Xuan III Sobieski

De Wikipedia
Xuan III Sobieski
Q66200803 Traducir

1678 - 1696
monarca de Polonia (es) Traducir

21 mayu 1674 - 17 xunu 1696
Q66200937 Traducir

1673 - 1696
Q64769510 Traducir

1669 - 1672
great crown hetman (en) Traducir

1668 - 1r febreru 1676
Stanisław Potocki (es) Traducir - Dymitr Jerzy Wiśniowiecki
field crown hetman (en) Traducir

1666 -
Marshal of the Crown (en) Traducir

8 xineru 1665 - 21 mayu 1674
Jerzy Sebastian Lubomirski - Stanisław Herakliusz Lubomirski
Q66201200 Traducir

1660 -
Q370477 Traducir

1656 - 1660
Q66200890 Traducir

1644 - 1665
Q65088499 Traducir


deputy to the Sejm of the First Polish Republic (en) Traducir


Eleiciones: Q66457149 Traducir, Q66500853 Traducir, Q66500840 Traducir, Q66500828 Traducir
starosta of Gniew (en) Traducir


Q66201065 Traducir

Vida
Nacimientu Olesko (es) Traducir[1]17 d'agostu de 1629[2]
Nacionalidá Gran Ducáu de Lituania
República de les Dos Naciones
Llingua materna polacu
Muerte Palacio de Wilanów (es) Traducir[3]17 de xunu de 1696[4] (66 años)
Sepultura Cripta de San Leonardo (es) Traducir
Church of the transfiguration of Jesus Christ in Warsaw (en) Traducir
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Familia
Padre Jacobo Sobieski
Madre Teofila Zofia Sobieska
Casáu con Maria Casimira Luisa de la Grange d'Arquien (es) Traducir (1665 – 1696)[5]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa de Sobieski (es) Traducir
Estudios
Estudios Universidá Jaguelónica
Bartłomiej Nowodworski High School (en) Traducir
Llingües falaes llatín
francés
alemán
Tártaru
turcu
griegu antiguu
Oficiu líder militar, políticumonarca
Premios
Graduación Mariscal
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Xuan III Sobieski (del polacu orixinal Jan III Sobieski) (17 d'agostu de 1629Olesko (es) Traducir – 17 de xunu de 1696Palacio de Wilanów (es) Traducir) foi unu de los más importantes reis de la llamada Mancomunidá polacu-lituana. Rei de Polonia y Gran Duque de Lituania dende 1674 hasta la so muerte. Foi amás unu de los meyores militares del sieglu XVII al altor de grandes xenerales como Ambrosio Espínola, Raimondo Montecuccoli, Enrique de la Tour d'Auvergne-Bouillon o Carlos V de Lorena.

Biografía[editar | editar la fonte]

Oríxenes y formación[editar | editar la fonte]

Juan Sobieski nació'l 17 d'agostu de 1629 nel castiellu de Olesko. Aquel mesmu día tuvo llugar una pimpana nube en Constantinopla y un rayu impacto n'unu de los minaretes de la Mezquita Azul convirtiendo la media lluna que coronaba la construcción en cenices, esti fechu foi tomáu polos turcos otomanos como un mal badagüeyu[6].

Castiellu d'Olesko, llugar de nacencia de Juan Sobieski

Los sos padres yeren Jakub Sobieski y Sofía Teófila Danilowicz. El so padre yera consideráu polos sos contemporáneos como una persona honorable. Él foi un importante parllamentariu y orador y participó en numberoses comisiones diplomátiques y n'espediciones militares como la que tuvo llugar contra Moscú en 1617-18 y na batalla de Khotym onde 45.000 polacos, lituanos y cosacos ganaron a 100.000 otomanos[7]. Jakub y Sofía Teofíla tuvieron siete fíos pero solu cuatro llegaron a la edá adulta: dos fíos (Marek Sobieski y Juan) y dos fíos (Katarzyna y Anna) [7].

Marek y Juan fueron criaos nel castiellu de Zolkiew y educaos nes lleis polaques y na conocencia de les táctiques militares. La so madre conducir a rezar a la tumba del bisagüelu de los neños, Stanislaw Zolkiewski, Gran Hetman de la Corona[8]quien finó na batalla de Cecora en 1620. Sofía Teófila quería que los sos fíos recordaren siempres la inscripción de la tumba del so güelu:

“O quam duce et decorum est pro patria mori!” (Que duce y gloriosu ye morrer pola patria)[8].
Jakub Sobieski.

El mozu Juan Sobieski anque menos curiosu que'l so hermanu Marek yera un mozu animáu, encesu ya impetuosu que la so gran pasión ye la caza (a los nueve años yá cazara'l so primer osu[9]). El branu de 1640 Jakub unvia a los sos fíos a Cracovia pa educase. Ellí estudien filosofía, hestoria, matemátiques y poesía. Los estudios allargar y en 1643, Juan Sobieski aportó a la facultá de filosofía de la Universidá Jaguelónica ([10] compaxinando los estudios col entrenamientu militar una y bones recibió lleiciones d'hípica, tiru y esgrima.

Juan y Marek terminaron los sos estudios en febreru de 1646 [11] pero los sos padres unviar a realizar el Grand Tour per Europa y en pasando por Zamość [11]Lublin, Kazimierz Dolny, Radom, Kalisz [12] y Poznan los hermanos visitaron Frankfurt del Óder, ciudá del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu tres los que pasaron a Berlín, capital de Brandemburgu.

Stanislaw Zolkiewski. Detalle de la obra ” Esteban Báthory en Psków” de Jan Matejko

El 5 de mayu de 1646 llegaron a Ámsterdam, capital de les Provincies Xuníes[13] y dempués visitaron Amberes nos Países Baxos Españoles onde tomaron contautu cola obra de Peter Paul Rubens [14]. En xunu de 1646 Juan Sobieski llegó a París onde los hermanos arreyar na vida social allegando a fiestes, ilesies y palacios[15] y Juan Sobieski se enroló nos Mosqueteros de la Guardia. Na primavera de 1647, Juan Sobieski, tuvo un affaire con una muyer casada del que nació un fíu llamáu Brisacier [16]. Mientres la so estancia en Francia, Juan Sobieski visitó otres ciudaes como Orleans, Tours, Angers, Nantes, La Rochelle, Bloix, Burdeos, Marsella, Saumur y Toulon [16].

N'ochobre de 1647 los hermanos viaxaron a Inglaterra y visitaron Londres[17] pero la Segunda Guerra Civil Inglesa torgó que visitaren Escocia y los hermanos tuvieron que tornar a Ámsterdam onde conocieron a Maarten Tromp.

En realizando esta xira por Europa Occidental, los hermanos Sobieski, entamaron viaxar a Constantinopla y norte d'África [18]pero la revuelta de los cosacos zaporogos socatrada por Bohdán Jmelnytsky y la muerte del rei polacu Vladislao IV Vasa provocaron que los hermanos tuvieren que retardar el so viaxe al Imperiu Otomanu y tornar a Polonia[19]

Bohdán Jmelnytsky

La Rebelión de Jmelnytsky[editar | editar la fonte]

La victoria de los cosacos na batalla de Korsun dexó'l sureste de la República de les Dos Naciones desarimáu y los cosacos apurrir a la rampiña. Antes de la llegada de Marek y Juan Sobieski a Polonia les tropes polaques vuelven ser ganaes na batalla de Pliwice pero l'exércitu cosacu ye deteníu poles fortificaciones de Zamość [20].

Cuando los hermanos Sobieski llegaron a Zamosc atoparon ellí a la so madre y afayaron que'l so padre finara[20]. La so madre encamentar a a que cumplieren cola so deber de defender la patria, alvirtiéndo-yos que nun tuvieren mieu del combate.

Xuan II Casimiro Vasa foi escoyíu rei de Polonia y unvió una delegación p'axustar con Bohdán Jmelnytsky [20] pero una fuercia de 100.000 cosacos punxo so sitiu la ciudá de Zbaraz [21] onde s'atopaba Marek Sobieski.

Juan Sobieski, quien s'atopaba en Lublin, xunir a les fuercies del Starosta de Jaworow formando y comandando la so propia bandera de caballería. Juan Sobieski participó na batalla de Zborow, la que foi la so primer batalla. Los polacos llograron la victoria na batalla na que tuvo una gran importancia la caballería polaca[22] y Jmelnytsky foi obligáu a roblar una tregua.

