Xunión Sudafricana

Coordenaes: 30°S 20°E / 30°S 20°E / -30; 20
De Wikipedia
Xunión Sudafricana
(de 31 mayu 1910 a 31 mayu 1961)
Sudáfrica
Dominiu británicu
Himnu nacional Die Stem van Suid-Afrika
Alministración
Capital Ciudá del Cabu
Bloemfontein
Pretoria
Forma de gobiernu Monarquía constitucional
Llingües oficiales neerlandés
Afrikaans
inglés
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 30°S 20°E / 30°S 20°E / -30; 20
Superficie 2045320 km²
Demografía
Población 18 216 000 hab. (1961)
Densidá 8,91 hab/km²
Economía
Moneda rand surafricanu y libra sudafricana (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Bandera de la Xunión Sudafricana de 1910 a 1928.

La Xunión Sudafricana ye la predecesora histórica de la República de Sudáfrica. Empezó a esistir el 31 de mayu de 1910, como resultáu del afitamientu de la colonies britániques na rexón austral d'África so un solu sistema de gobiernu. Les colonies primeramente separaes convertir en provincies de la Xunión Sudafricana como Colonia del Cabu, Natal, Transvaal y la del Ríu Orange, más l'anexón del África del Suroeste alemana (actual Namibia) en 1915, respeutivamente. Col tresformamientu de Sudáfrica d'un dominiu na Comunidá Británica de Naciones a una República en 1961, la Xunión Sudafricana dexó d'esistir y ye dende entós parte de la historia del estáu de la República de Sudáfrica (hasta 1994 tuvo a valir el sistema de apartheid).

Historia[editar | editar la fonte]

El 31 de mayu de 1902 remató la segunda guerra anglo-bóer, por aciu el Tratáu de Vereeniging pol cual los bóeres reconocieron la soberanía británica y éstos de la mesma comprometiéronse a reconstruyir el país estrozáu polos estragos de la guerra.

Mientres los años siguientes a la guerra, los británicos dedicar a reconstruyir el país, particularmente les mines de Witwatersrand que producíen un terciu del total d'oru que s'estrayía nel mundu.

Los británicos siguieron col so plan de xunir a los distintos estaos en Sudáfrica. Dempués de dellos años de negociaciones, el 31 de mayu de 1910, xustu diez años dempués del fin de la segunda guerra bóer, la Llei de la Xunión foi aprobada, xuniendo a la Colonia del Cabu, Natal, Transvaal y el Estáu Llibre d'Orange (esti postreru llamóse, dempués de los dos guerres de los Bóeres, Colonia del Ríu Orange) nun solu Estáu llamáu Xunión Sudafricana.

Nesta Xunión contemplábase que tol territoriu taría so l'alministración británica, concediéndose cierta autonomía a los afrikaners. Los territorios de Basutolandia (anguaño Lesothu), Bechuanalandia (anguaño Botsuana), Suazilandia y Rodesia (anguaño Zimbabue) siguieron sol dominiu de los británicos.

L'inglés y l'holandés estableciéronse como idiomes oficiales. Los coloureds, o mestizos, cuntaron con influencia y derechos políticos que se fueron acutando según avanzaba'l poder de los afrikáner y amenorgábase el de los anglosaxones.

El primer Gobiernu del nuevu Estáu foi presidíu pol xeneral Louis Botha, y como vicepresidente'l xeneral Jan Smuts. Dambos pertenecíen al Partíu Nacional de Sudáfrica y siguíen una llinia política que favorecía a los británicos y a la segregación racial. Otros bóeres más radicales desertaron el partíu pa formar otru nuevu llamáu Partíu Nacionalista. Estos postreros abogaben polos intereses de los afrikáneres, el desenvolvimientu paralelu de los dos grupos de blancos y l'independencia de la Gran Bretaña.

En 1924 el Partíu Nacionalista empobináu por Herzog llegó al poder y el nacionalismu afrikáner empezó a tomar mayor fuercia. En 1925 l'idioma holandés foi oficialmente sustituyíu pol afrikaans. A mediaos de 1930 el Partíu Nacionalista de Hetzog xunir al más moderáu Partíu de Sudáfrica de Smuts pa formar el Partíu Xuníu. Esta coalición derrumbóse cuando Smuts tomó les riendes del partíu y ente muncho discutiniu, entró a Sudáfrica del llau de los Aliaos na Segunda Guerra Mundial. L'ala más conservadora del partíu nacional simpatizaba cola Alemaña nazi mientres la guerra y buscó una segregación racial o apartheid mayor dempués de la guerra.

