Xuegos Olímpicos de Pieonchang 2018

De Wikipedia
Xuegos Olímpicos de Pieonchang 2018
Xeneral
Tipu de competición Xuegos Olímpicos d'Iviernu
Deporte deporte d'iviernu
País Corea del Sur
Historia
Desapaición 25 de febreru de 2018
Competición
Participantes 92 estáu nos Xuegos Olímpicos
2833 deportista
Xuegos Olímpicos de Sochi 2014 Xuegos Olímpicos de Pieonchang 2018 Juegos Olímpicos de Invierno de 2022 (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Los Xuegos Olímpicos de Pyeonchang 2018 (hangul: 평창 동계 올림픽, hanja: 平昌 冬季 올림픽)?, oficialmente conocíos como los XXIII Xuegos Olímpicos d'Iviernu, fueron un eventu multideportivu internacional que se llevó a cabu na rexón de Pyeonchang, Corea del Sur ente'l 9 y el 25 de febreru de 2018. Sicasí, les rondes iniciales de ciertos deportes empezaron ente'l 8 y el 9 de febreru, antes de les ceremonia d'apertura.

La eleición de la ciudá sede de los Xuegos #llevar a cabu'l 6 de xunetu de 2011 en Durban (Sudáfrica), mientres la 123ª Sesión del COI. Pieonchang va #convertir na tercer ciudá asiática, tres Sapporo y Nagano (Xapón), en celebrar unos Xuegos d'Iviernu #Tratar de los segundos olímpicos celebraos en Corea del Sur, anque los primeres ivernizos.[1]

#Llevar a cabu 102 eventos de siete deportes olímpicos, incluyendo #amestar al programa de la prueba de saltu xigante en tablanieve, salida en masa en patinaxe de velocidá, dobles mestos en curlin y equipu mestu n'esquí alpín. Participen 2952 deportistes de 92 países. Ecuador, Eritrea, Kosovu, Malasia, Nixeria, Puertu Ricu y Singapur fixeron el so debú nos Xuegos Olímpicos d'Iviernu.

Eleición[editar | editar la fonte]

Candidatura[editar | editar la fonte]

El condáu de Pieonchang (Gangwon, Corea del Sur) foi escoyíu en 2009 pol Comité Olímpicu Coreanu (KOC) como candidatu nacional pa los XXIII Xuegos Olímpicos d'Iviernu de 2018. El proyeutu cuntaba col sofitu de la provincia de Gangwon, que nos últimos años entamara eventos internacionales como los Xuegos Asiáticos d'Iviernu de 1999, el Campeonatu de los Cuatro Continentes de Patinaxe de 2005 y el Campeonatu Mundial de Biatlón de 2009. Pieonchang yá se presentara ensin ésitu pa les ediciones de 2010 y 2014.

La candidatura apostaba por arrexuntar la organización en dos grandes complexos: la estación d'esquí de Alpensia —pruebes al campu— y la ciudá costera de Gangneung —Parque Olímpicu y cuatro pabellones—, coneutaos ente sigo a media hora de distancia per carretera, y a 50 minutos de Seúl nun futuru tren d'alta velocidá. Siete de les 13 instalaciones yá taben construyíes, y bona parte de les programaes tendríen usu temporal, ente elles l'Estadiu Olímpicu. L'otru puntu fuerte yera l'índiz d'aceptación popular, del 91% a nivel nacional y superior al 94% nel condáu. Nel ámbitu deportivu, destacaron los sofitos de la patinadora Kim Yu Na y del esquiador Alberto Tomba. Dientro del COI, el presidente Lee Myung-bak concedió un indultu al miembru surcoreanu más importante, l'empresariu Lee Kun-hee, so la condición de que cabildeara pola opción olímpica ante'l restu de miembros.[2][3]

Votación[editar | editar la fonte]

El COI tuvo en cuenta tres candidatures: Pieonchang (Corea del Sur), Múnich (Alemaña) y Annecy (Francia).[4] El 22 de xunu de 2010, na publicación del informe del Comité d'Evaluación de los trés candidates oficiales, Pieonchang llogró una valoración ente 8 y 9 puntos, empatada con Múnich (de 8 a 9) y superior a Annecy (de 4 a 7). Los surcoreanos lideraron nos siguientes estremaos: «Sofitu gubernamental, cuestiones xurídiques y opinión pública»; «Villa Olímpica»; «Agospiamientu»; «Tresporte»; «Seguridá y proteición», y «Proyeutu xeneral y legáu». Otru aspeutu que se tuvo en cuenta foi la rotación de continentes: hasta entós, Sapporo (1972) y Nagano (1998) yeren les úniques ciudaes asiátiques qu'allugaren los Xuegos d'Iviernu.

