Iurreta

Coordenaes: 43°10′40″N 2°37′54″W / 43.177777777778°N 2.6316666666667°O / 43.177777777778; -2.6316666666667
De Wikipedia
(Redirixío dende Yurreta)
Iurreta
Alministración
País España
AutonomíaIkurrina País Vascu
Provincia Vizcaya
Comarcas (es) Traducir Duranguesado (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Yurreta (es) Traducir Iñaki Totorikaguena Sarrionandia
Nome oficial Iurreta (eu)[1]
Códigu postal 48215
Xeografía
Coordenaes 43°10′40″N 2°37′54″W / 43.177777777778°N 2.6316666666667°O / 43.177777777778; -2.6316666666667
Iurreta alcuéntrase n'España
Iurreta
Iurreta
Iurreta (España)
Superficie 19.01 km²
Altitú 112 m
Llenda con
Demografía
Población 3738 hab. (2023)
- 1810 homes (2019)

- 1852 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Duranguesado (es) Traducir
0.32% de Vizcaya
0.17% de País Vascu
0.01% de España
Densidá 196,63 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
iurreta.net
Cambiar los datos en Wikidata
Vista xeneral de la plaza ya ilesia de San Miguel, al fondu'l conceyu.

L'anteiglesia de Yurreta (n'euskera y oficialmente Iurreta[2]) ye un conceyu de la provincia de Vizcaya, País Vascu (España), perteneciente a la contorna del Duranguesado con una población de 3.812 habitantes según los datos del INE correspondientes al añu 2010. La estensión del conceyu ye de 18,840 km² polo que la densidá poblacional ye de 202 hab./km². Altitú: 113 metros.

La etimoloxía del topónimu Iurreta puede venir de iru (trés), ur (agua) y la terminación eta que quier dicir "sitiu onde hai", esto ye, "sitiu onde hai tres ríos". Otra hipótesis ye iru (trés), errota (molín) y la terminación eta, "sitiu de los trés molinos".

Allugamientu y accesos[editar | editar la fonte]

Asitiada nel centru del territoriu históricu de Vizcaya y la parte más oriental de la contorna del Duranguesado ta allugada nel valle del ríu Ibaizábal. N'el so tierres fundóse la villa de Durango, a la que tuvo xunida dende 1926 a 1990, y l'actual nucleu urbanu ta xuníu col de la villa. Bilbao, la capital de la provincia, queda a 30  km.

Yurreta llenda colos siguientes conceyos: al norte con Múgica; al sur con Durango; al este con Garay y Abadiano y al oeste con Amorebieta-Etxano.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

Les comunicaciones tán centraes na carretera nacional N-634 que percuerre'l conceyu d'este a oeste al igual que l'autopista AP-8 que tien enllaz equí. Les carreteres BI-6213, Durango–Beasain (Guipúzcoa) y la BI-6211 que va a Vitoria. El conocíu camín de la mariña, la carretera BI-3332, xunir a la mariña vizcaina.

La llinia de ferrocarril de vía estrecha de Euskotren tien parada na vecina Durango, xuniéndola cola capitales de Guipúzcoa, San Sebastián, y de Vizcaya, Bilbao.

Composición[editar | editar la fonte]

El conceyu de Yurreta conserva entá la división tradicional por cofradería, que yera común nes anteiglesias de Vizcaya. Les cofraderíes de Yurreta son: Yurreta, Orozqueta, Goyuría, Oromiño, Santa Maña y San Fausto.

Hidrografía y orografía[editar | editar la fonte]

Hidrografía[editar | editar la fonte]

Yurreta ta dafechu establecida nel valle del ríu Ibaizábal, que sirve pa delimitar el conceyu cola vecina villa de Durango. Los afluentes del Ibaizábal formen valles onde s'establecen pequeños nucleos rurales. Son destacables los ríos Oromiño y Zalday.

La situación xunto al Ibaizábal fizo que se produzan hinchentes relevantes, como la del 8 de setiembre de 1651, la de mayu de 1801 o la d'agostu de 1983 ente otres.