El nacionalismu afrikáner, lloñe d'escastase, intensificóse cuando Daniel Francois Malan creó'l Partíu Nacional Purificado, que asitióse nel centru de la vida política del país. Per otra parte, una agrupación secreta llamada "Afrikaaner Broederbond" formada en 1918 pa protexer la cultura de los afrikáneres, empezó a tomar puxanza convirtiéndose nuna fuercia con gran influencia nel Partíu Nacionalista.

En 1961 tres un referendu Sudáfrica convertir en República, arrenunciando voluntariamente a la Mancomunidá Británica de Naciones tres les presiones internacionales pola so política de apartheid.

Constitución[editar | editar la fonte]

Principales carauterístiques[editar | editar la fonte]

A diferencia de Canadá y Australia, acordies con el Acta de Sudáfrica de 1909 la Xunión foi un estáu unitariu más qu'una federación, siendo cada parllamentu colonial abolíu y reemplazáu por conseyos provinciales. Creóse un Parllamentu bicameral, compuestu por una Asamblea y un Senáu, siendo los sos miembros electos sobremanera pola minoría blanca. Mientres l'intre de la Xunión les inmunidaes camudaron en delles ocasiones de cutiu pa satisfaer les necesidaes del circunstancial gobiernu. La supremacía parllamentaria taba afitada y sacante para salvaguardias procesales les cortes nun podíen intervenir nes decisiones o les polítiques del parllamentu. Dende l'aprobación del Estatutu de Westminster de 1931, la Xunión Sudafricana consiguió plena autonomía llexislativa dientro del Imperiu británicu, lo cual en significaba na práutica una casi completa independencia del país, pos se reconocía al monarca británicu como xefe d'estáu pero'l sistema gubernamental yera de tipu parllamentariu (al igual qu'en Gran Bretaña) y yera el Parllamentu de Sudáfrica quien n'última instancia escoyía al primer ministru del país y apoderaba el poder executivo.

Capitales[editar | editar la fonte]

Por cuenta de los desalcuerdos alrodiu d'onde debía emplazarse la capital de la Xunión, algamóse'l compromisu de que se partiría una parte de les ventayes de la capital en cada provincia: l'alministración asitiar en Pretoria (Transvaal), la sede del Parllamentu taría en Ciudá del Cabu (Provincia de Cabu), la Cámara d'Apelaciones taría en Bloemfontein (Estáu Llibre d'Orange), y a Pietermaritzburg (Natal) dióse-y una compensación financiera. Esti alcuerdu en definitiva sigue hasta los nuesos díes, cola mayor parte de los órganos del Estáu alcontraos en Pretoria -coles bultables esceiciones del Tribunal Constitucional y la Comisión de Derechos Humanos (dambos en Johannesburgu), el Tribunal de Casación y la Comisión de Servicios Xudiciales (dambos en Bloemfontein) y el Parllamentu (Ciudá del Cabu)- . Sicasí la única referencia na actual Constitución sudafricana ye que Ciudá del Cabu ye la sede del Parllamentu.

Rellaciones cola Corona[editar | editar la fonte]

La Xunión permaneció so la Corona Británica como un dominiu autogobernado del Imperiu británicu, y más tarde de la Comunidá Británica de Naciones. La monarquía taba representada en Sudáfrica por un Gobernador Xeneral, ente que'l poder efectivo yera exercíu pol Primer Ministru (que yera'l Xefe de Gobiernu). Louis Botha, un antiguu xeneral Bóer, foi designáu primero como Primer Ministru de la Xunión, encabezando una coalición que representaba a les comunidaes blanques d'afrikáneres y anglofalantes. Les acusaciones criminales ante les cortes yeren exercíes en nome de la Corona (citada na forma Rex v Acusáu) y los oficiales de gobiernu emprestaben servicios en nome de la Corona. Mientres l'intre de la Xunión la titularidá real del monarca foi modificada en definitiva creando la posición de Rei de Sudáfrica.

Idiomes[editar | editar la fonte]

Orixinariamente según una clausa de la Constitución, el neerlandés yera un idioma oficial xunto col inglés, pero foi reemplazáu de facto pol afrikaans en 1926, en cuantes qu'oficialmente coesistieron el neerlandés y el afrikaans llegalmente hasta 1960.