La votación final tuvo llugar na la 123ª sesión del Comité Olímpicu Internacional, celebrada'l 6 de xunetu de 2011 en Durban (Sudáfrica). Pieonchang #imponer por mayoría absoluta na primer ronda, con 63 de los 95 votos emitíos, per delantre de Múnich (25) y Annecy (7).[5] La so eleición suponía'l regresu d'una cita olímpica a Corea del Sur dende los Xuegos Olímpicos de Seúl 1988.

123ª Sesión del Comité Olímpicu Internacional6


de xunetu de 2011, Durban, Sudáfrica

Ciudá Votación
   () 63
 () 25
   () 7

Organización[editar | editar la fonte]

Comité Organizador[editar | editar la fonte]

El Comité Organizador de los Xuegos Olímpicos y Paralímpicos de Pieonchang (POCOG) quedó constituyíu'l 19 d'ochobre de 2011, con un total de 129 miembros que representen al poder llocal, a les asociaciones deportives y a les entidaes participantes. Llegó a tener trés presidentes: Kim Jin-sun (2011-2014), anterior gobernador de la provincia de Gangwon; Cho Yangho (2014-2016), presidente del grupu Hanjin, y Lee Hee-beom, ex-ministru de Comerciu, Industria y Enerxía.[6]

El POCOG ta conformáu pol Conseyu Executivu, una Comisión Consultiva y un Comité Asesor. El Comité Olímpicu Internacional controló toles sos actividaes al traviés del Comité Supervisor.

Finances[editar | editar la fonte]

El costu total de los Xuegos Olímpicos de Pieonchang 2018 ta envaloráu en 12.400 millones de dólares, apurríos ente les distintes alministraciones surcoreanas. Gastáronse más de 9.400 millones de dólares na construcción d'infraestructures, incluyendo les redes de tresporte y les sedes olímpiques en Alpensia.[7] Y de la cifra total van proyeutase unos 2.400 millones de dólares pa la xestión operativa mientres l'eventu.

La organización de los XX.OO. tuvo un costu cimeru al que los surcoreanos previeren cuando ganaron la candidatura, entós daquella envaloráu en 8.000 millones de dólares. Sicasí, el gastu total foi muncho más amenorgáu que'l récor de 51.000 millones establecíu nos Xuegos Olímpicos de Sochi 2014, precisamente unu de los oxetivos del Comité Olímpicu Internacional. Les principales razones qu'espliquen el desfase son el mayor númberu d'eventos (102 pruebes frente a les 96 iniciales), la construcción imprevista del estadiu olímpicu, y dellos desencuentros ente alministraciones pola inversión en Alpensia.[8][9] Con tou, la construcción de les instalaciones nun esperimentó retrasos significativos.

Tresportes[editar | editar la fonte]

Nueva estación de tren de Ganneung, inaugurada n'avientu de 2017.

El gobiernu surcoreanu aprovechó les obres de Pieonchang 2018 p'ameyorar les infraestructures de Ganwon, una provincia montascoso y poco habitada, coles mires d'amontar el turismu de nieve ya incentivar la descentralización del país. Amás de remocicar les autopistes y carreteres, #llevar a cabu una ampliación de la rede ferroviaria y l'inauguración del tren d'alta velocidá (Korea Train Express), lo que dexa viaxar dende la zona metropolitana de Seúl hasta la costera Gangneung n'aprosimao dos hores. Tanto l'aeropuertu d'Incheon como l'aeropuertu de Gimpo son estaciones de cabecera del nuevu serviciu. Amás, la organización habilitó autobuses #lanzadera dende la Villa Olímpica hasta les sedes de les pruebes.

