]

Les llocomotores diésel-hidráuliques utilicen un sistema de turbinas hidráuliques acoplaes ente sigo. El mecanismu dexa faer llegar la potencia de forma gradual dende'l motor xirando permanentemente escontra les ruedes que parten de paráu. El principal inconveniente d'esti sistema ye la incapacidá de mover cargues bien grandes, polo que s'usa principalmente en automotores.

Llocomotores llétriques[editar | editar la fonte]

Llocomotora llétrica serie 252 de Renfe.
Interior de la estación Madrid Puerta de Atocha. Trenes AVE, con llocomotores llétriques Bombardier, formando parte de la Serie 112 de Renfe.

El llocomotores llétriques son aquelles qu'utilicen como fonte d'enerxía la enerxía llétrica proveniente d'una fonte esterna, p'aplicala direutamente a motores de tracción llétricos.

El llocomotores llétriques riquen la instalación de cables llétricos d'alimentación a lo llargo de tol percorríu, que s'asitien a un altor percima de los trenes con cuenta d'evitar accidentes. Esta instalación conozse como catenaria, por cuenta de la forma qu'adopta'l cable del que cuelga'l cable electrificáu, que tien de permanecer paralelu a les víes. El llocomotores tomen la eletricidá por un trole, que la mayoría de les vegaes tien forma de pantógrafo y como tal conozse. N'otros casos, pueden tomar la corriente de la mesma vía (ríquese qu'haya siquier un carril electrificáu), ensin necesidá de catenaria nin de pantógrafo.

El costu de la instalación d'alimentación fai que la tracción llétrica solamente sía rentable en llinies d'enforma tráficu, o bien en víes con gran parte del percorríu en túnel so montes o per debaxo del mar, con dificultaes pa tomar d'aire pa la combustión de los otros tipos de motor.

Una vegada desenvuelta una llinia ferroviaria pa la circulación de vehículos llétricos, fai que la eleición d'esti tipu de tracción sía'l más económicu, el menos contaminante y el más rápidu. Nos años 1980 integráronse como propulsores de vehículos llétricos ferroviarios los motores asíncronos, y apaecieron los sistemes electrónicos de regulación de potencia que dieron la llombarada definitiva a la eleición d'esti tipu de tracción poles compañíes ferroviaries.

Les dificultaes d'aplicar la tracción llétrica en zones con climatoloxía estrema fai que les compañíes y gobiernos inclinar pola tracción diésel. La nieve intenso y la so filtración por ventiladores a les cámares d'alta tensión anicien derivaciones de circuitos llétricos que sumen al ensugase afechiscamente'l circuitu, pero que dexen inservibles esti llocomotores mientres dure la envernada. Les baxes temperatures faen que'l filo de contautu de la catenaria quede inservible mientres minutos o meses, una y bones esti tipu de llocomotores rique anguaño una conexón constante ensin perdes de tensión.

Configuraciones especiales[editar | editar la fonte]

Cabina de conducción, Amberes (Bélxica).

Mientres munchos años, el llocomotores taben asitiaes na cabeza del convói y teníen de camudar de posición cuando s'invertía'l sentíu de la marcha. En tiempos más recién, munchos trenes disponen nun estremu d'una llocomotora y nel otru d'un coche de pasaxeros con una cabina, lo que dexa al tren circular en cualesquier de los dos sentíos ensin necesidá de modificar la posición de la llocomotora. Nel primer casu'l tren ye abasnáu pola llocomotora, y nel otru ye emburriáu, qu'en xíriga téunica, conozse como “push-pull”. Tamién esiste la variante conocida como automotor, onde nun esiste una llocomotora como tal, sinón que tol tren ye al empar coche de pasaxeros y llocomotora, o s'entrepolen remolques ensin tracción propia ente coches automotores.

Cuando se trata de mover un númberu eleváu de vagones o de coches de pasaxeros, ye frecuente ver l'usu de dos o más llocomotores tirando de los vagones o de coches de pasaxeros, tantu en trenes de mercancíes como en dalgunos de pasaxeros. Cuando se realiza con el llocomotores de vapor ye necesariu tener una dotación completa en caúna. Sicasí, nes llocomotores diésel o llétriques, por aciu el sistema de mandu múltiple, esisten interconexones que dexen remanar el tren completu dende una sola d'elles y con una sola dotación. Amás, n'el llocomotores antigües, les interconexones son llétriques: nes más modernes, son electróniques. En cualesquier de los trés casos siempres hai una interconexón neumática pal sistema de frenáu.

Esiste una configuración particular de llocomotores denominada "mexicana", por desenvolvese en Méxicu, que consiste en coneutar en mandu múltiple dos llocomotores diésel-llétriques pero cola salvedá de que solo una d'elles tenga o utilice'l motor xenerador diésel. Esto ye, los motores de tracción de dambos llocomotores son alimentaos col motor xenerador d'una sola d'elles. D'esta forma llógrase aumentar con baxu costu la fuercia de tracción, sacándo-y el máximu provechu a los motores xeneradores, de normal sobredimensionados, yá sía pol diseñu mecánicu de la llocomotora o pola topografía particular del terrén onde se va usar.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: llocomotora
  2. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: locomotora
  3. Ramón d'Andrés (2021). Diccionariu de consultes llingüístiques del asturianu (n'asturianu). Uviéu: Ediciones Trabe.
  4. www.internationalsteam.co.uk Modern Steam Locomotive Developments (n'inglés). Consultáu'l 2008-05-12.
  5. www.llocomotoravapor.com Llocomotores de vapor calteníes n'España. Consultáu'l 5 d'avientu de 2008.
  6. «Modern Steam Locomotive Developments» (inglés). Consultáu'l 2009.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]