La batalla de Zborow

Dempués de la tregua, los hermanos Sobieski asistieron a la boda de la so hermana Katarzyna quien se casó col Palatín de Cracovia, Wladyslaw Zaslawski-Ostrogski. Sicasí la paz diba durar pocu yá que Jmelnytsky buscó'l sofitu del sultán Otomanu y de İslâm III Giray, kan de Crimea [23]. La batalla ente l'exércitu polacu (onde s'atopaben los hermanos Sobieski) y l'exércitu cosacu-tártaru tuvo llugar en Beresteczko el 28 de xunu de 1650[23]. El primer día de la batalla de Beresteczko los polacos terminaron con ventaya gracies a la so caballería. Sicasí la caballería tártara recuperóse y dellos escuadrones enfusaron ente la formación polaca. Juan Sobieski foi mancáu na cabeza y fechu prisioneru pero los sos compatriotes pudieron rescatalo[23]. Los tártaros llegaron hasta les cercaníes de la posición de Xuan II Casimiro pero fueron finalmente refugaos pola artillería. Al siguiente día l'ataque de la caballería de l'ala esquierda polaca, acompañada por una meyora del centru polacu y un fuerte fueu de l'artillería creó un gran tracamundiu ente los tártaros quien empezaron a fuxir dexando a los cosacos nuna posición difícil, defendiéndose ente les sos carruaxes. La resistencia cosaca allargóse y hasta'l 10 de xunetu nun fueron finalmente derrotaos. La batalla de Beresteczko foi la mayor batalla terrestre del sieglu XVII, nella participaron más de 200.000 soldaos [24]y que terminó cola muerte de más de 20.000 cosacos[24] polo que Jmelnytsky foi obligáu a roblar un tratáu favorable a la República de les Dos Naciones.

La batalla de Beresteczko

De nuevu Jmelnytsky nun se conformó cola situación y buscó sofitu internacional pa enfrentase a la Mancomunidá Polacu-Lituana y alióse col Hospodar de Moldavia pero'l Gran Hetman de la Corona, Marcin Kalinowski foi unviáu a la frontera pa esbaratar cualquier intentu d'invasión. La intención de los dos hermanos yera xunise a esti exércitu pero fueron atayaes porque Juan Sobieski viose envolubráu nun duelu con un gran magnate lituanu llamáu Miguel Pac na que recibió peligroses firíes que-y obligaron a permanecer en cama [24]. El so hermanu Marek si pudo participar na espedición.

La espedición terminó en fracasu yá que na batalla de Batoh (2 de xunu de 1652[25], los cosacos-tártaros consiguieron la victoria y prindaron 8.000 prisioneros[25] ente los que s'atopaba Marek Sobieski, quien fueron executaos como vengación pola derrota de Beresteczko[25].

Masacre de los cautivos polacos tres la batalla de Batoh

Cuando s'enteró de la noticia, Juan Sobieski, atopóse fundíu psicolóxicamente pol tráxicu final del so hermanu. Mientres díes la so madre nun-y dirixó la pallabra yá que siempres sintiera debilidá por Marek pero Juan Sobieski permaneció al so llau intentando reconfortarla[26].

Al añu siguiente Juan Sobieski participó na campaña militar contra los cosacos y los tártaros. En Zborov españó un motín ente l'exércitu polacu y tolos medios de persuasión fueren en devanéu. Juan Sobieski pidió confiárase-y encalorar la rebelión y el xeneral dexar anque nun confiaba gran cosa de Juan, quien solo cuntaba con 20 años. Gracies a la so gran elocuencia y la so retórica apasionao y convincente supo arimar a los sublevaos del so espíritu patriota y los soldaos volvieron a la obediencia. Gracies a esta aición, Juan Sobieski foi compensáu col ascensu a abanderáu de la corona[27].

Bohdán Jmelnytsky y l'exércitu cosacu axuntar colos tártaros comandados por Tugay Bey

volvió roblase la paz y el Kan de Crimea pidió como garantía del cumplimientu de los compromisos de paz la entrega de rehenes ente los oficiales polacos. Juan Sobieski qu'adquiriera yá ciertu estatus ye unu de los escoyíos pol kan como rehén [28] En pasando un tiempu colos tártaros, Juan Sobieski tornó a Polonia pero pocu dempués la guerra volvió empezar. Juan Sobieski xunir al exércitu y foi destináu al Palatináu de Belz, na frontera ucraniana pero tuvo que retirase a curase d'una firida de la cabeza que recibió d'una escaramuza [29] Mientres tres años más Juan Sobieski y les tropes polaques enfrentar colos cosacos que recibieron l'ayuda d'Alexis I de Rusia. Si la guerra colos cosacos y con rusos nun fuera abondu una parte de los nobles polacos descontentos convidaron a Carlos X Gustavo de Suecia a tomar el tronu polacu y fíxose col poder na Gran Polonia, Mazovia y Cracovia.

Xuan II Casimiro de Polonia. Obra de Marcello Bacciarelli

Xuan II Casimiro Vasa tuvo que fuxir a Silesia.

El Diluviu[editar | editar la fonte]

La invasión sueca de Polonia, conocida comúnmente como el Diluviu foi un momentu críticu na hestoria polaca yá que gran parte del reinu polacu foi controláu polos suecos y munchos nobles xunir a esti exércitu. Juan Sobieski caltúvose fiel a Xuan II Casimiro. Ente Malbork y Elblag ganó con 400 caballeros a seiscientos caballeros suecos. En 1655 Lituania pasóse voluntariamente al bandu suecu pero'l Kanato de Crimea, viendo'l peligru que suponía tener cerca de les sos fronteres una potencia militar como Suecia, decidió sofitar a la República de les Dos Naciones y Sobieski poner al mandu de los tártaros[30].

Carlos X Gustavo de Suecia. Obra d'Abraham Wuchters

Col sofitu tártaru les coses camudaron rápido. Lituania foi llibrada de suecos, Varsovia foi lliberada. Un exércitu brandemburgués avanzaba pa sofitar a Suecia y Juan Sobieski foi capaz de bloquiar el Vístula y acosar a les tropes del eleutor de Brandeburgu [31]. Carlos X Gustavo unvió contra él a Robert Douglas, conde de Skenninge. Juan Sobieski dexó a la infantería bloquiando'l Vístula y avanzó cola caballería faía'l ríu Pileza, crució'l ríu y sorprendió a Douglas faciéndo-y retirar[32].

Jorge Rákóczi II, príncipe de Transilvania, declaró la guerra a la Mancomunidá Polaca-Lituana invadió Polonia al mandu de 30.000 homes y xunióse a Carlos X Gustavo y dambos punxeron so sitiu a Varsovia. Juan Sobieski participó na batalla de Varsovia, una batalla de tres díes (18-20 de xunetu de 1656) que finalmente se decidió del llau suecu.

Escaramuza ente polacos y suecos. Obra de Józef Brandt.

Sicasí, los daneses sollertaos poles conquistes de Carlos X Gustavo dieron empiezu a la Guerra Suecu-Danesa (1657-1658) lo que-y obligó al rei suecu a abandonar Polonia [33]. La paz con Suecia roblóse definitivamente en 1660 y ye conocida como Tratáu d'Oliva y la Mancomunidá Polacu-Lituana sería la gran perdedora porque tendría que dexar territorios a Suecia y reconocer la independencia del Ducáu de Prusia que s'atopaba sol control de los Hohenzollern de Brandeburgu. En 1657 el príncipe Jerzy Sebastian Lubomirski y Juan Sobieski internar en Transilvania pa tomar represalies contra Jorge Rákóczi II quien se vio obligáu a aceptar una paz humillante.

Batalla de Varsovia. Obra de Johan Philip Lemke

Los únicos enemigos de Polonia que quedaben yeren Rusia y los cosacos y Juan Sobieski foi unviáu a atacar a los cosacos, llogrando una victoria completa. Esta victoria desmoralizó a los rusos y les tropes polaques pudieron tomar Vilnius con facilidá tres los que se robló una paz ente los dos países favorable a la República de les Dos Naciones.

Rokosz de Lubomirski[editar | editar la fonte]

En 1664 Jerzy Sebastian Lubomirski, Gran Mariscal de Polonia, foi acusáu por Xuan II Casimiro de traición en oponiéndose al rei que pretendía escoyer el so socesor. Lubomirski retirar a Wrocław dende onde dirixó un rokosz [34]

Jerzy Sebastian Lubomirski.