Los díes finales de la Xunión y el so legáu[editar | editar la fonte]

Nun referendu celebráu la 5 d'ochobre de 1960, el 52 % de los eleutores votó a favor de tresformar Sudáfrica nuna república, y entós la Xunión convertir na República de Sudáfrica la 31 de mayu de 1961, anque cabo destacar que pa eses feches los socesivos gobiernos sudafricanos, apoderaos pola población afrikáner dende 1948, abolieren el derechu al sufraxu de casi tola población negra del país. el Parllamentu sudafricano sancionó una Constitución qu'aprobó'l Acta de Sudáfrica como una constitución republicana de facto, siendo que les carauterístiques de la Xunión fueron treslladaes con cambeos bien pequeños a l'acabante formar República.

La insistencia de Sudáfrica na adhesión a la so política del apartheid causó la so espulsión de facto de la Comunidá Británica de Naciones en 1961, en tanto Sudáfrica abandonó l'asociación cuando los miembros de la Comunidá refugaron les condiciones plantegaes per Sudáfrica pa la so permanencia (condiciones qu'imponíen aceptar el apartheid y cesar les crítiques escontra dichu sistema. La mayoría de los países xuníos a la Commonwealth yá condergaba abiertamente les polítiques de apartheid en 1960, siendo insostenible caltener a Sudáfrica en dichu organismu.

Segregación[editar | editar la fonte]

El Acta de Sudáfrica trató cuestiones de racismu solo en dos previsiones específiques: en primer llugar estableció que'l sistema de sufraxu de l'antigua Colonia del Cabu funcionara ensin considerancies raciales (anque por cuenta de restricciones socio-económiques nenguna verdadera espresión política de la población non blanca yera posible). En segundu llugar fixo de los asuntos nativos» una materia del gobiernu nacional p'asina unificar tola normatividad sobre'l apartheid (y torgar que gobiernos llocales desafiaren la segregación racial). Polo tanto na práutica llegar a establecer un Ministeriu d'Asuntos Nativos.

Motivos pa la unificación[editar | editar la fonte]

Al términu de la Segunda Guerra Anglo-Bóer en 1902, los cuatro colonies taben per primer vegada so una bandera común y el más significativa torga pa la unificación que torgara anteriores planes nun esistía más. Consecuentemente, el largamente naguáu deséu de munchos alministradores coloniales d'establecer una estructura unificada fíxose darréu posible. La tentativa anterior más notable probablemente fuera'l proyeutu de Federación de Lord Carnaveron.

Xunión aduanera y aranceles comerciales[editar | editar la fonte]

La cuestión de los aranceles comerciales fuera una fonte permanente de conflictu ente les diverses unidaes polítiques d'África del Sur. El nuedu de la crisis esencialmente debíase al fechu de que'l Transvaal yera un estáu ensin salida al mar que se resentía pola so dependencia de los sos vecinos, según los gastos nos qu'incurría por aduana portuaria y ferroviaria. La Colonia del Cabu yera descomanadamente dependiente de les rentes d'aduana como una fonte d'ingresos fiscales y darréu competía direutamente tantu con Natal como con África Oriental Portuguesa (Mozambique). Nel momentu d'unificación la mayor parte de la carga destinada al área de Witwatersrand entraba por Lourenço Marques (agora Maputu, en Mozambique) debíu en gran parte a la distancia relativa y la política d'amenorgar la so dependencia nel Imperiu británicu. La Xunión Aduanera Sudafricana nació en 1906, pero esistieron dellos problemes colos alcuerdos en particular porque'l Transvaal aportunaba n'apoderar la Xunión. Dempués de la Unificación, la Xunión Aduanera Sudafricana siguió esistiendo incluyendo a los otros territorios británicos (los Protectoraos y Rodesia)

La Xunión Sudafricana y Rodesia del Sur[editar | editar la fonte]

En 1922 la colonia Rodesia del Sur tuvo la posibilidá (n'última instancia refugada) d'entrar na Xunión por aciu un referendu. El referendu resultó del fechu qu'escontra 1920 el control pola Compañía Británica d'África del Sur en Rhodesia del Sur yá nun yera practicable con munchos favoreciendo dalguna forma de 'gobiernu responsable'. Una manera de Gobiernu Responsable favorecíu dientro de Rhodesia del Sur, ente otros, (sobremanera en Matabelelandia) yera l'ingresu na Xunión de Sudáfrica. Antes del referendu de Rhodesia del Sur efectuóse una visita a Ciudá del Cabu onde'l Primer Ministru de Sudáfrica, Jan Smuts, finalmente ufiertó términos que consideró razonables y que'l gobiernu del Reinu Xuníu atopó aceptables. Anque la opinión ente'l gobiernu de Reinu Xuníu, el gobiernu sudafricano y la Compañía Británica d'África del Sur favoreciera la opción de la Xunión (y nengún trató d'interferir nel referendu), cuando'l referendu foi realizáu los resultaos fueron el 59,40 % a favor del Gobiernu Responsable pa una colonia separada y el 40,60 % en favor de la incorporación a la Xunión Sudafricana.

