Xudaísmu conservador

De Wikipedia

El xudaísmu Masortí o conservador surde n'Alemaña a mediaos del sieglu XIX como una reacción al xudaísmu reformista, asitiándose como una síntesis ente esti postreru y el xudaísmu ortodoxu. Al pie de estos dos, el xudaísmu conservador ye una de los trés grandes corrientes relixoses del xudaísmu. El xudaísmu conservador institucionalizar nos EE. XX. alredor del 1900.

El conservadorismu postula la devoción a la tradición y llei xudía (masoret y halajá), con un acercamientu abiertu y positivu al mundu modernu, la democracia y el sionismu.

Los principios del Xudaísmu Conservador inclúin:[1]

  • La "dedicación a la Halajá [como una] guía pa les nueses vides".
  • Una enseñanza non fundamentalista de los principios de la fe xudaica.
  • Una actitú positiva escontra la cultura moderna.
  • Una aceptación tantu de los métodos tradicionales-rabínicos como de los académicos y críticos no que al estudiu de los testos relixosos del xudaísmu refierse.

El Xudaísmu Conservador tien los sos oríxenes na escuela conocida como'l positivismu históricu xudaicu, desenvuelta en 1850 como una reacción a les posiciones más lliberales adoptaes pol Xudaísmu Reformista. El términu conservador denotaba la intención de la corriente conservadora de caltener la tradición, en llugar de reformala o abandonala. L'usu de dichu términu ta totalmente desprovistu de les sos connotaciones polítiques.

Pa evitar los tracamundios a les que'l términu convida, dalgunos de los sos rabinos nos EEXX y Canadá[2] proponen utilizar el términu Masortí, denominación que foi adoptada poles divisiones israelina y mundial del movimientu.[3][4] La pallabra masortí n'hebréu significa tradicional.

Principios[editar | editar la fonte]

Mientres bona parte de la so historia, el Xudaísmu Conservador evitó la publicación sistemática d'esplicaciones sobre los principios del Xudaísmu, como parte de los sos esfuercios conscientes por caltener una amplia coalición.

En 1988 el lideralgu del Xudaísmu Conservador nos EEXX publicó una declaración de principios, llamada Emet Ve-Emunah: Statement of Principles of Conservative Judaism (Emet Ve-Ehunah (Verdá y Fe): Declaración de Principios del Xudaísmu Conservador). Esti documentu foi productu d'un llargu procesu de trabayu qu'arreyó a distintos sectores del movimientu, nun intentu de producir un documentu que reflexara non la opinión d'una sola persona, sinón el consensu de la comunidá toa.

Emet Ve-Emunah afirma la creencia en Dios y na inspiración divina de la Torá, afirmando al empar la llexitimidá de la multiplicidá d'interpretaciones sobre estes temes. Les idees del ateísmu, politeísmu y la trinidá son refugaes de plenu, xunto col relativismu, la interpretación lliteral de les escritures y el fundamentalismu.

Dios[editar | editar la fonte]

El Xudaísmu Conservador afirma la idea del monoteísmu, anque los sos miembros sostienen distintes creencies sobre la naturaleza de Dios, ensin que s'imponga una en particular. Ente les perspectives que se sostienen inclúyense:

Les idees del naturalismu relixosu, afiguraes en corriente del Xudaísmu Reconstruccionista enunciada por Mordejai Kaplan tuvieron muncha influencia nel movimientu conservador, hasta que'l reconstruccionismo se instituyó nun movimientu independiente. Nuna edición especial de la publicación Conservative Judaism (Winter 1999), de l'Asamblea Rabínica, l'editor declaró que'l naturalismu de Kaplan paeciera sumir del horizonte conservador.

Revelación[editar | editar la fonte]

El Xudaísmu Conservador dexa a los sos adherentes adoptar distintes visiones sobre'l conceutu de revelación. La mayoría de los miembros del movimientu refuga la idea tradicional de que Dios dictó'l conteníu lliteral de la Tora a Moisés nel Monte Sinai nun actu de revelación verbal, pero sostienen la creencia tradicional de que Dios inspiró a los profetes tardíos pa escribir el restu del Tanak. La creencia de que Dios inspiró a Moisés - al igual qu'a los profetes tardíos - tamién gocia d'amplia aceptación ente los miembros del movimientu.

El Xudaísmu Conservador acepta los postulaos de la crítica bíblica, incluyendo la hipótesis documentaria - esto ye, la teoría de que la Torá foi redactada a partir de distintes fontes previes. Les autoridaes rabíniques del movimientu, según el so comentariu oficial sobre la Torá ((Etz Hayim: A Torah Commentary) afirma que los xudíos tienen de faer usu del analís lliterariu y históricu modernos pa entender como la Biblia desenvolvióse.

Llei xudía[editar | editar la fonte]

El Xudaísmu Conservador ve a la llei xudía (la Halajá) como un marcu normativu col que s'establez un venceyu d'obligatoriedá. Esaminando la historia xudía y la lliteratura rabínica al traviés de los prismes de la crítica académica, el conservadorismu sostién que la halajá evolucionó constantemente p'afaese a les realidaes de la vida xudía, evolución que tien de siguir na vida moderna.

