Zugarramurdi

Coordenaes: 43°16′09″N 1°32′30″W / 43.2693°N 1.5416°O / 43.2693; -1.5416
De Wikipedia
Zugarramurdi
Alministración
País España
Comunidá foral Navarra
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Zugarramurdi (es) Traducir Lazaro Dainciart Iribarren
Nome oficial Zugarramurdi (eu)[1]
Códigu postal 31710
Xeografía
Coordenaes 43°16′09″N 1°32′30″W / 43.2693°N 1.5416°O / 43.2693; -1.5416
Zugarramurdi alcuéntrase n'España
Zugarramurdi
Zugarramurdi
Zugarramurdi (España)
Superficie 5.649 km²
Altitú 205 m
Llenda con Baztán y Urdax
Demografía
Población 231 hab. (2023)
- 108 homes (2019)

- 111 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.03% de Navarra
0% de España
Densidá 40,89 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
zugarramurdi.es:80
Cambiar los datos en Wikidata

Zugarramurdi ye un conceyu de la Comunidá Foral de Navarra, asitiáu na merindad de Pamplona, na contorna de Baztán y a 83 km de la capital de la comunidá, Pamplona. La so población ye de 231 habitantes (2023)[2][3]. Cerca del pueblu francés de Sara.

El conceyu ta compuestu por 5 llugares habitaos: Azcar, Echartea, Madaria, Olazur y Zugarramurdi.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

Zugarramurdi ye un topónimu de significáu desconocíu, anque con seguridá provién del euskera. El filólogu Koldo Mitxelena propunxo que la etimoloxía del nome podía ser 'llugar abondosu en llameres ruines', de zugar (llamera) + andur ('ruin') + el sufixu -di (sufixu qu'indica bayura). zugarrandurdi -> zugarramurdi. El mesmu Mitxelena reconocía que nun tener pruebes en documentaciones antigües que pudieren probar la so teoría. N'euskera normativu esp. llamera dizse zumar, pero zugar ye una variante dialeutal qu'apaez en munchos topónimos. Per otra parte, -di ye'l sufixu abundancial qu'acompaña n'euskera a los nomes d'árboles y plantes, y atestiguáu n'ensame de topónimos, como Lizardi, Aresti, Gorostidi, Loidi. Asina por casu Zumardi quier dicir n'euskera olmedal y alamea. Nel casu del topónimu Zugarramurdi hai un elementu entemediu qu'anguaño paez irreconocible.

Vista parcial del pueblu.

N'euskera y en castellán el nome del pueblu trescríbese igual, anque la z pronunciar de manera distinta en dambos idiomes, polo que la pronunciación difier llixeramente. Según Mikel Belasko, los paisanos coloquialmente usen les variantes Zugamurdi, Zamurdi o Zuenburdi, formes sincopas del nome.

Xentiliciu[editar | editar la fonte]

Zugarramurdiarra / zugarramurditarra

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu[editar | editar la fonte]

L'escudu d'armes de Zugarramurdi tien el siguiente blasón:

Escudu jaquelado de plata y sable. Por timbre un yelmu empenachado.

Asina figura pintáu na bandera de la villa.[4]

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Situación[editar | editar la fonte]

Atopar al noroeste de la Comunidá Foral de Navarra cerca del pasu fronterizu de Dancharinea con Francia. El so términu municipal tien una superficie de 5,649 km² y llinda al norte con Francia, al este con Baztán y Urdax y al sur y oeste con Baztán.[5]

Cases típiques de la zona.

Historia[editar | editar la fonte]

Al igual que Urdax, Zugarramurdi foi un pobláu de caseríos abandonaos bordiando'l monesteriu de San Salvador antes d'adquirir xurisdicción civil. Foi declarada Villa en 1667.

Las brujas de Zugarramurdi[editar | editar la fonte]

En 1610 tuvo llugar en Logroño un autu de fe nel que la Inquisición española procesó a cuarenta vecines acusaes de ser bruxes de Zugarramurdi y condergó a dolce d'elles a morrer na foguera (cinco d'elles n'efixe por morrer con anterioridá). Les execuciones basar na mayor parte de los casos en testimonios basaos en supersticiones y envidies que yeren pocu o nada fiables.

Julio Caro Baroja cita como párrafu interesante de dichu autu de fe'l siguiente:

"Les 18 persones restantes, fueron toes reconciliaes (por ser tola so vida de la secta de los bruxos), bones confidentes y que con llárimes pidieren misericordia, y que queríen volvese a la fe de los cristianos. Leyéronse na so sentencia cuesas tan horribles y espantibles cualos nunca ver: y foi tantu lo qu'hubo que rellatar, qu'ocupó tol día desque amaneció hasta que llegó la nueche, que los señores inquisidores fueron mandando tarazar munches de les rellaciones, porque pudieren acabase naquel día. Con toles diches persones usar de muncha misericordia, llevando considerancia muncho más al arrepentimientu de les sos culpes, qu'a la gravedá de los sos delitos: y al tiempu en qu'empezaron a confesar, agravándo-yos el castigu a los que confesaron más tarde, según la rebeldía que cada cual tuviera nes sos confesiones"

Población y ordenación urbana[editar | editar la fonte]

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución de la población[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Zugarramurdi ente 1900 y 2017

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[6]      Población según el padrón municipal de 2017 del INE.

