Zona vascófona de Navarra

De Wikipedia
Distribución por conceyos de les zones vascófona, mista y non vascófona tres la reforma de 2017.

La zona vascófona de Navarra ye la zona llingüística del noroeste de la Comunidá Foral de Navarra (España) na que'l euskera ye la llingua tradicional de la so población y na que por tanto, n'aplicación del principiu de predominiu llingüísticu consagráu nel Amejoramiento del Fueru, esta llingua tien calter cooficial xunto col castellán.

Delimitación[editar | editar la fonte]

La zona vascófona abarca 64 pequeños conceyos (nengunu de los cualos mayor de 10.000 habitantes) de los valles atlánticos y pirenáicos del noroeste de Navarra. La so población suponía en 2012 el 9 % de la población total de Navarra. En 2001 el 67,3 % de los habitantes de la zona vascófona yera vascoparlante.[1]

Conceyos[editar | editar la fonte]

Formen parte de la zona vascófona de Navarra los términos municipales d'Abaurrea Alta, Abaurrea Baja, Alsasua, Anué, Araiz, Aranaz, Arano, Araquil, Arbizu, Areso, Aria, Arive, Arruazu, Bacáicoa, Basaburúa Mayor, Baztán, Beinza-Labayen, Bertizarana, Betelu, Burguete, Ciordia, Donamaría, Echalar, Echarri Aranaz, Elgorriaga, Erasun, Ergoyena, Erro, Esteríbar, Ezcurra, Garayoa, Garralda, Goizueta, Huarte-Araquil, Imoz, Irañeta, Ituren, Iturmendi, Lacunza, Lanz, Larráun, Leiza, Lesaca, Oiz, Olazagutía, Orbaiceta, Orbara, Roncesvalles, Saldías, Santesteban, Sumbilla, Ulzama, Urdax, Urdiáin, Urroz de Santesteban, Valcarlos, Vera de Bidasoa, Villanueva de Aézcoa, Yanci, Zubieta y Zugarramurdi.

Asina mesmu, tamién formen parte de la zona vascófona los conceyos d'Irurzun y Lecumberri constituyíos en 1991 y 1995 respeutivamente previa segregación de los conceyos tamién vascófonos d'Araquil y Larraún.[2]

Un cambéu a la llei realizada en xunu de 2017 dexó que Atez, pasara de la zona mista a la zona vascófona.[3]

Réxime llingüísticu[editar | editar la fonte]

D'alcuerdu al réxime de cooficialidá del euskera establecíu pa les zones vascoparlantes de Navarra nel artículu 9 del Amejoramiento del Fueru, la Llei Foral del Euskera establez que los ciudadanos nesta zona pueden rellacionase cola alministración y recibir los servicios públicos en cualesquier de los dos idiomes oficiales. Asina mesmu, conferir a los ciudadanos de la zona vascófona la facultá d'escoyer la llingua na que deseyen que se tramite'l procedimientu alministrativu que promuevan, previéndose amás que si hubiera dellos promotores d'un mesmu procedimientu, la llingua de tramitación va ser la qu'alcuerden estos ente sigo. Nel ámbitu del emplegu públicu, dispónse que les alministraciones aniciaes nesta zona van especificar les places pa les que sía preceptivu la conocencia del vascuenciu y pa toles demás dicha conocencia va considerase como méritu cualificáu. Anguaño'l pesu del euskera na puntuación total d'un concursu d'emplegu públicu pa un puestu de trabayu d'esta zona ta afitáu nel 6 % del total, amontáu hasta'l 10 % nel casu de puestos de trabayu qu'impliquen especial rellación o atención al públicu.

Nesta zona los topónimos van tener una denominación oficial en vascuencia, sacantes esista denominación distinta en castellán, y nesi casu van utilizase dambes.

Tocantes a la enseñanza, los alumnos van recibir la educación na llingua oficial qu'escueya la persona que tenga atribuyida la patria potestá o tutela o, nel so casu, el mesmu alumnu. Nos niveles educativos non universitarios va ser obligatoria la enseñanza tantu del vascuenciu como del castellán en calidá de llingües oficiales de la zona vascófona, de cuenta que los alumnos, a la fin de la so escolarización básica, acrediten un nivel abondu de capacitación en dambes llingües. A tal fin, el Decretu Foral 159/1988, dictáu en desenvolvimientu de la Llei Foral del Euskera, autoriza a los centros d'esta zona a la impartición de los modelos educativos A (castellanu como llingua vehicular con euskera como asignatura), D (euskera como llingua vehicular col castellán como asignatura) o B (dambos dos llingües como llingua vehicular). Se exime de la enseñanza del euskera a los qu'empecipiaren los sos estudios d'enseñanza primaria fuera de la zona o aquellos que xustifiquen debidamente la so residencia non habitual na mesma.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]