Sanción a Rusia[editar | editar la fonte]

Arriendes de les conclusiones espuestes nel Informe McLaren de l'Axencia Mundial Antidopaxe (AMA) y de la Comisión Schmid del Comité Olímpicu Internacional (COI), nel que s'acusaba a Rusia d'haber falsificado controles antidopaxe y tapáu eventuales positivos nos XX.OO. de Sochi 2014, el COI dictaminó'l 5 d'avientu de 2017 que'l Comité Olímpicu Rusu quedaba escluyíu de los XX.OO. de 2018. Los deportistes rusos sí podíen participar, siempres y cuando lo fixeren so la bandera olímpica como «atletes olímpicos de Rusia», y la preselección correría al cargu de una comisión antidopaxe independiente que lideraría Valérie Fourneyron.[10]

La decisión foi bien criticada pol gobiernu de la Federación de Rusia y pola sociedá civil d'esi país, pero nun traxo nengún boicó. El presidente Vladimir Putin aseguró que tolos atletes rusos van poder participar a títulu individual nos términos establecíos pol COI, magar aseguró que bona parte de les acusaciones yeren infundaes.[11] Destacaos deportistes como Irina Rodniná, Tatiana Navka y Ilya Kovalchuk defendieron la presencia de los atletes rusos en Pieonchang.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Logotipu[editar | editar la fonte]

El logotipu oficial de Pieonchang 2018 foi presentáu'l 3 de mayu de 2013. #Tratar d'una representación estilizada de les lletres ㅍ p y ㅊ ch, consonantes iniciales de Pieonchang (평창) n'alfabetu coreanu. La lletra de la esquierda representa tantu la sede como'l conceutu de trinidá na filosofía coreana —cielu, tierra y humanidá—, ente que la de la derecha asemeya un cristal de xelu. En tolos cartelos y promociones úsense namái los cinco colores de los aniellos olímpicos.

El nome de la sede apaez escritu n'estilu CamelCase como «PyeongChang» pa evitar tracamundios visuales y fónicos con Pyong Yang (tamién escritu Pyongyang), la capital de Corea del Norte. La escritura occidental de dambes ciudaes provocó tracamundios n'ocasiones anteriores: en 2014, un miembru d'una delegación diplomática de Kenia viaxara por error hasta Pyong Yang cuando pretendía asistir a una conferencia medioambiental en Pyeongchang, dempués de lo que los norcoreanos deportáron-y por escarecer de visáu.[12][13]

Mascotes[editar | editar la fonte]

Les mascotes oficiales de Pieonchang 2018 son Soohorang (수호랑, mascota olímpica) y Bandabi (반다비, mascota parolímpica), dambes presentaes el 25 d'ochobre de 2016. Soohorang ye un tigre blancu d'aspeutu confiáu, que'l so nome entemez la pallabra «proteición» (en coreanu, sooho) y «tigre» (horangi). Pela so parte, Bandabi ye un osu negru asiáticu, animal representativu del poder de la voluntá y el coraxe na cultura surcoreana, ya inclúi la pallabra media lluna» (en coreanu, banda). Nel pechu #cada mascota porta los logotipos de la so respeutiva olimpiada.

Medayes[editar | editar la fonte]

L'escultor surcoreanu Lee Suk-woo diseñó les medayes oficiales. La forma ta inspirada na testura del tueru de los árboles, colos aniellos olímpicos nel anverso y el logotipu de Pieonchang 2018 más el nome de #cada deporte nel aviesu. Nel cantu del metal apaez la inscripción «Olympic Winter Games PyeongChang 2018» en hangul y n'inglés. El cordel ta fabricáu con teles de vistíos hanbok, ente que la caxa ye de madera ya inspírase nel estilu arquiteutónicu hanok. En total fabricáronse 259 preseas con un pesu de 586 g. (oru), 580 g. (plata) y 493 g. (bronce), y un diámetru de 92,3 mm.[14]

Antorcha olímpica[editar | editar la fonte]

La llapada olímpica foi prendida nel templu de Hera en Olimpia (Grecia) el 24 d'ochobre de 2017, cumpliendo cola tradición.[15] Dempués d'una selmana de percorríu por tierres helenes, el 31 d'ochobre foi tresportada n'avión dende Atenes hasta l'aeropuertu d'Incheon, pa de siguío partir escontra la isla de Jeju.[16] A lo llargo de trés meses visitaron toles provincies de Corea del Sur, hasta llegar el 2 de febreru a la provincia de Gangwon. En total, 8005 relevistas llevaron la llapada olímpica por 4146 quilómetros de percorríu (Grecia: 2129 quilómetros y 505 relevistas; Corea del Sur: 2017 quilómetros y 7500 relevistas)[17][18][19]

A les traces, el percorríu de la llapada olímpica siguió la siguiente ruta:

Olimpia - Patras - Tesalónica - Atenes ( Bandera de Grecia Grecia) - Incheon - Jeju - Busan - Ulsan - Yeosu - Gwangju - Daejeon - Seúl - Pieonchang ( Bandera de Corea del Sur Corea del Sur)[20]