Juan Sobieski foi puestu por Xuan II Casimiro al frente del exércitu fiel al soberanu. A pesar de comandar per primer vegada un exércitu polacu la situación foi difícil pa Juan Sobieski yá que lluchara delles vegaes xunto a Lubomirski. Na batalla de Mątwami (13 de xunetu de 1666) la victoria sonrió a Lubomirski yá que Xuan II Casimiro obligó a Juan Sobieski a cruciar un banzáu p'atacar a les tropes de Lubomirski, a pesar de que Sobieski avisó de lo peligroso d'esta maniobra. Les tropes realistes nun pudieron esplegase y yeren atacaes dende dellos llaos coles mesmes poles tropes de Lubomirski. Les tropes realistes perdieron 4.000 homes[35].

Poco dempués Xuan II Casimiro llegó a un alcuerdu con Jerzy Sebastian Lubomirski pol cual nun volvería interferir na eleición del so socesor y revocó los cargos contra'l noble. Pela so parte Lubomirski nun intentó recuperar les sos dignidaes. Tres l'alcuerdu retirar a Wrocław onde finó meses dempués[36]

Maria Casimira Luisa de la Grange d'Arquien. Obra de Daniel Schultz

Curtiu periodu de paz[editar | editar la fonte]

Tres dellos años de guerra ininterrumpida, Juan Sobieski pudo esfrutar por fin de daqué de paz y en 1665 conoció a Maria Casimira Luisa de la Grange d'Arquien, una dama francesa qu'acompañara a María Luisa de Gonzaga cuando esta casóse con Vladislao IV Vasa. Con anterioridá había estáu casada con Juan Zamoyski, con quien tuviera cuatro fíos que nun llegaron a adultos, pero quedóse viuda enantes de conocer a Juan Sobieski[37] Juan Sobieski nun tardó en namorase de María Casimira, quien correspondió esi amor y la reina afayó a los amantes y obligó a que'l matrimoniu celebrar ensin demoranza.

Ficheru:Pdoroshenko.jpg
Petro Doroshenko al mandu de les tropes cosaques.

Al añu siguiente del so matrimoniu (1667), Juan Sobieski foi nomáu Comandante en xefe del exércitu polaco y Gran Mariscal polo que se convirtió n'unu de los personaxes más poderosos de Polonia.

La revuelta de Doroshenko y la guerra contra Turquía[editar | editar la fonte]

En 1666 el atamán cosacu Petro Doroshenko refugó l'autoridá polaca y alióse colos tártaros contra la Mancomunidá Polacu-Lituana. Juan Sobieski, a lo más oficial del exércitu polacu, dio empiezu a una frenética actividá y aumentó el tamañu del exércitu. Unvió partíes p'acabar coles incursiones tártares y hostigar a los invasores mientres prepara un pequeñu exércitu pa enfrentase a Petro Doroshenko. La confrontación ente Petro Doroshenko y Juan Sobieski tuvo llugar na batalla de Podhajce (6 a 16 d'ochobre de 1667) onde l'exércitu polacu, bien inferior numbéricamente, adoptó una posición defensiva na que l'artillería y l'infantería polaca pudieron detener a les tropes cosaques-tártares. Mientres dellos díes repiten los ataques de los cosacos hasta que por fin se produz un ataque xeneral de los cosacu-tártaros que ye respondíu por Juan Sobieski con un ataque al lladral esquierdu de la caballería polaca.

Húsares alaos polacos. Obra de Wojciech Kossak

En 1668 Xuan II Casimiro abdicó del tronu polacu[38]y tola atención de la República de les Dos Naciones centrar na eleición del nuevu rei y anque había dellos candidatos estranxeros, impuestos poles potencies que queríen controlar la Mancomunidá, principalmente'l Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y Francia los condes palatinos propunxeron a Miguel Korybut Wisniowiecki quien foi finalmente escoyíu. El nuevu rei sofitar pa gobernar en Miguel Casimiro Pac y nel so sobrín Miguel Pac quien sentíen gran perceguera por Juan Sobieski [39].

Mentanto Juan Sobieski siguía lluchando contra Petro Doroshenko y sometió a la obediencia polaca'l territoriu ente'l ríu Bug Meridional y el Dniéster y al atamán cosacu nun-y quedó otra opción que pidir ayuda a Mehmed IV, sultán d'Imperiu Otomanu [40].

Miguel Korybut Wisniowiecki. Obra de Daniel Schultz

N'avientu de 1671, el sultán Mehmed IV y el Gran Visir Fazil Ahmed informaron a la corte polaca sobre la soberanía turca sobre los cosacos y esixeron la retirada de los exércitos de la Mancomunidá d'Ucraína. Na corte de Varsovia dalgunos abogaben por quitar al Imperiu Otomanu de too sida pa entrar en guerra y otros taben indignaos poles pretensiones turques. Miguel Korybut Wisniowiecki decidió unviar una respuesta amenazante pero rápido formóse una lliga nobiliaria pa destronar al rei [41] y coronar a Carlos V de Lorena.

Juan Sobieski como enemigu de la familia Pac sofitó a la lliga nobiliaria y convenció a los líderes de la Lliga que yera meyor opción coronar al Conde de Longueville[42]pero'l conde finó pocu dempués cerca del Rin na Guerra francu-holandesa[43]. Poco dempués Miguel Korybut Wisniowiecki punxo apreció a la cabeza de Juan Sobieski, lo qu'enllenó d'indignación a los soldaos polacos que xuraron defender al so comandante[44]

Fazil Ahmed. Obra de Jacob von Sandrart

Mientres los polacos engardir nuna guerra civil, Fazil Ahmed preparara la guerra contra la Mancomunidá Polacu-Lituana. El primer oxetivu de los otomanos foi la capital de Podolia, Kamianets-Podilskyi. Juan Sobieski, conocedor de la importancia de la ciudá, dexó a un llau los conflictos internos y unvió ocho reximientos d'infantería pa reforzar la guarnición[45]pero'l gobernador de la ciudá, fiel a Miguel Korybut Wisniowiecki negó la entrada a la ciudá d'estes tropes por mieu a dalguna argucia. Poco dempués, 150.000 soldaos otomanos, tártaros y cosacos punxeron so sitiu Kamianets-Podilskyi y Juan Sobieski, que'l so exércitu nun cuntaba más que con 30.000 homes nun pudo allegar n'ayuda de la ciudá sinón que se dirixó a territoriu tártaru lliberando a decenes de miles de polacos que s'atopaben cautivos.

Llucha ente turcos y polacos por un estandarte. Obra de Józef Brandt

Kamianets-Podilskyi rindióse finalmente'l 29 d'agostu de [46]y el rei polacu aceptó roblar el 18 d'ochobre de 1672 el tratáu de Buczacz [47] na que perdió Ucrania y Kamianets-Podilskyi y comprometióse al pagu d'un tributu al sultán.

Juan Sobieski, anque entá siguía proscritu pol rei polacu, foi convidáu per este a una dieta que se diba a celebrar en Varsovia a principios de 1673. Munchos partidarios de la Lliga Nobiliaria encamentáron-y non allegar pero Juan Sobieski ocupó'l so llugar na Dieta.

Nesta Dieta, en gran parte gracies a l'actuación de Juan Sobieski el tratáu declaróse nulu. El gobernador de Kamianets-Podilskyi acusó a Juan Sobieski d'apurrir la ciudá pero una comisión del Senáu declaró a Sobieski inocente[48].

Juan Sobieski foi puestu al frente del exércitu polacu y dexóse-y faer usu de l'ayalga de Cracovia. Raudu empecipió los preparativos de la campaña y percanció informes sobre la situación de les tropes otomanes que quedaren en Podolia[49].

La batalla de Chocim[editar | editar la fonte]

Los exércitos de la Mancomunidá converxeron en Gliniank Skwarzaw cerca de Lviv. El 8 d'ochobre'l rei, Miguel Korybut Wisniowiecki pasó revista a los exércitos, yá que decidiera dirixir l'exércitu. Sicasí, sintió unos repentinos dolores y los médicos decretaron que tendría de guardar reposu[50]. El 9 d'ochobre les tropes empezaron a colar escontra Trembowli, onde se xuniríen col exércitu lituanu ya invadiríen Moldavia. El plan de campaña yera simple. Kamianets-Podilskyi nun podía ser tomáu nun asediu, una y bones los polacos nun tener artillería de sitiu. Por eso la intención de Juan Sobieski yera dir direutu escontra les fuercies otomanes, cutiles, refugales y asitiar a Kamieniec Podolski a 150 milles de cualquier socorru turcu[51]. Creyendo que les fuercies otomanes aparcaes en Cecora seríen más numberoses, Sobieski decide dar combate a los turcos asitiaos en Chocim.