Orografía[editar | editar la fonte]

Ente los xigantescos bloques caliares que conformen la sierra del Anboto y la sierra d'Aramotz, pel sur y el verde y pimpanu Oiz pel norte ábrese'l valle del Ibaizábal onde s'asitia la anteiglesia. Esti valle ta jalonado d'ensame de pequeños visos cubiertos de monte autóctonu o plantíos de pinu insignis d'esplotaciones forestales.

Economía[editar | editar la fonte]

La economía de Yurreta ta basada nel sector industrial. Les grandes cantidaes de terrén que tien el conceyu, bien afechu pal allugamientu de fábriques, xuníu a que s'atopa bien comunicada fueron determinantes por qu'ensame d'empreses escoyeren a la anteiglesia pa establecer les sos instalaciones.

El sector primariu, importante nes cofraderíes rurales, ta centráu na agricultura y ganadería, que se realiza en pequeñes esplotaciones típiques, nos caseríos, baserris, y comercialízase nos mercaos de la contorna. Ye importante l'actividá forestal con esplotaciones madereres de pinu insignis. Tamién hai dalguna pequeña esplotación minera (cantera) residual.

El sector secundariu, como yá se dixo, ye importante. Hai industries de camudaos metálicos de too tipu: fundición, ferretería, máquina ferramienta, estampación, etc.. venceyaes mayoritariamente al sector de automoción, según una importante fábrica papelera.

El sector servicios ye casi inesistente, ta íntimamente amestáu al de Durango. Tocantes a la restauración, hai dalgún establecimientu relevante que gocia de cierta sonadía. En Yurreta tienen base dellos servicios públicos importantes, como los bomberos, la brigada móvil de la Ertzaintza o'l centru de xestión de l'AP-8 nel tramu vizcaín.

Historia[editar | editar la fonte]

Como en toes l'anteiglesies los sos oríxenes perder nel tiempu y confundir colos de la Tierra Llana de Vizcaya. Tiénense noticies de la batalla que se produció'l 16 d'abril de 890 en tierres de Orobio ente moros encabezaos por Uliamet, veníos de Navarra, y cristianos encabezaos por Fortún Iñiguez de Ibarguen de Urarte, Lope Martínez de Burgoa y Lope Pérez de Undajauregui.

Dellos historiadores asitien nel añu 899 la construcción de casar torre de Yurreta per parte de Pascual de Yurreta; en redol a esta casa torre conformaría la anteiglesia. En 1072 el rei de Navarra fai cesión del monesteriu de San Martín de Yurreta al monesteriu de San Millán de la Cogolla en La Rioxa.

Yurreta formó parte de la Merindad de Durango. Tenía asientu y voto númberu 5 nes Xuntes de Guerediaga.

La guerra de Bandos dexó episodios nes tierres de Yurreta, como la quema de la torre d'Arandia en 1442 por Goméz González de Furaca.

Na Guerra de la Independencia vese afeutada nes batalles contra los franceses.

El 12 de payares de 1926, mientres la dictadura de Miguel Primo de Rivera se anexona a la Villa de Durango. Esta anexón foi bien impopular y duramente refugada pol pueblu, tal que consta documentalmente, que siempres que pudo pidió la desanexón (nel periodu republicanu solicitar ensin ésitu'l estatus de "Entidá Llocal Menor"), que producióse'l 1 de xineru de 1990.

La razones de l'anexón hai que buscales na escasa estensión territorial de la villa de Durango (que se fundó en terrenes de la anteiglesia) y la crecedera de la mesma. Los alcaldes de Durango y Yurreta, Celestino de los Ríos y Xusto de Uribarrena, respeutivamente, alcordaron por cuenta de l'anexón instalar una fonte en terrenes de Landako que pertenecíen a Yurreta, p'abastecer d'agua a les viviendes que se taben construyendo na zona, y rematar les obres de la carretera a Goiuria. La cultura popular cunta que l'anexón producir por otres causes: l'alcalde de Yurreta vio la fonte qu'al llau de la Ilesia de Santa María teníen los de Durango. A él quedába-y lloñe la fonte pa coyer agua y propúnxo-y al alcalde de Durango que si ponía esa fonte na plaza de la ilesia de Yurreta, se anexonaba ésta a Durango. Los de Durango asitiaron la fonte na plaza de Yurreta y anexonaron el pueblu. Cuando en 1990 se desanexonó la anteiglesia, los de Durango reclamaron la so fonte y esta volvió al so llugar orixinal el 8 d'avientu de 1989. Anguaño puede trate la fonte xunto a la ilesia de Santa María de Durango (güei reconvertida en basílica) con una inscripción na so base que diz, en euskara y castellán, "lleváronme un 12 de payares de 1926 y volviéronme a traer el 1 de xineru de 1990".