L'antorcha mide 700 mm, ta fabricada por Hanwha y foi diseñada por Young Se-kim. Los cinco ángulos qu'arrodien la llapada representen tantu l'emblema de Pieonchang 2018 como los cinco continentes.[21]

Tresmisión[editar | editar la fonte]

L'axencia Olympic Broadcasting Services (OBS), filial del Comité Olímpicu Internacional, #encargar de producir la señal de radio y televisión de les pruebes olímpiques a les radiodifusoras qu'adquirieron los derechos. En Corea del Sur, el grupu priváu Seoul Broadcasting System (SBS) ostenta los derechos esclusivos d'emisión.[22]

Per primer vegada en cinco décades, Discovery Communications —propietariu de Eurosport ente otres canales— impunxérase a la Unión Europea de Radiodifusión pa faese colos derechos esclusivos n'Europa de los Xuegos Olímpicos ente 2018 y 2024.[23][24] El tratu afecta a toles plataformes, polo que pa la señal abierta llegóse a alcuerdos individuales con otres radiodifusoras o bien con canales yá controlaes por Discovery (por casu, DMAX n'España).[25] A nivel internacional vendiéronse los derechos a la BBC en Reinu Xuníu; France Télévisions en Francia; ARD-ZDF n'Alemaña; la NBC n'Estaos Xuníos; CBC/Radio-Canada en Canadá; un consorciu lideráu pola NHK en Xapón; Seven Network n'Australia; Bein Sports n'Oriente Mediu; CCTV en China, Grupo Globo en Brasil; y Claro Sports y América Móvil n'América Llatina.[26][27][28][29][30][31][32][33][34][35]

El Centru Internacional de Prensa tuvo allugáu cerca de la estación de Alpensia, y foi construyíu con paneles prefabricaos pa desmantelalo dempués de los Xuegos.[36]

Sedes[editar | editar la fonte]

Instalaciones deportives[editar | editar la fonte]

Mapa de distancia ente les sedes olímpiques de Pieonchang.

El comité organizador contempló 13 sedes, ente elles siete de nueva construcción. Casi toes concéntrense en dos parques olímpicos: el complexu deportivu de Alpensia, asitiáu nel distritu de Daegwallyeong, y la ciudá costera de Gangneung. El condáu de Pieonchang cuntaba antes de los XX.OO. cola estación d'esquí de Yonpiong, sede de los Xuegos Asiáticos d'Iviernu de 1999, y taba construyendo'l complexu de deportes d'iviernu «Alpensia» dende 2003. Tanto Alpensia como Ganneung tán dixebraes a 25 km de distancia.

L'estadiu olímpicu de Pieonchang ta asitiáu a 3 km de Alpensia y ye una instalación provisional, tal que asocedió nos Xuegos d'Iviernu de 1992. Los surcoreanos pretendíen celebrar les ceremonies d'apertura y clausura nel estadiu de saltos d'esquí de Alpensia, que dempués del eventu va ser reconvertíu nun estadiu de fútbol con capacidá pa 13.500 persones. Sicasí, en 2012 comprobaron que podía interferir col calendariu de pruebes y foi necesariu camudalo a una cortil provisional, con forma pentagonal, que puede acoyer hasta 35.000 espectadores.

La mayoría de deportes de nieve #concentrar na estación de Alpensia y na cercana estación de Yonpiong. Les úniques esceiciones son l'esquí acrobáticu y delles pruebes de tablanieve, que van tener llugar na estación de Bokwang, y tres #evento d'esquí alpín, na más alloñada estación de Jeonseon.

El parque olímpicu de Gangneung ta formáu por cuatro pabellones, trés d'ellos construyíos por cuenta de los Xuegos Olímpicos. Les pruebes de ḥoquei sobre xelu femenino #apostar na pista de xelu de la Universidá Católica de Kwandong.

Interior del estadiu de Alpensia, sede de los saltos d'esquí.

Sedes de monte (Alpensia)[editar | editar la fonte]

Otres sedes de monte[editar | editar la fonte]

  • Estación d'esquí de Yonpiong – esquí alpín (eslalon, eslalon xigante).
  • Estación d'esquí de Bokwang – esquí acrobáticu y tablanieve.
  • Estación d'esquí de Jeongseon – esquí alpín (descensu, súper xigante y combináu).

Sedes en Gangneung[editar | editar la fonte]

Esterior del Pabellón de Ḥoquei de Gangneung, inauguráu en 2016.