Muralles de Kamianets-Podilskyi

.

Les condiciones de la marcha del exércitu fueron difíciles. L'exércitu tuvo qu'avanzar ente montes so una climatoloxía adversa y soportando la fame. Munchos soldaos protestaben y ciscaben volver al so país pero Juan Sobieski prometió alimentos, camperes pa los caballos y el saquéu ricu del campamentu turcu. Poco dempués xunióse a los polacos un grupu de valacos mandaos pol Príncipe Stephen Petryczaïko[52] qu'abandonaren a los turcos pa lluchar xunto a los cristianos. El 9 de payares l'exércitu llegó a Chocim, onde foi recibíu col soníu del cañoneo turcu.

El campamentu de Hussein Pasha topar nun pandu planu. A la derecha atopábase Chocim y la so fortaleza. El campamentu controlaba los caminos de Jassy y Czemiowiec. Al este del campu sirvía de defensa'l Dniéster, al norte y sur enormes ribayos sirvíen de foso y solo el llau occidental taba daqué más espuestu, polo que se-y fortaleciera con fosos. Sobre'l Dniéster construyérase una ponte de pontones pa caltener la comunicación cola fortaleza de Kamieniec Podolski. L'exércitu otomanu añediera a la fortificación defenses naturales como canales y regueros. Si tou esto yera pocu, una poderosa artillería volvía la posición defensiva en casi inexpugnable[53].

Jenizaros

Miguel Casimiro Pac, quien s'atopaba nel exércitu como Gran Xeneral de Lituania, intentó que nun se diera batalla pos l'exércitu polacu atopar n'inferioridá y amenació con retirar a los sos soldaos lituanos, pa caltenelos según él pal serviciu futuru del so país [54] El día 10 de payares l'exércitu polacu esplegar pa la batalla pero Juan Sobieski decidió caltener a los sos homes inactivos [55]mientres tol día y la nueche. Esa nueche nevó a esgaya y si les tropes polaques sufrieron entá ye más los turcos quien nun taben acostumaos a un clima tan fríu. Poco dempués del amanecer del día 11 de payares dio empiezu la batalla de Chocim que terminó cola victoria polaca.

Batalla de Chocim. Obra de Franciszek Smuglewicz.

Los otomanos perdieron 40.000 muertos otomanos, ente ellos munches de les sos meyores tropes, casi 20.000 cipayos y 8.000 jenízaros y prindárense más de venti cañones, numberosos estandartes, caballos turcos, camellos, mules, plata, oru y numberosos prisioneros que fueron pasaos a cuchiellu con cuenta de la so vixilancia nun-yos torgara siguir la campaña[56]. La victoria nesta batalla costó a los polacos y lituanos ente 1200 y 1500 muertes, incluyendo numberosos oficiales, y tamién munchos mancaos. Tres la batalla dirixir a Chocim que se rindió tres un alcuerdu de capitulación arrogante per parte de Juan Sobieski. Dexó que les tropes otomanes colaren llibremente a Kamianets-Podilskyi coles sos pertenencies[56].

Coronación como rei[editar | editar la fonte]

Tres la victoria, Juan Sobieski podía esplotar la victoria y lliberáu Podolia de turcos, cosacos y tártaros pero la nueche anterior a la batalla finó Miguel Korybut Wisniowiecki[57] y l'espedición paralizóse yá que se cuntar# que lo principal naquel momentu yera escoyer rei polo que l'exércitu volvió a territoriu polacu.

Xuan III Sobieski na Batalla de Chocim. Obra d'Andreas Stech

La Dieta pa escoyer el nuevu rei foi afitada pal 15 de xineru de 1674. Esistíen dellos competidores como Carlos de Lorena, quien yera sofitáu por Miguel Casimiro Pac o Felipe Guillermo de Neoburgu, príncipe de Neoburgu o Lluis II de Borbón-Condé pero finalmente la cercanía de la so victoria en Chocim y la so fama de bon militar fixeron que l'escoyíu fuera Juan Sobieski.

El 5 de xunu de 1674 tuvo llugar la ceremonia[58] y el primer actu del so gobiernu foi restaurar na familia Lubomirski la dignidá de Gran Mariscal tres los que corrió a ponese a la cabeza del exércitu pa siguir cola guerra contra l'Imperiu Otomanu.

El primer oxetivu de la nueva campaña foi Ucrania y les ciudaes de Bar, Nemírov, Kalnic y Pavoloc cayeron llueu en poder polacu. Sicasí Juan Sobieski tuvo que ver cómo Miguel Casimiro Pac llevar a parte de les tropes a Lituania cola escusa de la falta de provisiones polo que tuvo que detener la ofensiva.

Ataque de la caballería polaca a los otomanos. Obra de Józef Brandt

La batalla de Lviv[editar | editar la fonte]

Pa la campaña de 1675, Juan Sobieski conoció que se taba axuntando un importante exércitu otomanu n'Ucraína sol mandu d'Ibrahim Shyshman quien tres asediar Uman dirixir a Podolia y punxo so asediu la fortaleza de Trembowla ente que un exércitu tártaru de 50.000 soldaos sol mandu de Nuradyn Safa Girej atacaría a Juan Sobieski[59] en Lviv.

Juan Sobieski sabía de la meyora de los tártaros y esplegó al so exércitu de 6.000 homes cola abonda habilidá pa face-y creer que'l so númberu yera cimeru. La batalla de Lviv (el 24 d'agostu de 1675) terminó cola victoria polaca. 15.000 tártaros perecieron y el restu fuxó favorecíu pola escuridá[60]. Juan Sobieski punxo en marcha'l so pequeñu exércitu y partió n'auxiliu de la fortaleza de Trembowla. A pesar de la inferioridá numbérica polaca, Ibrahim Pasha llevantó l'asediu de la plaza al enterase de la meyora polaca y retiróse a Jarow cola metá del so exércitu. El restu del exércitu otomanu foi sorprendíu pola rapidez de movimientos del rei polacu y viéronse obligaos a aceptar un alcuentru nel que perdieron ocho mil homes[61].

Stanisław Jan Jabłonowski.

Tres la esitosa campaña del branu de 1675 Juan Sobieski mandó a les tropes a folgar a los cuarteles d'iviernu y coló a Zolkiew pa pasar un tiempu cola so familia. Tamién celebró una Dieta na que nomó a Stanisław Jan Jabłonowski [62]Teniente Xeneral de Polonia y recaldó dineru p'armar un exércitu de 40.000 homes.

La batalla de Zurawno[editar | editar la fonte]

L'exércitu otomanu comandado por Ibrahim Szejtan cuntaba con 120.000 homes y xunióse nel Dniester a un exércitu tártaru de 80.000 homes[63]. Juan Sobieski conocedor de los movimientos de los sos adversarios crució'l Dniester a cierta distancia y dirixóse a Zurawno y atrincheróse nuna posición fuerte, onde'l ríu Suwitz xunir al Dniester[64]. Ibrahim Szejtan dirixir hasta esta posición y dio entamu a la batalla de Zurawno na que l'exércitu otomanu cercu mientres selmanes al exércitu polacu.

Rindición de soldaos turcos ante los polacos. Obra de Józef Brandt

Mientres delles selmanes hubo escaramuzas ente los dos exércitos. Los turcos realizaren dellos ataques ensin ésitu y los polacos realizaren varies salíes que tampoco camudaren la situación polo que Ibrahim Szejtan decidió rindir al exércitu polacu por fame. Dellos oficiales polacos taben esmolecíos pola situación y encamentaron a Juan Sobieski a axustar. El rei polacu aceptó y por aciu d'un xefe tártaru presentó les sos condiciones que paecíen más una provocación qu'unes condiciones de paz: devolución de Kamianets-Podilskyi, evacuación d'Ucraína y retirada de la so proteición sobre los cosacos[65].

Ibrahim Szejtan furiosu poles condiciones de paz negar a unviar respuesta. Tres dellos díes más d'espera, na que los exércitos atopáronse alliniaos unu frente al otru ensin combate, Juan Sobieski foi consciente de que tendría d'intentase abrir pasu pol enemigu.

Sicasí'l día anterior a que se realizara l'ataque programáu una delegación turca llegó al campamentu [66]ufiertando la paz si los polacos pagaben un tributu pero esta opción foi refugada por Juan Sobieski. A la mañana siguiente una nueva delegación llegó p'axustar un tratáu de paz. El Tratáu de Zurawno alcordaba la retención per parte de Polonia de dos terceres partes d'Ucraína ente que la otra parte convertir nun protectoráu cosacu de los otomanos. Toa Podolia, sacante Kamianets-Podilskyi y Jaslowiecz volvería, coles mesmes, a manes polaques y tolos prisioneros de dambes partes lliberaos.