La Xunión Sudafricana y África del Suroeste[editar | editar la fonte]

Dempués del españíu de la Primer Guerra Mundial en 1914 la Xunión Sudafricana ocupó y amestó la colonia xermana del África del Suroeste Alemana. Col establecimientu de la Sociedá de Naciones y el cese de la guerra, Sudáfrica llogró una Mandato Clase C p'alministrar África del Suroeste «conforme a les lleis del mandatariu (Sudáfrica) como partes integrales del so territoriu». Darréu la Xunión Sudafricana xeneralmente consideró a África del Suroeste como una quinta provincia, anque esti nunca foi un estatus oficial.

Cola creación de les Naciones Xuníes, la Xunión solicitó la incorporación d'África del Suroeste, pero'l so pidíu foi refugáu poles Naciones Xuníes, que convidaron a Sudáfrica sicasí a preparar un alcuerdu d'Alministración fiduciaria. Esta invitación foi pela so parte refugada pola Xunión, qu'ulteriormente nun modificar l'alministración d'África del Suroeste Alemana y siguió xuntando al mandatu orixinal. Este causó un conxuntu de complexos discutinios llegales, que nun remataren cuando la Xunión foi sustituyida pola República Sudafricana. En 1949, la Xunión aprobó una llei llevando a África del Suroeste a una asociación más cercana con ella, inclusive dando representación a África del Suroeste nel parllamentu sudafricano. El mandatu foi revocáu oficialmente pola Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes en 1966. Sudáfrica nun reconoció la resolución y en Namibia foise entamando un movimientu políticu (SWAPO) con un brazu armáu qu'escorría la independencia d'África del Suroeste per mediu de la llucha armada. Dicha llucha empieza en 1966 cola llamada Guerra de la Frontera de Sudáfrica. En 1988 la presión internacional, l'esfotu de SWAPO y el sofitu armáu d'angoleños y cubanos fai entrar nun procesu negociador pa la celebración d'eleiciones llibres y multiraciales en dichu territoriu. Finalmente llogró la so independencia de Sudáfrica como Namibia en 1990.

Vale la pena tamién notar que Walvis Bay que ta agora en Namibia integraba la Xunión Sudafricana; yera orixinariamente parte de la Colonia del Cabu nel momentu de la Unificación (dientro del distritu maxistral de Ciudá del Cabu). En 1921 la Badea Walvis foi integrada al Mandatu Clase C sobre África del Suroeste pal restu de la duración de la Xunión y per parte de la era de la República (hasta 1994).

El Tratáu de Westminster[editar | editar la fonte]

L'Estatutu de Westminster sancionáu pol Parllamentu Imperial n'avientu de 1931, que abrogó el Acta de Validez de Lleis Coloniales ya implementó la Declaración Balfour de 1926 tuvo un fondu impautu sobre la estructura constitucional y l'estatus de la Xunión. L'efectu más bultable foi que'l Parllamentu Sudafricano foi lliberáu de munches de les restricciones tocantes al manexu de los llamaos «asuntos nativos». Sicasí, la derogación nun foi abonda pa dexar al Parllamentu Sudafricano inorar les clauses firmemente establecíes de la so Constitución (l'Acta de Sudáfrica) que condució a la crisis constitucional de los años de 1950.

En 1960 dempués de la masacre de Sharpeville, Verwoerd llevó a cabu un referendu pidiendo al pueblu blancu que se pronunciara a favor o en contra de la Xunión col Reinu Xuníu. El 52 % votó en contra. Sudáfrica independizar de Reinu Xuníu, pero permaneció na Commonwealth. La so permanencia nesta organización fíxose cada vez más difícil, pos los estaos africanos y asiáticos intensificaron la so presión pa espulsar a Sudáfrica, que finalmente se retiró de la Commonwealth el 31 de mayu de 1961, fecha en que se declaró como república.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Los siguientes testos fueron consultaos na ellaboración d'esti artículu (n'inglés):

CJ Muller (ed) 500 Years History of South Africa, H&R Academica 1969
L Thompson A History of South Africa, Johnathan Ball Publishers 2006. ISBN 1-86842-236-4
L Thompson, The Unification of South Africa 1902 - 1910, Oxford University Press 1960.


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]