Xeomorfoloxía

De Wikipedia
(Redirixío dende Xeomorfolóxicu)
Xeomorfoloxía
rama de la xeoloxía y rama de la geografía (es) Traducir
geografía física (es) Traducir y disciplina académica
Cambiar los datos en Wikidata
La xeomorfoloxía estudia l'orixe y el futuru de geoformes como la del Árbol de Piedra según la de los cuetos detrás nel Altiplanu andín.
Conu de Arita nel Salar de Arizaro, provincia de Salta (Arxentina).

La xeomorfoloxía (del griegu Γηος [gueos] ‘Tierra', μορφή [morfé] ‘forma', y λόγος [logos] ‘estudiu', ‘conocencia') ye una caña de la xeografía física y de la xeoloxía[1] que tien como oxeto l'estudiu de les formes de la superficie terrestre enfocáu a describir, entender la so xénesis y el so actual comportamientu. Pel so campu d'estudiu, la xeomorfoloxía tien vinculaciones con otres ciencies. Unu de los modelos xeomorfolóxicos más popularizaos esplica que les formes de la superficie terrestre ye la resultancia d'un balance dinámicu —qu'evoluciona nel tiempu— ente procesos constructivos y destructivos, dinámica que se conoz de manera xenérica como ciclu xeográficu. La xeomorfoloxía centrar nel estudiu de les formes del relieve, pero yá que éstes son la resultancia de la dinámica litosférica polo xeneral integra, como insumos, conocencies d'otres ciencies de la Tierra, tales como la climatoloxía, la hidrografía, la pedoloxía, la glacioloxía, y tamién d'otres ciencies, pa tomar la incidencia de fenómenos biolóxicos, xeolóxicos y antrópicos, nel relieve. La xeomorfoloxía ye una ciencia rellacionada tantu cola xeografía física como cola xeografía humana (por causa de los riesgos naturales y la rellación home mediu) y cola xeografía matemática (por causa de la topografía).

Historia[editar | editar la fonte]

Nun empiezu indixebrable de la xeografía, la xeomorfoloxía toma forma a finales del sieglu XIX de manes de quien foi'l so padre, el renombráu xeógrafu William Morris Davis, quien tamién ye consideráu'l padre de la xeografía americana. Na so dómina la idea predominante sobre la creación del relieve esplicábase al traviés del catastrofismo como si fuera'l supuestu de la gran hinchente bíblicu. Davis y otros xeógrafos empezaron a creer qu'otres causes yeren responsables del modelamiento de la superficie de la Tierra y non eventos catastróficos. Davis, dientro del marcu del uniformismo, desenvolvió una teoría de la creación y destrucción del paisaxe, a la que llamó ciclu xeográficu. Trabayos tales como The Rivers and Valleys of Pennsylvania, The Geographical Cycle y Elementary Physical Geography, dieron un primera y fuerte impulsu siguíu polos sos numberosos socesores tales como Mark Jefferson, Isaiah Bowman, Curtis Marbut, quien fueron consolidando la disciplina, ensin dexar de participar nel contestu de la xeografía y tamién afondando n'otres ciencies.

Factores xeneradores de los procesos xeomorfolóxicos[editar | editar la fonte]

El Gran Cañón, en Arizona (EEXX), un espectacular exemplu de modeláu fluvial

El relieve terrestre va evolucionando na dinámica del ciclu xeográficu por aciu una serie de procesos constructivos y destructivos que se ven permanentemente afeutaos pola fuercia de gravedá qu'actúa como equilibradora de los desniveles; esto ye, fai que les zones elevaes tiendan a cayer y colmatar les zones ablayaes. Estos procesos faen que'l relieve transite por distintes etapes. Los desencadenantes de los procesos xeomorfolóxicos pueden categorizarse en cuatro grandes grupos:

  • Factores xeográficos o xeolóxicos esternos: El relieve vese afeutáu tantu por factores bióticos como abióticos, de los cualos considérense puramente xeográficos aquellos abióticos d'orixe exóxenu, tales como la gravedá, el suelu, el clima y los cuerpos d'agua. El clima colos sos elementos tales como la presión, la temperatura, el mugor, los vientos. L'agua superficial cola aición de la escorrentía, l'aición fluvial y marina. Los xelos col modeláu glacial, ente otros. Son factores qu'ayuden al modeláu, favoreciendo los proceso erosivos.
  • Factores bióticos: L'efectu de los factores bióticos sobre'l relieve suel oponese a los procesos del modeláu, especialmente considerando la vexetación, sicasí, esisten non pocos animales que collaboren col procesu erosivu tales como los caprinos.
  • Factores xeolóxicos internos: tales como la tectónica, el diastrofismo, la oroxénesis y el vulcanismu, son procesos constructivos y d'orixe endóxenu que s'oponen al modeláu y atayen el ciclu xeográficu.
  • Factores antrópicos: L'aición del home sobre'l relieve ye bien variable, dependiendo de l'actividá que se realice, nesti sentíu y como comúnmente pasa col home ye bien difícil xeneralizar, pudiendo incidir a favor o en contra de los procesos erosivos.[2]

