Xornada de Mazalquivir

Coordenaes: 35°42′N 0°42′W / 35.7°N 0.7°O / 35.7; -0.7
De Wikipedia
Xornada de Mazalquivir
Parte de Guerres otomanes n'Europa
Fecha 13 setiembre 1505
Llugar Mazalquivir
Coordenaes 35°42′N 0°42′W / 35.7°N 0.7°O / 35.7; -0.7
Resultáu Victoria española
Belixerantes
España Ziyánidas
Comandantes
Ramón de Cardona
Diego Fernández de Córdoba
Desconocíu
Fuercies en combate
7000 homes
170 navíos de vela soldaos2 = 1.500 peones
30 homes a caballu
[editar datos en Wikidata]

La Xornada de Mazalquivir del 13 de setiembre de 1505 foi una de les campañes p'apoderar la mariña de Berbería efectuada poles tropes de Fernando'l Católicu, que'l so resultancia foi la conquista de la plaza de Mazalquivir (árabe Mers el-Kebir).

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Tres la conquista de Reinu nazarí de Granada Granada y una vegada apoderada la sulevación de los moriscos de les Alpujarras, establezse una flota fixa de 33 naves, que'l so nucleu son dos naos grueses y dos galeres, siendo'l restu naves llixeres (fustes y bergantinos) para guardar de la mariña española y pa tresportar al norte d'África a los musulmanes que nun aceptaben el bautismu. Pero ente los conversos había espíes de los corsarios berberiscos asitiaos en distintes places de la mariña norteafricana qu'afaraben les mariñes españoles. Una de les sos aiciones más cruentes foi en 1503 l'asaltu con 17 fustas a Cullera d'onde se llevaron 150 cautivos.

El Cardenal Cisneros yera partidariu, como lo fuera Alfonsu X el Sabiu, de conquistar la mariña norteafricana, p'asina torgar los ataques pirates a les mariñes españoles. El Papa, en 1494, reconociera a Portugal el derechu de conquista del reinu de Fez, habiendo quedáu pa España'l de Tlemecén.

El 17 de setiembre de 1497, les tropes del Duque de Medina Sidonia, mandaes por Pedro de Estopiñán, tomaren la plaza de Melilla.

Dende Sicilia, a pidimientu del régulo de la isla de los Gelves, tropes españoles ocuparen la islla y izado el so pendón nel so castiellu'l 8 de setiembre de 1497. Pero empecipiada la segunda campaña d'Italia, l'añu 1500 abandónase la isla.

Una vegada rematada la campaña d'Italia, Cisneros aportuna na necesidá d'ocupar los puertos de Berbería, y, pa evitar oxeciones de Fernando'l Católicu, ufiertar a antemanar los gastos de la espedición.

Los preparativos[editar | editar la fonte]

Una vegada decidida la xornada, axuntar nel puertu de Málaga los seis galeres de Cataluña, dellos navíos sueltos y les carabeles d'Andalucía, con capacidá pa embarcar a 7.000 homes con armes, pertrechos y raciones. El mandu na mar ostentar el catalán Ramón de Cardona y el de tierra, Diego Fernández de Córdoba siendo Mazalquivir l'oxetivu de la espedición. Como describió Andrés Bernáldez:

fueron siete mil homes y más, en cientu setenta navíos de vela.[1]

Mazalquivir, el Portus Magnus de los romanos, yera una rada abierta a los vientos del suroeste, abellugu de corsarios. El puertu taba protexíu por un castiellu fuerte y bien artillado, y yá fuera atacáu ensin ésitu por tropes portugueses en 1496 y 1501.

L'armada salió de Málaga'l 20 d'agostu de 1505, pero viento contrarios fixeron que volviera a puertu. Volvió intentar la salida'l 3 de setiembre, pero pola mesma razón viose obligada a recalar n'Almería. Finalmente'l 9 de setiembre facer a la mar, llegando'l 11 a la vista de la mariña de Mazalquivir.

Los berberiscos, avisaos de la salida ya intenciones de la escuadra polos sos espíes de Málaga, concentraren munches fuercies na redoma de Mazalquivir, pero, ante'l retrasu de la flota, creyeron que se dirixía a otru destín y esvalixáronse.

L'ataque[editar | editar la fonte]

Mientres tres naos grueses de los vascos Juan de Lezcano o Lazcano y Flores de Marquina que reforzaren les sos bandes con sacos de llana avérense lo máximo posible al castiellu y someter a un intensu bombardéu, atrayendo sobre si'l fueu d'artillería, la infantería desembarca so una agua enchente, toma los altores próximos a Mazalquivir y atrinchérase nes mesmes.

y la mayor parte de la xente d'Orán punxérase na fortaleza, y na punta, y polos desembarcaderos con tola so artillería arreglada a la ordenanza francesa: y teníen un gran baluarte a la punta con munchos traviéses, que batíen les dos partes de la mar, y tierra. Foi forzáu entrar l'armada debaxo de la so artillería: y dos naves grueses, que yeren de Lezcano, y de Flores de Marquina, que llevaben muncha artillería, poner en puestu, que pudieron lombardear la fortaleza: y echóse la xente que taba nes galeres, y barques, con diverses fustas, en tierra: con gran trabayu, y peligru: porque'l día foi bien tempestuoso, y de muncha agua, y de grandes truenos, y rescamplos
Hestoria del rei Don Fernando'l Católicu. De les empreses, y lligues d'Italia, de Jerónimo Zurita (1580) Tomu VI, cap XV (Que'l alcaide de Los Donceles capitán xeneral de l'armada de Castiella ganó'l llugar de Mazarquivir.):[2]

A otru día, 12 de setiembre, los moros atacaron cola so caballería les posiciones españoles que, gracies a la previsión d'atrincherase, aguantaron l'ataque. Los defensores del castiellu propunxeron una tregua hasta'l día 13, comprometiéndose a rindir la plaza si nun recibieren auxiliu del rei de Tlemecén. La tregua foi aceptada, y al nun apaecer nenguna tropa mora'l 13 de setiembre, salieron los sitiaos coles sos families y posesiones, ocupando'l españoles el castiellu. Una vegada que tomaron posiciones nel castiellu, ven los españoles una gran tropa mora que venía n'auxiliu de la plaza, y que, al vela yá perdida, dirixir a Orán.

Quedó en Mazalquivir una guarnición de 500 infantes y 100 caballos, y el 24 de setiembre, la flota tornó a Málaga.

Pero como se prevía, les poblaciones colindantes nun dexen de asediar a la guarnición desembarcada y quíten-yos d'agua y lleña. Nuevamente ye l'Armada, al mandu d'un aragonés pero con barcos de la castellana Córdoba nesta ocasión, quien aprove a los conquistadores de lo necesario pa subsistir.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Armada Española, dende la unión de los reinos de Castiella y Aragón. Cesáreo Fernandez Duru. Editáu pol Muséu Naval de Madrid en 1972.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Ramiro Freijoó, España pon pie en Berbería, Mazarquivir, nᵘ 83 de L'Aventura de la Hestoria, Arlanza Ediciones, Madrid, setiembre de 2005
  2. Edición electrónica de Hestoria del rei Don Fernando'l Católicu. De les empreses, y lligues d'Italia