Yurreta se desanexonó de Durango oficialmente'l 1 de xineru de 1990, y el procesu de desanexón duró dos años.

L'actividá industrial del fierro siempres tuvo xunida al conceyu. Les ferrerías, munches vegaes tamién molinos (d'onde puede venir la so denominación), fueron habituales. Juan E. Delmas nel sieglu XIX yá la consideraba como una de les más industriales de Vizcaya con seis ferrerías. Estes ferrerías dieron pasu a pequeñes instalaciones xeneradores d'eletricidá nos alboreceres de la revolución industrial a empiezos del sieglu XX.

A mediaos del sieglu XX empieza una fuerte industrialización de Yurreta aprovechando les condiciones optimas de la so orografía y situación xeográfica. Instálense grandes empreses, como Celuloses del Nervión (1951), Fundiciones Irubaserri (1961) o Fundiciones Amboto (1962).

=== La bandera caltién una bandera que se realizó en 1911. Esta bandera tien l'escudu de la anteiglesia bordáu nel centru que foi quitáu y repuestu delles vegaes. Na década de los 50 del sieglu XX Blanca de Alzola, marquesa de Yurreta, mandó iguar una nueva bandera pal grupu de dances local, pero esta nueva bandera nun foi fiel cola orixinal. En 1977 fíxose, por encargu de les cofraderíes, una nueva bandera fiel a la de 1911. En 1995 fíxose una nueva bandera, esta vegada por encargu municipal, na que figura l'añu 1990, añu de la desanexón de Durango.

La bandera ta conformada por una bordura granate qu'enmarca otra compuesta de cuadraos mariellos, granates y beiges, dientro de la mesma hai un gran cuadráu mariellu con un octógonu granate que circunscribe una estrella de 8 puntes, de colores blancu y rosa alternativamente, y nel centru un círculu blancu nel que figura, per un sitiu, l'escudu de Yurreta y per l'añu 1990 arrodiaos de motivos vexetales.[3]

El conceyu[editar | editar la fonte]

La mesma denominación de "anteiglesia yá señala que orixinalmente la corporación municipal, o l'organismu que nel so tiempu realizaba diches llabores, axuntar nel esterior de la ilesia del pueblu dempués de los actos relixosos pa realizar la discutiniu y tomar de decisiones. En Yurreta estes xuntes realizar nel pórticu de la ilesia, que sirvía de campusantu (inda pueden apreciase delles lloses marcaes como llábanes) esto espresábase na mesma acta de la xunta cola frase inicial "aconceyaos nel campusantu de la Ilesia de San Miguel de Yurreta...".

La casa del conceyu allugar nuna sala de la torre de la ilesia de San Miguel y en 1748 empiecen les obres de construcción de la casa consistorial, que s'inauguró'l 1752 y perduró hasta 1969 o 1972 reconvertida n'escuela dende 1886.

En 1886 intercámbiase l'allugamientu del conceyu pola de la escuela, que taba asitiada dende la so fundación nel segundu pisu de la llamada "Tabierna de Montón", quedando les instalaciones municipales nesi allugamientu hasta l'anexón con Durango en 1926.