Xunta del Sejm. Obra de Jan Matejko

El reinu en paz[editar | editar la fonte]

Tres la guerra polacu-turca (1672-1676) la República de les Dos Naciones ver en paz per primer vegada n'enforma tiempu. Juan Sobieski averóse diplomáticamente a Lluis XIV de Francia, que lu nomó caballeru de la Orde del Espíritu Santu,[67] y so la influencia del rei, la corte polaca convertir nun abellugu d'homes de lletres y artistes europeos. Juan Sobieski foi un arrogante mecenes.

Adulces el marqués de Bethune, quien taba casáu cola hermana de María Casimira de la Grange d´Arquien[68] adquirió una gran influencia na corte.

Collar de la Orde del Espíritu Santu.

Mientres estos años Juan Sobieski quixo fortalecer el tronu y faelo hereditariu pero nun lo consiguió. Tamién quixo abolir el liberum vetu pa faer el parllamentu más eficiente y fortalecer el poder central pero finalmente foi obligáu a trabayar colos nobles nel Sejm que controlaba los presupuestos y podía vetar la so política.

Pa llevar a cabu los sos oxetivos de reforma más amplios, Sobieski entamó reconquistar el Ducáu de Prusia que pertenecía a la Casa de Hohenzollern, pa dempués convertilo nun ducáu priváu pa la so familia y utilizar la so riqueza como un trampolín pa fortalecer la corona polacu-lituanu. El rei y los sos amigos adquirieron estaos en Prusia pa tomar ventaya d'un futuru cambéu de soberanía. Sobieski axustó un tratáu secretu con Francia en 1675 qu'apurría arrogantes subsidios pa la guerra contra Brandemburgu y si fuera necesariu, con Austria[69]. Lluis XIV tamién se comprometió a financiar la guerra esistente de Sobieski contra l'Imperiu Otomanu pa llevalo a una conclusión negociada en 1676 que-y dexara concentrar se na rexón del Bálticu. Inclusive la ciudá de Gdansk pagó generosamente a Xuan III Sobieski pa reconfirmar los sos privilexos cuando llegó ellí en 1677[69] pa preparar l'entamu de la guerra, nel que s'esperaba la coordinación con una invasión sueca dende Livonia.

Ficheru:Frans Luycx - Frederick William, Eleutor of Brandenburg, at three-quarter-length.jpg
Federico Guillermu I de Brandeburgu. Obra de Frans Luycx

Juan Sobieski viose obligáu a abandonar los sos ambiciosos planes porque los suecos fallaron al llanzar la so invasión y l'oposición parllamentaria, que s'oponía a los sos oxetivos absolutistes, creció rápido. Amás, los lituanos, que tarrecíen cualesquier aumentaron nel poder de Suecia, tuvieron que ser apangaos. Los retayos al so presupuestu militar fixéron-y pasar la oportunidá que surdió l'añu siguiente (1678) cuando los suecos atacaron la Prusia Ducal dende Livonia, abarganando Klaipėda y tomando Tilsit[69].. En llugar de xunise a los suecos, lo que yera la so primer intención, cambéu de paecer y dexó que Federico Guillermu I de Brandeburgu unviara tropes al traviés de la Prusia Real polaca pa espulsar a los suecos de Prusia Ducal.

La situación internacional habíase vueltu menos favorable pa entrar nuna guerra, l'Imperiu Otomanu amenaciaba con atacar pel sur y Lluis XIV roblaba alcuerdos de paz colos sos oponentes n'Europa occidental en 1678-1679 retirando'l so sofitu a Sobieski que podía quedase aislláu polo que lo más prudente yera caltener la paz.

La Lliberación de Viena”[editar | editar la fonte]

La guerra ente'l Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y l'Imperiu Otomanu empezó col deséu otomanu de sofitar a Emérico Thököly, conde protestante maxar, quien se remontara contra los Habsburgu.

Emérico Thököly.

N'abril de 1683[70]. l'exércitu otomanu entamó la marcha faía Austria comandados pol Gran Visir Kara Mustafá. El so oxetivu inicial yera ocupar unes fortaleces estratéxiques que consolidaren la posición otomana nos Balcanes pero'l 25 de xunu anunció la so intención d'atacar Viena[70]. Al altor de Belgráu xuniéronse-y al exércitu otomanu les fuercies de los principaos danubianos (Moldavia, Transilvania y Valaquia) y los contingentes tártaros. En total el númberu de combatientes xubía a unos 125.000 soldaos[70].

Kara Mustafa.

El 7 de xunetu, Leopoldu I d'Habsburgu y la familia imperial abandonaron Viena y buscaron abellugó en Linz, dexando la ciudá so la proteición del conde Ernst von de Stahremberg que cuntaba con 16.000 soldaos[71]. Desque llegó información a la corte vienesa del proyeutu d'invasión otomana, les autoridaes imperiales empezaron a preparar les defenses de la ciudá. Les desfasaes muralles medievales sustituyérense por un nuevu sistema de fortificaciones y bastiones construyíu según el modelu italianu tres el primer asediu de Viena lleváu a cabu por Solimán el Magníficu. Ante la perspeutiva d'un asediu turcu, amás baltárense toles cases particulares que se construyeren a pies de la muralla por que los turcos quedaren espuestos al fueu de los defensores[72].


La ciudá taba totalmente arrodiada'l 14 de xunetu[71] y solu dos selmanes dempués d'empezar l'asediu empezar a cavar trincheres y túneles. Anque les tropes otomanes nun cuntaben con artillería pesao tuvieron gran ésitu nel usu de mines y el 4 de setiembre [73], les tropes otomanes llograron enfusar por delles fiendes de les muralles pero finalmente ser refugaes.

Carlos V de Lorena.

La población de Viena tremar na Catedral de San Esteban pa escuchar los sermones de predicadores como Abraham a Sancta Clara quien arengaben a los fieles a aguantar en nome de la fe cristiana[74].

L'emperador Leopoldu I d'Habsburgu, escasu de tropes, fixo un llamamientu internacional pa entamar una cruzada cristiana. Cola mediación del Papa Inocencio XI formóse una Lliga a la que se xunieron dellos príncipes alemanes y Xuan III Sobieski.

La República de les Dos Naciones aceptó d'acordies la decisión de Juan Sobieski de dir a la guerra y roblóse un tratáu que sancionaba que nenguna de les partes roblaría la paz col Imperiu Otomanu por separáu. Sancionóse amás que Leopoldu I tenía d'apurrir 60.000 homes y Juan Sobieski 40.000 soldaos que seríen utilizaos pal beneficiu xeneral[75].

Xuan III Sobieski pasa revista a les sos tropes. Obra de Wojciech Kossak

Juan Sobieski tuvo problemes pa reclutar un exércitu en poco tiempu. El rei polacu llegara a Cracovia a finales de xunu y permaneció ellí hasta mediaos d'agostu.

Llueu empezaron a surdir conflictos con nobles que nun víen bien arreyase na guerra. Esto debía, según supo Juan Sobieski pola interceptación de delles cartes, pol interés francés en que Polonia nun sofitara al Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y a los sobornos que realizara ente miembros de la nobleza polaca como la familia de los Sapieha o los Jablonowski o'l tesoreru real Morstin. Juan Sobieski punxo al senáu al tantu de la combalechadura pero busco'l camín de la reconciliación con toos, sacante col tesoreru que'l so crime yera demasiáu evidente al atopase cartes acusatorias, y preparóse pa colar a Viena[76]. A la ciudá diben llegando les tropes pero a los cosacos y los lituanos esperar pa más tarde. Cola desesperada situación de la capital austriaca, Juan Sobieski decidió nun esperar más y coló sobre Viena[77]. Decidió unviar 20.000 homes[78] sol mandu de Stanisław Jan Jabłonowski por que se xunieren con Carlos de Lorena y él coló con una amenorgada guardía por Silesia y Moravia.