Nucleos de población[editar | editar la fonte]

El conceyu estremar nes siguientes entidá de población, según el nomenclátor de población publicáu pol INE (Institutu Nacional d'Estadística). Los datos de población referir a 2014

Nucleos de población[7]
Entidá de Población Población (2014)
Azcar 0
Echartea 13
Madaria 19
Olazur 23
Zugarramurdi 170

Política y alministración[editar | editar la fonte]

Llista d'alcaldes
Mandatu Nome del alcalde Partíu Políticu
2003-2007
2007-2011 Jesús María Aguerre Indaburu A.Akelarre
2011- Lázaro Dainciart A.Akelarre


Monumentos[editar | editar la fonte]

Monumentos relixosos[editar | editar la fonte]

Ilesia de l'Asunción.
  • Ilesia de l'Asunción, del sieglu XVIII, construyida ente 1781 y 1784. Parcialmente destruyida poles tropes franceses en 1793 y reconstruyida mientres el sieglu XIX.
  • Ermita de La nuesa Señora del Rosario

Fiestes[editar | editar la fonte]

Les fiestes patronales celebrar n'honor de l'Ascensión de la Virxe del 14 al 18 d'agostu.

Ociu[editar | editar la fonte]

Cueves de Zugarramurdi.
Ficheru:Zugarramurdiko Akelarrea. Nafarroa, Euskal Herria.jpg
Akelarre na cueva de Zugarramurdi en 2009.

Ye bien conocida la Cueva de los Aquelarres o de Zugarramurdi o Cueva de les bruxes. El regueru Olabidea, tamién conocíu como Infernuko erreka ("regueru del infiernu"), al travesar una masa de roca caliar escavó una serie de cueves en distintos niveles, de les cualos la mayor forma un gran túnel de 100 m de llargu, por 20 m d'anchu y 30 m d'altu.

Estes cueves son famoses por acoyer mientres la Edá Media xuntes de bruxes o aquelarres, que dieron llugar a un importante procesu per parte de la Inquisición nel sieglu XVII en Logroño, que condució a la foguera y a la cárcel a numberoses persones de la contorna.

Anguaño la cueva puede visitase y nella celébrase nel solsticiu de branu una fiesta de cultu al fueu y nes fiestes d'agostu una "bacanal" gastronómica de carneros rustíos o "zikiro-jate".

Tamién puede visitase camín a les cueves y asitiáu nel antiguu hospital el Muséu de les bruxes, acondicionáu en 2007, ayuda a conocer y afayar el fenómenu de la bruxería, les tradiciones y la represión inquisitorial del sieglu XVII na contorna. Esti edificiu ye amás de centru d'interpretación de la bruxería, oficina de turismu y promoción cultural y ecolóxica na zona.

Lleendes[editar | editar la fonte]

Dizse que la pallabra "akelarre" vien del prau que ta al llau d'una de les pequeñes cueves de Zugarramurdi, que yera onde pretendidamente celebrábense les xuntes de les bruxes. La pallabra akelarre significa "prau del cabrón", y asina-y llamaben los asistentes a les xuntes de les cueves a esti prau, yá que nél pastiaba un gran cabrón negru (machu cabrío negru o Akerbeltz, n'euskera), que dicíen que se tresformaba en persona cuando s'axuntaben les bruxes. Esto ye, que según la lleenda, esti machu cabrío yera'l mesmu diañu. D'ende que Zugarramurdi reciba'l nomatu de la Catedral del Diañu.

D'estes lleendes fixéronse delles películes españoles como: "Akelarre" (1984) y "Las brujas de Zugarramurdi" (2013).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Euskaltzaindia.
  2. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  3. oficina de rexistru
  4. Jesús Lorenzo Otazu Ripa (1984). Heráldica Municipal Merindad de Pamplona (III),pg 30 Navarra. Temes de Cultura Popular nᵘ 304. Gobiernu de Navarra. ISBN 84-235-0132-9.
  5. «Artículu sobre Zugarramurdi». Gran Enciclopedia Navarra. Consultáu'l 22 de xunetu de 2011.
  6. Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Censos de población de Zugarramurdi». Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842. Consultáu'l 16 de payares de 2011.
  7. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «[http://www.ine.es/nomen2/index.do INEbase / Nomenclátor. Rellación d'unidaes poblacionales]». Consultáu'l 25 de xunetu de 2010.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]