En 1987 créase la Xestora de desanexón de Yurreta y ésta empieza a axuntase en distintos allugamientos hasta que'l conceyu de Durango vénce-y un llocal pa la so sede. El 13 de payares de 1989, les Xuntes Xenerales de Bizkaia aprueben la desanexón y el 1 de xineru de 1990 Yurreta vuelve ser un conceyu independiente. La sede municipal sigue allugada nel llocal de la xestora y encárgase un proyeutu de rehabilitación del palaciu Goikola pa la so adautación a casa consistorial al arquiteutu Carlos San Miguel Alberdi. La nueva casa consistorial inaugúrase'l 30 de xineru de 1993, anque los trabayadores municipales taben trabayando nél dende'l 19 d'ochobre de 1992.[4]

La escuela[editar | editar la fonte]

El indianu de Yurreta Juan de Orobiogoitia, orixinal del caserío de Orobiogoitia de la cofradería de Orobio, qu'emigró a Lima (Perú) onde realizó distintos llabores ente elles el ser conseyeru del Tribunal del Consuláu de Lima, finó'l 9 de setiembre de 1794 dexando nel so testamentu una cantidá de dineru, 4.000 pesos, y orde por que'l mesmu emplegárase na fundación d'una escuela "de primeres lletres" a la que debíen d'allegar tolos neños y neñes de la llocalidá. Esta escuela tenía de tar so la advocación de San Juan de Nepomuceno. El testamentu detallaba qu'un 3% de la cantidá mandada tenía de ser invertida de forma segura ("en finca o finques pervalibles de la meyor seguridá") por que colos sos réditos pudiera pagase al maestru encargáu de la escuela.

El 29 d'avientu del añu 1801 axúntense Pedro Uribe de Salazar, párrocu de Yurreta, y l'alcalde Pedro Domingo de Orozqueta col propósitu de fundar la escuela, xunto a ellos taba l'escribán Joseph de Ercil Uruti y los señores Gastañaza Gogeascoa, Joseph Ignacio y Manuel Maria de Iturriaga qu'actuaron como testigos.

otorguen qu'alcen, establecen, fundan y constitúin dende a hora para siempre xamás una Escuela de primeres lletres cola advocación de San Juan Nepomuceno pa esta dha Anteiglesia los sos vecinos y moradores so les condiciones siguientes...

Les condiciones establecíen que'l maestru debía de ser esamináu y aprobáu con títulu "Real de los Señores del Real y Supremu Conseyu de Castiella" y apoderar les llingües castellana y vasca. La casa del maestru tenía de tar cerca del edificiu de la escuela (esta casa sería costeada con parte del dineru mandáu xunto con otra parte proveniente del propiu conceyu), la educación sería pa tolos neños y neñes de la población, nun pudiendo ser discrimináu nengunu d'ellos, establecía la xornada llaboral del maestru detallando l'horariu ya inclusive especificaba qué díes se daría "doctrina cristiana", según les vacaciones, que sería'l maestru quien daría material (tinta y papel) a los estudiantes ensin que buscara arriquecimientu nello, los que llevaben l'apellíu de "Orobiogoitia" nun teníen de pagar nada por ello, tenía de buscar sustitutu pa les sos ausencies, na escuela tenía d'haber una imaxe de san Juan de Nepomuceno, el sueldu del maestru yeren los réditos del 3% invertíu una vegada descontaos los gastos de tinta y papel de los estudiantes d'apellíu "Orobiogoitia".

El cursu empezó en 1802 so la direición, como maestru, de Juan Pedro de Orezqueta y Uribe Salazar. La escuela allugar nel pisu de riba de la llamada "Tabierna de Montón", tamién conocida como "tabierna de María Errekalde", y dempués, n'avientu de 1886 (el 21 de payares alcordárase treslladar el conceyu a los locales de la tabierna)[4] llevar al edificiu del conceyu (el qu'hasta'l so valtamientu en 1969 o 1972 llamóse "escuela vieya").

Na década de 1970 faise cargu'l Ministeriu d'Educación de la escuela de Yurreta y constrúi un nuevu edificiu bautizáu col nome de "Arzobispu Maiztegui".[5]

Política y alministración[editar | editar la fonte]

Tres la desanexón de Durango en 1990 nes distintes eleiciones municipales que se celebraron diose un resultáu similar onde se destacar una mayoría de votos de índole nacionalista, siendo'l Partíu Nacionalista Vascu en que caltuvo l'alcaldía dende entós.