Villa Olímpica[editar | editar la fonte]

Los Xuegos d'Iviernu de 2018 cunten con dos Villes Olímpiques: una nes proximidaes del pabellón de Yonpiong, que puede allugar hasta 3.900 persones, y otra en Gangneung, con capacidá pa 2.900 persones. La primer instalación foi financiada con capital priváu y ye utilizada tantu nos Xuegos Olímpicos como nos Paralímpicos, ente que la segunda construyóse con ayuda d'una axencia estatal y solo funciona nos Xuegos Olímpicos. En dambos casos, los pisos van salir al mercáu inmobiliariu una vegada les competiciones remataren. La so inauguración oficial tuvo llugar el 15 d'avientu de 2017.[37]

Deportes[editar | editar la fonte]

Los Xuegos Olímpicos de Pieonchang 2018 cunten con 102 eventos en 15 disciplines deportives. Incluyéronse cuatro nueves pruebes al respeutive de Sochi 2014, toes elles en deportes que yá yeren olímpicos: reblincón en snowboard, dobles mestos en curling, patinaxe de velocidá con salida simultánea, y esquí alpín con equipos mestos.

Per primer vegada dende los Xuegos Olímpicos de 1998, la National Hockey League —la lliga profesional más importante de ḥoquei sobre xelu— nun dexó que los equipos dexen xugadores a les seleiciones p'apostar el tornéu masculín de ḥoquei. La decisión #deber a que'l COI refugó costear parte del seguru de los xugadores de la lliga norteamericana, tal que venía faciendo n'anteriores cites, polo que la NHL nun modificó'l so calendariu y va coincidir col tornéu olímpicu.[38] Les seleiciones tuvieron que convocar xugadores d'otros campeonatos como la Lliga Continental de Ḥoquei, la American Hockey League, les lligues europees y los torneos universitarios.[39]

Desenvolvimientu[editar | editar la fonte]

Ceremonia d'apertura[editar | editar la fonte]

La ceremonia d'apertura #llevar a cabu'l 9 de febreru de 2018 nel Estadiu Olímpicu de Pieonchang. La instalación de 109 millones de dólares va usase namái pa les ceremonies y plantégase la so baltadera tres los eventos olímpicos. Nel desfile de naciones, les delegaciones de Corea del Norte y Corea del Sur colaron xuntes so la bandera de la unificación coreana. Tamién tuvo presente Kim Yo-jong, hermana del líder norcoreanu, Kim Jong-un. La expatinadora artística Kim Yu Na foi la encargada d'encender el pebeteru olímpicu y el presidente Moon Jae-in d'inaugurar los xuegos.[40][41][42]

Calendariu[editar | editar la fonte]

Febreru 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Total
Inauguración A
Biatlón 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1 11
Bobsleigh 1 1 1 3
Combinada nórdica 1 1 1 3
Curling 1 1 1 3
Esquí acrobáticu 1 1 1 1 2 1 1 1 1 10
Esquí alpín 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 11
Esquí de fondu 1 1 2 1 1 1 1 2 1 1 12
Ḥoquei sobre xelu 1 1 2
Luge 1 1 1 1 4
Patinaxe artísticu 1 1 1 1 1 GE 5
Patinaxe de velocidá 1 1 1 1 1 1 1 1 1 2 1 2 14
Patinaxe de velocidá en pista curtia 1 1 2 1 3 8
Saltos d'esquí 1 1 1 1 4
Skeleton 1 1 2
Snowboard 1 1 1 1 1 1 1 3 10
Clausura C
Febreru 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Total
A Apertura Clasificatorias # Eventos finales GE Gala d'exhibición C Clausura

Países participantes[editar | editar la fonte]

Lista de equipos participantes (Código olímpicu nacional)

Pieslle[editar | editar la fonte]