Esta visión, xunto a la diversidá d'opiniones que'l Xudaísmu Conservador adopta en rellación a la revelación divina, ye responsable de parte de la diversidá y desalcuerdu na halajá conservadora. Al considerar cambeos a la mesma, les autoridaes rabíniques del movimientu basar en considerancies relixoses según del analís históricu. Tal como lo dixera Salomón Schechter: "la magnitú del valor lliterariu d'un códigu nun-y axudica inefabilidad, nin lo exime del estudiante o'l rabín que faen usu del mesmu dende la so obligación d'esaminar cada párrafu polos sos propios méritos, faciéndolo suxetu de les mesmes regles d'interpretación que fueron aplicaes siempres a la Tradición".[5]

La dinámica del movimientu tocantes a la Halajá xenera en dellos casos interpretaciones diametralmente opuestes, siendo toles opciones válides pal movimientu. Un claru y recién exemplu de los resultaos d'esta dinámica son evidentes nos recién resolvimientos del movimientu en rellación a la homosexualidá (ver por casu [1]).

Visiones sobre les otres corrientes del xudaísmu[editar | editar la fonte]

El Xudaísmu Conservador oldea coles otres corrientes principalmente en dos árees:

Revelación de la Torá[editar | editar la fonte]

En rellación a la idea de la revelación de la Torá, el Xudaísmu Conservador asume que la ortodoxa sostién la idea de revelación verbal direuta, inda cuando numberosos filósofos ortodoxos nun tán acordies con esta carauterización (ver Breuer, Berkovits, Soloveitchik, Kook o Fox). Per otru llau, el Xudaísmu Conservador refuga la postura reformista según la cual la Torá nun foi revelada sinón divinamente inspirada. La posición conservadora mayoritaria difier de les anteriores n'afirmar l'autenticidá de la revelación divina non verbal. Según esta visión, la Torá Oral ta inspirada na Torá Escrita, pero nun tien un orixe necesariamente divín.

Interpretación de la Halajá[editar | editar la fonte]

La tradición llegal xudía fai que les diferencies ente les corrientes modernes del xudaísmu incluyan la relevancia, interpretación y aplicación de la llei y tradición xudíes. El Xudaísmu Conservador sostién que'l so abordaxe sobre la halajá ye la más auténtica espresión del Xudaísmu, como fuera practicáu tradicionalmente. El conservadorismu considera que los movimientos a la so esquierda, como'l reformismu o'l reconstruccionismo, equivocar al refugar l'autoridá tradicional de la halajá. Tamién considera que la ortodoxa, representante de la derecha teolóxica, equivocar al retrasar, o detener, el desenvolvimientu históricu de la Llei Xudía: “El Xudaísmu Conservador cree que l'estudiu académicu de los testos xudíos indica que'l Xudaísmu atopar n'evolución permanente, con cuenta de resolver les necesidaes del Pueblu Xudíu nes más variaes circunstancies, y que una autoridá halájica central puede siguir la evolución halájica na actualidá” (Soc. Culture. Jewish Usenet Newsgroup FAQ).

El movimientu conservador utiliza conscientemente les fontes históriques con cuenta de determinar qué tipu de cambeos fueron introducíos na tradición xudía, cuándo y cómo asocedieron, y en qué contestu históricu.

La muyer nel xudaísmu conservador[editar | editar la fonte]

Anque non toles comunidaes remanar de la mesma manera y tienen autonomía nes sos polítiques, en llinies xenerales nel xudaísmu conservador la muyer, a diferencia del ortodoxu, puede xubir al púlpitu onde s'atopen los rollos de la Torá). La so presencia cunta a la de formar el minián, que ye la cantidá mínima de diez persones indispensables pa empezar un serviciu relixosu. La muyer nun se sienta dixebrada del varón nes sinagogues. Amás ta facultada pa enseñar la Torá y el Talmud, puede usar el talit igual qu'un varón y per ende cumplir col preceptu de los Tefilín o filacterias y lo más importante de too ye que puede ser consagrada como rabina.[6]

Magar la muyer nun ta obligada a cumplir coles mitzvot (preceptos) nos cualos l'home sí tien obligación, como l'usu de los tzitzit (filos de cárdenu) y los tfilin (filacterias), una vegada que los usa, asume la obligación del so usu cotidianu al igual que l'home.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Emet Ve-Emunah, Statement of Principles of Conservative Judaism, 2nd Printing, 1990
  2. "In what Direution is the Conservative Movement Headed", Jewish News Weekly of Northern California, January 20, 2006
  3. israelín
  4. mundial
  5. Solomon Schechter, Studies in Judaism, First Series, 1896, Jewish Publication Society of America.
  6. Revista Comunidá Amijai, Añu 21, nº 24, setiembre 2013, Tishrei 5774, páxina 98/100

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]