Eleiciones municipales en Yurreta
Partíu políticu 2015[6] 2011[7]
Votos (%) Conceyales Votos (%) Conceyales
Euzko Alderdi Jeltzalea-Partíu Nacionalista Vascu (EAJ-PNV) 825 (% 43,47) 6 691 (% 35,45) 4
Euskal Herria Bildu (EH Bildu) / Bildu 660 (% 34,77) 4 639 (% 32,79) 4
Partíu Socialista d'Euskadi-Euskadiko Ezkerra (PSE-EE) 258 (% 13,59) 1 337 (% 17,29) 2
Partíu Popular (PP) 128 (% 6,74) 0 186 (% 9,54) 1
[8]

La corporación surdida de les eleiciones de mayu de 2015 ye la siguiente:

  • Iñaki Totorikaguena Sarrionandia (EAJ/PNV). Alcalde *

Zorione Fundazuri Urkidi (EAJ/PNV)

  • Oskar Koka Lorente (EAJ/PNV)
  • Itxaso Garamendi Eguren (EAJ/PNV)
  • Julian Gorospe Artabe (EAJ/PNV)
  • Ainhoa Albizuri Bernaola (EAJ/PNV)
  • Amatza Abasolo Txabarri (BILDU)
  • Liher Aiartzaguena Brabo (BILDU)
  • Eskarne Jaio Magunazelaia (BILDU)
  • Xabier Rodríguez Larrinaga (BILDU)
  • Mª Ángeles Muñoz Llames (PSOE)

Llista d'alcaldes dende la desanexón[editar | editar la fonte]

  • Jose Martin Etxebarria Maguregi (EAJ-PNV), ente los años 1991 y 2007.
  • Iñaki Totorikaguena Sarrionandia (EAJ-PNV), dende 2007 a l'actualidá

Instalaciones municipales[editar | editar la fonte]

Casa consistorial

Allugada nel Palaciu Goikola, alluga'l salón de plenos, l'alcaldía, la secretaría y los departamentos d'Intervención y Urbanismu.

Oficines municipales

Asitiaos nunos locales nel nucleu urbanu alluguen los servicios de Rexistru ya información, Recaldación, Policía Municipal y el Xulgáu de Paz. Asina mesmu, dende xineru de 2016 tamién alluga los servicios sociales de base.

Campusantu municipal

Construyíu nel sieglu XIX, realizáronse nél dos ampliaciones, una en 1996 y la postrera d'elles nel añu 2009 y que tuvo ente los finalistes d'I Concursu de campusantos entamáu pola Revista Adiós. El campusantu atópase claramente estremáu ente lo que foi l'antigua cortil y les sos ampliaciones. Dicha diferenciación atópase afigurada tantu nos materiales utilizaos na so construcción como nel sistema d'enterramientu utilizáu.

Llar de les persones mayores

Cuenta con una cafetería y diverses instalaciones destinaes a les persones mayores. Ye la sede d'Ama Nagusien Elkartea.

Frontón Olaburu

Frontón cubiertu construyíu nel añu 1985 y xestionáu pol club de pelota vasca "Olaburu Pilota Elkartea". Cuenta con un bolatoki, sitiu pal xuegu de bolos, y un probaleku, sitiu pa realizar pruebes d'arrastre de piedra.

Campu de Fútbol de Larrakozelaia

Esta instalación deportiva ye utilizada principalmente pol club de fútbol llocal "Iurretako Kirol Taldea". La so construcción data del añu 1984, anque darréu en 1997 fueron ampliaos los vestuarios y cubrióse la grada. En 2004 dar# en instalar verde artificial.

Ibarretxe Kultur Etxea

Ye la principal instalación cultural del conceyu creada en 1998, dir consta d'un salón d'actos y diverses sales multifuncionales. Nél ta allugada la biblioteca municipal y el serviciu de formación informática "KZgune".

Goiuria Kultur Gunea

Ye una instalación de locales municipales pa usu de les asociaciones que tienen see en Yurreta. Entró en funcionamientu nel añu 2007.

Iturburuko Ortuak

El proyeutu de güertes ecolóxiques alcontráu nel barriu Iturburu empecipiar en 2010, habilitándose 40 parceles que fueron ocupaes na so totalidá por usuarios qu'ocupen pa consumu propiu y siempres utilizando téuniques ecolóxiques.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Nel patrimoniu monumental de Yurreta hai exemplares dignos de mención, tantu dientro de l'arquiteutura civil como relixosa.