Anque los distintos factores qu'inflúin na superficie terrestre vense incluyíos na dinámica del ciclu xeográficu, solo los factores xeográficos contribúin siempres en direición al desenvolvimientu del ciclu y al so fin últimu; la penillanura. Ente que el restu de los factores (biolóxicos, xeolóxicos y antrópicos) atayen o alterien el normal desenvolvimientu del ciclu. De la interacción d'estos elementos resulten los procesos morfogenéticos o modeláu, estremáu en 3 etapes o tres procesos socesivos, esto ye, la erosión, el tresporte y la sedimentación. Esti procesu ye, en gran parte, causante del modeláu de la superficie terrestre teniendo en cuenta una serie de circunstancies.

Cañes de la xeomorfoloxía[editar | editar la fonte]

Los Encantaos y el llagu de San Mauricio, nel Pirinéu Catalán, exemplos de modeláu glacial.

De calter descriptivu y clasificatorio nos sos oríxenes, la xeomorfoloxía foi evolucionando, como toa ciencia, escontra una disciplina d'esploración de les causes ya interrellaciones ente procesos y formes. Dende la última metá del sieglu XX, gran sector de los geomorfólogos enfocóse particularmente n'atopar rellaciones ente procesos y formes. Esti enfoque, conocíu como xeomorfoloxía dinámica, viose beneficiáu descomanadamente cola meyora teunolóxica paralelu y amenorgamientu de costos n'equipos de midida y la medría esponencial de la capacidá de procesamientu de los ordenadores. La xeomorfoloxía dinámica trata de procesos elementales d'erosión, de los axentes de tresporte, del ciclu xeográficu y de la naturaleza de la erosión.

Otres cañes de la xeomorfoloxía estudien diversos factores qu'exercen una marcada influencia nes formes de la tierra como por casu l'efectu predominante del clima o la influencia de la xeoloxía nel relieve. Les principales son:

  • Xeomorfoloxía climática: estudia la influencia del clima nel desenvolvimientu del relieve. La presión atmosférica y la temperatura interactúan col clima y son los responsables de los vientos, les escorrentías y del continuu modeláu del ciclu xeográficu. La diversidá de climes representa distintes de velocidaes na evolución del ciclu, como ye'l casu de los climes grebos con ritmu evolutivu más lentos y de los climes bien húmedos con ritmos evolutivos más altos, como tamién el clima representa'l tipu de modeláu predominante; glacial, eólicu, fluvial, etc. Esta conocencia sintetizar no que se denomina «dominios morfoclimáticos».
  • Xeomorfoloxía de fasteres: ye aquella qu'estudia los fenómenos producíos nes aguaes de les montes, según tamién estudia los movimientos en masa, estabilización de turries, etc. Rellacionar col estudiu de riesgos naturales.
  • Xeomorfoloxía eólica: ye la que s'encarga d'estudiar los procesos y les formes d'orixe eólicu, cuantimás nos dominios morfoclimáticos onde l'aición eólica ye predominante, por casu nes zones mariniegues, los desiertos fríu y templáu, y les zones polares.
  • Geomorfoloxía glaciar: encargar d'estudiar les formaciones y los procesos de los accidentes xeográficos, formes y relieves glaciares y periglaciares. Esta caña ta íntimamente amestada cola glacioloxía.
  • Xeomorfoloxía estructural: prioriza la influencia d'estructures xeolóxiques nel desenvolvimientu del relieve. Esta disciplina ye bien relevante en zones de marcada actividá xeolóxica onde por casu falles y plegamientos predeterminan la esistencia de cumes o quebraes, o la esistencia de badees y cabos esplicar pola erosión diferencial d'afloramientos de roca más o menos resistentes. Esta caña ta bien rellacionada cola xeoloxía
  • Xeomorfoloxía mariniega: estudia les formes del relieve mesmes de les zones costeres.

L'ésitu de la capacidá predictiva de dellos modelos y potenciales aplicaciones nos campos de planificación urbana, inxeniería civil, estratexes militares, desenvolvimientu costeru, ente dellos más, da entamu nes últimes décades a la xeomorfoloxía aplicada bien destacada na xeografía francesa, cuantimás gracies al institutu de Xeografía Aplicada, fundáu por Jean Tricart. Esta aplicación céntrase básicamente na interacción ente aiciones humanes y les formes de la tierrasobremanera enfocándose nel manexu de riesgos causaos por cambeos na superficie de la tierra (naturales o inducíos) conocíos como georriesgos. Estudios d'esti tipu inclúin movimientos en masa, erosión de sableres, mitigación d'inundación, tsunamis ente otros.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Agueda, J.; Anguita, F.; Araña, V.; López Ruiz, J. y Sánchez de la Torre, L. (1977). Geoloxía. Madrid: Editorial Rueda, páx. 31. ISBN 84-7207-009-3.
  2. Julien Gargani (2016). Crises environnementales et crises sociu-économiques (en francés). L'Harmattan, páx. 149.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]