La Batalla de Kahlenberg[editar | editar la fonte]

El 31 d'agostu[77] llegaron los polacos al norte del Danubiu y axuntáronse coles fuercies del duque de Lorena y del eleutor Juan Jorge III de Saxonia en Tulln an der Donau a quince milles de Viena[79]. Les fuercies combinaes del exércitu totalizaban 75.000 soldaos [77]. En cruciando'l Danubiu 35 quilómetros al norte de Viena[77]Juan Sobieski y Carlos de Lorena intentaron faer avanzar al exércitu per una zona montiega chiscaes de llombes al norte de la ciudá, col enfotu de tomar los altores que bordiaben Viena y sorprender dende ellí a los otomanos. Kara Mustafá conoció la so presencia per mediu d'esploradores pero esperaba que los tártaros y un contingente otomanu establecíu nel monte detuvieren a los aliaos el tiempu abondu pa tomar la ciudá. Les fuercies otomanes, puestes sol mandu del bey de Buda, cuntaben con 23.000 soldaos d'infantería y 5.000 de caballería[77].

Xuan III Sobieski bendiz a les tropes polaques enantes de la batalla de Kahlenberg. Obra de Juliusz Kossak

Les tropes aliaes estremar en tres seiciones: l'ala esquierda taba comandada por Carlos de Lorena y Juan Jorge de Saxonia y siguiría el cursu del Danubiu escontra la ciudá; la zona central taría sol mandu Maximiliano II Manuel de Baviera y de Jorge Federico de Waldeck qu'avanzaríen escontra Sievring y Wahring; y l'ala derecha sol mandu personal de Juan Sobieski[77]. Antes d'entrar en batalla, nun actu correspondiente al ambiente de la Europa de la Contrarreforma, Juan Sobieski curiar de dar un sentíu relixosu a la llucha celebrando una solemne misa enantes d'entrar en batalla[80].

Los primeros enfrentamientos tuvieron llugar ente les tropes del duque de Lorena, quien encamentó a Luis Guillermo de Baden-Baden el mandu de los reximientos austriacos que tenía de faelos frente y el lladral esquierdu turcu a los cuatro de la tarde. L'enfrentamientu xeneralizar en tola llinia. Juan Sobieski y el contingente polacu viéronse retrasáu pola dificultá del terrenal pero cuando la caballería fixo pasu ente les llombes y montes apaeció flanqueando la derecha otomana. Juan Sobieski dirixó personalmente l'ataque qu'esbarató toa oposición de les tropes turques y escorrer hasta'l mesmu campamentu turcu. El papel de los húsares polacos foi determinante y al berru de “Dios salve a Polonia” nun agambaron hasta algamar la tienda colorada del Gran Visir y partise el so botín[81].

La batalla de Kahlenberg. Obra de Juliusz Kossak

Kara Mustafá, al tener noticia del ataque aliáu, llantárase na so tienda dispuestu a aguantar hasta la muerte pero los artilleros cristianos descargaron los sos proyeutiles tratando d'algamar la so tienda, afalaos por el mesmu Juan Sobieski polo que finalmente non -y quedó más remediu que fuxir. A les 17:00 hores la batalla de Kahlenberg terminara[82].

La batalla terminó con una victoria total aliada. La perdida nel exércitu otomanu xubió a 20.000 muertos y 5.000 mancaos ente que los aliaos perdieron 1.500 muertos y 2.500 mancaos. El botín tamién foi inmensu faciéndose l'exércitu aliáu con 300 pieces d'artillería, 5.000 tiendes, timbales, armes y bandera[81]. Ente los estandartes destaca'l del Gran Visir que foi unviáu por Juan Sobieski a Inocencio XI[80].

Xuan III Sobieski unvia una carta a Inocencio XI tres la victoria na batalla de Kahlenberg. Obra de Jan Matejko

Nuna carta unviada a la so muyer refiriéndose al botín diz:

“Nun me vais dicir lo que les muyeres tártares a los sos homes cuando-yos ven venir ensin botín: nun sois home; porque'l Gran Visir nomóme'l so legatario universal” [83]

Pela nueche, na tienda de campaña que perteneciera a Kara Mustafá, Juan Sobieski escribió una carta al Papa Inocencio XI pa informa-y de la victoria na que dicía:

Entrada de Xuan III Sobieski en Viena. Obra de Juliusz Kossak
“Llegué, vi y Dios venció” [80].
Xuan III Sobieski axuntar con Leopoldu I d'Habsburgu tres la victoria na batalla de Kahlenberg. Obra d'Artur Grottger

La mañana posterior, Ernst Rüdiger von Starhemberg, gobernador de Viena, convidó a Juan Sobieski a entrar na ciudá quien consintió. La so entrada a la ciudá foi triunfal teniendo que detenese constantemente porque l'ensame detenía'l progresu con mires de besar los sos pies y manes[84] mientres los soldaos, oficiales y xenerales proclamaben:

“O, unser braver könig” (Oh, el nuesu valiente rei) [81].


Dirixir a la Catedral de San Esteban pa entonar el Tedeum, permaneciendo de rodíes mientres tou la cantarada [83].

Esta receición del rei polacu en Viena paez espertó los celos del Emperador [85] lo que pudo comprobase na xunta díes dempués que tuvieron dambos na que reino la frialdá. Sicasí l'Emperador penar de la so actuación y mando sides al rei polacu y al so fíu Jaime Luis Sobieski foi agasayáu con una espada[86].

La batalla de Parkany. Obra de Juliusz Kossak

La batalla de Parkany[editar | editar la fonte]

L'inmensu exércitu otomanu fuera derrotáu pero non destruyíu y Juan Sobieski decidió que l'exércitu tenía de ponese de nuevu en marcha contra los sos enemigos. Sicasí dellos aliaos alemanes, que taben cafiantes con Leopoldu I, retrasaron la partida del exércitu hasta cinco díes dempués[87].

Juan Sobieski crució'l Danubiu coles sos tropes y coló impetuosamente contra los turcos ensin esperar l'ayuda de los sos aliaos. La impetuosidad del rei polacu llevar a enfusase nuna emboscada turca y la mayoría de les tropes polaques empezaron a fuxir. Juan Sobieski tuvo a puntu de perder la vida nesta emboscada y cuando llogró recuperase perdió los nervios al creer que'l so fíu cayera prisioneru de los turcos pero pocu dempués el so propiu fíu apaeció ante los sos güeyos aselándolo [83].

A la mañana siguiente Juan Sobieski pudo vengase d'esa derrota parcial y pudo vencer a los otomanos na batalla de Parkany na que los turcos perdieron 18.000 soldaos [83]. Esta victoria foi siguida por tomar, per parte de los aliaos, de delles fortaleces lo que provocó que les tropes turques retirar hasta Belgráu, dexando Hungría indefensa.

Torna del exércitu polacu tres la batalla de Kahlenberg. Obra de Józef Brandt

Tres esta victoria, Juan Sobieski quixo mediar ente l'emperador y Emérico Thököly pero Leopoldu negar a escuchar al rei polacu. Ante esta actitú Juan Sobieski indignóse y ordenó al so exércitu volver a Polonia, onde llegó a finales d'avientu[88].

La Lliga Santa[editar | editar la fonte]

En llegando a Cracovia, el monarca polacu llicencio al exércitu. Poco dempués empezaron a llegar representantes de la Serenísima República de Venecia y el Zarato Rusu, que sufrieren l'acometida otomana na Gran Guerra Turca, pa formar una Lliga Santa contra los turcos. En marzu de 1684 formóse la Lliga Santa qu'encuadraba al Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, a Venecia, a Polonia y al Gran Ducáu de Toscana a la que se sumaría pocu dempués Rusia. Los aliaos esperaben que l'Imperiu Otomanu, al ser atacáu por dellos puntos, nun s'atopara en condiciones de defendese.

Húsar Aláu Polacu. Obra d'Aleksander Orlowski

Juan Sobieski empecipió les hostilidaes col enfotu de recuperar Jaslowicz. La fortaleza rindir tres un fuerte bombardéu. En tomando la ciudá l'oxetivu de Juan Sobieski foi reconquistar Kamianets-Podilskyi[89]. Juan Sobieski decidió, en conociendo que la guarnición que protexía la ciudá yera numberosa, rindir la ciudá por fame. Pa ello construyó una ponte sobre'l Dniéster ya introdució fuercies en Moldavia por que nun pudieren llegar tropes a Podolia[90].

Esti plan viénose llueu embaxo pola llegada d'un gran contingente de turcos y tártaros que hostigaba a los polacos ensin llegar a la confrontación armada[91]. Juan Sobieski decidió construyir una fortaleza frente a Kamianets-Podilskyi que torgara la llegada de refuerzos y protexera a les sos tropes de les tropes otomanu y tártaru.