La ceremonia de clausura va ser cantada por EXO y CL, dicha ceremonia van #llevar a cabu nel Estadiu Olímpicu de Pieonchang el 25 de febreru a les 8 pm KST.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Comité Olímpicu Internacional (24 de febreru de 2014). «Hello, PyeongChang!» (inglés). Consultáu'l 11 de xunetu de 2015.(inglés). Consultáu'l 11 de xunetu de 2015.
  2. Sang-hun, Choe (29 d'avientu de 2009). «S. Korean President Pardons Lee Kun-hee, Ex-Chairman of Samsung». The New York Times (en inglés). ISSN 0362-4331. Consultáu'l 8 d'abril de 2017.Sang-hun, Choe (29 d'avientu de 2009) (n'inglés). S. Korean President Pardons Lee Kun-hee, Ex-Chairman of Samsung. ISSN 0362-4331. http://www.nytimes.com/2009/12/30/business/global/30samsung.html. Consultáu'l 8 d'abril de 2017. 
  3. «Government pardons former Samsung chairman» (inglés) (29 d'avientu de 2009). Consultáu'l 8 d'abril de 2017.
  4. (n'inglés) Munich, Annecy and PyeongChang move to next level of competition to host 2018 Olympic Winter Games. 22 de xunu de 2010. https://www.olympic.org/news/munich-annecy-and-pyeongchang-move-to-next-level-of-competition-to-host-2018-olympic-winter-games. Consultáu'l 8 d'abril de 2017. 
  5. Hersh, Philip (6 de xunetu de 2011) (n'inglés). Pyeongchang wins 2018 Winter Olympics. http://www.chicagotribune.com/sports/breaking/chi-vote-for-2018-winter-games-over-in-one-round-20110706-story.html. Consultáu'l 8 d'abril de 2017. 
  6. «Lee Hee-beom officially nominated as new Pyeongchang 2018 President». Inside the Games. Consultáu'l 4 de xineru de 2018. Lee Hee-beom officially nominated as new Pyeongchang 2018 President. https://www.insidethegames.biz/articles/1037111/lee-hee-beom-officially-nominated-as-new-pyeongchang-2018-president. Consultáu'l 4 de xineru de 2018. 
  7. (n'inglés) South Korea seeks to boost slow Winter Olympic ticket sales. 11 de setiembre de 2017. https://www.usatoday.com/story/sports/olympics/2017/09/11/skorea-seeks-to-boost-slow-olympic-ticket-sales/105491954/. Consultáu'l 4 de xineru de 2018. 
  8. (n'inglés) Pyeongchang Olympic Stadium Nears Completion in S. Korea. 29 de setiembre de 2017. https://www.nbcsandiego.com/news/sports/Pyeongchang-Olympic-Stadium-Nears-Completion-448676913.html. Consultáu'l 5 de xineru de 2018. 
  9. (n'inglés) Pyeongchang Games lack buzz in South Korea, but plans are on track. https://www.usatoday.com/story/sports/olympics/2017/06/09/pyeongchang-games-lack-buzz-south-korea/102627234/. Consultáu'l 4 de xineru de 2018. 
  10. «IOC: Russians can compete at Olympics, but without flag». USA Today (en inglés). Consultáu'l 5 de xineru de 2018. (n'inglés) IOC: Russians can compete at Olympics, but without flag. https://www.usatoday.com/story/sports/olympics/2017/12/05/ioc-meets-to-decide-on-russias-olympic-participation/108325358/. Consultáu'l 5 de xineru de 2018. 
  11. Putin asegura que Rusia no boicoteará los Juegos de Invierno de Pyeongchang. 6 d'avientu de 2017. https://www.marca.com/olimpismo/2017/12/06/5a280f3bca474197258b4590.html. Consultáu'l 5 de xineru de 2018. 
  12. «Kenyan headed for South Korea accidentally traveled to North Korea». UPI (en inglés). 24 d'abril de 2015. Consultáu'l 8 d'abril de 2017. (n'inglés) Kenyan headed for South Korea accidentally traveled to North Korea. 24 d'abril de 2015. http://www.upi.com/Top_News/World-News/2015/04/24/Kenyan-headed-for-South-Korea-accidentally-traveled-to-North-Korea/2571429882181/. Consultáu'l 8 d'abril de 2017. 
  13. «Kenyan man ends up in North Korea trying to go to Pyeongchang». Koreaboo (en inglés). 10 d'ochobre de 2016. Consultáu'l 4 de xineru de 2018. (n'inglés) Kenyan man ends up in North Korea trying to go to Pyeongchang. 10 d'ochobre de 2016. https://www.koreaboo.com/news/kenyan-man-ends-north-korea-trying-go-pyeongchang/. Consultáu'l 4 de xineru de 2018. 
  14. «PyeongChang 2018 Medals - Design, History & Photos». International Olympic Committee (en inglés). 2017-09-22. Consultáu'l 2018-01-04. (n'inglés) PyeongChang 2018 Medals - Design, History & Photos. 2017-09-22. https://www.olympic.org/pyeongchang-2018-medals. Consultáu'l 2018-01-04. 