Los caseríos, baserri en vascu, son exemplos de l'arquiteutura popular destacables. Perduren inda (munchos sumieron por cuenta de la falta de sensibilidá de les instituciones) exemplares importantes, como los de Iturrioz, Olabe Mayor, Santuyano, Otalora y Uribe Ondo. Tamién hai exemplos d'horros como'l de ertzille o los de Goiuria.

Esisten, coles mesmes, cases palacios non rurales como la de Goikola, que data de 1670 onde anguaño ta'l conceyu, y la Casa cural de 1739.

Ye reseñable la ponte barrocu d'Arandia y el monumentu que señala l'empiezu del Camín de la Mariña de 1831 conocíu como "Arriandi" ("piedra grande" n'euskera) y que da nome al barriu.

  • Palaciu Goikola, edificiu d'estilu clásicu construyíu sobre otru anterior nel añu 1670. L'escudu de la fachada ostenta les armes de los Iurreta-Gamboa. Hai una lleenda basada nun rellatu del cronista Iturriza que basándose nun escritu de Maguncio Pinedo diz que la casa torre de Iurreta, edificiu esistente antes y la construcción del palaciu actual, foi construyida por Pascual de Iurreta nel añu 899. A la muerte de Teresa de Iurreta, postrera descendiente del llinaxe de los Iurreta, el palaciu pasa a la so fía, Teresa de Atocha Hurtado de Mendoza, que casada con Manuel de Castejón moraba en Barcelona en 1745. En 1796 el propietariu ye Ildefonso Maria de Castejón. En 1920 los dueños del palaciu son nomaos marqueses de Iurreta-Gamboa. En 1984 el conceyu merca l'edifico al entós marqués de Iurreta-Gamboa y convertir en casa consistorial.

No relixoso hai numberoses pequeñes ermites por tol conceyu. Equí más qu'en nengún otru sitiu d'Euskal Herria puede entendese tamién la pallabra que denomina ermita n'euskera, baseliza, que quier dicir lliteralmente ilesia del monte, por cómo tán distribuyíes les mesmes. Dalgunes d'elles son; Santa Maria en Uribe, San Antonio en Gastañaza, San Martín en Amaza, San Mames en Gariaza, San Marcos en orobio y santa Polonia en Arandia. Nel barriu de Orezketa taba la ermita de Santiago onde hai documentáu qu'había un sepulcru de piedra.

  • La ilesia de San Miguel Árcangel: Conxuntu relixosu de dos époques y estilos distintos; per un sitiu la torre barroca construyida por Joseph Zuaznabar en 1748 y per otru llau el templu construyíu por Alexo de Miranda ya inauguráu en 1815. La torre correspuende al modelu de torre-pórtico vascu construyida n'arenisca, con tres cuerpos separaos por moldures, y sobre ellos el campanariu rematáu con cúpula y cupulín al cual corona una veleta de fierro. El templu ye de planta en cruz griega dispuesta sobre un cuadráu, y bordiada, na parte sur y oeste, por un pórticu.
  • Ermita de Goiuria; esta ermita destaca pela ventana prerrománica de tradición mozárabe, datada nel sieglu XI. Ta documentada que nel sieglu XIX había nello tres sepulcros con inscripciones llatines.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Yurreta celebra les sos fiestes n'honor de San Miguel Arcánxel, el so patrón.

  • San Miguel Arcánxel: día 29 de setiembre. Hai fiesta con deporte rural, bailles y verbenes. Destaca'l baille popular Dantzari dantza, o Jantzari-jantza, como ye conocíu nel pueblu.

Toles cofraderíes tienen les sos fiestes propies, según toes la ermites. Estes fiestes son netamente populares.