Pa la campaña de 1685 l'oxetivu siguía siendo Kamianets-Podilskyi pero cuando'l rei diba ponese a la cabeza del exércitu sintióse enfermu y obligó-y a delegar la direición del exércitu en Stanisław Jan Jabłonowski.

El palaciu de Wilanów. Obra de Canaletto

Jablonowski foi atacáu polos turcos en Bucovina el 9 d'ochobre pero pudo ganalos anque, a pesar de la victoria, tuvo qu'abandonar la campaña[92]. Mientres Juan Sobieski atopábase enfermu ordenó empezar les obres de construcción a veres del Vístula, del Palaciu de Wilanow[93].

Mientres esta enfermedá les intrigues franceses, les xestiones otomanes y dellos nobles intentaron que se llegara a una paz col Imperiu Otomanu qu'aceptaba apurrir Kamianets-Podilskyi pero Juan Sobieski negar a roblar una paz separada a los sos aliaos[94] ente otres razones porque Leopoldu prometiólu ayudar na conquista de Moldavia y Valaquia y que estos principaos quedaren integraos nel so patrimoniu familiar.

Armadura de Xuan III Sobieski. Espuesta nel Staatliche Kunstsammlungen de Dresde

La campaña de 1686, por tanto, supunxo l'abandonu del asediu de Kamianets-Podilskyi. La invasión de Moldavia y Valaquia se produjó d'una manera rápida. Cola sola presencia del rei polacu, les ciudaes valacas y moldaves apurríense pero la conquista nun foi duradera y según sumía l'exércitu polacu les ciudaes entraben en rebeldía[92].

Los siguientes cinco años pasar les tropes polaques intentando reafitar el control sobre los principaos danubianos anque nun se consiguieron resultancies óptimos.

A partir del añu 1691, Xuan III Sobieski decidió nun volver poner se a la cabeza del exércitu por cuenta de que los sos alifaces y problemes de salú -y incapacitaban pa llevar a cabu un mandu fayadizu del exércitu[95].

L'Emperador Leopoldu I d'Habsburgu, col afan de retener a Polonia na Santa Lliga propunxo'l matrimoniu ente Jaime Luis Sobieski y Eduviges Isabel Amelia del Palatináu-Neoburgu [96]. El fin del enllaz yera dixebrar totalmente a la Mancomunidá Polacu-Lituana de la influencia francesa una y bones la esposa yera cuñada del Emperador, de Carlos II d'España, de Pedru II de Portugal y d'Eduardu II Farnesio, duque de Parma.

El marqués de Bethune, que s'atopaba en Varsovia visitando a la so cuñada, intentó por tolos medios que nun se celebrara l'enllaz pero a la fin tuvo llugar el 25 de marzu de 1691. Tal fueron les molesties que causo'l marqués qu'una de les clauses de la boda esixía que'l marqués abandonara darréu Polonia[96].

Escultura de Juan Sobieski nel palaciu de Wilanów. Obra de Jerzy Siemiginowski-Eleuter

Los últimu años de reináu de Juan Sobieski fueron d'inestabilidá política dada la impopularidá qu'algamó ente los nobles que tres la victoria en Viena sentíen mieu faía los enclinos absolutistes de Juan Sobieski, especialmente porque paecía que Juan quería asegurar el tronu nel so fíu Jacobo.

Sepulcru de Xuan III Sobieski na Catedral de Wawel.

Les sesiones parllamentaries de 1685, 1688-89 y 1692 consumir n'agrios alderiques que tuvieron al tesoreru xudíu Jacob Bezalel como oxetivu, col únicu oxetivu de desacreditar al rei[97]. Los altos mandos del exércitu lleales a Xuan III Sobieski y los nuevos senadores nomaos por él encamentáron-y a dar un golpe d'estáu pero él tornó seique por mieu a una guerra civil[97].

En primavera de 1696 treslladar al palaciu de Wilanów cola esperanza de que l'aire llimpio de los xardinos ayudáralu a alendar meyor[98].

El 17 de xunu de 1696 el rei paecía daqué meyor pero dempués de la cena cayó de secute de la siella productu d'un ataque d'apoplexía y permaneció dalgún tiempu ensin conocencia. Juan namái repunxo la conocencia pa despidise de la so muyer y familia, morriendo pela nueche[99].

Col so muerte cierra una dómina gloriosa pa Polonia que va ver como la llegada al poder de reis estranxeros, l'egoísmu, l'anarquía y la miopía de l'aristocracia va conducir a una perda de la gloria militar y cultural polaca (el “Sarmatismo”) que terminara col so desapaición a finales del sieglu XVIII.

El “Arte de la Guerra" de Juan Sobieski[editar | editar la fonte]

Les táctiques que Sobieski utilizó mientres la so carrera militar dependíen principalmente d'una aición rápida y en batalles campales que'l so oxetivu yera la destrucción del enemigu con un mínimu de baxes, de cutiu dempués de coraxoses maniobres en terrenes accidentaos como les llombes de Viena. Juan Sobieski supo aprovechar, amás, la durez del soldáu polacu que taba más preparáu pa soportar situaciones climatolóxiques adverses y dures según la carestía d'alimentos, como quedó demostráu na batalla de Chocim y na batalla de Lviv. Amás llograba congeniar colos sos soldaos pola so elocuencia, francu enfotu y intrepidez[100].

Estandarte turcu prindáu na batalla de Kahlenberg.

Yera amás posesor del don de saber discernir rápido los puntos débiles na disposición del so adversariu lo que lu sirvía pa llograr ventayes na batalla y llevar a cabu maniobres coraxosos[100]. Carente de recursos financieros, Sobieski usualmente usó táctiques dilatorias pa ganar tiempu na movilización. Les sos reformes militares sirvieron pa “polonizar” l'exércitu y da-y un calter más nacional al introducir el polacu como llingua de la oficialidá a pesar de que munchos europeos occidentales, valacos y tártaros sirvíen como mercenarios[97].

La Batalla de Kahlenberg.

Munchos de los problemes de Sobieski deber a les dificultaes financieres causada pol baxu nivel d'impuestos y el deficiente métodu de recaldación. Les responsabilidaes recaldatories taben en manes de les dietes rexonales. Gracies al impuestu sobre los estaos real y eclesiásticu pudo caltenese la caballería polaca en óptimas condiciones pero nun esistieron impuestos que se dirixieren a la infantería y l'artillería polo que baxó la so disciplina y preparación[97]. Les oxeciones del Sejm atayaron los sos esfuercios por realizar unes reformes más fondes nel exércitu, que siguió dependiendo de la caballería anque intentó aumentar la potencia de fueu de la infantería[101]. La influencia francesa fixo posible la introducción nos mosquetes de la llave de pedernal y la bayoneta anque a un ritmu baxu[97].

Fíos de Juan Sobieski y María Casimira[editar | editar la fonte]

Productu del matrimoniu de Xuan III Sobieski y María Casimira de la Grange d´Arquien nacieron ocho fíos. Cuatro varones y cuatro muyeres:

Semeya de la reina María Casimira, muyer de Xuan III, colos sos fíos
Jaime Luis Sobieski. Obra de Henri Gascar
Fachada del Palaciu de Wilanów

Juan Sobieski y el mecenalgu[editar | editar la fonte]

Xuan III Sobieski foi un famosu mecenes de la cultura y convirtió a la corte polaca en referencia pa los intelectuales y artistes de la dómina.

Ente los proyeutos que Xuan III Sobieski patrocinó'l más importante posiblemente foi la construcción del palaciu de Wilanów, conocíu como'l Versalles polacu anque tamién fundó delles ilesies en Varsovia como la Ilesia de los Capuchinos o la Ilesia de San Casimiro y la Capiya Real de Gdansk.

Pa estes obres cuntó con arquiteutos como Tilman Gameren y Augustyn Locci y l'escultor Andreas Schlüter. Tamién patrocinó a pintores como Daniel Schultz , Jerzy Siemiginowski-Eleuter o Jan Tricius.

Johannes Hevelius. Obra de Daniel Schultz

Nun fueron los artistes los únicos qu'esfrutaron del patronalgu del rei polacu. Xuan III Sobieski dio'l so mecenalgu a homes de delles cañes del saber cómo humanistes (como Wespazjan Kochowski, Joachim Pastorius y Stanislaw Wojciech Chrościńskim), matemáticos y astrónomos (como Johannes Hevelius y Adam Adamandym Kochanski) concediendo a dalgunos d'ellos pagues por que pudieren dedicase de llenu a los sos estudios.