  15. «La llama olímpica de Pieonchang 2018 se enciende en Olimpia, en imágenes». El País. Madrid: Ediciones El País (24 d'ochobre de 2017). Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  16. «La llama olímpica de PyeongChang 2018 llega a Corea del Sur». Sport. Barcelona: Ediciones Deportivas Catalanas (1° de payares de 2017). Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  17. «PyeongChang 2018 Olympic Torch Relay illuminates Greece» (inglés). Lausana: Comité Olímpicu Internacional (30 d'ochobre de 2017). Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  18. «PyeongChang 2018 Winter Olympic Torch Relay Delights Koreans» (inglés). Atlanta: The Coca-Cola Company (3 de eenro de 2018). Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  19. «2018 Games torch relay to begin in November» (inglés). Reuters (17 d'abril de 2017). Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  20. «PyeongChang 2018 Olympic Torch Relay - A 101-day journey to let everyone shine anytime and anywhere» (inglés). Pyeongchang: Comité Organizador de los XXIII Juegos Olímpicos de Invierno. Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  21. «PyeongChang 2018; Design Olympic Torch». Architecture of the Games (en inglés). 18 de febreru de 2017. Consultáu'l 4 de xineru de 2018. (n'inglés) PyeongChang 2018; Design Olympic Torch. 18 de febreru de 2017. https://architectureofthegames.net/2018-pyeongchang/pyeongchang-2018-design-olympic-torch/. Consultáu'l 4 de xineru de 2018. 
  22. «SBS to Provide Exclusive Olympic Coverage». The Korea Times (en inglés). 12 de febreru de 2010. Consultáu'l 4 de xineru de 2018. (n'inglés) SBS to Provide Exclusive Olympic Coverage. 12 de febreru de 2010. http://www.koreatimes.co.kr/www/news/biz/2010/02/123_60797.html. Consultáu'l 4 de xineru de 2018. 
  23. «El COI vende a Discovery los derechos de los Juegos Olímpicos de 2018 a 2024». El Mundo. 29 de xunu de 2015. Consultáu'l 4 de xineru de 2018. (en castellanu) El COI vende a Discovery los derechos de los Juegos Olímpicos de 2018 a 2024. 29 de xunu de 2015. https://www.elmundo.es/television/2015/06/29/5591412422601d624e8b457e.html. Consultáu'l 4 de xineru de 2018. 
  24. «IOC awards all TV and multiplatform broadcast rights in Europe to Discovery and Eurosport for 2018-2024 Olympic Games» (inglés). Comité Olímpicu Internacional (29 de xunu de 2015). Consultáu'l 23 de xunetu de 2015.
  25. «DMAX dará en abierto los Juegos Olímpicos de invierno de PyeongChang». Europa Press. 19 d'avientu de 2017. Consultáu'l 4 de xineru de 2018. DMAX dará en abierto los Juegos Olímpicos de invierno de PyeongChang. 19 d'avientu de 2017. https://www.europapress.es/deportes/olimpiadas-00169/noticia-dmax-dara-abierto-juegos-olimpicos-invierno-pyeongchang-20171219150048.html. Consultáu'l 4 de xineru de 2018. 
  26. «IOC awards broadcast rights in United Kingdom for 2014, 2016, 2018 and 2020 Olympic Games to the BBC». Comité Olímpicu Internacional. 18 de xunetu de 2012. IOC awards broadcast rights in United Kingdom for 2014, 2016, 2018 and 2020 Olympic Games to the BBC. 18 de xunetu de 2012. http://www.olympic.org/news/ioc-awards-broadcast-rights-in-united-kingdom-for-2014-2016-2018-and-2020-olympic-games-to-the-bbc/168427. 
  27. «IOC awards TV rights in Germany, Korea, France». USA Today. 5 de xunetu de 2011. IOC awards TV rights in Germany, Korea, France. 5 de xunetu de 2011. http://www.usatoday.com/sports/olympics/2011-07-04-216502944_x.htm. 
  28. «ARD and ZDF reclaim Olympics from Discovery». Broadband TV News (en inglés británico). 2017-08-11. Consultáu'l 2018-01-04. (n'inglés) ARD and ZDF reclaim Olympics from Discovery. 2017-08-11. https://www.broadbandtvnews.com/2017/08/11/ard-and-zdf-reclaim-olympics-from-discovery/. Consultáu'l 2018-01-04. 