  • Ermita de San Sebastián y San Fausto de Baxika, San Sebastián el 20 de xineru.
  • Ermita de Santa Apolonia, tamién conocida como Santuyano d'Arandia, San Polonia 9 de febreru.
  • Ermita de San Marcos de Orobio, San Marcos el 25 d'abril.
  • Ermita de Andra Mari de Goiuria. Santa Cruz el 3 de mayu.
  • Ermita de San Martín de Amatza, San Martín de Tours el 4 de xunetu (antes celebraba'l 11 de payares).
  • Ermita de San Andrés de Lazkoitia, Santa Isabel el 8 de xunetu.
  • Ermita de los Santos Antonios de Gaztañatza o de Azkorra, San Cristóbal el 10 de xunetu.
  • Ermita de Santa Marina de Uribe. Santa Marina de Uribe el 18 de xunetu.
  • Ermita de Santiago de Orozketa. Santiago 25 de xunetu.
  • Ermita de San Mamés de Garaizar. San Mamés el 17 d'agostu.

Asociaciones[editar | editar la fonte]

  • C.T.L.Y. Aurrera Begira. El Club de Tiempu Llibre Educativu Aurrera Begira empecipió la so andadura l'añu 1986 y cesó les sos actividaes l'añu 1997. Anque'l so oxetivu primordial consistió en trabayar de manera siguida con neños y neñes y nueves mientres tol añu, l'actividá estelar yera'l campamentu de branu que compaxinaba actividaes d'ociu y naturaleza.
  • Emoixu Asociación de Donantes de Sangre. Empecipió la so actividá n'avientu del añu 1989 cola autorización de la Hermandá de Donantes del Hospital de Basurto.
  • Anderebide Emakumeen Elkartea ye l'asociación de muyeres del conceyu de Iurreta.
  • Olaburu Pilota Taldea Club de pelota vasca mistu creáu en 2004 Cueye'l nome del frontón Olaburu, nel cual lleven a cabu les sos actividaes impulsando la pelota en Iurreta, ampliando coles mesmes la ufierta deportiva del pueblu.

Persones pernomaes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Ministeriu d'Alministraciones Públiques (ed.): «Variaciones de los conceyos d'España dende 1842.». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de xunu de 2012. Consultáu'l 12 de marzu de 2012.
  3. *Irazabal Aguirre, Jon (2007). Banderes del Duranguesado. Abadiano Vizcaya (España): EDITORIAL. ISBN.
  4. 4,0 4,1 Iurreta eleizateko udalextea Casa consistorial de la anteiglesia de Iurreta. Edita: Iurreta eleizateko udala, Durango medindaldeko adizkiden y Gerendiaga elkartea
  5. Juande Orobiogoitia y a la Capellanía del agonizante
  6. Ministeriu del interior (ed.): «Reultados eleiciones municipales Yurreta 2015». Consultáu'l 5 de xunu de 2015.
  7. Ministeriu del interior (ed.): «Reultados eleiciones municipales Yurreta 2011». Consultáu'l 19 de xunu de 2011.
  8. Hauteskundeen emaitzak euskadi.net webgunean
  9. «MAÍZTEGUI Y BESOITAITURRIA, Juan José». Consultáu'l 31 de xineru de 2016.
  10. «Noble, socialista, republicana, espia de los Aliaos... Carmen Gurtubay y Alzola. Una heroína vasca». Consultáu'l 31 de xineru de 2016.
  11. «Biografía en Auñamendi». Consultáu'l 31 de xineru de 2016.
  12. «muyer-y-el-bertsolarismo La muyer y el bertsolarismo». Consultáu'l 31 de xineru de 2016.
  13. «Jose Alberdi, ‘Txo’, un tresmisor del bertsolarismo cuando'l euskera taba prohibíu». Consultáu'l 31 de xineru de 2016.
  14. «BDB Bertsolaritzaren datu-basea». Consultáu'l 31 de xineru de 2016.
  15. «Auñamendi». Consultáu'l 31 de xineru de 2016.
  16. «María de les Mercedes Isasi en Auñamendi». Consultáu'l 31 de xineru de 2016.
  17. «Artículu en wikipedia» (euskera). Consultáu'l 31 de xineru de 2016.
  18. «BDB Bertsolaritzaren datu-basea» (euskera). Consultáu'l 31 de xineru de 2016.

Enllaces esternos (y fonte)[editar | editar la fonte]