Juan Sobieski na cultura[editar | editar la fonte]

La figura de Xuan III Sobieski espertó un gran interés ente un gran númberu d'artistes. Munchos d'estos artistes mandáronnos les sos obres nel sieglu XIX y principios del sieglu XX, tiempos nos que Polonia s'atopaba ocupada polos Imperios Rusu, Alemán y Austrohúngaru y nos que'l reináu de Xuan III Sobieski yera vistu como un tiempu de rellumanza polaca polo qu'invocar la so figura yera muestra de patriotismu y reivindicación de la independencia polaca.

Dellos fueron los novelistes que narraron la vida de Juan Sobieski:

  • Henryk Sienkiewicz presenta al rei polacu como un personaxe secundariu na so obra “El señor Wolodyjowski” (editada n'España col títulu “Un héroe polacu”) na que narra la invasión turca de Polonia y la batalla de Chocim.
  • Józef Ignacy Kraszewski tamién-y convierte nun personaxe de novela en “Adam Polanowski, un cortesanu del rei Xuan III” nel que'l protagonista acompaña a Xuan III Sobieski nos sucesos que soceden dende 1673 hasta la muerte del rei.
Versión alternativa de la obra Juan Sobieski en Viena de Jan Matejko
  • L'escritor Jan Dobraczynski, na so obra “So les muralles de Viena” convierte al rei polacu nel protagonista de la novela que trascurre dende'l romance del rei con María Casimira de la Grange d´Arquien hasta la so muerte.

La so vida tamién quedó reflexada na obra de pintores como:

  • Jan Matejko realizó delles versiones de la so obra “Juan Sobieski en Viena” nes que'l rei polacu apaez sentáu nel caballu nel momentu d'apurrir una carta al cardenal Juan Casimiro Denhoff, dirixida al Papa Inocencio XI.
  • Juliusz Kossak realizó delles pintures rellacionaes con episodios de la vida de Xuan III Sobieski como “El rei Juan Sobieski bendiz a les tropes polaques enantes d'atacar a los turcos en Viena” , “Entrada de Juan Sobieski en Viena” o “La batalla de Parkany” .
  • Wojciech Kossak pintó “Juan Sobieski pasando revista a los húsares en Viena” na que'l rei polacu apaez contemplando'l desfile de los famosos húsares alaos polacos cerca de Viena.
  • Jerzy Kossak tamién pintó obres sobre'l rei polacu como “La batalla de Chocim” y “La batalla de Viena” .
  • Józef Brandt representar en “Xuan III Sobieski partiendo de Wilánow” amás de ambientar delles obres na Guerra Turcu-Polaca (1672-1676).


Predecesor:
Miguel Korybut Wisniowiecki
Rei de Polonia y Gran Duque de Lituania
1674 - 1696
escudo mancomunidá polacu-lituana
Socesor:
Augusto II el Fuerte

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Online PWN Encyclopedia ID: 3916617.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Ян III Собеский. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  4. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jo2010602792. Data de consulta: 23 payares 2019.
  5. Identificador de persona en The Peerage: p10278.htm#i102780. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  6. VARVOUNIS, M , 2012, p. 16.
  7. 7,0 7,1 VARVOUNIS, M , 2012, p. 17.
  8. 8,0 8,1 VARVOUNIS, M , 2012, p. 18.
  9. VARVOUNIS, M , 2012, p. 19.
  10. VARVOUNIS, M , 2012, p. 20.
  11. 11,0 11,1 VARVOUNIS, M , 2012, p. 21.
  12. VARVOUNIS, M , 2012, p. 22.
  13. VARVOUNIS, M , 2012, p. 23.
  14. VARVOUNIS, M , 2012, p. 24.
  15. VARVOUNIS, M , 2012, p. 25.
  16. 16,0 16,1 VARVOUNIS, M , 2012, p. 26.
  17. VARVOUNIS, M , 2012, p. 27.
  18. VARVOUNIS, M , 2012, p. 28.
  19. VARVOUNIS, M , 2012, p. 29.
  20. 20,0 20,1 20,2 VARVOUNIS, M , 2012, p. 30.
  21. VARVOUNIS, M , 2012, p. 31.
  22. VARVOUNIS, M , 2012, p. 32.
  23. 23,0 23,1 23,2 VARVOUNIS, M , 2012, p. 33.
  24. 24,0 24,1 24,2 VARVOUNIS, M , 2012, p. 34.
  25. 25,0 25,1 25,2 VARVOUNIS, M , 2012, p. 35.
  26. VARVOUNIS, M , 2012, p. 36.
  27. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 16.
  28. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 18.
  29. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 19.
  30. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 20.
  31. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 23.
  32. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 24.
  33. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 26.
  34. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 28.
  35. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 30.
  36. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 31.
  37. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 33.
  38. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 43.
  39. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 48.
  40. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 49.
  41. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 56.
  42. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 59.
  43. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 60.
  44. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 63.
  45. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 64.
  46. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 69.
  47. STONE, D., 2001, p. 236.
  48. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 81.
  49. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 83.
  50. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 86.
  51. SALVANDY N., 1863, p. 407.
  52. SALVANDY N., 1863, p. 410.
  53. SALVANDY N., 1863, p. 412.
  54. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 92.
  55. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 93.
  56. 56,0 56,1 TINDAL PALMER, A., 1815, p. 98.
  57. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 100.
  58. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 115.
  59. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 128.
  60. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 129.
  61. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 130.
  62. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 136.
  63. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 140.
  64. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 141.
  65. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 143.
  66. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 145.
  67. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 161.
  68. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 165.
  69. 69,0 69,1 69,2 STONE, D., 2001, p. 238.
  70. 70,0 70,1 70,2 VILLANUEVA LÓPEZ, J., 2006, p. 98.
  71. 71,0 71,1 VV. AA., 2008, p. 148.
  72. VILLANUEVA LÓPEZ, J., 2006, p. 100.
  73. VEIGA, F., 2006, p. 264.
  74. VILLANUEVA LÓPEZ, J., 2006, p. 97.
  75. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 191.
  76. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 196-200.
  77. 77,0 77,1 77,2 77,3 77,4 77,5 VV. AA., 2008, p. 149.
  78. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 207.
  79. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 210.
  80. 80,0 80,1 80,2 VILLANUEVA LÓPEZ, J., 2006, p. 104.
  81. 81,0 81,1 81,2 VILLANUEVA LÓPEZ, J., 2006, p. 101.
  82. VV. AA., 2008, p. 152.
  83. 83,0 83,1 83,2 83,3 PATXOT Y FERRER, F., 1855, p. 273.
  84. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 226.
  85. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 230.
  86. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 231.
  87. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 235.
  88. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 239.
  89. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 243.
  90. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 244.
  91. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 245.
  92. 92,0 92,1 PATXOT Y FERRER, F., 1855, p. 274.
  93. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 248.
  94. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 250.
  95. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 251.
  96. 96,0 96,1 TINDAL PALMER, A., 1815, p. 256.
  97. 97,0 97,1 97,2 97,3 97,4 STONE, D., 2001, p. 241.
  98. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 272.
  99. TINDAL PALMER, A., 1815, p. 275.
  100. 100,0 100,1 TINDAL PALMER, A., 1815, p. 277.
  101. BLACK, J, 2008, p. 148.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • BLACK, J.: Grandes Líderes Militares y les sos campañes. Barcelona. Editorial Blume. 2008.
  • PATXOT Y FERRER, F.: Los héroes y los grandores de la tierra: Añales del mundu, formación, revoluciones y guerres de tolos

imperios, dende la creación hasta los nuesos díes. Madrid. Llibrería de Dº José Cuesta, 1855 [1]

  • SALVANDY, N. A.: Histoire Du Roi Jean Sobieski Et du Royaume de Pologne. París. Imprenta Didier. 1863. [2]
  • STONE, D.: The Polish-Lithuanian State: 1386-1795. Washington. University of Washington Press, 2001.
  • TINDAL PALMER, A.: Authentic Memoirs of John Sobieski, King of Poland. London. Imprenta Longman Company. 1815. [3]
  • VARVOUNIS, M.: Jan Sobieski: the king who saved Europe. Bloomington. Editorial Xlibris Coorporation. 2012.
  • VEIGA, F.: El turcu: Diez sieglos a les puertes d'Europa. Barcelona. Editorial Debate. 2006.
  • VILLANUEVA LÓPEZ, J.: “La última invasión otomana: el sitiu de Viena” en Hestoria National Geographic Nᵘ30 (2006) páxs.94-105.
  • VV.AA.: Téuniques Béliques del Mundu Modernu. Alcobendas. Editorial Libsa. 2008.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]