Xota castellana

De Wikipedia
Grupu de dances baillando una xota castellana a los pies de la catedral de Valladolid por cuenta de la procesión de la Virxe de San Llorienzo.

La xota castellana ye una manifestación del folclor castellanu (propiu de Castiella y Llión, Madrid y Castiella-La Mancha) d'un xéneru musical, la xota, presente na mayor parte de la xeografía española. El términu nun se remonta más allá del sieglu XVIII.

Suelse acompañar con guitarres, bandurries, laúdes, dulzaina y tambor, mientres la pareya de baillarinos danza calteniendo les manes enriba de la cabeza, dacuando acompañaos de castañueles. Estos tipos de xotes báillense colos carauterísticos pasos saltaos, un pocu picaes, y son más sobries y menos movides y airoses que l'aragonesa. La música va frecuentemente acompañada por cantares que reciben el nome de coples. Estes dacuando traten del amor, de les bodes (nes que se daben conseyos y allabancies a los novios), de la vida o de la so relixosidá, pero casi siempres se caractericen pola so picaresca y gran sentíu del humor.

Orixe[editar | editar la fonte]

Nes Aventuras en verso y prosa d'Antonio Muñoz (1739), apaez una primer referencia a la pallabra cuando unes muyeres de Valladolid píden-y a un poeta que faiga unes coples “pa cantar a l'almadina, a la xota, al sollutu, a la Nanita y a otres tonadillas”. Nel sainete La Junta de los Payos, de Ramón de la Cruz (1761) apaez una referencia a la xota como baille.

Paez claro que'l términu vien de sotar, esto ye, saltar o baillar. La so estructura rítmica, según #ciertu autores, puede provenir del Canariu”, danza con ritmu ternariu y airosu zapateado.

Dende la dómina de la Seición Femenina viénense coreografiando de manera arbitraria al traviés de grupos de coros y dances locales diverses xotes antigües, bien similares n'estructura: xota de Íscar, xota burgalesa, xota castellana, La neña, Boleres de Velilla, etc.

Estructura[editar | editar la fonte]

Estrémense distintos tipos:

  • Tipu 1: A=b/B=a/A=b/B=c/A=d/B=d/A=a. Les mayúscules indiquen frases musicales y les minúscules versos octosílabos. La primer frase musical #cantar col segundu versu, la segunda col primeru, na tercera, #repitir la frase musical y la segunda lliteraria, etc.
  • Tipu 2: A=b/B=a/A=b/B=c/C=d/B=d/C=a.
  • Tipu 3: A=a/B=b/C=c/D=d, más l'estribillu. Tamién A=a/B=b/C=c+d y estribillu.

Los dos primeros tipos tienen una introducción instrumental que se suel repitir nos entemedios ente copla y copla.

La xota puramente instrumental tien cuatro partes estremaes de la siguiente manera: A/B/A/C (dos veces) D/E/D/F (dos veces) G/H/G/I/G/J (dos veces) K/L/K/M (dos veces). Esta estructura repítese completa dos o tres veces.

Variantes[editar | editar la fonte]

  • Pingacho o Pingajo: Apaez en tola rexón ya inclusive na rexón portuguesa de Miranda. Ye un baille de direutor o Maestru (danza mista de coru y baillarinos), que les sos instrucciones sigue'l grupu de danzantes executando los pasos qu'aquel indica. De ritmu binariu o ternariu.
  • Los Ajos: xota popular en tola rexón, foi cantada con cuatro frases musicales y estribillu, anque se llegó a tocar con compás binariu.
  • La Cruz o la Virgen Blanca son bailles con restos de ritmos y estructures diversos pertenecientes a paloteos, clasificables dientro de les dances relixoses.
  • El Corrido o Salteado. Consta de dos partes, la primera de movimientu oscilatoriu y llateral en marcha rápida y la segunda similar a la xota. La so estructura ye A/B/A/C (dos veces) D/Y/D/F (dos veces). Tou repite trés vegaes.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Díaz González, Joaquín (1988). Cuadiernos vallisoletanos: Dances y bailles.[1] 

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]