  29. «IOC awards US broadcast rights for 2014, 2016, 2018 and 2020 Olympic Games to NBCUniversal». Comité Olímpicu Internacional. 7 de xunu de 2011. IOC awards US broadcast rights for 2014, 2016, 2018 and 2020 Olympic Games to NBCUniversal. 7 de xunu de 2011. http://www.olympic.org/media?articleid=130827&articlenewsgroup=-1. 
  30. «IOC awards 2018-2020 broadcast rights in Canada» (inglés). Comité Olímpicu Internacional (28 d'ochobre de 2014). Consultáu'l 2 de payares de 2014.
  31. «IOC awards 2018-2024 broadcast rights in Japan» (inglés). Comité Olímpicu Internacional (19 de xunu de 2014). Consultáu'l 20 de xunu de 2014.
  32. «IOC awards 2016-2020 broadcast rights in Australia» (inglés). Comité Olímpicu Internacional (4 d'agostu de 2014). Consultáu'l 4 d'agostu de 2014.
  33. «IOC awards 2018-2024 broadcast rights in China» (inglés). Comité Olímpicu Internacional (4 d'avientu de 2014). Consultáu'l 15 d'avientu de 2014.
  34. IOC reaches agreement for broadcast rights in Brazil with Grupo Globo through to 2032 - Comité Olímpicu Internacional, 10 d'avientu de 2015
  35. IOC award América Móvil 2018-2024 broadcast rights in Latin America - Comité Olímpicu Internacional, 1 d'avientu de 2017
  36. «PyeongChang crosses off major milestone with IBC handover». International Olympic Committee (en inglés). 2017-06-06. Consultáu'l 2018-01-04. (n'inglés) PyeongChang crosses off major milestone with IBC handover. 2017-06-06. https://www.olympic.org/news/pyeongchang-crosses-off-major-milestone-with-ibc-handover. Consultáu'l 2018-01-04. 
  37. «PyeongChang 2018 Olympic and Paralympic Villages reach completion». Comité Olímpicu Internacional (en inglés). 15 d'avientu de 2017. Consultáu'l 4 de xineru de 2018. (n'inglés) PyeongChang 2018 Olympic and Paralympic Villages reach completion. 15 d'avientu de 2017. https://www.olympic.org/news/pyeongchang-2018-olympic-and-paralympic-villages-reach-completion. Consultáu'l 4 de xineru de 2018. 
  38. AS, Diario (2017-04-04). «El COI cree "lamentable" el no de la NHL a PyeongChang 2018». AS.com. Consultáu'l 2018-01-05.AS, Diario (2017-04-04) (en castellanu). El COI cree "lamentable" el no de la NHL a PyeongChang 2018. https://as.com/masdeporte/2017/04/04/polideportivo/1491302448_903921.html. Consultáu'l 2018-01-05. 
  39. «EE. XX. anuncia los equipos olímpicos masculino, femenino y paraolímpico para PyeongChang». Vavel. 2 de xineru de 2018. Consultáu'l 5 de xineru de 2018. EE. XX. anuncia los equipos olímpicos masculino, femenino y paraolímpico para PyeongChang. 2 de xineru de 2018. https://www.vavel.com/es/nhl/863453-ee-uu-anuncia-los-equipos-olimpicos-masculino-femenino-y-paraolimpico-para-pyeongchang.html. Consultáu'l 5 de xineru de 2018. 
  40. Graham, Bryan Armen (9 de febreru de 2018). «Winter Olympics opening ceremony: Koreans enter under unified flag – as it happened». The Guardian. Consultáu'l 9 de febreru de 2018.Graham, Bryan Armen (9 de febreru de 2018). Winter Olympics opening ceremony: Koreans enter under unified flag – as it happened. https://www.theguardian.com/sport/live/2018/feb/09/winter-olympics-2018-opening-ceremony-live. Consultáu'l 9 de febreru de 2018. 
  41. Belam, Martin (9 de febreru de 2018). «Highlights – and awkward moments – from Winter Olympics opening ceremony». The Guardian. Consultáu'l 9 de febreru de 2018.Belam, Martin (9 de febreru de 2018). Highlights – and awkward moments – from Winter Olympics opening ceremony. https://www.theguardian.com/sport/2018/feb/09/highlights-and-awkward-moments-from-winter-olympics-opening-ceremony. Consultáu'l 9 de febreru de 2018. 
  42. Vidal Liy, Macarena (9 de febreru de 2018). «Una ceremonia muy diplomática inaugura los “Juegos Olímpicos de la Paz”». El País. Consultáu'l 9 de febreru de 2018.Vidal Liy, Macarena (9 de febreru de 2018). Una ceremonia muy diplomática inaugura los “Juegos Olímpicos de la Paz”. https://elpais.com/deportes/2018/02/09/actualidad/1518186608_662269.html. Consultáu'l 9 de febreru de 2018. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]